ADD - ik word er zo MOE van!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

fjordjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-12 18:17

Dat van Darkdreamer komt me heeeeeeeeel bekend voor haha dat heb ik ook altijd!

Lady_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-12 19:01

Kom net trouwens een handige site tegen: http://keepfocused.codeplex.com/

Het is een timer voor het Pomodoro-systeem http://en.wikipedia.org/wiki/Pomodoro_Technique, waarbij je 25 minuten ('een pomodoro') een taak doet, dan 5 minuutjes pauze, dan weer een pomodoro, tot je er 5 hebt gehad, dan mag je een langere pauze. De link hierboven is een handige timer die het voor je bijhoudt en dan automatisch 5 minuten pauze aftelt. Voor de chronische uitstellers iets misschien? :)

martinique

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-12 21:57

Het meest irritante blijft toch wel naar boven rennen en denken 'Sokken sokken sokken sokken'. En dan kom ik boven en denk ik: 'Snotverdorie, wat doe ik hier nou weer?'. Soms ga ik wel 3x heen en weer voor ik m'n sokken heb.
Ik heb soms ook geen zin om iets te doen... :+
Wat Embe zei, over dat formulier, je moet het eigenlijk meteen doen. Ik heb dan vaak van 'Ach, nu geen zin, kan zo ook wel'. Uitstelgedrag ten top....

fjordjes

Re: ADD - ik word er zo MOE van!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-12 22:05

Ja en daar erger ik mijzelf ook vreselijk aan dat uitstellen en iedere keer kwaad worden maar veranderen ho maar :P
Soms vergeet ik ook wel eens dingen die gevaarlijk kunnen zijn, zoals de droger aan laten staan of de keramische kookplaat...

En wat ik wel altijd lastig vind is mijn vriend, zoals gisteravond zei die tegen mij; je moet morgen de container aan de weg zetten anders word ik boos... ben het dus mooi vergeten en heb het maar verstopt.. zodat ie niet boos kan worden. Vind dat echt heel vervelend maar ik doe het niet expres. Moest eigenlijk nog het cbr bellen maar ook weer vergeten, dan zegt ie dan draai ik je nek om (ok natuurlijk niet letterlijk hoor, zoiets zeg ik ook wel eens) maar leuk is anders, dan verzin ik weer een smoesje dat er natuurlijk een wachtlijst is of zoiets. Ik hoop maar dat ie het niet vraagt...

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-12 22:26

ik moest even de dvd terug brengen, ik naar buiten en doe de sleutel in mijn fiets.... je raad al wat ik vergeten was :')

njiloj

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-12 22:27

Heb ik weer... Ik heb een geweldige nieuwe schoudertas gekocht. Niet te groot, mooi bruin leer....... Maar met 8(!) verschillende vakjes... Ben nu dus constant alles kwijt :+ .
Sleutels, telefoon, agenda enz... Leek me handig, elk dingetje z'n eigen vakje, maar dan moet je het wel bewust in je tas doen en dat valt nog niet mee.

Mandarijn12

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-12 07:28

Hahaha ik herken me zo in al jullie berichten.

De diagnose kwam door de vragenlijst, dat was kenmerkend ADHD dus ze bleven maar doorzagen :D

_Tarzan

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-12 09:07

Ik kom ook eens meekletsen, ben Al een tijd stiekem mee nt lezen!
Haha ik herken mezelf echt in jullie verhalen, dingen uitstellen, vergeten enz.
Gisteren nog was ik mijn sleutels kwijt, zaten ze in een ander vakje dan normaal m'n handtas, hele tas omgekiept want ik kon ze echt niet vinden :')

Vandaag van 6 tot 15u werken en dat gaat dan weer prima maar dat komt waarschijnlijk omdat ik het heerlijk werk vind :D
Ohja vorige week eindelijk na lange tijd mijn kamer tot in de puntjes opgeruimd en nu ziet het weer uit als een bende en ik vind het niet eens leuk om rotzooi te hebben.

