ADD, Ritalin en toch wel nieuwsgierig naar..

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: ADD, Ritalin en toch wel nieuwsgierig naar..

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-12 14:34

Je weet niet wanneer je de placebo's krijgt, je moet een lijst bijhouden hoe je je voelt per dag. Dus ik weet niet wanneer ik ritalin slik en wanneer ik placebo's slik.
Ik ben door de psychiater getest.

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-12 14:41

Hm, dat ze je dat verteld hebben is idd niet erg handig :=
Dan heb je mazzel gehad dat je zo snel terecht kon, normaal gaat daar wel wat weken/maanden overheen na je eerste telefoontje. Heb je ook een intelligentieonderzoek gehad? En een gesprek met je ouders/goede vrienden erbij?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-12 14:46

Heino schreef:
Dan heb je mazzel gehad dat je zo snel terecht kon, normaal gaat daar wel wat weken/maanden overheen na je eerste telefoontje. Heb je ook een intelligentieonderzoek gehad? En een gesprek met je ouders/goede vrienden erbij?

Haha misschien niet nee, mja. :')

Ik liep al bij de psycholoog, maar dat ging niet goed, en toen heb ik zelf gevraagd naar ADD. Ze hebben daar zelf niet aan gedacht in de eerste instantie omdat ik niet echt alle symptomen en klachten had. Ook wel apart dat ik er zelf mee moest komen, maar voor hun en mij vielen er een boel op de plek.
Gesprek met mijn partner heb ik dus al gehad in de intake. Ik heb ook een persoonlijkheidstest gedaan met intelligentie onderzoek.

Alwiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-12 14:49

Oh, placebo ritalin, nooit van gehoord! Heb ik voor zover ik weet gelukkig nooit gehad. Vond het al lastig genoeg er goed op in te stellen, moet er niet aan denken dat je dan ook nog met placebo pillen zit die dus niet werken :=

Joyce_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-12 14:53

Heino schreef:

Is een intelligentieonderzoek gebruikelijk Heino?
Ik heb dat zelf ook niet gehad, zonde, had me wel interessant geleken. :j Heb wel een copingstest, persoonlijkheidstest en volgens mij twee klachtenlijsten moeten doen. Kwamen toch ook wel bijzondere dingen uit, herkende niet direct alle uitkomsten, weer stof tot nadenken.. :) Zo bleek dat ik op agressiviteit hoog tot zeer hoog scoorde, terwijl ik dat idee bij mezelf helemaal niet heb. Ben er op gaan letten en het valt me op dat ik inderdaad meer agressie in me heb dan ik altijd van mezelf dacht, haha. Uit zich alleen gelukkig niet in externaliserend gedrag, dat scheelt wel weer.

Joyce_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-12 14:54

Alwiene schreef:
Oh, placebo ritalin, nooit van gehoord! Heb ik voor zover ik weet gelukkig nooit gehad. Vond het al lastig genoeg er goed op in te stellen, moet er niet aan denken dat je dan ook nog met placebo pillen zit die dus niet werken :=

Ik baalde als een stekker. Had me enorm verheugd op de ritalin: eindelijk verbetering, hopelijk! Merkte ik gewoon helemaal niks. -O- ^)

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-12 15:08

Joyce_ schreef:
Is een intelligentieonderzoek gebruikelijk Heino?

Niet overal helaas, ik vind wel dat het overal zou moeten :)
ADHD klachten kunnen namelijk ook juist voortkomen uit een bovengemiddelde intelligentie (begaafd onderpresteren) of een lage intelligentie (frustratie dat je de lesstof niet aankan en daardoor veel adHd kenmerken)

Embe

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-12 15:17

Ben benieuwd Jolien: laat je ons weten hou het metje gaat en wat voor een effect het heeft?

Heb even op je profiel gespiekt: vind je filmpje geweldig hahaha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-12 15:30

Embe schreef:
Ben benieuwd Jolien: laat je ons weten hou het metje gaat en wat voor een effect het heeft?

Heb even op je profiel gespiekt: vind je filmpje geweldig hahaha!

Haha dank je :)
Ja ik hou jullie op de hoogte.

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-12 09:00

Fijn om dat bte weten jolien, kun je gerichter verder.

