Bokkers met eetstoornissen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

JasmijnJoyJarig

Re: Bokkers met eetstoornissen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-13 12:17

xSwanHeart

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-13 12:21

Ik zat zo eens te zoeken naar standaardlijsten, en jeetje, wat moet je eigenlijk veel eten op een dag! Volgens mij heb ik dat nog nooit in mijn leven gedaan :')

Wel handig om wat houvast te hebben! Ga binnenkort eens proberen van zo'n lijst te eten. :j

Nadine_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-13 12:24

Zoveel 'moet' je eten om op gewicht te blijven. :) Is een heel normale hoeveelheid! Proud2bme is een erg leuke site inderdaad. Hebben ook een forum.

xSwanHeart

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-13 12:27

Ik weet het ;) Overigens ben ik prima op gewicht hoor, mijn BMI is 21.5. Vind het dan ook wel een uitdaging om meer te eten dan ik nu doe, want 'ik blijf nu toch ook op gewicht'?
Denk dat het voor mij vooral belangrijk is vanwege de schijf-van-vijf die er goed in zit :)

Proud2bme vind ik echt vreselijk :P Kom er de laatste tijd wel vaker, omdat er toch wel nuttige info op staat, maar de hele opzet... brrrr. Doet me echt denken aan van die tuttige meisjesfora.

Nadine_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-13 12:35

Proud2bme is ook meer gericht op tieners volgens mij. Ik had er ook niets mee, maar kan me voorstellen dat het voor jongere meiden wel leuk is, haha.

JasmijnJoyJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-13 12:44

Ja, ik vind die site echt heel fijn :) Fijne blogs komen erop en tips etc. Maar er zitten ook wel oudere mensen op. Rond de 20 etc. Maar ze hebben wel fijne/handige tips.

Linda86

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-13 14:02

Broccoli schreef:
Als het gewoon een standaardlijst is, is ie geschikt hoor. Die wordt/is samengesteld door een diëtist. Lijkt bovendien op die van voedingscentrum als het goed is. :)

Ben zelf ook diëtist, vandaar dat ik benieuwd ben ;)

Eline91

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-13 15:41

Op Proud2Bme vind je goeie tips en voedingslijsten, en soms ook wel leuke blogs. Het kan je op weg helpen als je op zoek bent naar voedingslijsten of hulpinstanties. Ik heb er even meegelezen toen ik opgenomen was, maar vond het niet echt iets.

Wat ik vreselijk vind aan Proud is het hele dagboekgebeuren. Al die meiden die een dagboekje bijhouden waarin ze elke dag vol zelfbeklag komen vertellen hoe vreselijk hun dag was. Vervolgens krijgen ze een hoop goeie tips van mensen die veel tijd en moeite in hun reacties steken. Maar uiteindelijk is hun volgende update opnieuw een verhaal van hun vreselijke leven, doen ze niks met die goeie tips en nemen ze vaak niet eens de moeite om erop te reageren.

De bedoeling is niet slecht en ik geloof dat lotgenotencontact echt kan helpen, maar dan moet je jezelf er wel voor openstellen. De meeste meiden daar zitten nog in de fase waarin ze geloven dat iemand anders het voor hen zal oplossen, ze moeten eerst beseffen dat het hun eigen gevecht is en dat andere mensen alleen maar kunnen helpen als zij dit toelaten.

Nadine_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-13 18:07

Hahaha ja ik las die dagboekjes om die reden ook niet!
Ik zat veel op eetstoornis.net. Zij hebben wel een erg goed forum. Met meiden die je dan echt een spiegel voorhielden. Heel fijn!

nestle

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-13 10:18

Ik plaats hem wel gewoon hier en als ie niet goed is haal ik hem wel weg , maar het is vanuit mijn behandeling gemaakt dus wel oke, Dit is trouwens mijn Aankomlijst ;) de gewone lijst heeft in de ochtend en de middag een boterham minder !

Ontbijt: 3 bruine boterhammen met boter
1x zoet
2x hartig
1x glas zuivel (alles behalve optimel)

Tussendoortje: Vaak zijn dit schoolkoekjes of dat soort dingen

Lunch: 4 bruine boterhammen met boter
2x zoet
2x hartig
1x zuivel
max. 2x ander drinken
1 stuk fruit

Tussendoortje : sultana,liga,enzo

Diner: 4 opscheplepels aardappels of rijst
4 opscheplepels groente
1 stuk vlees/vleesvervanger
2 juslepels saus of 2 eetlepels koude saus bijv mayo
150 ml zuiveltoetje

Tussendoortje: fruit of koek

Over de heledag nog 2 kcal houdendedranken (cola,sinas,vruchtensap ect,)
En Max. 5 koppen koffie

En boterhammen zijn te vervangen voor andere dingen zoals cruesli met melk enzo.
Maar omdat ik dat zelf niet doe, heb ik hem even zo uitgetypt maar heb nog een broodvervangingslijst.
Dus mocht daar interesse in zijn geef maar een gil of pb !

