Meer mensen hier op bokt met astma?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-13 21:13

Oh precies zoals je het zegt ja!
Ik wist niet dat je alleen de ventolin nog maar gebruikte. Die hoeft niet perse idd.

Maar als je weer klachten krijgt, veel mensen in de herfst, is het misschien wel het overwegen waard om toch te starten, maar dat is idd iets voor jou en jouw arts, afhankelijk van hoe erg je klachten zijn.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-13 09:23

Cayenne schreef:
Maar IMJ, ik kreeg alleen de luchtwegverwijder nog (ventolin) voor het sporten. Flixotide hoef ik niet meer te gebruiken ivm bronchiale hyperreactiviteit. De ventolin is dan toch alleen voor het tijdelijk verwijden en niet voor het remmen van ontstekingen?

Ja maar volgens mij is het ook zo dat je door het verwijden op zich toch ook al minder ontstekingen zult krijgen?
Betere circulatie :o :D
Je kunt o.a. slijm e.d. dan beter afvoeren volgens mij ..
Kan er even de goede bewoording niet voor vinden ;-)

ChatelaineJarig

Woonplaats: Geboren in Dordt,via H.I Ambacht in Lelystad terecht gekomen!

Re: Meer mensen hier op bokt met astma?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-13 17:54

Nou ik zit al vannaf drie uur op de eerste hulp. Vernevelen helpt goed nu twee keer en ook nog tweede keer bloedgas geprikt hoop dat zo weg mag

raket

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-13 21:18

Ik hoop dat je thuis bent nu.
Ik heb vakantie en ik heb gewoon eens uitgeziekt ipv antibiotica te nemen, nu hopen dat mijn weerstand er een boost van heeft gekregen...

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-13 03:03

Wat een gedoe weer dames -O- Hier gaat het ook niet al te best. Ik heb de hele tijd het gevoel dat ik niet genoeg zuurstof krijg. Ik krijg dus wel lucht, kan gewoon ademhalen. Ik weet niet goed of het met mijn astma te maken heeft of niet, maar ik vind het eigenlijk een beetje eng :o

ChatelaineJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-13 14:16

Hoe gaat nu met jou dan phormicola ? Klinkt niet prettig..

Ik heb helaas nacht moeten blijven foto was goed maar bleef benauwd. Vernevelen hielp erg goed dus doe dat nu vier tot vijf keer per dag hier. Straks longfunctie en als die heel goed is naar huis anders nog nacht blijven...

Jilletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-13 17:24

Nou ik ben weer een pufje rijker, heb net aerosol er bij gekregen.

Wel super service van de huisarts zeg! Tis niet mn eigen ha maar die van mn vriend.
We waren er net heen omdat ie oorontsteking heeft en hij wilde mij ook nog n keer na kijken omdat hij me vorige week ook geholpen had omdat ik door autopech niet naar mn eigen ha kon.

ChatelaineJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-13 08:42

Wat fijn dat die huisarts je zo goed heeft geholpen!. Merk je al verschil?

Nou ik mocht gisteren met dank aan de goede verpleging naar huis. Ik ben begonnen met die voorhoofdsholte onsteking, direct antibiotica en toen erg ging piepen ondanks al op verhoging puffers met prednison gestart. Helaas bleef het slechter worden, dus zoals afgesproken ziekenhuis gebeld. Daar was meteen duidelijk dat ik erg slecht klonk, en hup eerste hulp. Daar meteen verneveld en ging meteen tien keer beter, longarts hoorde ook geen piepen meer maar wel te weinig geluid. Al met al heeft het heel lang geduurd en ben ik toch opgenomen geweest voor een nacht.

Na het vernevelen leek er telkens niks meer aan de hand en ging het prima, tot het paar uur later was en dan begon ik weer. Uiteindelijk is er nu een vernevelapparaat besteld en heb ik voor zolang er 1 van het ziekenhuis mogen lenen zodat ik naar huis mocht!.

Ik heb trouwens altijd moeite met hoesten hebben meer mensen dat hier?. Ik zit vol slijm in mijn keel en verder, ik voel het zitten maar lijkt wel of de hoest reflex dan mis ofzo..terwijl als ga vernevelen direct hoestprikkel krijg, slijm komt nu ook eindelijk los

Jilletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-13 10:11

Jeetje wat een avontuur zeg!!!
Ja ik merk zeker verschil want ik kan weer normaal ademen zonder gepiep en gekraak.

Gelukkig ben je weer lekker thuis beterschap!!!

Ja dat hoesten herken ik :j
Als of hij in je keel blijft hangen zegmaar.
Ik heb het soms zo dat ik er zelfs van over mn nek ga.

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-13 11:58

dat van dat hoesten herken ik ook, ik ga ook regelmatig bijna over mijn nek, vooral 's morgens vroeg. Ik kan het gelukkig meestal uitstellen tot ik (in m'n uppie) in de auto zit.

