Beginnen met hardlopen, tips?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

chelss

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-11 12:06

oeii dat is niet best masada :oo
ik heb helaas geen idee wat er aan de hand zou kunnen zijn, maar naar de huisarts gaan lijkt me idd het beste.

nouu ik ben ook weer net teruggekomen, want ik was heel vroeg vrij van school dus kon ik mijn 4e les doen!
ging beter dan verwacht, kon het nog aardig goed houden, ook die laatste 3 minuten, want die vond ik de vorige lessen toch wel zwaar! :P
toch is het wel stom om overdag te gaan op werkdagen want elke jongen zat me aan te kijken en ik kreeg al getoeter en gezwaai, voelde me toch niet helemaal op me gemak toen, werd zo bekeken voelde het hahahah :P ach ja, heb de les iig overleefd!
op naar les 5 :D

lelijke_heks

Re: Beginnen met hardlopen, tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-11 12:14

@masada mijn ha had me toe doorgestuurd naar een sport-fysiotherapeut en die heeft weer foto's laten maken....

Masada

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-11 12:15

Dank je. Jij nog veel beterschap.

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-11 12:25

@masada, dat klinkt niet best zeg, idd maar ff goed naar laten kijken hoor.
@chelss, dat lijkt mij dus ook minder als je op straat loopt... Ik loop alleen maar in mijn AV groep, dus dan zijn we nog met 20 en de trainers.

Vanavond weer training, joehoe!

Winxz_Bas

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-11 12:26

hoevaak doen jullie les 1?
of doen jullie gewoon na 1x weer naar de volgende les?

Maris89

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-11 12:29

Ik heb les 1 2x gedaan omdat ik de laatste 3 minuten niet vol hield. Daarna gewoon verder gegaan met alle lessen.

lelijke_heks

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-11 12:30

als je hem makkelijk uitgelopen krijgt kan je naar de volgende... kiep je bij thuiskomst om... dan zou ik hem nog een keer doen, gewoon even kijken of het goed voelt ;)

daarom loop ik normaal 's ochtends vroeg... misschien morgen weer eens een poging wagen...

chelss

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-11 12:30

@mas, jaaa idd je voelt je toch wel erg ongemakkelijk, wil je gewoon lekker je training volgen en dan zit iedereen je aan te staren alsof ze nog nooit een hardloper hebben gezien :P
Maar ik ga ook altijd lopen bij het industrieterrein en als ik dan 's avonds loop dan is iedereen naar huis dus dan kan je wel lekker lopen :D Maar ik merk nu toch al dat mijn rondje te klein wordt dus moet even een wat grotere vinden.

malih

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-11 13:22

ik denk dat ik telkens gewoon door ga naar de volgende les als ik de vorige helemaal heb kunnen uit lopen, en k hem anders gewoon nog een keertje over doe. maar de 3 minuten hield ik ook makkelijk vol :) ben benieuwd of t snel zwaarder word, of dat t geleidelijk gaat en je het dus minder merkt.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-11 13:27

Ik las ergens dat iedere dag hardlopen niet zo handig is.. maar uiteindelijk zou dat toch wel moeten kunnen, om een keer twee dagen achter elkaar te gaan?

Kiwipitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-11 13:32

Ik loop altijd woensdag, vrijdag en zaterdag.

Smudges

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-11 13:53

Hey hallo, ik heb mijn nieuwe schoenen *\o/*
Het zijn Saucony's geworden, blauwe
En ikheb net natuurlijk meteen mijn rondje gelopen. ze liepen erg lekker. Het valt me alleen op dat ik de laatste 2 setjes makkelijker loop dan de eerste 3. Enig idee hoe dat kan?
Groetjes S

CalvinM

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-11 13:54

Zeker in het begin is het verstandig om 1 a 2 dagen rust tussen je beide trainingen te houden. Je spieren en met name pezen krijgen toch plotseling klappen te verwerken. Hiervoor hebben ze tijd nodig. Elke dag gaan is dus vragen om overbelasting en blessures. Loop je al een lange tijd en zijn je spieren/pezen het dus gewend, dan kun je best een keer 2 dagen achter elkaar gaan. Zou er dus alleen wel mee oppassen..

CalvinM

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-11 13:56

Gefeliciteerd met je schoenen smudges! ik loop zelf de laatste twee setjes ook makkelijker, zal wel met het opwarmen van je spieren te maken hebben.

