B12 tekort??? wie nog meer..

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-10 09:19

Mijn huisarts deed het ook niet, maar m'n internist wel :D
Als ik hem zelf spreek over de uitslag, zal ik vragen (en proberen te onthouden :P ) hoe het heet!

__Marije__

Re: B12 tekort??? wie nog meer..

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-10 09:21

Je kunt je MCV laten prikken, dit is de gemiddelde deeltjesgrootte van de cellen in het bloed. Als je hele grote rode bloedcellen hebt dan heb je weinig B12, heb je hele kleine ery's heb je juist een ijzertekort, bedoel je dat?

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-10 09:29

Ik ben ook nooit bij de internist geweest.. de reumatoloog stelde vast dat ik een laag B12 gehalte had, de huisarts prikte me vanaf toen..

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-10 09:48

@marije, m'n internist zei van de week letterlijk 'Ik laat gelijk op een stofje testen, waaruit misschien blijkt (ligt er wel aan wat het 'probleem' is) waarom je B12 (en foliumzuur) te laag is.' Durf dus echt niet te zeggen of het dat is wat jij zegt?!

@Tulandro, ik kom bij de internist i.v.m. m'n diabetes en dacht als ik het bij m'n huisarts niet voor elkaar krijgt, zal ik het eens bij hem proberen :P :D Ben dus niet speciaal voor dit probleem naar een internist gegaan.

__Marije__

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-10 10:49

Hmm nee dat wat ik bedoel verklaart niet waarom, geeft alleen aan dat het de klachten die je hebt daarvandaan kunnen komen.. Ik weet niet of het kan, maar ik denk dat hij de intrinsic factor gaat prikken. B12 tekort is eigenlijk een soort auto-immuunziekte, je lichaam maakt die intrinsic factor kapot en zonder de intrinsic factor kun je geen B12 opnemen.. Dus als hij kan prikken dat je antilichamen tegen de intrinsic factor hebt dan kun je dus de oorzaak achterhalen..

darwin

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-10 10:53

Ik heb gisteren dan de uitslag van de reumatoloog gehad en ben vandaag bij de HA geweest, en nu krijg ik Vit B12 tabletten ipv injecties.
Ik moet dit 2 maanden gebruiken en dan gaan ze mijn bloed opnieuw testen.
Ben heel benieuwd, nadeel is dat je tabletten zelf moet betalen en injecties niet, dat vind ik dan weer zo krom.

__Marije__

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-10 11:14

Krijg je de smelttabletten?

darwin

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-10 11:26

Geen idee :?

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-10 11:28

Beetje dom van ze, smelttabletten en dan weer bloedprikken. De smelttabletten zullen je probleem gaan maskeren: de waarde in je bloed zal stijgen. Wat echter niet betekend dat je geen tekort hebt.

darwin

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-10 11:37

Ik heb net de reumatoloog maar weer gebeld omdat ik het nu ook niet meer weet.
Hij gaat mij terugbellen, dus ik ben benieuwd wat hij zegt.
Die tabletten schijnen nieuw te zijn en kun je gebruiken iov de injecties zeggen ze, maar ik heb geen idee of dat waar is.
Ik wacht het telefoontje maar even af.

__Marije__

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-10 11:58

Dan zullen het de smelttabletten zijn denk ik!

darwin

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-10 12:37

Heb net een telefoontje teug gehad van de reumatoloog en hij doet heel veel onderzoek naar Vit B12 en hij vond het een goed plan om een week of 4 die tabletten te gebruiken en dan bloed te prikken om te kijken of de waarde gestegen is, zo niet dan gaan we alsnog over op de injecties.

Rebel_Jits

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-10 13:49

Hannanas schreef:
Beetje dom van ze, smelttabletten en dan weer bloedprikken. De smelttabletten zullen je probleem gaan maskeren: de waarde in je bloed zal stijgen. Wat echter niet betekend dat je geen tekort hebt.

Kan je dit uitleggen?
Want als je voldoende B12 hebt in je bloed, heb je geen tekort meer, toch? Zolang je maar elke dag een tabletje neemt.

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-10 14:07

Weet wel dat ik een paar jaar terug voor een scan voor m'n hart moest en dat ik toen 3 dagen m'n medicijnen niet in mocht nemen, omdat ze anders geen correcte uitslag hadden!
Nu zou je zeggen, meten ze de waarde van de tabletten :P

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-10 18:40

Rebel_Jits schreef:
Hannanas schreef:

Kan je dit uitleggen?
Want als je voldoende B12 hebt in je bloed, heb je geen tekort meer, toch? Zolang je maar elke dag een tabletje neemt.

