Hoog Sensitief Persoon (HSP)

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

aslo

Re: Hoog Sensitief Persoon (HSP)

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-12 07:45

Als het etiketje echt klopt is daar niks mis mee, maar ik denk dat 'men' er vaak naast zit, vanwege te gauw een stickertje willen plakken?, om hun eigen kunnen te bevestigen?, om hun eigen onkunde te verbloemen? Geen idee. Maar het kan heel vervelende gevolgen hebben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-12 07:53

Wat een verhaal Aslo... Wel erg herkenbaar trouwens, ook ik heb een rits aan onderzoeken en 'deskundigen' meegemaakt die allemaal een sticker wilden plakken en het nooit bij het rechte eind hadden. Ook hier moest ik het zelf ontdekken. Fijn voor je dochter dat het inmiddels wel achter de rug is en jullie er mee om weten te gaan.

Magrathea schreef:
Wat ik nou niet zo goed begrijp, is dat zoveel mensen zeggen niet van stickertjes te houden.

Ik wil dolgraag een stickertje! Lijkt me heerlijk. 'jij hebt add/adhd/hap/autistische stoornis en daar hebben we dit pilletje voor/dit kan je doen om je leven op orde te brengen.'
Doe mij maar een sticker hoor :j

Ik ben het eens met Aslo, op zich weinig mis met stickertjes, maar ze worden te vroeg en vaak ook door onkundige mensen geplakt. En dan volgt er dus een behandeling of medicijn die totaal de plank misslaat, met alle gevolgen vandien.
Daarnaast is het gevaar van labeltjes dat mensen (dat blijkt uit dit topic ook) denken dat je aan alle kenmerken van iets dat onder een bepaald labeltje valt moet voldoen om het te 'hebben'. Ik ben van mening dat een labeltje heel prettig kan zijn (ik vond het een bron van herkenning toen ik HSP 'ontdekte'), maar zelfkennis is net zo belangrijk. Soms gaan mensen namelijk ook naar hun labeltje leven terwijl het niet nodig is (of zelfs het verkeerde labeltje is).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-12 08:04

Volgens testen ben ik dit ook, alleen hebben ze het bij mij autime genoemd...

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-12 08:07

Sinds vorig jaar augustus zit ze op het MBO (ICT). Als enigste meisje in een klas vol jongens. Dat op zich is al een verademing, want met jongens kon ze altijd vrij goed op schieten. Het waren voorheen meestal de meiden in de klas die hun pijlen op haar richtten en altijd drukke groepen. Nu dus ook nog een heel rustige klas. En wat denk je, vanaf de start geen problemen gehad. Voor het eerst in 14 jaar onderwijs, heerlijk.

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-12 08:10

@DeMolenhoek, kijk dat bedoel ik nou. Volgens testen ben je HSP en ze geven je het stickertje Autisme?
Mijn dochter voelt haarfijn aan of iemand die contact wil leggen het goed meent of doet alsof (dus o.a. met een niet zo leuke bijbedoeling). Bespeurt ze dit laatste, dan schermt ze zich af. Ze gaat er niet op in en vermijdt indien mogelijk verder contact. o.a. Hierom wilden ze bij haar dus ook autisme plakken. Ik dacht het dus ff niet.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-12 08:21

Een stickertje kan je soms wel helpen om jezelf te accepteren. tenminste dat deed het wel voor mij :-)
dat ik wel gewoon die tijd voor mezelf nodig heb, bijvoorbeeld. of dat mijn gevoel gewoon klopt als ik denk dat iemand een dubbele agenda heeft. of als ik denk dat een persoon eigenlijk helemaal niet zo aardig is...
ik weet niet hoe dat voor jullie zit natuurlijk, maar ik durfde eigenlijk niet meer op mijn gevoel te vertrouwen op een gegeven moment. en veel mensen hebben geprobeerd om mij "normaal" te "maken".
het stickertje heeft mij meer vertrouwen in mijzelf gegeven. en dat ervaar ik als enorm prettig. (sorry voor het gebrek aan hoofdletters).

Muds

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-12 09:48

Ik kan me voorstellen dat zo'n stickertje prettig kan zijn, dat het een stukje erkenning geeft :j Maar persoonlijk ben ik ook van mening dat, net zoals RedPassion schrijft, de kans bestaat dat je naar het labeltje gaat leven en dat dit niet de bedoeling is. Je bent nog steeds jij, niet je labeltje.