Worden jullie ook af en toe gek van jezelf? :')

Mandarijn12

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-12 09:14

Nogal.

Maar ik heb 't wel aardig onder controle. M'n baan is ook erg fijn met betrekking tot m'n karakter. Wel 40urige kantoorbaan, als projectleider zelfs. Kan dus gelukkig alles zelf inplannen. Wist niet dat ik 't in me had. Maar m'n collega's/klanten hebben 't soms wel eens te verduren. Dingen vergeten, chaotisch, altijd meezingen :')

_Tarzan

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-12 09:18

Ooooh meezingen moet mijn collega ook aan geloven haha ik zing de hele dag zonder dat ik het door heb :')

Ik heb 2 banen, 1 bij AH op de broodafdeling, echt heerlijk werk!
En 1 op kantoor als grafisch vormgever maar daar heb ik meer 'last' van m'n add.

Mandarijn12

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-12 10:28

Hey dat heb ik ook gedaan, en nu ook grafisch werk/google marketing. Toevallig! Ook op de worstafdeling van de AH btw :+

njiloj

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-12 10:44

Ik zit ook in de grafische hoek. Ik verzorg de huisstijl en reclames voor een winkelketen(tje). Heerlijk! ADD en creatief, hangt wel een beetje samen geloof ik.( heb trouwens nooit bij de ah gewerkt :') )

Mandarijn12

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-12 10:51

:')

Angeliquee18

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-12 10:56

Meld zich weer eens!
Lees wel altijd mee, maar vaak weinig tijd om terug te reageren :(
Gister theorie examen,
Met mezelf afgesproken, dat ik er om half 3 wou zijn,
Had 3 uur examen,
Dan kon ik nog rustig sigaretje doen en tot rust komen,
Want was hyper zenuwachtig en door leiden heen rijden vind ik al een ramp :D
Ik kwam daar 5 voor 3 binnen,
Heeelemaal gestrest stond egt te trillen
Had echt het gevoel dat ik van me stekkie ging :+
Uiteindelijk nog gezakt, :)
Nouja volgende keer ga ik egt anderhalfuur van te voren weg!
Nu mezelf een regel opgesteld
Minimaal 1 uur leren op een dag,
Wie weet slaag ik dan wel..... :+

Ik slik nu af en toe valeriaan, weet alleen niet echt of het helpt,
Moet ze 3 x op een dag... Maar ben al weer te laat :+

Vanavond op me laptop, ga ik weer even alles goed bijlezen en reageren!

Mandarijn12

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-12 10:58

Valeriaan doe ik ook wel eens. Zo fijn haha.

Heb ook een tijdje andere zooi gehad, maar dat had te ernstige bijwerkingen :+

Heb ontdekt dat veel sporten ook goed helpt.

Angeliquee18

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-12 11:08

Ja ik moest nog even de huisarts bellen voor trommeldon ofzo? Haha weet de naam.niet meer
Sporten heb ik idd ook gedaan, heerlijk!
Maar ik heb daar te weinig motivatie voor...
Dus na een week is dat weer weg :(

Mandarijn12

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-12 11:15

HArdloepn en zo is ook niet voor me weggelegd, als ik iets alleen moet doen. Maar samen met iemand is het leuk, gewoon iets plannen waar je aan vast zit, een tijd, ergens reserveren etc.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-12 12:01

ik heb vandaag ook echt zo'n dag...
ik heb de hond uitgelaten, moet nu nog naar de HA om een formuliertje in te vullen voor overstap van huisarts ivm verhuizing(dik ene jaar terug :roll: ) moet foto's maken van wat dingen voor op marktplaats, moet nog was afhalen, opvouwen, even stofzuigen, even naar de kringloop...maar er komt echt niks uit mijn vingers := zo vermoeiend af en toe, strakjes doe ik inene de hele bende in 1 uurtje tijd en moet ik me nog haasten om het eten op tijd af te hebben want vriendje heeft vanavond school...
en OMG wtf je wil niet weten hoeveel typo's ik in dit kleine trutstukje tekst heb moeten verbeteren ...

