[Centraal] Vragen over menstruatie & anticonceptie deel 5

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Jibbel

Re: [Centraal] Voor alle vragen over anticonceptie deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-10 14:20

Nou, mijn libido steeg ook de eerste 2/3 weken nadat ik gestopt was met de pil, nu is het weer iets gezakt en 'normaal'. Was dus ff flinke schommeling en nu weer een evenwicht, zo lijkt het.
Apart, ieder lichaam reageert weer anders. :)

Anseltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-10 15:36

Mijn libido, ja wat zal ik daar over vertellen. Ik vind het gewoon alt heerlijk met mijn vriend en ja nou is het allemaal net wat hendiger nu ik de nuvaring heb, maar of ie echt omhoog is gaan? Daar durf ik niks over te zeggen, aangezien ik daar ook niet zo op gelet heb.
Wel heb ik veel minder last van puistjes, heb nou gewoon haast een gaaf gezicht. her en der klein mee-etertje of plekje, maar niet meer echt puisten. Nou is dit ook nog maar net een week of 2 en heb vrijdag ring 3 gepakt.
Heb m deze keer doorgenomen ivm operatie donderdag en ik had eigenlijk kleine bloedingen verwacht, want na ring 1 was ik al bloederig voordat ik 'm eruit moest halen en daar heb ik nou helemaal geen last van gehad.

verder lichamelijke klachten heb ik er niet over. heb er weinig last van, soms zakt ie wel maar dat is zo weer gepiept.

kortom, ik ben tevreden. :)

LauwtjuhLevi

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-10 16:23

Nou ik kan je vertellen dat het op een zeeeeeeer laag pitje stond!
en in die 2 weken is me libido al meer dan ik had gehad in de afgelopen 2 maanden! Maarja hopelijk blijft het ook zo, want je relatie word er niet echt beter van als je libido omlaag gaat..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-10 16:49

Trigynon is echt de uitkomst, ik had precies hetzelfde als jij, en Trigynon heeft mij weer in een ritme, met nauwelijks nog bloed gekregen :D en mn libido is flink gestegen :=

Sigrid schreef:
Ik ben gisteren bij de huisarts geweest en ga inmiddels met mijn 4e pil beginnen omdat ik na jarenlang pilgebruik best veel last heb van doorbraakbloedingen, ook wel pilmoeheid/pilatrofie.

Van Diane-35 (slécht voor je libido!!!) naar Microgynon (slecht voor je huid!), naar Yasmin.... maar doorbraakbloedingen bleven gewoon bestaan. Nu heb ik als laatste pil optie de Trigynon gekregen, een 3-fase pil, waar ik hopelijk minder problemen door zal hebben.

Als dit niks is, dan weer naar de gyn en misschien Mirena spriraal. Zijn er mensen hier die erg last hadden van tussentijds bloedverlies waarbij de Mirena goed geholpen heeft? Ik heb er zelf wel veel info over opgezocht op internet en het schijnt toch best wel veel voor te komen, doorbraakbloedingen die pas ontstaan na jarenlang pilgebruik. Zijn hier meer mensen die er last van hebben? Heb namelijk wel een aantal interessante (wetenschappelijke!) artikelen er over gevonden.

Dianta

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-10 22:37

Mirenagebruikers, vraagje!
Iemand zijn touwtjes al eens verloren? :oo Ik ging vijf uur geleden naar toilet en ineens voel ik iets uitfloepen. Waren twee draadjes van dezelfde lengte met in het midden opgedroogd bloed. Ik heb ook pijn aan mijn linkereierstok. Ben net naar de dokter van wacht geweest en moet morgen een echo laten maken. Ik vloeide laatste weken wel heel zuiver bloed na het vrijen. Mijn libido staat op een laag pitje. Ik voel me echt slecht ;( Spiraal is er niet uitgekomen denk ik.

lillytjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-10 22:48

Klinkt niet goed joh! schrikken! Hopelijk geeft de echo morgen een goede uitslag! Goed dat je snel naar de dokter bent gegaan!

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-10 22:51

Ben benieuwd wat er uitkomt, was je niet gealarmeerd door dat bloed?

Dianta

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-10 23:01

Om eerlijk te zijn niet nee, ik had soms lichte bloedingen na de seks. Laatste keren was het wel zuiver bloed. Gyn zei dat het misschien kwam doordat de draadjes 'snijden' in mijn wand of als mijn vriend te hard stoot ofzo. Bloedingen na seks komen blijkbaar wel vaker voor. Maar dit vind ik wel raar. Heb al gekeken op google en nergens staat iets van draadjes. Ik hoop dat alles gewoon nog op zijn plaats zit...