Weet je, ik heb nog niet alle reacties hier gelezen, maar eerlijk gezegd duizelt het me allemaal een beetje -letterlijk- %) Komt misschien ook omdat ik er de laatste tijd te veel mee bezig ben -ben gelijk allerlei boekjes erover aan het lezen en zo, achter elkaar := - plus allerlei andere spannende dingen die op dit moment spelen :o
In feite is het niets nieuws, het is er altijd al geweest, maar toch kan ik het nog geen plekje geven. Er wordt geadviseerd om er in je directe omgeving niet te veel over te praten, terwijl ik denk dat het wel veel duidelijkheid kan geven. En het lijkt erop dat, nu ik me zo mág voelen zoals ik me voel, nu ineens ook dat dikke slot van die deur af is en alle opgekropte gevoelens en eigenschappen ineens loskomen.. Ik weet niet, vind het op het moment een beetje verwarrend allemaal :o

Sentido

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-12 10:28

Hallo,
Ik heb dit topic al eens eerder gevonden omdat ik toen voor mezelf wat duidelijkheid zocht. Maar nu ben ik overspannen/burn out/oververmoeid en heb ik voor het eerst in mijn leven zelf een hulpverlener opgezocht. Omdat ik altijd heel moeilijk over mijn klachten kan praten heb ik haar gemaild en zij raadde aan om eens het boekje 'Hoogsensitiviteit als kracht' te gaan lezen. Helaas duurt het nog even voor ik bij haar terecht kan, want aan de telefoon had ik al echt zo iets van deze persoon kan mij helpen. Ik vond het dus wel 'grappig' dat zij ook in de richting van HSP dacht, zonder dat ik dat zelf aangaf.

Als ik dit topic doorlees herken ik zoveel. Bijvoorbeeld dat 'waaaat?' terwijl ik al lang weet wat iemand zegt. En ook dat niet meer vertrouwen op mijn gevoelens. Ik heb vaak dat ik al snel weet of iemand bij me past of niet, maar daar luister ik eigenlijk nooit na. Hebben jullie ook vaak dat je tegen jezelf zegt van 'hup stel je niet aan, doe even normaal'?

Maar toch vind ik het lastig. Ik wil niet zomaar een label plakken en er zijn ook veel dingen die ik helemaal niet herken. Hoe hebben jullie dat uiteindelijk gedaan, voor jezelf gezegd van dit is het ofzo? Ik denk dat het een stukje zelfacceptatie is inderdaad.. maar dat vind ik erg lastig.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-12 13:56

Wendy schreef:
Een stickertje kan je soms wel helpen om jezelf te accepteren. tenminste dat deed het wel voor mij :-)
dat ik wel gewoon die tijd voor mezelf nodig heb, bijvoorbeeld. of dat mijn gevoel gewoon klopt als ik denk dat iemand een dubbele agenda heeft. of als ik denk dat een persoon eigenlijk helemaal niet zo aardig is...
ik weet niet hoe dat voor jullie zit natuurlijk, maar ik durfde eigenlijk niet meer op mijn gevoel te vertrouwen op een gegeven moment. en veel mensen hebben geprobeerd om mij "normaal" te "maken".
het stickertje heeft mij meer vertrouwen in mijzelf gegeven. en dat ervaar ik als enorm prettig. (sorry voor het gebrek aan hoofdletters).

Zo ervaar ik het ook wel. :j Ik durfde ook niet meer op mijn gevoel te vertrouwen, wilde 'normaal' zijn, voelde me een aansteller etc. etc. Tegenwoordig accepteer ik dat het is zoals het is, en ik voel me daardoor zoveel beter. Het is wel fijn als een stickertje je daarbij kan helpen natuurlijk, maar ik denk dat ieder mens, welk stickertje er ook op zit, vooral gebaat is bij zelfacceptatie en zelfkennis. Zoveel mensen, niet alleen HSP-ers, leven maar naar maatstaven die eigenlijk niet bij ze passen en verloochenen hun eigen kwaliteiten en behoeftes. Iedereen is uniek, zo jammer dat we dan toch met zijn allen zo ons best doen om 'normaal' te zijn. :D

