Hardlopen deel 3

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

x_Anne_x

Re: Hardlopen deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-13 21:09

Het sneeuwt hier al bijna de hele dag

Konstantine

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-13 21:12

In Den Haag sneeuwde het met vlagen en hier ook. Het is hier wel echt superkoud! :brr:

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-13 21:20

Menen jullie dat nou? Hier was het best mooi weer vandaag.

Florenc: Je hartslag in rust is mooi laag maar verder is er toch niet zo gek veel mis met een hartslag van 185?

Ik had een registratiekastje en mocht in die periode geen medicijnen gebruiken. Toen reed ik een 5 uurs rit te paard en na die tijd zag ik dat het kastje 7 opnames gemaakt had, het kastje gaat je hartslag registreren boven een hartslag van 180. Dus ik zei toen tegen de cardioloog, als ze nu nog een keer zeggen dat paardrijden geen sport is dan is hier het bewijs. Hij was niet onder de indruk van een hartslag tijdens activiteiten boven de 180. Een harslag in rust wat naar 215 ging daarintegen wel :D

Danseresje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-13 21:24

ik ben echt zo klaar met die sneeuw!
ik zie het morgen wel. eerst in de ochtend paardrijden (dat wordt waarschijnlijk naar de manege glibberen) en dan wil ik 's middags gaan lopen. opschuiven naar maandag gaat hem denk ik niet worden.....want van zondag op maandag wordt er slecht weer verwacht.....ik zie het dan morgen wel hoe het buiten is!

mbt hartslag: mijn hartslag zit ook gemakkelijk boven de 180 bij het rennen. Nu ik met intervaltraining ben begonnen en veel wandel (stevig doorstappen), heb ik wel het idee dat mijn hartslag wat gaat zakken bij het rennen. Wedstrijdje wat ik gelopen heb, was een gemiddelde van 195 en een max van 201 ofzo.....vond ik toch wel wat te gortig! Maar van mij mag het best wel wat gaan zakken. Kijken of ik het met lopen tussen de 160 en 170 kan gaan houden.
Maar met paardrijden heb ik ook wel hartslagen >200 gehad. Was voornamelijk op buitenrit bij een akkefietje met de paarden dat ze er vandoor gingen of wilden.

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-13 21:28

Ja het schijnt zondag op maandag echt drama te worden he? Maar goed eerst zien dan geloven, ben wel ontzettend toe aan voorjaar!

Konstantine

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-13 21:37

Het is misschien maar goed dat ik niet zo'n metertje heb, als ik jullie posts zo lees zou ik er spontaan een hartkwaal van ontwikkelen. :=

Danseresje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-13 21:40

Konstantine, ik kijk er tijdens het lopen ook niet op hoor! Dan word ik helemaal zenuwachtig! Ook van de afstand en de snelheid. Kijk er dus pas tegen het einde van mijn loop op!
Gister was ik met een vriendinnetje gaan lopen. Ik zat flink boven mijn tempo en kon dat eigenlijk niet volhouden, dus zijn we langzamer gaan lopen (niet wandelen). Ik keek op mijn horloge en zag dat we nog maar 2,15km van de 5,57km hadden afgelegd.....was ik alleen geweest, dan was ik daar helemaal wanhopig van geworden. Nu met iemand samen kon ik dat goed opzij zetten. Maar alleen moet ik dus niet continu op het horloge gaan kijken!

Kasmir

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-13 22:01

Florenc schreef:
Kasmir schreef:
Met je rusthartslag en je max hartslag kun je een indicatie maken natuurlijk is het geen exact science maar het geeft richtlijnen. Dit is hoe ik het op m'n opleiding leer en als je met die 2 gegevens gaat rekenen zul je zien dat je een wat reëlere marge krijgt om binnen te blijven voor conditietraining.

Wat studeer je dan juist, als ik vragen mag? Je mag voor mij altijd de marges eens bepalen als je zin hebt :+ (rust = 59, ben 25)

Net weer het heerlijk rondje gelopen, 4km in 31minuten. Niet supersnel, maar het voelde echt super fijn aan. Geen enkel moment 'moeite' moeten doen, gewoon heel relaxed. Hartslag zat eerste twee minuten rond de 169, daana 25min tussen de 170 en de 180, en de laatste 5minuten (met een klein verzetje hoger gelopen) zat het rond de 185. 185 is wel te hoog om goed te zijn denk ik, dan begint mijn adem wat onrustiger te worden en langer dan 10min zo hoog lopen lukt me volgens mij ook niet.

@x_anne_x: glad?? Hier is het nog mooi een graad of 4/5 geloof ik. Alleen bospaden zijn momenteel te vermijden, die zijn héééél glad (van de modder)

Ik studeer fysiotherapie :)
Jouw hartslag mag volgens het boekje als je conditie wilt trainen tussen de 158 en de 173 zitten, dit is 70-80% en dan ben je mooi aeroob aan het trainen.
Maar voor een gezond hart is het helemaal niet erg dat je af en toe wat hoger klimt hoor, je moet jezelf er niet teveel door laten afschrikken.

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-13 22:03

Doe dat maar niet konstatine is geen aanrader haha

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-13 22:15

MISTRAL94 schreef:
Ja het schijnt zondag op maandag echt drama te worden he? Maar goed eerst zien dan geloven, ben wel ontzettend toe aan voorjaar!