Avalon87

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-12 15:02

EINDELIJK ben ik er toe gekomen om de huisarts te bellen!! Donderdag heb ik de afspraak, hopelijk krijg ik snel een verwijzing naar een instituut om me te laten testen. Ik vond het nogal een stap, maar ben blij dat ik het gedaan heb!!
Zo nu ga ik proberen productief aan school te werken!

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-12 16:09

mmm, ik ga morgen echt, echt echt, je goede voorbeeld volgen en ook even naar de HA om een formuliertje in te vullen...tis 3 minuten werk, doe er al een jaar over :roll:

net even standaard ik actie >;)
ik schuif de salontafel iets dichter bij de bank, sta op en pak een cd hoesje, zet de twee stappen terug naar de bank en ram met mijn scheenbeen keihard tegen die tafel op -O- echt serieus 2 seconden nadat ik het kreng daar zelf heb neer gezet -O- weer een blauwe plek erbij :+

Mandy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-12 16:13

Ik ben echt de grootste sloddervos en chaoot allertijden. Ik moet dus bij alles wat ik doe nadenken. niet een lege verpakking terug in de koelkast bv. Sleutels in de vriezer e.d.
Ritalin heeft mij wel heel erg goed geholpen en ik ben al zeker een stuk rustiger dan vroeger.
Tegenworrdig ben ik vooral heel druk in mijn hoofd, ik word er doodmoe van, nu heb ik dus andere medicatie ipv ritalin

Avalon87

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-12 16:19

Weet iemand misschien hoe dit komt?? Die vergeetachtigheid en dat uitstelgedrag? ADD wordt veroorzaakt door neurotransmitters die niet of niet goed werken? Is dat dan de reden van wanorde en de reden dat concentreren zo moeilijk is?

njiloj

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-12 18:18

Even van add-online gekopieerd:

Informatie die in onze hersenen wordt verwerkt vindt plaats doormiddel van elektrische signalen. De hersencellen liggen tegen elkaar aan en zijn op een dusdanige manier gerangschikt dat ze de signalen aan elkaar kunnen doorgeven. Omdat iedere hersencel zelfstandig functioneert zijn ze daarom ook niet aan elkaar verbonden. Bovendien zijn ze van elkaar gescheiden door een celwand en een klein beetje vocht. Om de elektrische prikkel niet in kracht te doen laten verliezen vindt een overdracht van dit signaal plaats doormiddel van kleine hoeveelheid chemische blokjes. Als een soort van kanon worden deze neurotransmitters weggeschoten richting de volgende hersencel. Wanneer deze neurotransmitters in botsing komen met een volgende hersencel ontstaat er een nieuwe elektrische prikkel die vervolgens haar weg weer volgt.

Bij ADD vindt er een storing plaats bij het doorgeven van informatie tussen de hersencellen. Er zijn onvoldoende chemische stoffen aanwezig waardoor de elektrische signalen uiteindelijk in kracht zullen afnemen. Het zijn voornamelijk de hersencellen die verantwoordelijk zijn voor de zintuiglijke waarneming. Dit betekent dus dat de informatie die op ons af komt door de hersenen minder efficiënt wordt geregistreerd dan de oorspronkelijke. Het is ook niet voor niets dat mensen met zowel ADD als ADHD bekend staan om hun hoge pijngrens. Vooral ouders met AD(H)D-kinderen hoor je hier regelmatig over spreken. Kinderen kunnen plat op het beton vallen en vervolgens, zonder een kick te geven weer overeind krabbelen en verder gaan.
Kortom, normale informatie wordt door iemand met ADD als saai beoordeeld, spannende of prikkelende situaties als normaal. ADD heeft dus niets te maken met gebrek aan mentaliteit, wilskracht of motivatie, we kunnen gewoon niet anders omdat onze hersenen ons op het verkeerde been zetten.