Muds schreef:
In feite is het niets nieuws, het is er altijd al geweest, maar toch kan ik het nog geen plekje geven. Er wordt geadviseerd om er in je directe omgeving niet te veel over te praten, terwijl ik denk dat het wel veel duidelijkheid kan geven. En het lijkt erop dat, nu ik me zo mág voelen zoals ik me voel, nu ineens ook dat dikke slot van die deur af is en alle opgekropte gevoelens en eigenschappen ineens loskomen.. Ik weet niet, vind het op het moment een beetje verwarrend allemaal

Herkenbaar, dat had ik ook. Mijn advies is juist wèl er over praten, maar begin 'veilig', dus met mensen waarvan je het gevoel hebt dat ze het wel kunnen begrijpen. Je zou niet eens het 'label' hooggevoelig hoeven te noemen als je dat te eng vindt. Ik heb het bij een paar mensen genoemd, bij anderen (schoonouders bv.) laat ik alleen wat 'losse' dingen vallen. Zo heb ik hen wel verteld dat ik niet goed tegen mensenmassa's kan en heel gevoelig ben voor geluiden, geuren etc. Het zijn lieve mensen, maar een beetje van de oude stempel, dus met termen als hooggevoelig hoef ik niet aan te komen. ;) Maar door wel wat dingen te vertellen leren zij me beter kennen, houden ze ook rekening met me en zullen ze me niet zo snel veroordelen als ik tijdens een verjaardag even naar buiten loop met de hond. Fijner voor iedereen dus. :)

Dat alles er nu uitkomt is ook herkenbaar, niet zo gek ook eigenlijk. Geef het wat tijd en ruimte. :j

Sentido schreef:
Hallo,
Ik heb dit topic al eens eerder gevonden omdat ik toen voor mezelf wat duidelijkheid zocht. Maar nu ben ik overspannen/burn out/oververmoeid en heb ik voor het eerst in mijn leven zelf een hulpverlener opgezocht. Omdat ik altijd heel moeilijk over mijn klachten kan praten heb ik haar gemaild en zij raadde aan om eens het boekje 'Hoogsensitiviteit als kracht' te gaan lezen. Helaas duurt het nog even voor ik bij haar terecht kan, want aan de telefoon had ik al echt zo iets van deze persoon kan mij helpen. Ik vond het dus wel 'grappig' dat zij ook in de richting van HSP dacht, zonder dat ik dat zelf aangaf.

Als ik dit topic doorlees herken ik zoveel. Bijvoorbeeld dat 'waaaat?' terwijl ik al lang weet wat iemand zegt. En ook dat niet meer vertrouwen op mijn gevoelens. Ik heb vaak dat ik al snel weet of iemand bij me past of niet, maar daar luister ik eigenlijk nooit na. Hebben jullie ook vaak dat je tegen jezelf zegt van 'hup stel je niet aan, doe even normaal'?

Maar toch vind ik het lastig. Ik wil niet zomaar een label plakken en er zijn ook veel dingen die ik helemaal niet herken. Hoe hebben jullie dat uiteindelijk gedaan, voor jezelf gezegd van dit is het ofzo? Ik denk dat het een stukje zelfacceptatie is inderdaad.. maar dat vind ik erg lastig.

Bij mij ging het beter toen ik mezelf meer ging accepteren. Ook ik mocht me van mezelf niet aanstellen, 'normale' mensen deden het toch ook allemaal, mijn gevoel zou wel niet kloppen etc. Een heel moeilijk proces (ik ben nog steeds bezig hoor), maar het gaf zoveel lucht toen ik dat idee van 'normaal' moeten zijn eens losliet. Ik zag hooggevoeligheid daarom ook alleen als last, tegenwoordig zie ik de positieve kanten ook en houdt alles elkaar in balans. Lezen over hooggevoeligheid en contact met andere HSP-ers heeft me erg geholpen voor de herkenning en het niet alleen voelen in wat ik als 'gek zijn' ervaarde, maar dat accepteren zal echt uit jezelf moeten komen...

