[Info] vragen over menstruatie en anticonceptie deel 7

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Mars

Re: [Centraal] vragen over menstruatie en anticonceptie deel 7

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-12 12:20

Ik heb het ook zo geleerd:
1e dag menstruatie = meteen veilig
Andere dag tijdens menstruatie = na 7 dagen veilig
Buiten je menstruatie= eerste strip onveilig

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-12 13:14

AnoukS_ schreef:
hoihoi!
Ik had een vraagje..
Ben aantal maand geleden gestopt met de pil, omdat ik die hormonen echt zat was. Had ook geen vriend, als anticonceptie was pil niet nodig dus. menstruatie is prima te handelen voor me. Ik ben sinds ik gestopt ben ontzettend opgeknapt, super lekker in mn vel enz, dus wil zeker niet terug aan de hormonen.

Met huisarts over gehad, en wil nu dus gaan voor een spiraaltje.(heb ondertussen wel weer een vriend :P ) Hij wil m alleen niet zelf zetten, aangezien ik nog geen kinderen heb gehad en dan het plaatsen van een spiraal veel pijnlijker zal/kan zijn dan als je al wel 1 of meerdere kinderen hebt gehad.

Ik lees hier verhalen van mensen waarbij het nauwelijks pijn deed, of eventjes pijn deed, maar nu mijn vraag : hebben jullie al kinderen gehad dan of ook niet? :P

Ik heb net doorverwijzing geregeld naar gynaecoloog, dus ik hoor vast volgende week wanneer ik terecht kan, ben benieuwd!

Ik heb geen kinderen en ik vond het verschrikkelijk. Neem aub ook geen koperspiraaltje, dat ding veranderd je leven in een nachtmerrie :+

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-12 13:27

Ik bedenk me dat die 14 dagen weleens kon gelden voor de meerfasenpil.

Edit: Bij de meerfasenpil:
Citaat:
Vergeten in de derde week:
Pil vergeten in de derde week van de pilstrip, dan zijn er vier mogelijkheden: Pil alsnog innemen, strip afmaken volgens schema en 14 dagen condooms gebruiken; Pil alsnog innemen en nog 7 dagen de pil doorslikken(gebruik hiervoor de tabletten van een nieuwe strip). Na die 7 dagen moet u een stopweek inlassen. Op die manier bent u beschermd tegen een zwangerschap. Pil alsnog innemen, de strip afmaken en direct beginnen (zonder stopweek) met een nieuwe strip. U kunt tijdens die tweede strip wel last krijgen van een doorbraakbloeding, maar u bent wel beschermd tegen een zwangerschap. Neem de pil niet meer in en neemt u ook de rest van de strip niet meer in. U begint dan iets eerder met de stopweek. Na maximaal 7 dagen moet u weer met een nieuwe strip beginnen. Ook in dit geval bent u beschermd tegen zwangerschap.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-12 11:39

Hallo,

Ik ga vanmiddag de yasmin pil halen. Alleen de da wist niet als deze volledig zou vergoed worden. Weten jullie dit? Ben nog geen 18 jaar

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-12 11:48

Ik moest ervoor betalen inderdaad, uit mijn hoofd 29,95 voor 3 strips.
Hoe dat zit als je onder de 21 zit weet ik niet exact, anticonceptie wordt dan wel vergoed, maar ik weet niet of dat voor alle pillen geldt. Als je even je apotheek belt kunnen ze je dat vast vertellen :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-12 11:57

Ik heb een meerfasenpil en die zegt dit over hoeveelheid dagen:

