hypermobiliteits syndroom

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Jojoju

Re: hypermobiliteits syndroom

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-14 11:15

je kunt het wel testen hoor Takkie..

e volgende tests worden gebruikt om hypermobiliteit vast te stellen:
overstrek de pinken 90° of verder,
leg de duimen tegen de voorarm,
overstrek de ellebogen ongeveer 10°,
overstrek de knieën ongeveer 10°,
buig voorover en leg de handen plat op de grond zonder de knieën te buigen.
Kunt u vijf of meer gewrichten op deze manier overstrekken, dan is er sprake van hypermobiliteit.

F_inley

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-14 12:05

1 tip breek nooit je rug als je hypermobiel bent word er niet makkelijker op :(

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-14 14:05

wiebke schreef:

Kunt u vijf of meer gewrichten op deze manier overstrekken, dan is er sprake van hypermobiliteit.

-checkt-

Pinken :n
Duimen :n
Ellebogen :m
Knieen :j
En die laatste , nou poes lachte me uit ging op mijn plaat :')

Dus alleen mijn knieen , en die zijn net een bruggetje :P http://i85.photobucket.com/albums/k71/s ... 130302.jpg Alleen verkeerde foto :P

peach2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-14 10:44

Hoi!
ik heb sinds vorig weekend tramadol :D my god wat een verlichting geeft dat <3 Maar ik schrok toen ik het een dag niet nam, de pijn kwam terug en toen pas besefte ik hoeveel pijn ik eigenlijk heb en hoe ik daar zo gewend aan ben geraakt door de jaren heen. En ik merk ook dat ik vrolijker ben met tramadol. Het was naar aanleiding van een verrekte band bij mijn SI-gewricht, maar ik heb al een herhaalrecept en ik mag het gebruiken wanneer ik wil, dus met zwaardere dagen of pijnlijkere dagen neem ik tramadol ter ondersteuning _/-\o_

billy3105
Ik hou van poffertjes!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-14 10:49

Ik heb het ook. Heb er met vlagen last van, zoals nu mijn linkerschouder!

Heeft er iemand trucjes om de pijn te verzachten? Ik ben een beetje een persoon van; medicijnen als laatste.
Had laatst mijn knie uit de kom, shoot ineens terug in de wachtkamer van het ZH :') deed niet eens pijn :')

billy3105
Ik hou van poffertjes!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-14 10:52

wiebke schreef:

Wat wordt bedoelt met het overstekken?
Pink ?
Ellebogen ?
Knie ?
Duim :j
Buigen :j

Hebben jullie ook dat je je rug heel en g kan holen als je gewoon ligt?

karlijn1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-14 20:57

ShamalArabs schreef:
Hoi!
ik heb sinds vorig weekend tramadol :D my god wat een verlichting geeft dat <3 Maar ik schrok toen ik het een dag niet nam, de pijn kwam terug en toen pas besefte ik hoeveel pijn ik eigenlijk heb en hoe ik daar zo gewend aan ben geraakt door de jaren heen. En ik merk ook dat ik vrolijker ben met tramadol. Het was naar aanleiding van een verrekte band bij mijn SI-gewricht, maar ik heb al een herhaalrecept en ik mag het gebruiken wanneer ik wil, dus met zwaardere dagen of pijnlijkere dagen neem ik tramadol ter ondersteuning _/-\o_

Heerlijk hè.. Als je net begint is het echt een verademing.

Billy: ik heb alleen als trucje als ik last van m'n rug heb dat ik een kussentje onder m'n buik leg om m'n rug bol te maken ipv hol. Dat geeft dan verlichting.

Ik zit een beetje in een dip. Al een jaar heb ik heel veel pijn. Slik s nachts tramadol, icm met allerlei andere zooi om überhaupt te kunnen slapen.
Na Fysio, oefentherapie, Caesar loop ik nu sinds 3 weken bij de revalidatie in het ziekenhuis 2x per week moet ik daar naar een fysio. Oefeningen doen, bindweefsel massage, drukpunt therapie. Sindsdien verga ik van de pijn. Therapie is al aangepast.
Ik werk nog steeds 36u, wat volgens iedereen te doen moet zijn. T enige wat ik nog doe is werken en slapen. Elke avond na t eten naar bed. En in t weekend poets ik alleen m'n paard, verder kan ik niets doen.
Afgelopen nacht weer wakker gelegen van de pijn. Vandaag kwam ik om 17u thuis en ben ik eerst 1,5u gaan slapen, ik kon niet meer.
Soms word ik er zo moedeloos van -O-

Rytir

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-14 21:08

Goh, als ik de verhalen hier lees w.b. pijn mag ik in mijn handjes knijpen! Ik ben hypermobiel en op alle testjes/ oefeningen scoor ik. De huisarts heeft ook wel eens gezegd dat ik wel behoorlijk doorbuig voor een hypermobieler :Y) . Maar eigenlijk niet zoveel last. Ik moet wel oppassen met bepaalde sporten. Zo kan ik bijvoorbeeld niet hardlopen en met nieuwe sporten moet ik opbouwen.

Overigens pas een mazzeltje gehad door de hypermobiliteit. Ik was mijn jonge paard aan het longeren, hij ging uit zijn naadje en ik bleef haken met mijn duim. Die klapte volledig dubbel; gebroken. In het ziekenhuis vertelde ze dat ik mazzel had. Meestal breek je de duim onderaan of in het gewricht. Mijn breukje zit in het bovenste kootje (dokter: daar moet wel heel veel druk op gestaan hebben wil het dáár breken). Het is wel lastig maar het valt allemaal best mee. Bij een breuk onderaan had ik tot mijn elleboog in het gips gemoeten; nu heb ik een soort duim kapje :D

billy3105
Ik hou van poffertjes!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-14 21:17

Een gebroken duim en dan tot je elleboog wauw... Maar gelukkig dat je alleen een duim hoedje hebt :D
Me schouder doet nu minder zeer hang nu half tegen een lekkere warme kruik aan :D

eclair98

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-14 22:17

Ik loop nu 24/7 met pijn rond helaas. Paardrijden en andere sporten gaan niet goed, en bij het revalidatie centrum kunnen ze niks voor me doen. Maar die testjes, ik ben een grensgeval!