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-12 14:35

@redpassion: Iedereen is uniek, zo jammer dat we dan toch met zijn allen zo ons best doen om 'normaal' te zijn. :D

Precies, dat heb ik mijn dochter ook altijd voorgehouden. Zelfs leerkrachten en hulpverleners zeiden weleens, als ze zich maar normaler zou gedragen e.d. Ik kon ze dan wel ik weet niet wat doen. Zei dan ook steevast: wie is normaal? Wie bepaalt dat? de meerderheid? Mss zijn jullie allen niet normaal en zij juist wel. Mensen (kinderen) die anderen niet normaal noemen zijn m.i. vaak bang voor het onbekende, voor dingen die ze niet snappen, waar ze niks mee kunnen wegens ongebrip. Vind mijn dochter juist heel speciaal. Ze heeft gaven (zo zie ik dat) die anderen niet hebben. Tja die kunnen ook wel eens lastig zijn, maar dat kunnen zoveel andere dingen ook zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-12 15:17

wat voor werk/opleiding doen "de hsp'ers" hier??
ik vind dat namelijk een erg lastig iets...

Shaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-12 15:24

Is ook lastig... Althans, vind ik wel ;)
Ik ben operatieassistent, in eerste instantie niet aan te raden voor HSP'ers ;)

Muds

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-12 15:38

Ik was eerst dierenartsassistente en dat vond ik goed te doen. Nu ben ik activiteitenbegeleider op een zorginstelling en dat vind ik pittiger. En dan heb ik een relatief makkelijke doelgroep (ASS). :)

@RedPassion: bedankt voor je reactie :j

witteRaaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-12 15:39

Ik ben een verpleegkundige, grote vergissing geweest vind ik soms.

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-12 15:47

Ja das lastig. Wij hebben dus ook flink lopen piekeren ivm de vervolgstudie voor mijn dochter. Ze doet nu dus MBO niv.4 ICT, richting media (webdesign e.d.). Opleiding tot nu toe een goede keuze. Vwb baan later hopen we dat ze ergens bij een klein bedrijfje terecht kan en dan meer op de achtergrond zeg maar, of iets voor zichzelf op zetten. Dit laatste zou natuurlijk helemaal ideaal zijn, mede omdat ze ook fibromyalgie heeft (schijnt dus ook bij aardig wat HSP 'ers voor te komen).

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-12 18:40

Ooit wilde ik dierenarts worden, totdat mijn moeder mij er op wees dat ik het me te zeer zou aantrekken als een dier gewond of ziek zou zijn, of meost worden ingeslapen.
Zowel het werk als hulpverlener als een baan als strafrechtadvocaat zijn me ook afgeraden..... en dat is toch waar mijn opleidingen op gericht zijn. Vervolgens heb ik, vanwege ziekte, gekeken naar mogelijkheden als vrijwilliger aan de slag te gaan bij organisaties zoals WSPA, Amnesty, IFAW, dierenbescherming, etc. Ook daar heb ik na goed nadenken van af gezien. Het zou me zieker maken.

Ik kies in de toekomst voor een baan die emotioneel minder "intensief" voor me zal zijn: werken bij de overheid, als beleidsmedewerker bijvoorbeeld.

Al vind ik het bijzonder jammer dat ik niet datgene kan doen wat ik had willen doen. Ik denk nog ieder jaar terug aan het moment dat ik als stagiar schoolmaatschappelijk werk bij een cluster 4 school (kinderen met gedragsproblematiek) werd gebeld door een moeder die een videoband in haar brievenbus had ontvangen, met daarop haar 10-jarige dochtertje die seksuele handelingen verrichtte bij een buurtgenoot van in de 40. Ik krijg dat gevoel niet meer uit mijn systeem. Evenals een gesprek met een moeder van een leerling, die zeer openlijk vertelde dat ze haar zoon in het gareel sloeg.
Rechtzaken over verkrachtingen en kindermisbruik zou ik sowieso moeten weigeren. Eigenlijk geldt dat in mijn geval voor al het werk waarbij ik emotioneel betrokken raakt, als gevolg van HSP. Als je alles wat anderen overkomt ervaart alsof het jou zelf overkomt, valt er een hoop af. Te veel inlevingsvermogen, empathie, compassie, etc zijn niet hulpvol.

