Borstvoeding: deel ll

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

ankem

Re: Borstvoeding: deel ll

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-10 11:16

De redenatie van die arts was dat je een iets hogere kans hebt op huidkanker, maar dat dat zichtbaar is en over het algemeen makkelijk te behandelen is. Maar het een grotere bescherming biedt tegen inwendige vormen van kanker, die je veel minder makkelijk en snel opmerkt, vaak pas als het al te laat is. Je hoeft niet perse in de volle zon, wel moet je dan de zonnebrandmiddelen achterwege latent, want die blokkeren de opname van vitamine D.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-10 11:21

Dat staat idd ook in het artikel. Is ook wel loigisch natuurlijk. Ik dacht dat je bedoelde dat je onbedekt de volle zon in moest om vitamine D op te kunnen nemen.....wel goed dat vitamine D beschermt tegen kanker. Nog meer reden om lekker van het mooie weer te gaan genieten!

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-10 11:40

Nathalie schreef:
Ja ik vind het ook vroeg maarja, het kan schijnbaar wel... Heb het iig al vaker gehoort. Maar denk zelf niet dat dat het is..

Ik heb het ook wel vaker gehoord, zelfs al met een of twee maanden dus het is misschien niet standaard maar komt wel geregeld voor.
Zou dat haar niet zeer doen trouwens?
Elize zuigt soms op d'r eigen tong, ziet er ook heel maf uit :P

Dat artikel over vit D is wel intressant trouwens.
Als je 't zo bekijkt krijgen Stef en Elize ook wel voldoende vit D binnen, in de winter zijn ze maar weinig buiten maar in de zomer speelt Stef gemiddeld zo'n 3 uur per dag buiten, tenzij het regent.
Elize komt niet zoveel buiten maar ik ben zelf minstens zoveel buiten als Stef ook is dus Elize zou haar vit D dan weer van mij krijgen.
En als ik dat artikel moet geloven maken we in de zomer zoveel extra dat we daar in de winter ook wel op kunnen teren.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-10 11:51

Zo lees ik het idd ook.

Cyntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-10 14:46

Chiara heeft afgelopen dagen bijna de hele dag buiten in het campingbedje/zwembadje etc gezeten.
Slapen doet ze er niet in.
Toch geef ik gewoon de 10 druppels per dag :)

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-10 19:42

Is ieders eigen keus, ik doe het op dit moment niet omdat ik denk dat ze al voldoende binnenkrijgt en aanmaakt. Als ze straks door bijvoeding minder bv krijgt en de wintermaanden in aantocht zijn ga ik wel vitamine D bij geven omdat ze dan ook minder buitenkomt en niet meer voldoende uit de bv binnenkrijgt.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-10 23:13

Als ik het goed begrijp kun je het niet overdoseren dus is het ook niet erg als je het toch geeft terwijl ze al voldoende krijgen van het buiten zijn, dat zal dan ook wel de reden zijn dat het CB het adviseerd, beter teveel dan te weinig.

Ik had gelezen dat een van jullie zijn baby ook water bijgaf, moet je dat eerst koken?
Of kun je gewoon lauw water uit de kraan geven?

Nathalie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-10 23:22

Ik geef Yasemin wel eens een slokje water maar niet vaak, meestal wil ze niet meer na de voeding. Gewoon uit de kraan idd. Wij maakte in het begin de kunstvoeding ook aan met kraanwater dus geef haar nu ook gewoon uit de kraan. :)

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-10 23:25

Ik dacht dat je dat water altijd eerst moest koken, deed ik bij Stef wel toen hij kunstvoeding kreeg, scheelt een hoop werk als je 't niet eerst hoeft te koken.

Carolaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-10 08:17

goedemorgen, hier weer een goede nacht: 21.00-4.30-7.30. Ik zal haar deze ochtend echter wat meer eten geven, want ze moet vanaf 11.00 uur nuchter blijven tot zeker 15.00 uur want ze gaan een echo maken van haar buikje.
In haar naveltje zit namelijk een stukje wildvlees dat groeid, en er komt nu nog steeds vocht en viezigheid uit haar navel.

diphranil

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-10 08:37

anneliesdj schreef:
Ik dacht dat je dat water altijd eerst moest koken, deed ik bij Stef wel toen hij kunstvoeding kreeg, scheelt een hoop werk als je 't niet eerst hoeft te koken.

Dat je water moet koken schijnt ook alweer achterhaald te zijn. Mijn kraamhulp vertelde dat heet water uit de kraan zelfs nog beter was dan gekookt water uit de waterkoker. Leidingen schijnen schoner te zijn dan waterkokers (tenzij je nog leidingen uit het jaar nul hebt) Uitkoken enzo hoeft ook niet meer, gewoon afspoelen met heet water...

