Uitstrijkje voor baarmoederhalskanker

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

aikon

Re: Uitstrijkje voor baarmoederhalskanker

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-11 17:35

Ik wacht de uitslag nog even af. Word dat niks dan vraag ik wel een doorverwijzing. Mijn zus moest ook behandelt worden, vandaar dat ik toch een beetje angst heb met hoe het bij mij zit.

knuffelpoesz

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-11 18:54

Jeetje Aikon, ik zou sowieso wel even iemand anders laten kijken hoor! Je weet maar nooit!

Nou ik heb vandaag de uitslag van de biopten gehad. Als ik het goed begreep heb ik Cyn3.
Maandag 5 dec gaan ze een stukje van me baarmoedermond weg halen. Het wordt bij mij
een dagbehandeling, dit doordat de tandarts mij altijd moet bij verdoven, en tijdens
hechtingen of andere ingrepen word ik ook altijd extra verdoofd. Ze schijnen bij je
baarmoedermond niet echt meer verdoving dan normaal te kunnen doen,(dus niet bij verdoven)
waardoor mijn gyn en ik samen besloten hebben voor of een ruggeprik of algehele narcose. Waarschijnlijk(wat ik wil) is een ruggeprik.

aikon

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-11 19:04

Bij mijn zus hebben ze wel bij verdoofd, dubbel geloof ik ook nog. Het kan wel. Niet wenselijk om daarna alleen naar huis te rijden. Daarvoor was ik mee en als steun tijdens de behandeling.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-11 19:06

knuffelpoesz schreef:
Jeetje Aikon, ik zou sowieso wel even iemand anders laten kijken hoor! Je weet maar nooit!

Nou ik heb vandaag de uitslag van de biopten gehad. Als ik het goed begreep heb ik Cyn3.
Maandag 5 dec gaan ze een stukje van me baarmoedermond weg halen. Het wordt bij mij
een dagbehandeling, dit doordat de tandarts mij altijd moet bij verdoven, en tijdens
hechtingen of andere ingrepen word ik ook altijd extra verdoofd. Ze schijnen bij je
baarmoedermond niet echt meer verdoving dan normaal te kunnen doen,(dus niet bij verdoven)
waardoor mijn gyn en ik samen besloten hebben voor of een ruggeprik of algehele narcose. Waarschijnlijk(wat ik wil) is een ruggeprik.

Jeetje heftig allemaal meid, maar hopelijk komt het daarna allemaal weer goed.

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-11 19:20

aikon schreef:
Ik wacht de uitslag nog even af. Word dat niks dan vraag ik wel een doorverwijzing. Mijn zus moest ook behandelt worden, vandaar dat ik toch een beetje angst heb met hoe het bij mij zit.

Vraag om een virgospeculum en probeer wat te persen met het inbrengen. O ja en vraag of ze wat glijmiddel gebruiken in plaats van gewoon water.
Gelukkig is baarmoederhalskanker niet erfelijk. Hoofdoorzaak is het HPV virus en als co factor roken.

Emma_s_girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-11 11:38

Wederom sterkte, knuffelpoezs. Doen ze een lisexisie? Die ingreep valt over het algemeen wel mee, heb die toen ook gehad. En daarna blijven ze, als het goed is, regelmatig controleren.

knuffelpoesz

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 13:16

Zo, ik heb afgelopen maandag een lisexcisie ondergaan. Ingreep zelf viel mee. Maar nu anderhalve dag later merk ik wel dat ik zelf nog niet de oude ben. Me buik is beetje opgezet(bij me baarmoeder) en ben erg snel moe. Maar komt allemaal vast wel goed. 23 dec hoor ik de uitslag van de lisexcisie. Dus nog even afwachten.

Emma_s_girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 16:32

Duimen dan!!!

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 19:10

Ik had ongeveer 2 weken herstel nodig na een lis excisie... dus maak je geen zorgen dat je je nog niet fit voelt :)

knuffelpoesz

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 20:54

Pff... Ga morgen wel proberen te werken, half dagje. Ze weten dat ik niet te veel zware dingen ga doen etc. En zodra het niet gaat, ben ik zo weer weg;).

Tiffany

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-11 21:02

Ik zie dat dit topic vrij recent is...
Ik heb al langere tijd menstruatie klachten en de eerste keer een uitstrijkje laten maken bij een plaatsvervanger maar deze heeft blijkbaar alleen op ontstekingen en bacterien getest? Hier had ik een AB kuur van gehad voor een bacterie.

Omdat de klachten bleven (buikpijn, bloedverlies) doorverwezen naar een gyn en deze heeft een echo gemaakt en opnieuw een uistrijkje. Vandaag terug voor de uitslag en alles was goed behalve het uitstrijkje.. hier kwam pap 3a uit en ik ben 21..

Zij zegt echter dat de papwaarde niets te maken heeft met de bacterie die ik toen had. Over 2 weken moet ik terug voor een spiraaltje en over een half jaar voor een nieuw uitstrijkje.. alleen maak ik me best wel zorgen...

Emma_s_girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-11 22:11

Met PAP 3A over een halfjaar terugkomen zou ik niet pikken. Normaal gesproken doen ze dan verder weefselonderzoek. Er is nu nog niets aan de hand, maar voor de zekerheid zou ik o een 2nd opinion vragen.