Sigrid

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-10 23:22

Unwritten schreef:
Trigynon is echt de uitkomst, ik had precies hetzelfde als jij, en Trigynon heeft mij weer in een ritme, met nauwelijks nog bloed gekregen :D en mn libido is flink gestegen :=

Sigrid schreef:
Ik ben gisteren bij de huisarts geweest en ga inmiddels met mijn 4e pil beginnen omdat ik na jarenlang pilgebruik best veel last heb van doorbraakbloedingen, ook wel pilmoeheid/pilatrofie.

Van Diane-35 (slécht voor je libido!!!) naar Microgynon (slecht voor je huid!), naar Yasmin.... maar doorbraakbloedingen bleven gewoon bestaan. Nu heb ik als laatste pil optie de Trigynon gekregen, een 3-fase pil, waar ik hopelijk minder problemen door zal hebben.

Als dit niks is, dan weer naar de gyn en misschien Mirena spriraal. Zijn er mensen hier die erg last hadden van tussentijds bloedverlies waarbij de Mirena goed geholpen heeft? Ik heb er zelf wel veel info over opgezocht op internet en het schijnt toch best wel veel voor te komen, doorbraakbloedingen die pas ontstaan na jarenlang pilgebruik. Zijn hier meer mensen die er last van hebben? Heb namelijk wel een aantal interessante (wetenschappelijke!) artikelen er over gevonden.

Ik ben nu dus eventjes pilloos, aangezien je ook even moet wachten tot je weer ongesteld bent. Althans, dat adviseren ze. Ik vrees met grote vrezen. Van januari tot begin mei ben ik ook pilloos geweest, toen in mei weer gestart met Yasmin (even proberen...) en ik heb die strip niet eens meer afgemaakt. Ben 23 dagen aan één stuk door ongesteld geweest. Terwijl ik in de maanden ervoor 3 of 4 dagen was...

Het werkt nu dus zo bij mij: pil = bloeding. Geen pil = alles redelijk normaal, lange cyclys (5-7 weken) met maximaal paar dagen ongesteld. Ik kan er ook wel mee leven opzich, maar vind het gewoon geen safe idee dat ik zwanger kan raken, ook al doe ik het wel veilig.

@Dianta:
Dat kunnen inderdaad contactbloedingen zijn. De hormonen veroorzaken wel dat je vaatwanden dunner worden, vandaar dat je eerder bloedingen hebt.
Laatst bijgewerkt door Sigrid op 21-06-10 23:25, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-10 23:25

Daarom moet je ook niet beginnen als je ongesteld ben, deed ik dat dan bleef ik bloeden. Ook als ik een doorbraak had bleef ik bloeden tot na mijn stopweek.

Beter is nu meteen beginnen, of beginnen na je menstruatie en 7 dagen extra veilig doen :)

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-10 23:25

Hoi, ik kom even binnenvallen.. :o
Ik las ergens dat het slecht is om lang aan de pil te zijn? Weet iemand dat hier? Is het erg als je veel jaren de pil slikt?

Sigrid

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-10 23:27

Unwritten schreef:
Daarom moet je ook niet beginnen als je ongesteld ben, deed ik dat dan bleef ik bloeden. Ook als ik een doorbraak had bleef ik bloeden tot na mijn stopweek.

Beter is nu meteen beginnen, of beginnen na je menstruatie en 7 dagen extra veilig doen :)

Ik speelde zelf dus ook al met dat idee. Ik wacht gewoon eerst even mijn eerste "normale" menstruatie weer eens af, om even te checken of het weer een beetje als voorheen is. En pas als het voorbij is begin ik denk ik maar met Trigynon... Oooh, ik hoop zó dat het werkt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-10 23:31

Gewoon doen :j dan maar 7 dagen dubbelveilig (wat in veel gevallen erg handig is, tenzij rubbers je gewoon pijn doen >;) ) en geen bloedingen, dan continu bloeden. Ik werd er stapelgek van, en met Trigynon is dat nu voorbij, toen ik begon na mijn normale stopweek :j

Sigrid

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-10 23:40

Veilig sowieso, aangezien het niet echt een relatie is ;). En liefst dubbel veilig dus ook, want van een scharrel wil je al helemaal niet zwanger raken natuurlijk...

koenlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-10 21:32

Ik kom ook even binnenvallen. Ik heb namelijk een probleem. Ik slik de pil altijd heel erg precies, maar nu kijk ik net op mijn strip en zie ik dat ik er 2 ben vergeten in mijn eerste week(gister en eergister). Wat kan ik nu het beste doen? Volgens de beschrijving de huisarts bellen, maar die is erg slecht bereikbaar en ik ben echt een schijterd met bellen naar vreemden :o
Kan ik nu gewoon verder slikken en deze maand voor de zekerheid een condoom gebruiken?

