ben jij ook donor ???

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-12 08:22

Ja, dat bedoelde ik :D
Lijkt me ook zwaar om te doen!?

Oke. Ik sprak lang geleden iemand die op de wachtlijst stond voor een donorhart. Ik vroeg hem toen of hij het niet een eng idee vond dat hij eigenlijk zeker wist dat hij er over een jaar of 15 niet meer zou zijn (i.v.m. dat een donorhart ongeveer zolang mee kon gaan en ik dus meende dat het geen tweede keer kon) Hij antwoorde daarop 'Ja maar meisje, anders ben ik er volgend jaar niet meer'............... -O-

Jannepauli

Re: ben jij ook donor ???

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-12 08:28

Natuurlijk ben ik donor. Al vanaf het allereerste begin dat deze organisatie actief werd.

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-12 08:32

Ik ben zeker donor! Ze mogen alles van me hebben, behalve mijn pincode....
Maar ook mensen, die zelf geen donor zijn, mogen alles van me hebben.
Ik moet toch ooit een goed mens worden, dan maar als ik dood ben.

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-12 08:33

O, m'n pin daarna ook wel hoor.... :+ :D

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-12 08:39

Nee, die is voor mijn nabestaanden.

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-12 08:41

Ik ben bang dat ze na een crematie/begrafenis alleen nog maar geld kunnen storten..... :+

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-12 08:47

Hahahahaha

Morris

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-12 09:07

Kentaro schreef:
Ja, dat bedoelde ik :D
Lijkt me ook zwaar om te doen!?

Oke. Ik sprak lang geleden iemand die op de wachtlijst stond voor een donorhart. Ik vroeg hem toen of hij het niet een eng idee vond dat hij eigenlijk zeker wist dat hij er over een jaar of 15 niet meer zou zijn (i.v.m. dat een donorhart ongeveer zolang mee kon gaan en ik dus meende dat het geen tweede keer kon) Hij antwoorde daarop 'Ja maar meisje, anders ben ik er volgend jaar niet meer'............... -O-

Ik vind het bijzonder werk en ik kan wat betekenen voor de mensen. Volgende maand is er een 'wachtlijst-dag', een bijeenkomst met gastsprekers voor mensen (parnters) die wachten op een hart en/of longen.
Tuurlijk is het eng op een wachtlijst, maar ik ken iemand die heeft een 'buitenboord-steunhart' en die wil niet op de wachtlijst (dus géén donorhart). Zij vindt het prima zo.
Tijdens de wachttijd, wil je géén infecties/botbreuken oid krijgen, dan moet je direct van de wachtlijst af (tijdelijk uiteraard).

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-12 09:28

Het lijkt me echt slópend op zo'n wachtlijst..... Ieder moment van de dag wachten op hét telefoontje... Het zou zo fantastisch zijn als er veel meer donororganen beschikbaar zouden zijn en zo ook de wachtlijsten sterk verkort zouden kunnen worden!!

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-12 09:29

Kan je ook gewoon als gezond mens de keus maken om iets af te staan?
Behalve bloed dan?

Of doen ze dat niet zomaar?

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-12 09:33

Jolliegirl schreef:
Behalve bloed dan?

Volgens mij alleen in je directe omgeving.

Morris

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-12 09:37

Jolliegirl schreef:
Behalve bloed dan?

Ja hoor dat kan! Kan familie zijn, maar ook een wildvreemde (dat bepaal je zelf)
edit: donor bij leven, heet dat (bijv. een nier)

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-12 09:39

Mijn mening is nog niet veranderd...

antje_vip schreef:
Ik ben geen donor. Reden: ik vind het te robot-achtig. Onderdelen vervangen van mensen vind ik toch iets te veel van het goede. Je kan ook doorslaan.