Wanneer te beginnen met de eerste strip?
 U heeft de afgelopen maand geen anticonceptiepil gebruikt
Begin met Trigynon op de eerste dag van de cyclus (de eerste dag van uw menstruatie). Neem
een tablet bij de betreffende dagaanduiding op de strip. U mag ook op dag 2-5 van de cyclus
beginnen maar dan moet u in de eerste 7 dagen wel een extra voorbehoedmiddel (bijvoorbeeld
een condoom) gebruiken.
 Overschakeling van een combinatiepil, vaginale ring of anticonceptiepleister
U kunt met Trigynon beginnen op de dag nadat u de laatste tablet van uw vorige pil heeft
genomen (dus zonder pauze). Als er bij uw vorige pil ook niet-werkzame tabletten in de strip
zitten, moet u meteen doorgaan na de laatste werkzame tablet van uw vorige pil (als u niet weet
welke dat is, vraag het dan aan uw arts of apotheker). U mag ook later beginnen, maar nooit
later dan op de dag na afloop van de tabletvrije periode van uw vorige pil (of na de laatste nietwerkzame tablet van uw vorige pil).
Als u een vaginale ring of anticonceptiepleister heeft gebruikt, begin dan bij voorkeur met
Trigynon op de dag van verwijdering, maar niet later dan op de dag waarop u een nieuwe ring
zou moeten inbrengen of een nieuwe pleister zou moeten plakken.
 Overschakeling van een anticonceptiepil met alleen een progestageen hormoon (ook wel “
minipil” genoemd).
U kunt van de ene op de andere dag overschakelen op Trigynon, maar u moet de eerste 7 dagen
wél een extra voorbehoedmiddel (bijvoorbeeld een condoom) gebruiken.
 Overschakeling van de prikpil, een implantaat of een hormoonspiraaltje
Begin met Trigynon wanneer u anders de volgende injectie zou krijgen of op de dag waarop het
implantaat of hormoonspiraaltje wordt verwijderd. U moet de eerste 7 dagen echter wél een
extra voorbehoedmiddel (bijvoorbeeld een condoom) gebruiken.
 Na een bevalling
Als u bent bevallen, kunt u na 21 tot 28 dagen met Trigynon beginnen. Als u na dag 28 begint,
moet u de eerste 7 dagen dat u Trigynon gebruikt een zogenaamde barrièremethode
(bijvoorbeeld een condoom) gebruiken.
Als u, na een bevalling, gemeenschap heeft gehad voordat u (weer) met Trigynon bent
begonnen, moet het eerst zeker zijn dat u niet zwanger bent of u moet wachten tot uw volgende
menstruatie.
Laat u door uw arts adviseren als u niet zeker weet wanneer u kunt beginnen.
 Na een miskraam of abortus
Volg het advies van uw arts.

En

 Meer dan 1 tablet vergeten in deze strip
Neem contact op met uw dokter.
● 1 tablet vergeten in week 1
Neem de vergeten tablet in zodra u eraan denkt, ook als dit zou betekenen dat u twee
tabletten op hetzelfde moment moet innemen. Neem verder de tabletten weer op de
gebruikelijke tijd in, maar u moet tevens gedurende 7 dagen extra voorbehoedmiddelen
gebruiken. Als u in de week vóór het overslaan gemeenschap heeft gehad moet u
rekening houden met een kans op zwangerschap. Neem in dat geval daarom meteen
contact op met uw arts.
● 1 tablet vergeten in week 2
Neem de vergeten tablet in zodra u eraan denkt, ook als dit zou betekenen dat u twee
tabletten op hetzelfde moment moet innemen. Neem verder de tabletten weer op de
gebruikelijke tijd in. De werking van de pil is niet verminderd, u hoeft geen extra
voorbehoedmiddelen te gebruiken.
● 1 tablet vergeten in week 3
U kunt kiezen uit twee mogelijkheden:
1. Neem de vergeten tablet in zodra u eraan denkt, ook als dit zou betekenen dat u
twee tabletten op hetzelfde moment moet innemen. Neem verder de tabletten weer
op de gebruikelijke tijd in. Sla bovendien de tabletvrije periode over en ga meteen
door met de 10 gele tabletten (derde fase) van een nieuwe strip.
Hoogstwaarschijnlijk krijgt u pas na het slikken van de laatste van de 10 gele
tabletten een echte onttrekkingsbloeding, maar u kunt tijdens het slikken van deze
extra 10 gele tabletten wel last krijgen van spotting of een doorbraakbloeding.
Na een tabletvrije periode van 7 dagen begint u op de gewone manier met een
nieuwe strip; d.w.z. met de eerste bruine tablet bij “start”.
2. U kunt ook stoppen met de betreffende strip en na een tabletvrije periode van 7
dagen (tel wel altijd de dag mee waarop u de tablet bent vergeten) verder gaan
met de volgende strip. Als u op uw vaste startdag met een nieuwe strip wilt
beginnen, mag u een tabletvrije periode van minder dan 7 dagen aanhouden.
 Als u in een strip tabletten bent vergeten en u krijgt geen bloeding in de eerstvolgende normale
tabletvrije periode kan dat betekenen dat u zwanger bent. U moet contact opnemen met uw arts
voordat u verder gaat met de volgende strip