Zag het vannacht even helemaal niet meer zitten met de bv. Aanleggen gaat momenteel zo moeizaam |( Jinte neemt niet een goede grote hap en is soms nogal ongedurig. Ze gaat dan kauwen ipv happen. Tepels doen dus behoorlijk zeer :( Haal haar er wel steeds af als het zeer doet en probeer dan opnieuw, maar de kleine meid wordt daar ook overstuur van |( Denk dat ik vandaag eens ga bellen met Borstvoeding Natuurlijk voor advies. Aanhappen heeft ze in het ziekenhuis niet goed geleerd en de week met de kraamhulp was eigenlijk net een paar dagen te kort. Aangezien het tepelhoedje toen ook nog afgeleerd moest worden..

Nathalie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-10 09:12

Water hoef je idd niet meer te koken. Maar ik hoor dat er kraamhulpen zijn die zeggen van wel en anderen zeggen weer van niet.
Wij deden het niet in ieder geval.
Uitkoken doe ik wel 1 x in de week alles, hoeft niet, maar vind ik wel zo fris.

Carolaa wat sneu dat ze zo lang nuchter moet blijven. Hopelijk vind ze datniet al te erg. Inderdaad maar veel voeden van te voren.
En wat een goede nacht!
Sneu trouwens van dat naveltje. Wij zaten hier ook te tobben met 't naveltje maar na de 4e keer aanstippen met zilvernitraat was het wildvlees eindelijk weg.

Dip wat balen dat het zo slecht ging vannacht.
Hopelijk kunnen ze je helpen van borstvoeding natuurlijk.
Hier ook met periodes dat het rot gaat, erg vervelend.
Gisteravond hadden we weer zo'n voeding, loslaten, trekken, bijten, huilen. Om gek van te worden.
Zeg dan ook vaak uit kwaadheid, ik stop er dadelijk een fles kunstvoeding in!! Maar dat meen ik niet. :D

Wij zijn gisteravond lekker wezen wandelen, ijsje eten etc. En heb in een parkje aan het water zitten voeden, dat was echt lekker! <3
Om 22.00 laatste voeding gedaan, 22.15 sliep ze al en ze kwam vanochtend om 06.00 uur weer.
Prima nachtje dus maar nu ik kennis heb gemaakt met lange nachten (zondag en maandag tot 9 uur en 8 uur ;) ) verlang ik daarnaar. ;)

diphranil

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-10 09:50

Nath: dat zei ik vannacht ook: ik stop er mee :( heb gekolft en met fingerfeeding gegeven. Vanmorgen weer aangelegd en ging gelukkig iets beter. Moet denk ik een goede inbakerdoek hebben, wikkel haar nu in een badcape, maar dan worstelt ze zich vaak nog los :+ Zonder inwikkelen is het helemaal drama.

Nathalie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-10 10:14

Dat was hier in het begin inderdaad ook, moest ik haar goed strak in wikkelen. Hier lukte dat wel in een lakentje van het ledikantje. Als ik dat niet deed dan sloeg ze zichzelf van de borst af. (duwen enzo) Toen heb ik een tijd gekolft en toen weer met tepelhoedje en toen was het over.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-10 13:36

Jeetje Diphranil wat vervelend, misschien een consult van een lactatiekundige?

Ik heb ook geen fijne nacht gehad....kwam om 23.00 uit mijn werk, lag Marinde te slapen, om 8.00 voor het laatst gevoed door mijn man. Bleek dat ze toen pas op 5 voedingen zat. Ik ben na het kolven gelijk naar bed gegaan, en hoopte eigenlijk dat ze door zou slapen tot een uurtje of 3 a 4 maar om 1.00 wilde ze eten en om 5.00 weer...om 5.45 ging mijn wekkertje dus wil nu graag :Z maar moet nog 2 uurtjes werken. Twijfelde nog of ik haar "live" zou voeden om 23.00, maar doe dat de volgende keer dus toch maar wel. Kan ik iig wat langer en met minder onderbrekingen slapen.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-10 14:30

Ach wat een geklaag ook weer :P
Vervelend Diphranil, zere tepels zijn niet fijn :(:) Lactatiekundigen worden door de meeste verzekeringen vergoed dus ik zou zeggen; ga gerust eens op consult, betaal je je verzekering ook niet voor niets ;)

Vervelend Carola, is die 4 uur lang voor d'r, gaat ze daar moeite mee krijgen? Hebben ze een idee wat er aan de hand is of ook niet?

Ik heb wel een goede nacht gehad maarja, ik mag al weken niet klagen, vannacht heeft ze ook geslapen van 22:30 tot 6:30 en dat is voor haar doen al kort :P En ze heeft me niet eens wakker gemaakt vanmorgen, ik werd wakker van Stef die over me heen aan het klimmen was... om half 7... ben ik van hem ook niet gewend, meestal slaapt hij wel tot half 9.

En bij mij ging alles in het begin ook niet zo super hoor, ik (en Elize) heb spruw gehad aan mijn borsten en dat doet zo gruwelijk pijn, dat wens je je ergste vijand nog niet toe.
En Elize is in het begin ook lastig geweest met aanhappen en ze is nog een vrij luie drinker dus gaat nog weleens fout.