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-12 09:39

Donaties van een levende donor
Nieren
Bij de helft van de niertransplantaties is de donor van de nier een levend familielid van de ontvanger. De nier is één van de weinige organen, waarvan een mens er één kan afstaan, zonder daarmee zichzelf te kort te doen (mits beide nieren goed werken, natuurlijk). Daarnaast zijn naaste familieleden vaak geschikt als nierdonor, omdat de weefseltypering vaak lijkt op die van de ontvanger van de nier, en er dus verminderde kans is op een afstotingsreactie. Bovendien heeft een dergelijk familielid vaak het ongemak en het risico van de operatie voor de patiënt over. Tenslotte zijn de slagingspercentages bij transplantaties van nieren van een levende donor hoger dan de slagingspercentages van een overleden donor. Het feit dat bij de helft van alle niertransplantaties een levende donor zijn nier doneert, weerspiegelt ook het feit, dat de wachtlijsten voor een niertransplantatie erg lang zijn.

Bloeddonatie .
Een bloeddonor geeft bloed De meest bekende en toegepaste vorm van donatie is de donatie van bloed door middel van bloedtransfusie. De landelijke bloedvoorziening voor patiënten is in Nederland geregeld via Sanquin, en in België via het Rode Kruis. Op de bloedbank wordt bloed gedoneerd door bloeddonoren. Na testen en bewerken van het bloed, wordt het bloed gebruikt in ziekenhuizen, bijvoorbeeld bij bloedverlies door ernstige verwondingen of bij operaties. Bij een bloedtransfusie moet rekening gehouden worden met de bloedgroepen van de donor en de ontvanger. Donatie van bloed direct van een donor naar een patiënt komt in het Westen eigenlijk alleen een enkele keer voor bij operaties in het veld.

Weefseldonatie
Diverse lichaamsweefsels kunnen bij leven gedoneerd worden aan een medemens:

Stamcel- of beenmergdonatie - Patiënten kunnen, vooral bij ernstige bloedziekten of afweerstoornissen, genezen dankzij een beenmergtransplantatie. Levende donoren, die gezond zijn en waarvan de bloedgroep en weefseltypering zoveel mogelijk overeenkomt met dat van de ontvanger, kunnen via een stamceldonatie of een beenmergdonatie een klein deel van hun bloedstamcellen aan een dergelijke patiënt geven.
Botdonatie - Bij heupvervangende operaties wordt de heupkop van de patiënt weggenomen. Deze bevat vaak nog veel bot, dat door de heuppatiënt gedoneerd kan worden. Dit bot wordt bewerkt tot kleinere stukken en kan dan bijvoorbeeld worden gebruikt bij patiënten met zeer ernstige breuken.

Melkdonatie
Voor baby's die van hun eigen moeder niet of niet voldoende moedermelk kunnen krijgen, bestaat de mogelijkheid om donormelk te krijgen. In de meeste landen wordt de donormelk gedistribueerd via moedermelkbanken. In Nederland bestaat deze voorziening niet en wordt de donatie van moedermelk gecoördineerd via het Moedermelk Netwerk.

Spermadonatie
Spermabanken werven vruchtbare mannen voor het donorschap. Met het gedoneerde zaad kunnen stellen geholpen worden waarvan de man onvruchtbaar is. In veel kleinere mate maken lesbische koppels of BOM-moeders gebruik van deze voorziening. Sommige banken weigeren lesbische koppels of BOM-moeders, voornamelijk omdat er geen medische noodzaak is in vergelijking bij heteroseksuele koppels. Verder zoekt de bank een donor die zoveel mogelijk overeenkomsten heeft met de onvruchtbare vader. Het sperma van de donoren dienen aan veel eisen te voldoen, zo moet het zaad na invriezen en ontdooien weer levensvatbaar zijn en voldoende beweeglijkheid hebben. Doneren is geen zware taak, er dienen alleen voor de donatie 3 dagen van onthouding in acht te worden genomen. Verder moet een donor afreizen naar de bank enkele keren per maand. Een donor krijgt nergens in Nederland of België betaald voor zijn donaties, alleen een ruime reiskostenvergoeding.