Moet je partner of familie dus ook mee? Dat zie ik niet zo zitten.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-12 09:10

Nou...over een half uurtje gaat bij Mika de eerste "pil" er in.
Hij heeft overigens Medikinet capsules gekregen omdat dat meteen 8 uur werkt 1 schooldag lang...hij moet het voorlopig iederedag omdat hij eerst aan het spul moet wennen. Later als hij goed erop is ingesteld mag hij ook in het weekend dagen overslaan. Maar nu is de kans op bijwerkingen na het weekeinde te groot..

Nou...voel mezelf zo onrustig....neem er zelf geloof ik ook maar een -O-

njiloj

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-12 10:08

Joolien schreef:
Ik ben zojuist gediagnostiseerd met ADD. Had de hoogste score. Vanaf dinsdag begin ik met ritalin. Krijg dan de helft ritalin en de helft placebo's om te kijken hoe het aanslaat.

Ik ben ontzettend opgelucht...

Fijn Girl! Ik heb ook nog nooit van ritalin placebo's gehoord... wat apart.

Wat voor testen heb je gehad? Ik ben echt 4 x terug moeten komen. Vragenlijsten invullen, iq testen, psychiatrisch onderzoek enz... Ik kreeg ook pas na 4 weken ritalin, en daarvoor heb ik ruim 6 weken op de wachtlijst gestaan om uberhaubt op gesprek te kunnen komen.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-12 10:22

O, Mika krijgt absoluut geen placebo's.
Wel een stapel scorelijsten.

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-12 10:40

Een half jaar gelden kreeg mijn 21-jarige dochter de diagnose ADHD. Helaas erg laat, als we het eerder hadden geweten had veel ellende voorkomen kunnen worden.

Zij heeft o.m. een groot probleem met slapen; ze gaat meestal laat naar bed omdat ze eerder niet kan slapen, zegt ze. Als ze in bed ligt kan ze gewoonlijk niet slapen of wordt voortdurend wakker.
Zelfs als ze wel goed slaapt, is ze de hele dag moe.
Ze ligt buitengewoon veel uren in bed en is vaak depri als ze op staat omdat al zo'n groot deel van de dag voorbij is en ze van alles had willen doen. Maar wanneer ze nog in bed ligt ziet ze het niet zitten om op te staan.

Ze woont tijdelijk thuis en studeert. Ik wek haar op haar verzoek wel, maar daar doet ze nooit iets mee.

Wie van jullie heeft hier een oplossing voor? (Ze is overigens erg tegen medicatie en wil beslist geen slaappillen.)

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-12 10:56

Je zou melatonine tabletten kunnen proberen. Dat zijn geen echte slaappillen. Het is het zelfde stofje wat ook in warmemelk zit en je gaat er makkelijker van slapen.

Embe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-12 11:57

Ha NatasjavE, kan mij best voordtellen dat je het spannend vindt. Hoop dat het het gewenste effect geeft. Hoe snel zie je gemiddeld een verandering optreden?

Murthul

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-12 12:21

Fijn dat je t eindelijk weet jolien!

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-12 14:47

Embe schreef:
Ha NatasjavE, kan mij best voordtellen dat je het spannend vindt. Hoop dat het het gewenste effect geeft. Hoe snel zie je gemiddeld een verandering optreden?

Nou ik zie nu nog niet veel. Hij kriijgt nu maar 5 mg, volgende week krijgt hij 10 mg.
Hij lijkt iets beter stil te zitten. maar ratelt nog aan een stuk door.

Maar goed...dag 1..

Miss_Blimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-12 15:43

hotchocolat schreef:
Mijn zoon heeft het een periode gebruikt (af en toe nog steeds).
Wat mij enorm tegenviel waren de rebounts.

Verder is het een oppeppent middel.
Hij heeft een periode spontane huilbuien gehad.Waarom hij huilde wist hij zelf ook niet.

Hij krijgt nu Medikinet,dit werk wat langer door en de rebount zijn ook niet zo heftig meer.

Mijn vriend heeft ADHD en ook Ritalin gekregen... vond het ook niets omdat hij idd ineens heel heftig kon reageren...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-12 15:54

Af en toe word ik echt moe van mezelf. Ok, nu weet ik dat ik add heb, dan kan ik misschien met medicatie wel weer gaan studeren(hbo), maar wat? Van alles is mogelijk, ik wil wel verder met Facility management, of small business, of toch een praktijkberoep, of toch maar niet? Misschien kan ik eindelijk mijn boek gaan schrijven, of een leuke hobby zoeken, of meer gaan sporten, of meer mensen ontmoeten, of meer reizen, ohhh zoveel te doen!!