Sigrid

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-10 21:49

Als ik jou was zou ik verder slikken, condoom gebruiken de komende 7 dagen en dan even afwachten tot je stopweek.

Heb je seks gehad in de dagen voordat je je pil bent vergeten?
De kans lijkt me wel klein hoor, maar het is in theorie dan wel mogelijk dat je zwanger bent.

koenlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-10 21:52

Ja de dag voordat ik de eerste ben vergeten heb ik sex gehad. Daarna gelukkig niet meer. Maar dan moet ik dus wel gewoon de strip afslikken? Of na 7 dagen (is dus na 1,5 week) een stopweek inlassen?

Alvast onwijs bedankt voor de informatie :)

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-10 22:17

Dianta schreef:
Mirenagebruikers, vraagje!
Iemand zijn touwtjes al eens verloren? :oo Ik ging vijf uur geleden naar toilet en ineens voel ik iets uitfloepen. Waren twee draadjes van dezelfde lengte met in het midden opgedroogd bloed. Ik heb ook pijn aan mijn linkereierstok. Ben net naar de dokter van wacht geweest en moet morgen een echo laten maken. Ik vloeide laatste weken wel heel zuiver bloed na het vrijen. Mijn libido staat op een laag pitje. Ik voel me echt slecht ;( Spiraal is er niet uitgekomen denk ik.

Waren die twee draadjes met bloed in het midden niet stiekem twee draadjes met de spiraal in het midden?

Ik heb m'n touwtjes nooit gevoeld, die zijn vanaf t begin al kwijt, maar spiraal zit wel goed. Laatste week heb ik ook last van wat hierboven als 'contactbloeding' beschreven staat, superirritant! Hoop dat het snel overgaat, anders ga ik ook maar eens richting huisarts...

Nicky__

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-10 14:20

hallo! ik kom dit topic even binnenvallen!
ik ben nu zo'n 2 jaar aan de pil, en ik wil er eigenlijk vanaf!
ik wil graag een anticonceptie middel waar geen hormonen inzitten, die dingen zijn zo slecht!
condooms lijkt dan het makkelijkst, maar die hebben toch niet mijn voorkeur :+ het liefst ook iets waardoor mn menstruatie te regelen is, dat vind ik wel erg prettig eraan. ik ben wel pas 17 jaar, heb gehoort dat spiraaltjes niet zo goed zijn als je nog jong bent?

en nog een vraag, ik heb nu de pil 2 maanden als het niet langer is, doorgeslikt, zondag was ik m vergeten, dus maandag 2 ingenomen, de 2 laatste.
ben toen vergeten naar de apotheek te gaan, en heb gister en vandaag geen pil genomen, maar heb zondag avond nog wel seks gehad. ik neem de pil altijd in de ochtend.
als je je pil 1 keer vergeet in week 3 is het geen ramp, dan kan je gewoon stopweek nemen( neem ik nu ook ) maar is het wel een probleem als ik die maand ervoor geen stopweek genomen heb? bijsluiter en internet kan ik niet duidelijke informatie in vinden.

alvast bedankt!

Sigrid

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-10 17:18

Nicky__ schreef:
hallo! ik kom dit topic even binnenvallen!
ik ben nu zo'n 2 jaar aan de pil, en ik wil er eigenlijk vanaf!
ik wil graag een anticonceptie middel waar geen hormonen inzitten, die dingen zijn zo slecht!
condooms lijkt dan het makkelijkst, maar die hebben toch niet mijn voorkeur :+ het liefst ook iets waardoor mn menstruatie te regelen is, dat vind ik wel erg prettig eraan. ik ben wel pas 17 jaar, heb gehoort dat spiraaltjes niet zo goed zijn als je nog jong bent?

Om alvast even op dit stukje te antwoorden:
Enige niet-hormonale anticonceptiemiddel is het koperspiraal. Koperspiraal heeft echter wel een groot nadeel. De meeste vrouwen worden vaker en heviger ongesteld dan normaal en het is dus al helemaal niet te regelen. Bij het Mirena spiraal, waar wél het hormoon progesteron in zit, worden de meeste vrouwen juist minder vaak en minder heftig ongesteld. In Mirena zitten sowieso minder hormonen dan in de pil, en ze hoeven ook niet door je hele lichaam omdat de hormonen direct worden afgegeven op de plek waar ze moeten zijn (baarmoeder). Het plaatsen van een spiraal is (schijnt, heb ook geen ervaring) erg onprettig als je nog geen kinderen hebt gekregen. Maar dan ben je er, als het bevalt, wel voor 5 jaar vanaf.
Dat zijn zo'n beetje de opties die je hebt..