In die zin vind ik het een enorme handicap.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-12 18:57

Ik ga wel de opleiding diergeneeskunde doen, hoop dat het me lukt maar ik denk dat als ik het niet probeer dat ik er de rest van mijn leven spijt van zal hebben.

witteRaaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-12 22:04

Ik heb indertijd om diezelfde reden als jou Gummie ook niet gekozen voor dierenarts. Ik kan niet tegen dierenleed, begin bij het minste dierenleed te janken. Daarom koos ik voor verpleging, maar ik vind het even erg. het betrokken raken valt nog wel mee (heb ik geleerd, eerst was het ook moeilijk), omdat ik net zo teleurgesteld en gekwets raak hoe hard mensen/patienten/familie wel niet kan zijn (dat maakt het niet betrokken raken makkelijker).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-12 22:06

tsja,dat merk ik ook in de hulpverlening...
maarja...wat dan...

Muds

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-12 22:15

TessaKaizoku schreef:
Ik ga wel de opleiding diergeneeskunde doen, hoop dat het me lukt maar ik denk dat als ik het niet probeer dat ik er de rest van mijn leven spijt van zal hebben.

Als dat je 'roeping' is, zou ik het zeker doen! Ik wilde van kind af aan ook graag dierenarts worden :j Als ik terugkijk denk ik dat één van mijn vroegere collega's (ook een dierenarts) HSP is en ja, ze had het af en toe zwaar, maar ze had ook niets anders willen doen :) Al blijkt het niet zo goed bij je te passen heb je het in ieder geval geprobeerd en al blijkt het wel bij je te passen wordt je gewoon een heel goede, empatische en invoelende dierenarts ;) En wie weet is holistisch dierenarts wel iets voor je :)

Een carrière in de landelijke politiek is trouwens ook niet iets wat je als HSP moet ambiëren, geloof ik :Y)

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-12 22:26

Anoniem schreef:
wat voor werk/opleiding doen "de hsp'ers" hier??
ik vind dat namelijk een erg lastig iets...

Beeldende kunst.

Over dat 'labelen', van mij hoeft het ook niet zo. Ik vind het belangrijker dat ik met mezelf om kan gaan dan dat iets een naampje heeft. Wil dan ook nu niet direct zeggen dat ik een HSP'er ben, ondanks dat ik hoog scoor op bepaalde punten ben ik extravert en dan heb je aan die test verder ook niet zo veel - maar ik herken me wel in de rest van hoogsensitiviteit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-12 22:28

Ik mest op dit moment stallen uit en alles er rond. Is fysiek een zware job maar ook mentaal. Er is een hoge werk druk. Dit zorgt er ook voor dat ik op dit moment aan de lopende band migraine aanvallen heb etc. De keuze is nu ook gemaakt om weer thuis te gaan zitten. De dokter wacht tot ik eindelijk wil toe geven dat ik wederom een burn out heb. Ik ben dan ook overal zo gevoelig voor :(

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-12 22:31

Wat rot van die aanvallen telkens. :(:)

Ik vind fysiek (hard) werk echt heerlijk, maar om dat jaren achtereen te doen lijkt me ook best zwaar. Heb gemerkt toen ik in het buitenland werkte op een boerderij (360 schapen/70 paarden) dat ik het echt fijn vond om de hele dag door te buffelen. Knap daar echt van op, nu scheelt het wss enorm dat het daar in de middle of nowhere was (ben een paar maanden naar IJsland geweest), wat een rust en dan alleen maar werken, doen wat er gedaan moet worden. Lekker rustig aan je koppie. Denk overigens dat dat land sowieso voor elke HSP'er wel aan te raden is :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-12 22:34

Ik vind het werk ook enorm leuk. Maar er is een hoge werkdruk en dat zorgt ervoor dat het niet gaat. Ik heb bewust gekozen voor een week van 32 uur, maar de laatste tijd doe ik enorm veel overuren waardoor ik aan een 40 uur week kom en dat lukt me gewoon niet. Mijn overuren worden ook niet uitbetaald etc. 1 grote soep en na 7 maand aan een stuk al die overuren ben ik op. 32 uur kan ik perfect draaien maar dat is ook mijn grens.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-12 22:45

Ik draaide daar ook meer uren maar er is natuurlijk een groot verschil tussen je baan en een vakantiebaan, wat je toch echt meer voor jezelf en de ervaring doet en niet omdat je er ook nog van moet leven/het je vaste baan is. Snap idd dat die druk niet fijn is, hoop dat je je snel weer beter gaat voelen!