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-11 14:17

Gaaf Smudges!
Ik loop het tweede deel van mijn training ook makkelijker, komt idd door de opwarming. Dan wordt de boel wat soepeler, eigenlijk net als dat je een paard ook goed op moet warmen. Dat geldt voor jezelf net zo :)

sunshine

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-11 18:58

malih : Fijn dat het zo goed ging ! :j mijn hond vind het ook super om mee te lopen hihi.

Masada : Wat vervelend !! Succes bij de HA morgen.

chelss : haha ben ik blij dat ik altijd in de bossen loop, geen last van toeterende/zwaaiende mensen :D

Mas : Succes vanavond !

Cer : Ik heb dat inderdaad ook gelezen, daarom loop ik om de 2 dagen, dan weet ik in ieder geval zeker dat ik voldoende rust houd tussendoor.

Smudges : Gefeliciteerd met je nieuwe schoenen !! De eerste minuten vind ik ook altijd erg zwaar, pas na een aantal minuten loop ik beter.

Ik ga dadelijk weer lopen, ben benieuwd hoe het vanavond gaat !

chelss

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-11 21:53

oeeh succes sunshine! :D ja het bos lijkt me ook wat fijner haha! Ik blijf wel elke keer na de training echt last van me kuiten hebben, dan ben ik wel blij als ik even zit :P Maar ja, dat gaat wel weer over!

sunshine

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-11 22:26

Het ging best goed :D
Heb 1 x 2 minuten gelopen, 1 x 3 minuten, 1 x 15 minuten = in totaal 20 minuten !
De laatste minuten vond ik wel zwaar, maar heb door gezet.

In het begin had ik ook vaak last van mijn kuiten, dat valt de laatste tijd eigenlijk wel mee.
Ik voel nu voornamelijk mijn bovenbenen na de training.

Ik mag Zaterdag weer !

chelss

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-11 22:34

oeeeh gelukkig dat het over is gegaan, dan hoop ik dat het bij mij ook snel overgaat! het is ook echt alleen maar vlak na de training, je voelt wel echt dat je wat hebt gedaan! Ik mag overmorgen weer, les 5! spannendd :D ik ben altijd benieuwd of ik het vol ga houden, tot nu toe alles nog volgehouden hoera!

Saayer

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 00:15

Ik meld me ook eens hier!

Ben 2 maanden geleden begonnen met hardlopen en moet zeggen dat het heel goed gaat! (nooooit verwacht)
Zit nu op een half uur aan 1 stuk en ben ongemerkt 5 kilo afgevallen :P
Persoonlijk ben ik aan het trainen voor de politie, want daar wil ik graag bij!

Tip voor de mensen die net beginnen, volhouden! t word alleen maar makkelijker, en je staat ervan te kijken wat je eigenlijk allemaal kan! :j

Ik weet niet of het al aan bod is gekomen (heb niet het hele toppic door gelezen) maar in wat voor kleren lopen jullie?

Masada

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 08:50

Volhouden, tja..... dan moet je geen blessures oplopen.
Ik weet wel dat ik nooit meer door de pijn meer moet lopen want je loopt alles kapot.
Maar fijn dat het lopen lekker gaat. Ikzelf heb een adidas capri tight aan en een sportshirt. Speciaal voor het hardlopen.

Smudges

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 09:45

@ saayer welkom. Ik loop in een kort broekje van champion, die ik jaren geleden heb gekocht. Een nieuw shirt van decathlon, eventueel een jas van decathlon en sinds gister op nieuwe saucony's. En ohja speciale hardloopsokken ook decathlon en natuurlijk een goede sportbh.
Groetjes s

MootjeK

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 09:49

Pff, ik heb dinsdag voor het laatst gelopen en mijn lijf doet nu nog zeer. Nou heb ik die dag ook wel achterlijk veel gedaan (lopen, fietsen, meer lopen en fietsen naar school en sollicitatiegesprek - dus op hakken...), maar had toch wel gehoopt nu wat fittter te zijn. Vooral de spieren rond mijn enkels en op mijn wreef zijn gevoelig, zo'n spierpijnig, moe, zwaar gevoel. Nou ja, vanmiddag toch nog maar een poging wagen met les 3... De vorige keer dat ik les 3 liep (een paar maanden geleden) vond ik het verschrikkelijk zwaar, eens kijken hoe het nu gaat. Het valt me iig wel mee dat ik na het lopen niet echt moe ben, als ik thuis kom. Ik voel m'n lijf wel, maar ik hoef niet puffend en hijgend op de bank te gaan zitten.