Spermadonatie is ook mogelijk via internet. Omdat sinds 2004 de wet op anoniem doneren van sperma is afgeschaft zijn er enorme wachtlijsten ontstaan bij spermabanken waardoor spermaontvangers jaren moeten wachten. Als alternatief zoekt men naar een spermadonor op internet. Via diverse sites bieden mannen hun sperma aan. Ook plaatsen vrouwen of stellen advertenties waarin ze op zoek zijn naar een donor. Via dergelijke advertenties komen donoren en ontvangers met elkaar in contact. Wanneer een vrouw een spermadonor via internet heeft gevonden, wordt meestal voor zelfinseminatie gekozen als inseminatietechniek. Bij zelfinseminatie is het noodzakelijk dat er een donorovereenkomst wordt getekend. Soms kan een donor ook bij een spermabank doneren voor een specifieke vrouw/specifiek stel.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-12 09:40

En zijn er organen welke je makkelijk kunt missen?
Nier?
Stukje lever?

Ik weet daar niets van hoor.. Gewoon vraagje dus :P

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-12 09:40

Ah je bent me voor, thnx!

tinkerfunss

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-12 09:46

Ik ben ook donor! Zodra ik 18 was en er een brief over kreeg heb ik hem ingevuld. Dood is dood, neem het maar! Volgens mij heb ik geen huiddonatie, want ik wil wel mooi in mn kissie liggen voor mn familie.

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-12 09:49

antje_vip schreef:

antje_vip schreef:
Ik ben geen donor. Reden: ik vind het te robot-achtig. Onderdelen vervangen van mensen vind ik toch iets te veel van het goede. Je kan ook doorslaan.

Ik wil best een robot zijn als jij dat zo ziet!

Morris

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-12 09:51

Begrijp ik goed dat antje_vip zelf ook géén organen wil ontvangen?

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-12 09:54

Ik vind het juist het tegenovergestelde van robot-achtig, ik vind het heel menselijk. Maar als het jouw keus is om niet te doneren en ook niet te accepteren dan heb ik daar respect voor.

Ik wil na mijn overlijden wel graag doneren, heb al sinds mijn 18e mijn codicil, ouders zijn op de hoogte en ik motiveer klasgenoten en vrienden om er ook eentje in te vullen.

Hier trouwens een schrijnend nieuwsartikel. Ben benieuwd wat jullie vinden.

http://www.thesun.co.uk/sol/homepage/wo ... heart.html

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-12 09:59

Morris schreef:
Begrijp ik goed dat antje_vip zelf ook géén organen wil ontvangen?

yep :j

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-12 10:00

Kippevel!!
Nou is het natuurlijk ook een ontzettend 'fout' moment om op zo'n moment over donatie na te denken, maar het geeft je wel te denken....
En denk dat het nog schrijnender was geweest wanneer ze de organen van haar eerste zoontje wel had afgestaan aan donatie en er niet op tijd iemand was voor haar andere kindje.......

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-12 10:00

Tendance schreef:
Ik wil best een robot zijn als jij dat zo ziet!

Ik denk niet dat ze het zo bedoelt. Het is gewoon erg moeilijk uit te leggen waarom je precies 'tegen' bent want met "het voelt gewoon niet goed" kom je niet weg hier.

Girassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-12 10:01

antje_vip schreef:

antje_vip schreef:

Daar kan ik me inderdaad wel iets bij voorstellen, hoewel ik zelf wel een andere mening heb. Even een vraagje uit nieuwsgierigheid: waar is de grens dan voor jou tussen niet-robot en wel-robot? Heeft dat 'onderdelen vervangen' voor jou alleen betrekking op organen of ook op prothese, kunstheup etc.?

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-12 10:02

Ik respecteer absoluut ieders mening, alleen het stukje 'je kunt ook doorslaan' vind ik niet erg gepast......