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-13 13:37

Jilletje, de aerosol is het soort apparaatje, niet het medicijn. Je hebt nu dus een spray gekregen :)
Sowieso kan ik na de Salbutamol altijd veel beter door hoesten, ook niet gek natuurlijk, alles gaat open, zelfs bij niet-asmaten. :D

Gelukkig ben jij weer uit het ziekenhuis, wat heftig zeg! Beterschap hoor!

Jilletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-13 13:39

Okee ik voel me nu echt een noob :')

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-13 13:41

Waarom? Kan jij toch ook niet weten :D

Wat voor stof zit er in? Ben ik wel benieuwd naar :j

Jilletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-13 13:49

Beclometasondipropionaat

Mooi scrabble woord :D

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-13 13:51

Of voor galgje :P

Chatelaine, wat balen zeg :\ Heb je ook weleens periodes dat het wel goed gaat? Ik bedoel: ik zou er doodmoe van worden als ik jou was!

Hoesten doe ik eigenlijk weinig, behalve dan met longontstekingen zoals in mei. Momenteel gaat het redelijk goed. Die temperatuursovergangen zijn lastig maar hier in Brabant nog wel te doen. Heb alleen iets meer last van slijm en van de week was mijn broertje verkouden en daar heb ik een staartje van meegepikt geloof ik.

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-13 13:59

Beclometason is dus zo'n corticosteroid (ontstekingsremmer) die de luchtwegen beschermt maar niet opent zoals Salbutamol/ventolin..
Deze werkt pas na een dag of 10.
Het is een ouderwets middel, vergelijkbaar met het nieuwe flixotide. Het voordeel is dat je het mag gebruiken tijdens de zwangerschap. Maar het is dus geen luchtweg verwijder :)

Jilletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-13 14:12

Ik vind het wel een eng ding in gebruik := hij 'schiet' dat spul voordat het ingeademd moet worden

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-13 14:25

Zou te gelijk moeten, anders schiet je het in je keel en heb je er zeker niets aan.
Het beste zou zijn met een voorzetkamer. En vergeet je mond niet te spoelen!

Jilletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-13 14:35

Nee spoelen doe ik sowieso, smaakt niet echt lekker :n

Kan die ook met voorzetkamer gebruikt worden??
Dan ga ik die er zeker bij gebruiken want vind het zo echt geen fijn ding

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-13 14:37

Als ie past kan dat hoor :j
Dit is wel een middel dat je trouw gebruiken moet, anders dan de Salbutamol hè :)

Jilletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-13 14:40

Ja ik moet 2x 2pufjes per dag nemen :j
Voor komende twee weken.
Maar ga ook maandag ff naar mn eigen ha en kijken wat op dit moment t beste voor me is

ChatelaineJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-13 16:05

Cayenne, eigenlijk is de zomerperiode altijd goed. Heb deze zomer keertje wat extra nodig gehad met dat warme weer maar verder goed. Was ook wel jammer omdat toen ging revalideren en toen eigenlijk nergens last van had zeg maar.

Is vooral vermoeiend omdat ik net begonnen met stage ben en dan meteen weer achter loop en met uren zit. Ik blijf bezig met uren inhalen en dat soort dingen, toch maar gesprek op school hebben daar over.

Jilletje ga je voor dat soort dingen niet naar de longarts dan? Ik ga zelf voor medicatie veel liever naar de longarts, al moet ik bekennen dat merk dat vaak zelf beter weet wat nodig is. Nu wist ik gewoon dat ik moest vernevelen, om alles los te krijgen. Het komt er nu iig met bakken uit bah bah

ChatelaineJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-13 16:07

Trouwens had ook weer wat op de eerste hulp, weet niet eens of hier verteld had maar schrok me suf!. Moest rontgen foto maken en wou me shirt weer aan doen, maar toen bleef die haken achter mijn infuus en die schoot los. Echt al het bloed spoot toch door de zaal heen, oeps!

Jilletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-13 16:14

Ben nog nooit bij een longarts geweest := := :=

Maar dat komt ook omdat ik echt heel lang geen klachten heb gehad of medicijnen heb gebruikt.

Heb nu sinds 1,5jaar dat ik zo af en toe ventolin gebruik maar zo 'erg' als dat het nu is, is het sinds mn kindertijd niet meer geweest.

Ik kan maandag idd wel een doorverwijzing vragen

ChatelaineJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-13 16:17

Aha vandaar! Vroeg het me al af namelijk, indd misschien wel handig om is goed naar te laten kijken.

Ik heb zelf als kind altijd medicatie moeten gebruiken, toen zijn we naar de polder verhuist vanuit de randstand toen heb ik jaren alleen het met ventolin gered. Tot ik op mijn 20e opgenomen werd met hele erge klachten, daarna ben ik zeer onstabiel gebleven. Door de Xolair is het wel veel beter gegaan, maar zoals nu met meer vernevelen zo goed heb ik me nog niet eerder gevoeld. Eindelijk dat slijm dat weg gaat!!