Dat wat hierboven stond over 14 dagen bij een meerfasenpil is verouderde info.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-12 12:14

Mars schreef:
Ik moest ervoor betalen inderdaad, uit mijn hoofd 29,95 voor 3 strips.
Hoe dat zit als je onder de 21 zit weet ik niet exact, anticonceptie wordt dan wel vergoed, maar ik weet niet of dat voor alle pillen geldt. Als je even je apotheek belt kunnen ze je dat vast vertellen :j

Ben druk aan het werk. Maar zal vanmiddag zelf horen. Hopelijk word het vergoed. Omdat andete pil ook werd vergoed. Maar ga deze gebruiken omdat ik veel acne heb

Elliebelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-12 12:18

phormicola schreef:
AnoukS_ schreef:
hoihoi!
Ik had een vraagje..
Ben aantal maand geleden gestopt met de pil, omdat ik die hormonen echt zat was. Had ook geen vriend, als anticonceptie was pil niet nodig dus. menstruatie is prima te handelen voor me. Ik ben sinds ik gestopt ben ontzettend opgeknapt, super lekker in mn vel enz, dus wil zeker niet terug aan de hormonen.

Met huisarts over gehad, en wil nu dus gaan voor een spiraaltje.(heb ondertussen wel weer een vriend :P ) Hij wil m alleen niet zelf zetten, aangezien ik nog geen kinderen heb gehad en dan het plaatsen van een spiraal veel pijnlijker zal/kan zijn dan als je al wel 1 of meerdere kinderen hebt gehad.

Ik lees hier verhalen van mensen waarbij het nauwelijks pijn deed, of eventjes pijn deed, maar nu mijn vraag : hebben jullie al kinderen gehad dan of ook niet? :P

Ik heb net doorverwijzing geregeld naar gynaecoloog, dus ik hoor vast volgende week wanneer ik terecht kan, ben benieuwd!

Ik heb geen kinderen en ik vond het verschrikkelijk. Neem aub ook geen koperspiraaltje, dat ding veranderd je leven in een nachtmerrie :+

Door de mirena spiraal veranderde mijn leven in een hel, kreeg spontaan huiduitslag, zware acne.. en de krampen werden er niets minder om en dan nog niets te zeggen over het plaatsen wat bij mij echt een hel was, het was alsware een breinaald die naar binnen gebracht werd. Nee, ik heb er geen goed woord voor over, nu een jaar nadat hij eruit is kamp ik nog steeds met huiduitslag..

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-12 12:13

Mijn huid is wel wat onrustiger na plaatsen van de Mirena, maar niet heel schokkend.

Lidewijke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-12 22:16

Zo, ben begonnen met de Nuvaring. Ben benieuwd. Bij de pil kreeg ik extreme vermoeidheid, dus ben nu heel aandachtig aan het opletten wat ik merk aan bijwerkingen. :') Ga het sowieso 3 maanden proberen, ik hou jullie op de hoogte!

Hoop dat mijn borsten terug gaan groeien.. Bij begin met pil zijn ze een maat gegroeid, heb een nieuwe bh-collectie aangelegd, en nu zonder pil zijn ze terug naar hun oorspronkelijke maat. Heb alleen het geld niet om er weer allemaal nieuwe te gaan kopen. :P

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-12 13:37

AnoukS_ schreef:
hoihoi!
Ik had een vraagje..