Nicky__ schreef:
en nog een vraag, ik heb nu de pil 2 maanden als het niet langer is, doorgeslikt, zondag was ik m vergeten, dus maandag 2 ingenomen, de 2 laatste.
ben toen vergeten naar de apotheek te gaan, en heb gister en vandaag geen pil genomen, maar heb zondag avond nog wel seks gehad. ik neem de pil altijd in de ochtend.
als je je pil 1 keer vergeet in week 3 is het geen ramp, dan kan je gewoon stopweek nemen( neem ik nu ook ) maar is het wel een probleem als ik die maand ervoor geen stopweek genomen heb? bijsluiter en internet kan ik niet duidelijke informatie in vinden

alvast bedankt!

Als je doorslikt, schrijf dan in ieder geval even op wanneer je laatste stopweek is geweest. Want dan kan je alles tenminste een beetje beter onthouden. Omdat je gisteren en vandaag ook al geen pil meer hebt genomen zou ik gewoon NU een stopweek inlassen. De kans dat je zwanger bent is natuurlijk erg klein, maar in theorie wel aanwezig. Zou nu dus gewoon nog 5 dagen géén pil slikken en dan weer met een nieuwe strip beginnen (in ieder geval nooit langer dan 7 dagen géén pil)

Renskeeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-10 21:23

Ik heb vorige week de Mirena laten zetten, heb nog geen kinderen maar vond de pijn meevallen ook al voelde het niet prettig. Daarna nog een dag wat 'menstruatiepijn' gehad en verder nergens last van.
Sinds gister heb ik echter wer bloedingen, niet ernstig maar gaat toch wel gestaag door. Heb ook erge kramp, ben misselijk en heb hoofdpijn. Zou dit aan de spiraal kunnen liggen? voel de touwtjes nu ook niet meer, die voelde ik eerst wel maar de HA zei dat die ook wat in je baarmoedermond kunnen zakken en dat je ze niet altijd kunt voelen. Voel me nu wel echt rot dus ben bang dat ie misschien niet goed zit?
Iemand met een Mirena hier ervaring mee? Als dit aanhoudt ga ik denk ik morgen of vrijdadg maar even de HA bellen voor de zekerheid.
Moesten jullie 't trouwens na 't plaatsen eerst nog 6 wk met condoom doen? Ik moet wel in aug. laten controleren of ie goed zit maar volgens de HA hoef ik 't tot die tijd niet met condoom te doen. Maar een vriendin moest dat juist wel? Iemand ervaring? :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-10 21:29

Bij twijfel de HA bellen. Je lichaam moet wel even wennen aan zo'n spiraaltje, krampen en lichte bloedingen zijn in het begin in principe niet zorgwekkend.

Verder ben je meteen beschermd tegen zwangerschap als je je spiraaltje tijdens je menstruatie hebt laten zetten. Anders na 7 dagen. Met condoom hoeft dus alleen als je ook tegen SOA's beschermd wil zijn. :)

Renskeeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-10 21:31

Ok ja dat zei mijn HA ook en lees ik ook op internet. Maar van die vriendin hoor ik dus weer dat je eerst moet laten controleren of ie goed zit na je eerst volgende menstruatie... Maar goed wat dat betreft vertrouw ik dan wel op mijn HA.
WAcht de krampen even af en bel ander gewoon even voor de zekerheid, wil toch niet voor verrassingen komen te staan, heb dat ding niet voor niks natuurlijk ;)
In ieder geval bedankt voor je reactie!

Krieltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-10 22:49

Nou, ik heb nu een week de nuvaring in, en ik heb een beetje een vreemde vraag... Als mijn vriend en ik in bed aan het sporten zijn, en ik kom, dan krijg ik daarna pijnlijke buikkrampen. -O-
Ik heb ook nog een implanon, die laat ik er over 3 weken eruit halen. Maar ik denk niet dat dat er iets mee te maken heeft... Zijn er meer mensen die last hebben van deze feestdomper? :\

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-10 22:59

Waarom gebruik je implanon en nuvaring tegelijkertijd dan? Of die krampen iets met de nuvaring te maken hebben... Geen idee. Ik heb er zelf geen last van (gelukkig).
Kun je de nuvaring niet nog even weglaten, over 3 weken implanon weg laten halen en dan direct deze vraag aan je HA stellen?