Migraine: deel2

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Mandyy

Re: Migraine: deel2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-11 21:13

in het weekend heb ik een ander ritme, ga ik niet rustig zitten om te ontbijten. dat doe ik normaal en dan neem ik gelijk metoprolol. medicijnen in mn tas doen heeft dus niet echt nut. misschien gewoon alarm via telefoon als ik dat niet vergeet in te stellen.

Laurabram

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-11 21:15

Nou, hier gaat het eigenlijk de gewone volgorde Simodi.
Soms migraine (op de te verwachten tijdstippen) en met Imigran overleef ik het wel weer.

Misschien toch handig om te proberen je ritme steeds hetzelfde te houden Mandyy.

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-11 21:54

Of om de inname van je metropolol aan iets anders te koppelen, bijv innnemen na het tandenpoetsen en medicijnen en glas water bij je tandpasta neerzetten?

Ik neem mijn metoprololtartraat altijd 's ochtends in zodra ik beneden de keuken in kom, dus na het ritueel van badkamer en aankleden, ga ik als eerste in de keuken en dat innemen. Vergeet ik eigenlijk nooit, ook niet in het weekend. Het kan dan wel makkelijk een paar uur later worden, maar de volgorde blijft wel hetzelfde. Ik neem het trouwens gewoon nuchter in, want ik eet altijd pas later in de auto op weg naar mijn werk. ;)

rocymax

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-11 22:03

Bij mij is het een hele tijd goedgegaan, af en toe een hoofdpijntje of een raar hoofd, maar geen heftige migraineaanvallen, tot dit weekend, iets niet leuks voorgevallen wat veel spanning veroorzaakt en een heftige maar gelukkig wel korte migraineaanval gehad.
Alle halve hoofdjes Sterkte. :(:)
Oja ik heb ook altijd mijn hemicraneal bij me voor het geval dat. :)

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-11 22:47

@Mandy: Ik probeer mijn ritme zoveel mogelijk hetzelfde te houden, ook al is het weekend of vakantie. Doe ik dat niet, dan mag ik van mezelf ook niet zeuren als ik migraine krijg. Het is maar net waar je meer waarde aan hecht. Ik heb 2 opties: In het weekend een beetje hetzelfde ritme aanhouden als door de week (soms ga ik wat later naar bed en sta ik wat later op, maar ik hou ongeveer hetzelfde aantal uren slaap aan en het "opstaan ritueel" gaat elke dag hetzelfde). De andere optie is veel te lang op bed blijven liggen, of een te korte nacht slapen en een ander dagritme aanhouden, wat meestal gelijk aan het begin van de ochtend en anders in de loop van de middag uitdraait om minimaal een fikse hoofdpijn en vaak gevolgd door migraine. De hoofdpijn houd ook minimaal een dag of 3 aan.

Voor mij is de keuze dus makkelijk: In het weekend zoveel mogelijk het ritme van door de week aanhouden!

Edit: @Rocy Is de spanning nu weer een beetje uit de lucht? Of zit je nog steeds in de stress door het weekend?

Mandyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-11 22:53

simodi schreef:
Of om de inname van je metropolol aan iets anders te koppelen, bijv innnemen na het tandenpoetsen en medicijnen en glas water bij je tandpasta neerzetten?

Ik neem mijn metoprololtartraat altijd 's ochtends in zodra ik beneden de keuken in kom, dus na het ritueel van badkamer en aankleden, ga ik als eerste in de keuken en dat innemen. Vergeet ik eigenlijk nooit, ook niet in het weekend. Het kan dan wel makkelijk een paar uur later worden, maar de volgorde blijft wel hetzelfde. Ik neem het trouwens gewoon nuchter in, want ik eet altijd pas later in de auto op weg naar mijn werk. ;)

Ja moet er even iets voor bedenken, maar wil het eigenlijk doordeweeks gewoon zo houden als ik nu doe.

Joyce2, ik heb de weekenden heel hard nodig om uit te rusten, dus dan slaap ik langer en ziet m'n ochtend er iets anders uit. Ga niet vroeg opstaan omdat ik m'n medicijnen anders wel eens vergeet, terwijl ik eigenlijk m'n rust heel goed nodig heb. Het opstaan hoeft niet de oplossing te zijn voor het vergeten, kan ook iets anders bedenken.