Wat ik begrepen heb is dat wij weer geluk hebben een weinig tot niks gaan krijgen. :)

Ik heb geen idee wat mijn hartslag in rust is.

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-13 22:21

Wij hebben vaak geluk wat weer betreft.

Je hartslag in rust kun je makkelijk meten door 15 sec je pols te tellen en dat x 4.

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-13 22:23

Ik ben eigenlijk wel benieuwd of de hardlopers hier ook een lagere hartslag hebben door de goede conditie die jullie hebben?

Edit mijn hartslag in rust is 50 maar ik speel dan ook gemeen :D
Laatst bijgewerkt door MISTRAL94 op 09-02-13 22:25, in het totaal 1 keer bewerkt

Danseresje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-13 22:24

eigenlijk moet je je rusthartslag meteen na het wakker worden meten. heb het zelf nog nooit gedaan....zou dus ook niet weten wat mijn rusthartslag is. Weet wel dat ie 80-85 is als ik op de bank tv aan het kijken ben ofzo. maar zodra ik hier in huis ga lopen, stijgt ie al naar 100-110.
Misschien dat het nu beter is hoor, dat moet ik eigenlijk weer eens meten.....

Danseresje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-13 22:26

MISTRAL94 schreef:
Ik ben eigenlijk wel benieuwd of de hardlopers hier ook een lagere hartslag hebben door de goede conditie die jullie hebben?

Edit mijn hartslag in rust is 50 maar ik speel dan ook gemeen :D

MISTRAL94 schreef:

bedoel je zo'n lage hartslag als topsporters hebben? Denk dat de lopers hier (veelal opbouwend tot 5km en een enkeling met grotere afstand) nog geen sporthart hebben hoor!

jij slikt een betablokker toch?

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-13 22:27

Ach, we hebben ook vaak pech Mistral, we mogen ook wel eens geluk hebben.

Ja, direct meten als je wakker bent, maar dan beweeg je al en gaat je hartslag omhoog...

Mijn vorige paard had trouwens een sporthart. Toen ik hem verkocht nam de keuringsarts de pols een paar keer op en vroeg wat ik allemaal met hem deed...
Laatst bijgewerkt door KarinvdM op 09-02-13 22:28, in het totaal 1 keer bewerkt

Danseresje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-13 22:28

KarinvdM schreef:
Ach, we hebben ook vaak pech Mistral, we mogen ook wel eens geluk hebben.

Ja, direct meten als je wakker bent, maar dan beweeg je al en gaat je hartslag omhoog...

klopt! en ik vergeet altijd iets met een secondewijzer dicht bij mijn bed te leggen. Denk ook dat je het het beste kan doen als je gewoon spontaan wakker wordt, ipv wakker te worden van je wekker......zal vast ook invloed hebben op je hartslag!

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-13 22:29

Ik ben altijd voor de wekker wakker. :D

Danseresje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-13 22:34

KarinvdM schreef:
Ik ben altijd voor de wekker wakker. :D

Oe, dat gebeurt hier niet zomaar. Met dagdiensten heb ik sowieso 3 wekkers aanstaan (ook omdat ik bang ben dat er een wekker uitvalt. 1 staat op netstroom, 1 telefoon die tegenwoordig ook af en toe zomaar uitvalt en dan dus nog een 3e wekker voor het geval de eerste 2 falen).
Met avonddiensten wil ik graag wel redelijk bijtijds opstaan, zodat ik 's ochtends nog wat kan doen (hardlopen of anderszins nuttige dingen).
nachtdiensten wisselt het. Soms ben ik 's middags al wakker en komt er van slapen niets meer en soms slaap ik echt tot mijn wekker gaat!

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-13 22:37

Ja ik ben idd wel benieuwd naar de rust hartslag van mensen hier. Je hebt niet zomaar een sporthart maar volgens mij kun je wel verschil merken.

Ik slik idd een bètablokker. Een hartslag meten met na het wakker worden is betrouwbaar maar een tijdje niets doen en dan meten is ook prima. Het blijft ook een moment opname natuurlijk.

Kasmir

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-13 22:39

Mijn rusthartslag is 61, heel gemiddeld dus.

Danseresje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-13 22:40

tuurlijk is het een momentopname. maar de echte rusthartslag is toch echt wel meteen na het wakker worden.
van de week eens kijken of ik zonder wekker wakker kan worden en een klok met seconde-aanwijzer bij mijn bed kan leggen.......dat vergeet ik namelijk standaard als ik het eens wil doen....haha!

Danseresje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-13 22:42

Mijn hartslag nu, nu ik zo achter de computer zit en nog met een verslag bezig ben, is 84sl/min.

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-13 22:42

Gewoon een uur op de bank hangen met m'n hartslagmeter om? :D
Hebben vaatverwijders eigenlijk ook invloed op je hartslag? Of stroomt het alleen wat makkelijker door?

Kasmir

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-13 22:45

Rusthartslag moet je eigenlijk liggend meten, dat scheelt ook weer met zittend x).

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-13 22:46

Ja dat denk ik wel karin als je een vernauwing hebt moet het hart veel harder werken dus met een vaatverwijder zou je denken dat het hart het ook makkelijkee krijgt