Rytir

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-14 22:23

eclair98 schreef:
Ik loop nu 24/7 met pijn rond helaas. Paardrijden en andere sporten gaan niet goed, en bij het revalidatie centrum kunnen ze niks voor me doen. Maar die testjes, ik ben een grensgeval!

Wat ik al zei, volgens mij ben ik een mazzelaar! Natuurlijk af en toe wel pijn maar kan prima vanalles doen! Hopelijk blijft dat zo. Nu heb ik ook wel een extreem hoge pijngrens (heb met mijn gebroken en gekneusde duim bijvoorbeeld nog een kwartier staan longeren) :Y) Wat ik mij trouwens afvraag; platvoeten is ook zo'n ding bij hypermobielen. Hebben jullie daar ook last van?

eclair98

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-14 22:26

Ik heb platvoeten zo'n beetje uitgevonden :')

billy3105
Ik hou van poffertjes!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-14 22:27

Ik heb het ook, mijn moeder noemt me dan altijd Donald duck....

karlijn1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-14 22:57

eclair98 schreef:

Dat heb ik ook met de testen en toch veel pijn -O-
Klote hè..

Rytir: fijn toch!? Wel zo prettig om niet veel pijn te hebben :o
Die hoge pijngrens heb ik ook wel gelukkig, vorige week sprongen de tranen in m'n ogen bij een behandeling, zegt m'n Fysio, waarom zeg je niet dat t niet gaat dan.. :o

billy3105
Ik hou van poffertjes!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-14 23:01

Ik moet eigenlijk ook naar de fisyo... Hoe breng ik dut bij mijn ouders en HA?

eclair98

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-14 23:03

karlijn1985 schreef:
eclair98 schreef:

Dat heb ik ook met de testen en toch veel pijn -O-
Klote hè..

Rytir: fijn toch!? Wel zo prettig om niet veel pijn te hebben :o
Die hoge pijngrens heb ik ook wel gelukkig, vorige week sprongen de tranen in m'n ogen bij een behandeling, zegt m'n Fysio, waarom zeg je niet dat t niet gaat dan.. :o

Dat is nog netjes gezegd -O-

Brievenbus

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-14 23:05

eclair98 schreef:
Ik heb platvoeten zo'n beetje uitgevonden :')

Same here :) geen zooltjes meer, alleen hakken (wel stabiel, dus geen naald oid)

karlijn1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-14 23:10

eclair98 schreef:
Dat is nog netjes gezegd -O-

Ik begrijp je!

Toen ik vannacht om 1u in uppie in m'n bed lag te huilen dacht ik dat ook..

Murthul

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-14 23:40

Over de pijnstilling; ik zou er toch wel voorzichtig mee zijn..
Aan t begin was ik ook vrij makkelijk met extra slikken op een zwaardere dag enzo maar ik zou nu willen dat ik toen naar mn lijf had geluisterd..

karlijn1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-14 04:59

Murthul: daar ben ik t helemaal mee eens. Als je dat overdag neemt inneemt ga je veel te veel doen, je loopt jezelf voorbij. bovendien raak je eraan gewend en moet je al snel meer gaan slikken.

peach2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-14 08:57

Murthul schreef:
Over de pijnstilling; ik zou er toch wel voorzichtig mee zijn..
Aan t begin was ik ook vrij makkelijk met extra slikken op een zwaardere dag enzo maar ik zou nu willen dat ik toen naar mn lijf had geluisterd..

Daar let ik ook wel op, omdat ik vroeger al te veel gedaan heb en te veel verziekt heb qua pezen en spieren weet ik dat als ik niet oplet dat ik dan weer een pees of spier beschadig en nog minder kan in de toekomst. Maar voor mij is het ook een "ik leef nu en heb geen zin om zo oud te worden" keuze aan het worden.

Murthul

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-14 11:21

Zo dacht ik ook, met als gevolg dat ik nu voor een heel groot deel bedlegerig ben en ik zou willen dat ik toen iets rustiger aan had gedaan..

eclair98

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-14 12:38

Ik durf daarom om die reden niet aan de pijnstillers, al zou ik wel heel graag willen!

Murthul

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-14 19:11

eclair98 schreef:
Ik durf daarom om die reden niet aan de pijnstillers, al zou ik wel heel graag willen!

Ik heb nu een standaarddosering waardoor de scherpe randjes eraf zijn en wat losse medicatie voor als de pijn echt te erg word of voor als ik gedwongen lang rechtop moet zitten oid, maar dat is puur voor als het anders echt niet te houden is..

Rijlaarsdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-14 00:06

Hi, ik kom even binnenvallen.
Ik heb ook HMS, vroeg me af of er ook mensen zijn die splints om hun handen en of vingers hebben.
zelf vrij veel vast in gewrichten in me handen, en nu dik twee weken een duime brace. deze wil ik gaan vervangen voor een duim splint, omdat een hele brace gewoon te ongemakken met zich mee brengt. ( oke, mijn duim blijft wel in de goede richting)
ook gaan mijn pinken bijna standaart uit de kom. zou rijden met een splint haalbaar zijn?
gr.