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-13 11:04

Tsja. Ik heb wel wat gedachtes bij zo'n lijst en vooral bij de manier waarop ermee gewerkt wordt. Ik vind dat er vaak te star aan vastgehouden wordt. Neemt uiteraard niet weg dat het een heel goed uitgangspunt biedt om weer gezond en regelmatig te leren eten. :)

Nadine_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-13 11:47

't Is een eerste opstap voor meiden (en jongens) die geen inzicht meer hebben in wat normaal is. Op een gegeven moment moet je die lijst gaan loslaten. Dat begint met variëren qua tussendoortjes en brood. Later moet je weer op gevoel gaan eten. Maar dat is wel echt de laatste stap omdat een eetstoornis dan gemakkelijk de kop weer opsteekt.
Ik had er altijd veel houvast aan en daardoor meer rust in mijn hoofd. Maar uiteraard zal dit niet voor iedereen gelden.

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-13 12:03

Ja, weet ik. :) Ik ben het er ook helemaal mee eens dat 't een hele goede opstap is en echt heel nuttig en fijn kan zijn.
Alleen zie ik ook wel eens (zowel van therapeuten als op eetstoornisfora) dat er vrij krampachtig aan die lijst wordt vastgehouden. Ik drink geen zuivel en hoef ook niet dagelijks een toetje, en dat werd dan meteen gezien als smokkelen en 'niet durven', en zo. Ik heb me overigens nooit zó eetgestoord gevoeld als toen ik een maand lang wel precies die lijst at. Het 'oh, het is alweer x uur, ik moet eten' en het 'volproppen' omdat ik weer eens een td vergeten was en die nog in moest halen. Vreselijk vond ik het. Die druk. Werkte voor mij echt averechts.

Om maar even een andere kant te belichten. :)
Waarbij je uiteraard voor jezelf wél verdomd goed in de gaten moet houden dat het geen excuus wordt. Dat "ik hoef niet dagelijks een toetje" niet betekent "ik wil die kcal niet binnen krijgen".

nestle

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-13 12:15

Voor mij werkt zo'n lijst wel heel fijn. ook omdat ik per week wel dingen zoals broodbeleg,TD & broodvervanging "oefen".
Ik zelf zeg nu dat ik mijn lijst wel echt nodig heb en mischien ook wel nog lang nodig ga hebben.
Dit omdat op "gevoel" eten voor mij dubbel zo lastig is ivm met me ritalin. Daardoor is mijn eetlust totaal weg :\

Nadine_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-13 12:41

Ik begrijp de andere kant ook zeer zeker!
Ik weet wel dat ik op een gegeven moment op die exacte tijdstippen wilde eten. Anders niet. Het is heel moeilijk om een balans te vinden in het volgen van zo'n lijst. En ik denk dat therapeuten en klinieken ook vaker flexibel moeten zijn in de uitvoering. Juist een keer schuiven met de tijden bijvoorbeeld.

Eline91

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-13 14:16

Ik vond een lijst ook wel heel fijn, het gaf me een houvast en zo hoefde ik me niet de hele dag druk te maken over wat ik ging eten en hoeveel. Uiteraard moet men hier een beetje flexibel mee kunnen omgaan, ik vind bijvoorbeeld dat het beter is om een tijdsmarge te bepalen dan een exact tijdstip.

Op mijn gevoel eten vind ik nog steeds heel moeilijk, als ik het dan toch eens moet doen valt het meestal wel mee maar ik voel me toch veiliger als ik nog iets heb om me aan vast te houden. Ik ben er niet zo strikt in en ik heb er geen problemen mee om eens iets te vervangen door iets anders, maar de structuur van maaltijden en tussendoortjes houd ik toch liefst wel vast.

Linda86

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-13 14:21

Dergelijke lijsten zijn mooi als richtlijn en als houvast.
Het mooiste zou zijn als je een op maat gemaakt voedingsadvies zou krijgen, wat specifiek op jou berekend is.

MyLittleLove

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-13 12:20

Ik heb iets minder nieuws, zit met een gebroken pols thuis :+ Beetje te enthousiast gesport :')

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-13 12:22

Ah, balen zeg! Heb je er veel last van of valt het mee? Ik zit ook met een blessure, denk dat de banden en/of spier in mijn schouder een flinke klap hebben gekregen nadat iemand me verkeerd heeft geworpen bij jiu-jitsu. Gaat steeds meer pijn doen, en pijnstillers werken niet meer, dus moet nu écht even voorzichtig doen voordat ik straks een ontsteking heb zitten.

MyLittleLove

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-13 12:26

Het doet redelijk veel pijn ja :P Stond als keeper en er kwam een bal superhard recht op me af = eerste reactie was handen gebruiken om tegen te houden, anders had ik hem tegen mijn neus gehad :+ Helaas knakte mijn pols naar achter om, lag jankend op het gras, er zit dus een knik in m'n bot :')

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-13 12:39

Ah, auw, dat klinkt ook heel naar! -O-

Linda86

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-13 14:47

Oei, wat vervelend :(:) .
Veel beterschap in ieder geval!

Nadine_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-13 19:19

Oh jeetje MyLittleLove! Erg pijnlijk! Veel sterkte ermee. Hopelijk heb je snel minder pijn.

Nadine_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-13 21:01

Hoe gaat het nu met iedereen?

PINK

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-13 09:49

Hier gaat het wel. Ik ben samen met iemand bezig om weer in therapie te gaan. Ze is voor mij aan het contacten met/naar iemand. Wel heb ik gister een beetje 'een klap in mijn gezicht gehad'. Ik weet nog niet zo goed wat ik hier mee moet (vertel ik liever alleen via pb) en daardoor heb ik gister weinig gegeten.