Geen kinderen gehad en heb amper pijn gehad. Aangenaam is het niet maar je ligt ook niet te creperen. Is wel bij de gyne gezet bij mij.

Puchje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-12 18:04

lillytjuh schreef:
Ja hoor dat merk je wel hahaha

Ik ben afgelopen nacht weer Onwijs ziek
Geweest van de migraine, tis mijn stopweek. Wordt er echt knetter van! Maak de ringen die er nog liggen op en dan stop ik er mee!

Voor mij ook de reden om te stoppen met de Nuvaring.
Sinds ik een spiraaltje heb geen enkele keer migraine gehad.
En vóór het gebruik van de Nuvaring ook niet.
Opvallend, niet?

Lidewijke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-12 22:27

Heeft iemand van jullie tips om die Nuvaring beter op z'n plek te krijgen? :') Heb gewoon echt geen grip op dat ding, krijg hem niet zo ver geduwd als een tampon normaal. En hij zakt ook steeds naar beneden, maar ik gok dat dat minder wordt als hij een keer goed zit waar hij hoort..

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-12 22:34

Hij moet aan de bovenkant achter je schaambeen blijven hangen, als hij daar eenmaal zit zal hij er niet zomaar uit zichzelf uit gaat.
Ik vouw hem dubbel en dan met duim en wijsvinger aan beide kanten inbrengen als een tampon.
Misschien proberen met een been omhoog of iets gehurkt bijvoorbeeld.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-12 12:55

Kom hier ook even met een vraag...
(al bij de assistente van de HA gevraagd, maar wonderlijk genoeg kon die me geen antwoord geven en zei 'ja euh geen idee, staat vast wel in de bijsluiter')

Maar ik slik al meer dan een jaar door, nooit een stopweek dus.
Nu zat ik vorige week aan de antibiotica en dan is je pil dus sowieso niet veilig.
Ik dacht, laat ik dan maar stoppen.
Maandag laatste antibiotica gehad en gestopt, zaten nog 5 pillen in m'n strip.
Nu ben ik zondag weer begonnen, ben ik dan meteen weer veilig?

In principe kan je zeggen dat ik met doorslikken gewoon altijd in week 3 blijf hangen en dus altijd kan stoppen en na een week weer verdergaan.
Maar goed, wil het toch even zeker weten.

Heb trouwens de Stediril/microgynon 30 (en dan de merkloze variant).

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-12 13:10

Volgens het nieuwe protocol ben je ook tijdens het slikken van antibiotica veilig zolang je geen diarree hebt gehad of hebt overgegeven.
http://nhg.artsennet.nl/actueel/Nieuwsa ... ractie.htm

Volgens deze richtlijn zou je dus al die tijd veilig geweest zijn en hoef je geen extra bescherming te gebruiken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-12 15:01

handig topic dit!
Zelf ook een vraag om advies, ben nu inmiddels 10 jaar aan de pil maar wil ermee stoppen, zit niet zo lekker meer in me vel etc en ik wil wel eens af of minder met al die hormonen in me lichaam.
nu weet ik alleen niet zo goed wat ik wel moet gaan gebruiken, condooms wel tijdelijk maar vind ik niet voor langere tijd.
Wat raden jullie aan en waarom?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-12 15:03

ladyAn schreef:
Vergeef mij als deze vraag al 100 x gesteld is, maar ik was in de veronderstelling dat als je begint met het slikken van de pil en je begint op een willekeurige dag van je cyclus, dat je dan 7 dagen een extra voorbehoedsmiddel moet gebruiken. Nu lees ik op internet 14 dagen. Is er iets veranderd? Het was toch altijd 14 dagen? Belangrijk voor mij omdat ik hierover een discussie heb met een vriendin waarin ik graag mijn gelijk zou krijgen }> In de bijsluiter van mijn pil staat alleen iets geschreven over starten op de 1e dag van je menstruatie of tussen de 2e en 5e dag van je menstruatie.