Wil binnenkort (in overleg met de ha) weer met Metoprolol proberen te stoppen, na de zomer heb ik meestal minder last. Als het zonder kan, graag!

rocymax

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-11 08:15

Ja het gaat nu wel weer en dan is mijn hoofdpijn ook weg. Maar ik slik ook bisoprolol voor het slapen gaan en dat helpt erg goed. Toen een keer mijn pilletjes opwaren in het weekend en de apotheek dicht was, merkte ik het meteen.

Wat ik wel merk na zo'n migraine aanval dat ik daarna heel veel moet slapen, dan ben ik echt bekaf. Hebben jullie dat ook??

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-11 10:36

Ja, van de migraine word je heel moe. :j

Laurabram

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-11 10:43

Helemaal waar :j .

Cookies

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-11 18:23

Ja dat heb ik ook. Ben meestal helemaal gesloopt. Ik ga nu ook mijn pillen 's avonds innemen. Als ik 's morgens uitslaap dan vergeet ik het nog wel eens of het is uren te laat, zoals afgelopen maandag. En dan ben ik toch weer het haasje.

lammie2701

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-11 18:36

na een aanval ben ik ook helemaal gesloopt en heb dan echt bijna 3 dagen nodig voor ik weer helemaal fit ben...

Mandyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-11 19:04

Bij mij kan het een paar dagen maar ook een hele week duren voor ik echt m'n energie terug heb en het rare gevoel in m'n hoofd weg is.

Neverhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-11 19:16

Hier gaat het gewoon als altijd. Hormonen actief - lig ik eruit maar de aanvallen worden duidelijk lichter - goddank!
Neem nu wel meer magnesium en heb vit B-complex toegevoegd. Kijken hoe dat gaat.

Aan mijn energiepijl kan ik altijd weten wanneer de aanval écht weggetrokken is óf dat ik er 's nachts weer mee wakker zal worden.
Mijn energie is er namelijk direct weer als de hoofdpijn weg is. En daar moet je je dan bij voorstellen alsof er 1 kraan dichtgaat, de migraine, en een andere kraan gaat dan weer open en dat is mijn energie.
Trekt de hoofdpijn in de loop van de avond weg maar heb ik geen energie kan ik er gif op innemen dat ik 's nachts weer wakker wordt met migraine.

Ach ja, life is fun maar niet altijd ^)

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-11 19:58

Voor degenen met last van gespannen spieren in de nek en schouders heb ik een paar simpele maar doeltreffende oefeningen, die heb ik vorig jaar geleerd van de fysio toen ik daar behandeld werd voor vastzittende nekspieren. Trek je linkerschouder op en laat je arm in een keer vallen, dus niet aanspannen, gewoon in 1x boem!! :) Doe dit 10 x met tussen iedere keer ongeveer 5 seconden pauze. Doe ditzelfde met de rechterarm. Trek daarna beide schouders op, laat je linkerarm weer op dezelfde manier vallen maar dan 5x en let op! terwijl je je linkerarm laat vallen hou je je rechterschouder opgetrokken. Doe hetzelfde 5x rechts. Het is handig om dit eerst voor de spiegel te doen want bij de laatste oefening heb je nl. de neiging om de andere schouder niet opgetrokken te houden, je corrigeert jezelf gemakkelijker als je het mis ziet gaan :)

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-11 20:16

Hmm, goede tips, die ga ik proberen! Ik had voor het soepeler krijgen van nek en schouders deze tip gekregen: Eerst je armen ontspannen langs je lichaam te laten hangen, dan je linker arm gestrekt, maar met een vloeiende zwaai naar voren en door naar boven brengen, dan met je gezicht links naar je oksel draaien, zeg maar je neus in je oksel steken ;) Die houding hou je heel even vast en dan breng je je arm weer met een vloeiende zwaai terug naar beneden en doe je hetzelfde met je rechter arm en dan ook weer met je hoofd richting je oksel draaien. Als je dit makkelijk kan, dan maak je het zwaarder voor jezelf met gewichtjes in je handen en als je soepeler word, kun je het wat sneller achter elkaar doen. Ik moest beginnen met 20x (10x links en 10x rechts afwisselen). Ik deed dit ook vaak voor de spiegel, dan kun je goed zien of je recht staat en of je je armen lekker hoog strekt.