Tiffany

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-11 22:52

Tina1965 schreef:
Met PAP 3A over een halfjaar terugkomen zou ik niet pikken. Normaal gesproken doen ze dan verder weefselonderzoek. Er is nu nog niets aan de hand, maar voor de zekerheid zou ik o een 2nd opinion vragen.

oke :) wat bedoel je met 2nd opinion... opnieuw een uitstrijkje of weefselonderzoek?
De gyn zij tegen mij dat ik me nog geen zorgen hoefde te maken en als het over een half jaar nog pap 3a of verergerd is er een verder onderzoek zou volgen... -O-

knuffelpoesz

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-11 08:51

Mijn gyn zei : als je pap2 of pap3a heb binnen half jaar weer uitstrijkje, bij pap3b eventueel verder onderzoek(met biopt) en bij pap 4 en 5 is het sowieso biopt en evt verder.
@ tiffany, dat wat jouw gyn zegt, zegt de mijne ook... Ik zou me er niet teveel zorgen over maken. Ik had pap 4, en dan CIN 3... En dat was nog geen kanker, het zou alleen binnen 5 toto 10 jaar zich kunnen gaan vormen tot kanker. Dus ze waren er nog optijd bij.

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-11 10:44

Tina1965 schreef:

Is volgens mij vrij standaard procedure?

Emma_s_girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-11 14:39

Of het standaard is weet ik niet zeker. Mijn gyn. onderzoekt i.i.g. bij 3A al verder (colposcopie).
Met 2nd opinion bedoel ik dat je ook nog de mening van een andere gyn. zou kunnen vragen als je er geen goed gevoel bij hebt.
Ik had in het voorjaar wederom een afwijking (PAP2) en toen kreeg ik ook te horen dat ik over een halfjaar terug moest komen.

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-11 14:59

Ik dacht in iedere geval dat het standaard was, kan je ook lezen in voorlichtngsboekjes en op de site van baarmoederhalskanker/uitstrijkje op internet. Maar los van dat, zou ik dan liever zo'n gyn hebben als de jouwe inderdaad, lijkt me toch een heel naar idee om een half jaar te moeten wachten....

second opinion aanvragen is je recht dus ik denk dat je het altijd kan proberen

Emma_s_girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-11 15:09

Precies, ik was daar ook blij mee dat hij meteen ging onderzoeken.

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-11 16:17

Colway schreef:
Tina1965 schreef:

Is volgens mij vrij standaard procedure?

ik had PAP 3A en ik werd direct naar het ziekenhuis doorverwezen en heb uiteindelijk 2x een lis excisie gehad omdat bij de eerste keer niet al het "slechte weefsel" was weggesneden (snijranden waren niet schoon). Bij de 2e keer had mijn lichaam het overigens zelf opgelost :)

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-11 16:37

Ik heb ook een pap 3A gehad. Eigenlijk moest ik na een half jaar weer terug komen voor een nieuw uitstrijkje maar gezien de geschiedenis die mijn vriend heeft gehad (zijn vrouw is overleden aan de gevolgen van baarmoederhalskanker) ben ik doorverwezen naar het ziekenhuis. Mijn gyn vond dat we maar gewoon een Lys behandeling moesten doen, ook om onze gemoedstoestand.
De ingreep was alles behalve prettig. De verdoving werkte niet goed (ik zal de details maar besparen). De uitslag van die ingreep was pap 2 :? .
Inmiddels ben ik een spiraaltje rijker maar loop ik nog steeds met klachten. Ik kom nu dus halfjaarlijks bij de gyn voor onderzoeken. Mijn laatste uitslag was overigens pap1, keurig netjes dus.

Tiffany

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-11 22:26

Bedankt voor de reacties!
Omdat het me niet lekker zat ben ik terug gegaan naar de HA.
Deze gaat contact opnemen met de gyn en het verder uitzoeken... :j

Tiffany

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-11 18:33

Ik moet dinsdag terug naar de HA die had de gyn gesproken.. ben benieuwd. Ik moest er wel zelf over nadenken wat ik nou precies zou willen, kan iemand mij wat meer vertellen over het weefsel onderzoek?

Emma_s_girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-11 11:52

Bij dat weefselonderzoek worden een paar stukjes weefsel uit de baarmoederhals geknipt en vervolgens voor onderzoek naar het lab gestuurd. Volgens mij heet dat colposcopie. Dat gebeurde bij mij zonder narcose. Niet prettig, maar de doen. Afhankelijk van de uitslag gaan ze verder bepalen wat ze gaan doen. Bij mij hebben ze een klein stukje met afwijkende cellen verwijderd (met verdoving, lisexisie). Ik had met die lisexiesie ook een halfjaar kunnen wachten, maar dat vond ik niet prettig.
Succes dinsdag!

ellepelle27

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-11 12:00

Hier ook een pap 3a,Na half jaar weer uitstrijkje,,plus Hpv test.
toen door naar gyn,biopt genomen.HPv positief.Biopt gaf geen verontrustende dingen aan.
Nu in Feb weer uitstrijkje,zitten er dan nog verkeerde cellen,gaan ze het toch weghalen.
Nooit geen klachten gehad.

Dus iedereen,altijd op je oproep reageren......

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-11 19:05

Ik ben pas 16 maar ben nu al bang..

Ik zou het dus écht niet durven om zo'n uitstrijkje te laten doen. Ook een van de redenen waarom ik geen kind wil. Ik ben altijd al zo geweest, en waarschijnlijk zal ik ook zo blijven. Ben heel erg overdreven daarin en ook in andere dit soort dingen. Liever het risico op kanker (meen ik) dan naakt voor iemand zijn, dat zou ik voor niemand durven..