De hersengebieden die geprikkeld worden zijn ook verantwoordelijk voor het stimuleren van de adrenalineproductie. Adrenaline is een soort van drugs die je lichaam en geest scherp en alert houdt. In gevallen van extreem gevaar kan je lichaam zo enorm veel adrenaline produceren waardoor men in staat is om tot enorme enorme fysieke inspanningen te komen die men anders voor onmogelijk had gehouden. In het geval van ADD betekent het dus ook dat door het ontbreken van voldoende hersenprikkels er ook minder adrenaline wordt geproduceerd dan nodig is. Het probleem is niet dat iemand met ADD zich niet concentreren, maar dat hij het concentratievermogen niet gericht kan inzetten op het moment dat dit nodig is (Verbaten, 2001)

Bij ADD wordt de informatie wel opgenomen maar duurt het verwerken en beoordelen van de informatie langer. Vaak moet bij de beoordeling van informatie de referentiekaders worden aangesproken. Daardoor lukt het ook niet altijd om snel en adequaat te kunnen reageren in bepaalde situaties waarin dit wel gewenst zou zijn. Hierdoor is men ook niet altijd goed in staat om te kunnen relativeren. Men blijft dan te lang in een zg. emotionele beoordeling hangen. Doordat de emotie die men voelt niet op tijd wordt gecorrigeerd of gecompenseerd door rationele gedachten lijkt het gevoel meer open te staan. Dit is ook één van de redenen waarom er bij ADD ook vaak sprake is van Hyper Sensitivity (Hooggevoeligheid). Dit kan in sommige gevallen voordelen hebben maar verklaart ook vaak de "lange tenen" van iemand.

martinique

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-12 18:22

Ik kan het zelf niet zo goed uitleggen, dus heb even een stukje van internet geplukt, wat inderdaad met die neurotransmitters te maken heeft, in de delen van je hersenen die belangrijk zijn voor dingen als concentreren e.d.

Citaat:
De biologische oorzaak van ADHD ligt waarschijnlijk bij problemen met communicatie tussen hersengebieden. Signalen tussen hersencellen worden doorgegeven door chemische boodschappers, oftewel neurotransmitters. Het is gebleken dat de neurotransmitters dopamine en noradrenaline in verminderde hoeveelheid voorkomen in het voorste gedeelte van de hersenen van ADHD-patiënten, de prefontaalkwabben. Dit gaat samen met afwijkende functie van de prefrontaalkwabben en een verminderde anatomische organisatie van de verbindingen tussen de prefrontaalkwabben en verschillende diepergelegen hersenkernen. De voorste hersenkwabben zijn betrokken bij veel functies die bij ADHD verstoord zijn: het langdurig behouden van aandacht, het onderdrukken van impulsen en het sturen en plannen van gedrag

komt van https://www.hersenstichting.nl/alles-over-hersenen/hersenaandoeningen/adhd.html?gclid=CP-X-KWp9LICFUhe3godXEAAGg

Overigens zijn ze er nog niet helemaal uit waar het nou allemaal aan ligt.
Uitleg van njiloj is wat uitgebreider :P
En in deze link: http://mens-en-samenleving.infonu.nl/psychologie/78299-adhd-bij-volwassenen-symptomen-kenmerken-dsm-iv-criteria.html staan een hoop enge dingen :7 Over hoeveel meer kans ADHD'ers kans hebben op depressies ed, en dat we ons vaak niet zullen settelen -O-

njiloj

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-12 18:26

Wat een lap tekst eigenlijk.. Maar wel in jip en janneke taal een duidelijke omschrijving. Wat zijn er eigenlijk veel bokkers met een diagnose ADD/ADHD. Worden jullie trouwens ook zo gestoord van mensen die tegen je zeggen, " ow, maar dat heb ik ook hoor." en er vervolgens van overtuigd zijn dat de 'klachten' die je hebt wel meevallen?