_Mojo_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-11 20:26

Ik las het topic en dacht misschien kan iemand mij helpen die dit herkent (met tips e.d.)!
Ik heb alleen migraine als ik menstrueer en dan de HELE week!
Nou heb ik een implantaat pil in mijn arm, en dat helpt ,redelijk goed, nu stelde iemand mij voor dat je je ook kon laten steriliseren als oplossing maar anderen zeggen nee want dan heb je gewoon weer migraine als vanouds.
Heeft iemand hier ervaring mee? (ik post op mijn dochters account want die van mij doet het niet sorry)

Cookies

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-11 09:41

Nee steriliseren is echt de oplossing niet MOJO. Dat is alleen het dichtbranden van de eileiders, dus heeft geen enkel effect op je hormoonhuishouding. Ik heb zelf hormonale migraine en gebruik en nu sojapillen voor. Hier zit een natuurlijk progesteron in en bij helpt het heel aardig.
Ik ben trouwens zelf ook gesteriliseerd. Dat werkt echt niet tegen migraine.

Laurabram

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-11 10:48

Nee, ik ben ook bang dat als je hormoonhuishouding gewoon intact blijft dat het een hopeloze zaak is. Alleen als dat buiten spel staat (bijv. door de overgang) heb je kans dat het helpt, maar ik zeg ook echt kans. Niet bij iedereen werkt het zo. En om nou je hele baarmoeder te laten verwijderen daarvoor (dan ga je dus wel vervroegd in de overgang) dat lijkt me toch een beetje tè ingrijpend.
Zeker als het geen 100% garantie is dat het helpt.

Neverhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-11 11:14

Mojo, wat wel zou helpen, als het echt alleen hormonaal is, is je hele ahum 'kippehok' laten weghalen. Maar ook dát kan ik niet adviseren omdat die boel er niet voor niets zit en nog z'n functie heeft ook na de overgang.

Heb je wel eens geïnformeerd naar magnesium e.d.?

_Mojo_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-11 12:35

ranna schreef:
Mojo, wat wel zou helpen, als het echt alleen hormonaal is, is je hele ahum 'kippehok' laten weghalen. Maar ook dát kan ik niet adviseren omdat die boel er niet voor niets zit en nog z'n functie heeft ook na de overgang.

Heb je wel eens geïnformeerd naar magnesium e.d.?

Nee nog niet gedaan,een goed idee.
En inderdaad de hele boel weghalen is wel heel drastisch,het steriliseren was ook 1 van de laatste opties daarom dacht ik ik vraag eerst even rond of andere mensen nog ideeen hebben alvast bedankt allemaal ;)

espiga1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-11 13:16

Hoi ik meld me ook even.

Ikzelf heb ook regelmatig last van migraine en spanningshoofdpijn.
Spanningshoofdpijn is er tijdens de menstruatie, dan ligt ook heel mn maag en darmstelsel overhoop, maar dus geen echte migraine.
Oplossing: pil doornemen zodat ik mn maandstonden niet meer heb.

Maar migraine, ik heb er de laatste jaren meer en meer last van. ik heb al een scan van mn hoofd laten nemen, maar geen resultaat. Zou dus vooral stressgerelateerd zijn.

Eigenlijk is het begonnen toen ik aan de pil ging, dus met die spanningshoofdpijnen. Daarna kreeg ik dus ook die spanningshoofdpijn + migraineklachten wanneer ik dus niet mn maadstonden heb.
Bij mij gaat het als volgt: ik maak me druk om iets, er staat iets te gebeuren (examen, trouwfeest, nachtje stappen,...) en lap ik begin zeurende hoofdpijn te krijgen. Eigenlijk moet ik dan meteen iets innemen, maar ik denk jammergenoeg nog steeds dat het wel zal overgaan.. terwijl ik mn lichaam toch al moet kennen.