Op 't moment is ze ook erg onrustig met drinken, ze duwt en trekt en schopt in de rondte, alsof er niets uitkomt maar ik weet zeker dat dat wel zo is. Dus ik zit me ook een beetje af te vragen wat er nu aan de hand is en wat ik eraan moet doen.

Nathalie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-10 15:13

Pffff spruw, hier ook gehad, 5 weken! Wilde maar niet weggaan, dat is echt hardnekkig! Wat was ik blij toen 't weg was zeg jeetje.

Annelies ik heb dus precies hetzelfde. Trekken, loslaten, weer aanhappen, schoppen, hele lichaam strekken, jengelen....... heel frustrerend en soms is het een paar dagen over en dan is het er weer. Of soms een voeding niet en de volgende voeding weer wel. Ik heb ook geen idee wat het is... zou 't aan de leeftijd liggen? Ik wissel telkens maar van borst als ze het gaat doen, dan stopt ze namelijk..

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-10 15:23

Oh kind 5 weken lang?? En je geeft nog steeds bv?
Ik heb er een dikke week mee gelopen en zat tijdens de voeding te janken op de bank dat als het niet heel snel overging dat ik ermee zou stoppen.
Ik wist eerst ook niet wat het was, dacht dat het kwam omdat ze niet goed hapte dus ik maar opnieuw en opnieuw aanleggen en juist dat doet zo zeer met spruw.
Toen de wijkverpleegkundige kwam zag die meteen dat het spruw was en met de zalf die ik toen heb gehad waren de klachten binnen 3 dagen zo goed als verdwenen.

Ja schoppen, trekken en lichaam strekken doet ze vooral, ze houd wel vast maar mijn tepels zijn inmiddels een paar cm langer geloof ik :P
Ik denk dat het misschien aan de warmte ligt, dat is wel de tijd dat het begonnen is.

Nathalie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-10 15:27

Ja 5 weken lang maar gelukkig niet 5 weken lang aan mijn tepels! Ik heb het maar 2 weken ofzo aan mijn borsten gehad. De BV lukte hier namelijk niet dus ben toen fulltime gaan kolven dus toen werden mijn tepels niet meer besmet zeg maar.
Wij mochten trouwens niet die gel (daktarin ofzo?) gebruiken, maar moesten Nystatine gebruiken. Dat was echt een rot spul en werkt niet zo goed als daktarin zalf. Daarom bleef het ook zo lang denk ik.
Ik herkende het trouwens eerst in haar mondje, daar zaten allemaal witte blaasjes op, en later kwam het pas in mijn borsten.

Hier is dat vervelende drinkgedrag al langer dan de warmte dus hier komt het niet van de warmte. Geen idee wat het wel is. Weet wel dat het al minder is dan eerder, maar soms doet ze het toch ineens weer.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-10 15:30

Waarom mocht je geen Daktarin gebruiken? Dat heb ik wel gedaan.

Nathalie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-10 16:06

Nou dat mag niet bij baby's onder de 3 maanden zeiden ze hier bij de huisarts en de apotheek. Maar dat is pas vrij kort bekend en schijnbaar wist nog niet iedereen dat, want de verpleegkundige van t CB had het ook over Daktarin en een vriendin van me had dit ook gebruikt bij haar kindje dat een paar maandjes ouder is dan Yasemin. Maar het wordt nu afgeraden bij kinderen onder de 3 maanden.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-10 16:10

Huh? Elize was toen net 1,5 week en ik mocht het ook gewoon gebruiken.

Nathalie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-10 16:21

http://db.cbg-meb.nl/Bijsluiters/h07490.pdf

Hier is de bijsluiter van Daktarin, staat voortaan zelfs in niet bij kinderen jonger dan 4 maanden.
Er zijn wel artsen die het voorschrijven bij jongere kindjes maar mijn huisarts vertelde dat dit eigenlijk niet meer mag ivm stikkings-gevaar o.i.d. (omdat de gel wat dikker/plakkeriger is?)
Maar dat is dus nog helemaal niet lang bekend zei de apotheek. Mijn kraamverzorgster vroeg nl ook om daktarin en vond dat nystatine niets. Maar daktarin kregen we dus niet.

ankem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-10 17:23

Hier ook een aantal keer spruw gehad en zeer pijnlijke tepels (en een borstontsteking). Heb de laatste keer behandeld met gentiaan violet en daarna was het weg. Soms weer vreselijke pijn aan tepel, maar komt doordat er een melkkanaaltje onder de tepel verstopt raakt. Moet haar dan even anders aanleggen en dan drinkt ze hem wel weer weg.

Carolaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-10 18:55

ff een korte update: de 4 uur nuchter zijn goed gegaan, ze is er grotendeels doorheen geslapen. Na de echo begon ze wel te huilen omdat ze honger had ( 4,5 uur na de laatste voeding ), dus heb ik haar gelijk aangelegd voordat we doorgingen naar de kinderarts. Alles was trouwens goed!!