Ik herken wat iemand zei dat de tweede helft van het lopen beter lijkt te gaan. De vorige keer had ik volgens mij 1-1, 2-2, 3-3, 3-3 en bij die 2 minuten trok ik het haast niet meer en ben ik ook eerder weer gaan wandelen. Maar daarna ging het prima. :?

Kleding: ik draag een runningtight van H&M, een sportbh (Shock Absorber), een hemdje en een t-shirt ('normale' kleding). En daar overheen een dun vestje (zo een met rits en capuchon), want ik ben een koukleum. := Schoenen zijn van New Balance en heb een paar heerlijke runningsokken van Falke, echt een aanrader.

Kijkers onderweg... ik woon in een nieuwbouwwijk en er lopen dus heel wat bouwvakkers rond. Maar voor de rest is het gelukkig redelijk rustig op straat overdag, dus als ik daarlangs ben voel ik me voor de rest niet echt aangestaard.

Yv_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 10:00

Welkom Saayer! Doe je snel zeg dat half uur :j! Goed hoor! Hou je dat constant vol dat half uur lopen achter elkaar, of doe je wisselende trainingen?

Masada: Ik ren zelf gewoon in een trainingsbroek met een renshirt, renschoenen en sportsokken (met zo'n aparte bodem voor meer steun ofzo?)

Oh, die bouwvakkers lijken me echt verschrikkelijk! Ik kom voor m'n werk vrij regelmatig op bouwputten, maar er zijn altijd van die idioten bij die het niet kunnen laten om triest te gaan zitten fluiten of een of andere vrouw-onterende grap te maken.. Héél vervelend.

Ik ren overigens lekker over het duinpad, het het rondje van 4.5 km ga ik dan door een soort van woonwijk en aan het einde van die wijk ren ik weer langs het "bos" over een fietspad. Bij het grote rondje gaan we bijna door de polder, héérlijk!

Maris : Ja klopt, baas = pa. De timing is gewoon verschrikkelijk. Het is echt belachelijk druk en we hebben voor deze druktes eigenlijk een handje te weinig. Hij zou vandaag naar Roemenie gaan voor een klant, maar heeft dit verplaatst naar dinsdag. Wonder boven wonder heb ik wel t/m zondag rust, maar er heeft wel een aardige ruzie voor moeten plaatsvinden :(. Baal er nog een keer extra van, want mijn fam uit Zuid Afrika komt vrijdagochtend aan op Schiphol, maar die moeten nu een taxi nemen omdat niemand ze kan halen. Aan de ene kant vind ik het wel een goeie: hij had mij ook 4.5 uur in Johannesburg laten wachten omdat-ie het was vergeten :P , maar ik vind gewoon dat je altijd opgehaald moet worden vanaf Schiphol..

Enkel is niet gebroken, er waren geen breuken te zien op de foto's. Wat het wel is, is dus onduidelijk. Zit nu intaped en dit moet ik er 2 weken op laten zitten, dan terug naar de huisarts en hij kijkt dan verder. Ook 2 weken rust eigenlijk. Die tape helpt voor geen meter, heb nog steeds pijn en een trap kom ik nu echt bijna niet op. Bijkomend nadeeltje is dat mijn schouder vervelend gaat doen, omdat daar constant alle druk op komt bij het omhoog en omlaag gaan van de trappen en dat mijn andere enkel nou ook lichtelijk begint te protesteren van al die druk.. Straks zit ik nog met 2 enkels omhoog :') .
Baal er nog steeds gigantisch van, had eigenlijk mijn hoop op een breukje gelegd, dan zou het gegipst worden en zou ik weten waar ik aan toe was. Nu heb ik dus echt geen idee hoe lang ik nog pijn heb, hoe lang dit allemaal gaat duren etc. Nouja, afwachten maar.

MootjeK

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 10:03

Balen zeg, van je enkel... :(:)

Jouw route klinkt wel heerlijk zeg! Hier weinig natuur... Al heb ik goede hoop dat dat binnenkort beter wordt, want eind deze maand is het park als het goed is klaar en daar hebben ze enorm veel fiets-/hardlooppaden. Moet alleen nog kijken waar ik allemaal heen kan, want de rondjes zijn al gauw te groot voor me. Zo vanaf 6 km en zo...