Hoofdpijn wordt echt hels, nekpijn ook, zeeer in mn rug en dan misselijk worden. Ik kan dan ook geen geuren, licht of geluid meer verdragen. ik moet me dan in mn slaapkamer leggen, met rolluiken dicht, en oordoppen in. Alleeen die oordoppen kan ik dan niet verdragen. Dat is zo ongeveer een halfuurtje tot een uurtje na de eerste symptomen. Vroeger ging de migraine ook weg na het slaapuurtje met een dafalgan bruis met codïne.
Soms heb ik ook aanvallen die na het slapen wel geminderd zijn, maar de zeurderige pijn en de misselijkheid blijven. maar ik kan dan wel min of meer normaal functioneren. Dan wordt het weer erger, gevolg weer in bed kruipen en pijnstillers nemen. die aanvallen duren soms 2 tot 3 dagen.

Waar ik mij het meeste aan stoor is dat mensen zeggen: ooh ik heb ook migraine, dan neem ik dat pilletje, hier neem jij dit ook maar. Gelijk mn schoonmoeder. Alleen heb ik mn schoonmoeder nog nooit gezien dat ze niet meer kon functioneren hoor. Ik heb ondertussen al een hele reeks pijnstillers afgelopen en momenteel ben ik ok met 2 nevrine. Wanneer ik wakker word, ben ik wel nog een tijdje compleet groggy, maar weg migraine!

Of mn schoonvader die altijd zegt: goh das iets typisch voor vrouwen (dus zijn vrouw die ook af en toe migraine heeft, maar gewoon verder functionneert.) Daarom krijg ik vaak de indruk niet au serieux genomen te worden.

Dat is het hem nu net, dat het voor iedereen anders is denk ik, en dat mensen er toch vaak een verkeerd beeld van hebben. Zo krijg ik bijvoorbeeld ALTIJD controlearts als ik thuis ben wegens migraine en menstruatie..

Veel succes aan iedereen en het is 'leuk' om andere lotgenoten te leren kennen. Ik hoop dat er ooit een ideale oplossing is voor ieder van ons.

_Mojo_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-11 13:39

Fleur1984 schreef:
Hoi ik meld me ook even.

Ikzelf heb ook regelmatig last van migraine en spanningshoofdpijn.
Spanningshoofdpijn is er tijdens de menstruatie, dan ligt ook heel mn maag en darmstelsel overhoop, maar dus geen echte migraine.
Oplossing: pil doornemen zodat ik mn maandstonden niet meer heb.

Maar migraine, ik heb er de laatste jaren meer en meer last van. ik heb al een scan van mn hoofd laten nemen, maar geen resultaat. Zou dus vooral stressgerelateerd zijn.

Eigenlijk is het begonnen toen ik aan de pil ging, dus met die spanningshoofdpijnen. Daarna kreeg ik dus ook die spanningshoofdpijn + migraineklachten wanneer ik dus niet mn maadstonden heb.
Bij mij gaat het als volgt: ik maak me druk om iets, er staat iets te gebeuren (examen, trouwfeest, nachtje stappen,...) en lap ik begin zeurende hoofdpijn te krijgen. Eigenlijk moet ik dan meteen iets innemen, maar ik denk jammergenoeg nog steeds dat het wel zal overgaan.. terwijl ik mn lichaam toch al moet kennen.

Hoofdpijn wordt echt hels, nekpijn ook, zeeer in mn rug en dan misselijk worden. Ik kan dan ook geen geuren, licht of geluid meer verdragen. ik moet me dan in mn slaapkamer leggen, met rolluiken dicht, en oordoppen in. Alleeen die oordoppen kan ik dan niet verdragen. Dat is zo ongeveer een halfuurtje tot een uurtje na de eerste symptomen. Vroeger ging de migraine ook weg na het slaapuurtje met een dafalgan bruis met codïne.
Soms heb ik ook aanvallen die na het slapen wel geminderd zijn, maar de zeurderige pijn en de misselijkheid blijven. maar ik kan dan wel min of meer normaal functioneren. Dan wordt het weer erger, gevolg weer in bed kruipen en pijnstillers nemen. die aanvallen duren soms 2 tot 3 dagen.