Dat is echt onzin. Die vorm van b12 prikken wordt gemaskeerd met pillen slikken.
Het betekend niet dat je lijf het gebruikt.
Net als dat wanneer je veel b12 prikt, je waarde standaard boven de 1000 kan zitten. Dit betekend echter niet dat je geen tekort meer hebt en zomaar kunt minderen met prikken (zoals sommige artsen nog we eens doen).

Wil je echt het verbruik meten dan doe je dat met Holo-TC test (actief b12), MMA en homocysteine zijn ook belangrijk.

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-10 18:40

Mocht je bijv flink bijslikken en je waarde niet boven de 300 uitkomen.. dan weet je zoiezo al dat je daar verder naar moet kijken.

bory

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-10 16:11

ik heb ook al vanaf mijn 16e b12 tekort en krijg maandelijks injectie en dat nu al 8 jaar lang en kan ook echt niet zonder. en pillen met b12 erin slaan bij mij niet aan.

NN44

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-10 18:48

Moet vrijdag eigenlijk pas mijn prik halen. Maar ik voel me echt weer beroerd :S dus bel morgen even of ik eerder kan komen! Is een maand toch echt te lang..

Lindava1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-10 13:09

@ suuszzzz , waarom krijg jij eigenlijk maar 1 x per maand een injectie?

De smelttabletten hebben toch een kleinere waarden en je lichaam neemt waarschijnlijk ook niet alles op. Na 2 maanden ben ik ook overgestapt op injecties. Ik zweer erbij hoor! Maar zal toch blij zijn als er een pil of tablet komt die de injecties vervangt! Dat prikken is ook niet alles.. ;)

NN44

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-10 17:11

Omdat de huisarts wil "afbouwen". Volgende maand moet ik weer bloedprikken om te kijken of het stijgt..

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-10 17:42

Hoi ik plof even bij jullie binnen met een vraag,misschien weten jullie het antwoord.

Mijn moeder heeft bloed laten prikken en na laten kijken op B12.
Nu vroeg ik haar laatst wat haar waarde was en ze zei dat de huisarts had gezegt dat de waarde 48 was.
Ik weet alleen 48,meer wist ze ook niet(ik was helaas er niet bij bij de uitslag)
Kan iemand mij zeggen wat die 48 dan inhoud?Is dat goed of niet?

darwin

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-10 17:44

Als ze een B12 waarde van 48 heeft, is dit echt te laag, de ondergrens ligt op 150.
Mijn waarde was 85, en ik krijg vanaf morgen ook injecties.

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-10 17:50

Ja dat dacht ik dus ook maar de huisarts wimpelde het af en zei dat het oke was!
Ze heeft heel veel lichamelijke klachten die ik al allemaal gegoogled heb en elke keer weer kom ik uit op B12 tekort.
Maar ze word aardig van het kastje naar de muur gestuurd.pfff

Binau

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-10 17:54

Hoi!

Ik heb niet het hele topic gelezen, dus sorry als ik iets dubbel zeg.

Vroeger had ik zelfde problemen als de TS. Nu heb ik de bof een vader te hebben die heel veel over vitaminen en dergelijke weet.
Ik had dus B12 te kort. Niet door dat ik niet genoeg binnen kreeg, maar omdat ik het niet kon opnemen. Toen ben ik vitamin B6 gaan slikken.
B6 zorgt er namelijk voor dat je B12 kunt opnemen.

Ik hoop dat ik wat mensen geholpen heb :o

Glossi

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-10 18:27

Funnyhorses, vraag even een kopie van de uitslag. Dan kun je het thuis rustig na lezen. Als je waarde echt zo laag is moet je er echt iets aan laten doen.

Evita_3, B6 helpt idd om je B12 beter op te nemen. Vanuit de homeopatie is dat heel normaal maar van een huisarts krijg je niet te horen dat je B6 bij moet nemen zodat de opname beter is. Helaas.. Maar wel een handige tip voor anderen op het forum. Alleen zal B6 bijslikken niet genoeg zijn en zul je als je B12 niet opneemt toch aan de injecties moeten. Of smeldtabletten erbij (slaat bij sommige ook aan)