Ik heb met hetzelfde gezeten, moest noodgedwongen een tijdje met de pil stoppen terwijl ik hem al 10+ jaar gebruik. Toen ik weer met de eerste pil begon (op een willekeurig moment) vroeg ik me ook af hoe lang het niet veilig zou zijn. Heb daarvoor de apotheek gebeld en kreeg de apotheker zelf aan de lijn (die zal er wel verstand van hebben :D ), en die vertelde me dat de héle eerste strip NIET veilig is. Pas als je na de stopweek weer met de tweede strip begint is het weer veilig.

labyrinth

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-12 15:12

Lidewijke schreef:
Zo, ben begonnen met de Nuvaring. Ben benieuwd. Bij de pil kreeg ik extreme vermoeidheid, dus ben nu heel aandachtig aan het opletten wat ik merk aan bijwerkingen. :') Ga het sowieso 3 maanden proberen, ik hou jullie op de hoogte!

Hoop dat mijn borsten terug gaan groeien.. Bij begin met pil zijn ze een maat gegroeid, heb een nieuwe bh-collectie aangelegd, en nu zonder pil zijn ze terug naar hun oorspronkelijke maat. Heb alleen het geld niet om er weer allemaal nieuwe te gaan kopen. :P

Ja dat vraag ik me dus af! Ik ga binnenkort stoppen met de pil en ook ik ben door de pil iets gegroeid.
Nou ben ik dus bang dat ze weer gaan krimpen. Op zich zit ik niet zo met het idee dat ze weer wat kleiner wordern, maar worden ze wel weer gewoon mooi? Of gaan ze hangen omdat een deel van de "vulling" eruit gaat :')

Lidewijke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-12 16:43

Bij mij zijn ze niet gaan hangen oid hoor. Gewoon een stuk kleiner. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-12 16:49

Oké, thanx zonnebloem!

IvysToeter

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-12 22:28

Ik kom er net achter dat ik mijn pil van gisteren vergeten ben.
Het was laatste van de strip.
Ik heb hem net genomen.
Normaal heb ik mijn laatste pil op dinsdag en word ik ongeveer vrijdag middag/avond of zaterdag ongesteld.
Op welke dag moet ik nu rekenen dat ik ongesteld word?
Gewoon de normale dag?of eerder/later?
En kan ik gewoon beschouwen dat ik gisteren de laatste pil heb geslikt?en dat ik dus woensdag volgende week met een nieuwe strip begin?
Voor veiligheid maakt het me nu even niet uit.
Gaat me meer om wanneer ik nu ongeveer kan verwachten dat ik ongesteld word.
En of ik dus gewoon weer woensdag met een nieuwe strip kan beginnen.
Zodat ik wel weer in hetzelfde 'ritme' verder kan gaan qua dagen.
Laatst bijgewerkt door IvysToeter op 29-08-12 22:51, in het totaal 1 keer bewerkt

IvysToeter

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-12 22:44

Ik lees dit net op internet
Citaat:
Derde pilweek Vergat je de pil in de derde week? Dan zijn er twee mogelijkheden:
1) Je bent één pil vergeten, maar in week ervoor geen pil vergeten.
- Zonder stopweek doorgaan met een nieuwe strip.
- Direct een stopweek inlassen en daarna doorgaan met een nieuwe strip

Dat 2e klopt toch eigenlijk wel met wat ik nu gedaan heb en bedoel?
Want eigenlijk las ik nu ook een stopweek in (aangezien dat dus sowieso al moest)
Het enigste verschil is dat ik de pil van gisteren nog wel heb genomen.

Nessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-12 23:26

nee, je moet nu gaan doorslikken. Je hebt je pil namelijk nog geslikt, dus het is optie 1.

Hvelreki

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-12 23:28

Inderdaad. Het tweede is als je die vergeten pil niét had ingenomen. Dan telde gisteren als eerste dag van je stopweek. Maar als het je voor de veiligheid niet uitmaakt, kan je ook gewoon een stopweek houden als je dat liever hebt. Wanneer je ongesteld gaat worden, tsja. Kan ik niet voorspellen. Mogelijk een beetje later.

Edit: Je kan wel gewoon op woensdag opnieuw beginnen met slikken als je dat het makkelijkste vindt. :)