Waar ik mij het meeste aan stoor is dat mensen zeggen: ooh ik heb ook migraine, dan neem ik dat pilletje, hier neem jij dit ook maar. Gelijk mn schoonmoeder. Alleen heb ik mn schoonmoeder nog nooit gezien dat ze niet meer kon functioneren hoor. Ik heb ondertussen al een hele reeks pijnstillers afgelopen en momenteel ben ik ok met 2 nevrine. Wanneer ik wakker word, ben ik wel nog een tijdje compleet groggy, maar weg migraine!

Of mn schoonvader die altijd zegt: goh das iets typisch voor vrouwen (dus zijn vrouw die ook af en toe migraine heeft, maar gewoon verder functionneert.) Daarom krijg ik vaak de indruk niet au serieux genomen te worden.

Dat is het hem nu net, dat het voor iedereen anders is denk ik, en dat mensen er toch vaak een verkeerd beeld van hebben. Zo krijg ik bijvoorbeeld ALTIJD controlearts als ik thuis ben wegens migraine en menstruatie..

Veel succes aan iedereen en het is 'leuk' om andere lotgenoten te leren kennen. Ik hoop dat er ooit een ideale oplossing is voor ieder van ons.

Dat mensen het TE licht opnemen maak ik regelmatig mee ze zeggen regelmatig; OOOO het valt vast nog wel mee je werkt nog e.d.
JA wat moet ik dan?

Ik heb een gezin die ik draaiende moet houden en een baan is ook ,redelijk belangrijk, toch?
Het enige wat ik kan zeggen aangezien ik het al ruim 15 jaar heb,ik leer er mee leven het word een soort van ,gewoonte, dat je migraine hebt je weet dat het komt en doet je best het te onderdrukken (heb paracetamol met codeinefosfaat helpt lang niet altijd).
Maar het VALT NIET MEE!

espiga1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-11 13:43

Ja, dat is waar. Ik wacht soms te lang om te gaan liggen of om iets te nemen, juist omdat ik op het werk ben ofzo. Dan denk ik : ik neem iets, het zal wel overgaan. Maar ik kan op het werk geen 2 nevrine nemen, anders geraak ik niet meer thuis.
Ik heb dat nu geleerd te onderdrukken als ik mn maandstonden heb, maar idd het VALT NIET MEE

Neverhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-11 13:44

@Fleur, dat migraine typisch iets is voor vrouwen is niet zo raar omdat het vaak te maken heeft met de oestrogon en progesteron, hormonen waar wij veel meer mee te maken hebben (lees: last van hebben) dan mannen.
Dat je schoonmoeder gewoon kan blijven functioneren is opmerkelijk. Mogelijk heeft ze óf geen echte migraine óf ze is een bikkelharde :D

Als jij veel last hebt van stress zou ik zonder meer een redelijke dosis magnesium citraat gaan slikken als ik jou was.

Voor degene die denken: wat heeft zij toch steeds met haar magnesium. Lees het boek: 'The Magnesium Miracle' maar eens. Stikvol info over hoe belangrijk magnesium voor ons is maar veel te weinig in onze voeding zit en allerlei ellende kan veroorzaken.
Daarnaast doe ik een opleiding voedingsdeskundige waarin ook heel erg het belang van magnesium wordt benadrukt. Het is echt de moeite waard een goed supplement te nemen

_Mojo_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-11 13:50

Dat heb ik ook heel vaak dat ik denk ooo ik neem zo wel wat maar dan ben ik al te laat.ik moet echt zodra ik heel ver in de verte wat voel gelijk wat innemen anders ben ik zeker weten te laat.
En als ik dan nog wat inneem dan helpt het dikwijls al niet meer |(
En ik ben het type mens dat ook niet als de kinderen thuis zijn schaggie op de bank gaat zitten of in bed ga liggen de meiden kunnen er ook niks aan doen dus zet ik mijn happy face maar weer op.
Dus denken de mensen ach zo erg is het dan toch niet,alleen omdat ik niet schaggie doe ;(