:')

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-12 16:58

NatasjavE schreef:
Embe schreef:

Nou ik zie nu nog niet veel. Hij kriijgt nu maar 5 mg, volgende week krijgt hij 10 mg.
Hij lijkt iets beter stil te zitten. maar ratelt nog aan een stuk door.

Maar goed...dag 1..

Onze zoon is nog net zo druk als zonder meds hoor. Alleen kan hij beter presteren op school (betere concentratie) en is hij minder onderhevig aan zijn emoties. Pillen overslaan of in het weekend lagere dosering hebben wij geprobeerd. Zonder meds kan zoon zichzelf niet uitstaan, want hij weet dat hij zou moeten kunnen remmen maar dan lukt het niet. Met lagere dosering kregen we te maken met wat bijwerkingen (chagrijnigheid oa) omdat zijn bloedspiegel dus te veel schommelde zeg maar. Voor onze zoon is dus een constante spiegel van concerta over de hele dag en dat 7 dgn per week dezelfde dosering het beste.

Ik zie nu dat bij mijn edit van mijn voirge post bijna mijn hele tekst weggevallen is. Kan ik neit meer herstellen dus. Ik had erin gezet oa dat ik het neit zie als het kalm houden van mijn kind. Mijn kind mist een deel van zijn hersenen waardoor hij zelf zijn natuurlijke remstof (die wij allemaal horen te hebben) niet of onvoldoende aanmaakt. Hierdoor is hij dus een ongeleid projectiel en gaan zijn emoties heftig alle kanten op. De concerta stimuleert zijn hersenen die remstof WEL aan te maken waardoor hij min of meer normaal kan functioneren (hij heeft nog adere lichamelijke uitdagingen oa motoriek). Druk blijft hij. Maar dat heeft ie van zijn moeder O:) en zijn zusje is ook erg druk. Dat is gewoon ons temperament. En ach ja, dat is soms lastig. Maar zijn emotionele uitberstingen zijn nu een stuk minder geworden en hij kanh zichzelf beter reguleren.

Kortom: concerta is in het geval van onze zoon voor ons gevoel een noodzakelijk medicijn, te vergelijken met insuline bij een suikerpatient. Zonder insuline geen regulering van bloedsuikers. Zonder concerta geen regulering van emoties (en dan bedoel ik niet afvlakken of emotieloos worden, maar je emoties onder controle hebben, OOK als je wel boos wordt...)

njiloj

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-12 10:25

Joolien schreef:
Af en toe word ik echt moe van mezelf. Ok, nu weet ik dat ik add heb, dan kan ik misschien met medicatie wel weer gaan studeren(hbo), maar wat? Van alles is mogelijk, ik wil wel verder met Facility management, of small business, of toch een praktijkberoep, of toch maar niet? Misschien kan ik eindelijk mijn boek gaan schrijven, of een leuke hobby zoeken, of meer gaan sporten, of meer mensen ontmoeten, of meer reizen, ohhh zoveel te doen!!

:')

:D

dwaallicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-12 15:41

Ik was voor dit weekend weer gestart met de ritalin en het ging eigenlijk best lekker. Om de 2 uur nam ik een halfje (van 5 mg). Ik heb een max van 60 mg per dag maar daar zat ik niet eens aan
en de rebounds had ik amper last van. Alleen nu ben ik toch even gestopt omdat ik ziek ben en mezelf voorbijloop met die ritalin. (Erg benauwd) zodra dat weer over is pak ik het weer op.

Merken jullie eigenlijk verschil tussen de echte ritalin en de generieke variant?

Airborn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-12 16:38

generieke?

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-12 17:14

Airborn schreef:
generieke?

Dat is de stofnaam waaronder het geneesmiddel bekend staat voor Ritalin is dat Methylfenidaat.

Omdat het patent van Ritalin verlopen is mogen andere farmaceuten het ook namaken. Dat is dan de goedkopere generieke variant.

Soms kan het zijn dat een generieke varainat meer of andere bijwerkingen heeft dan het orginele middel(het Specialite)
Maar dat is net zo vaak helemaal niet het geval.