Dan is het misschien wel interessant als de moeders vertellen waarom zij wel kinderen hebben? Ik wilde tot ongeveer mijn 28ste geen kinderen, had er niets mee. Mijn man wel, maar dit zijn zaken waarover je geen compromis kunt sluiten ('dan nemen we een halve'). Maar op een gegeven moment kregen toenmalige vrienden van ons een dochter (die de eerste 2 jaar van haar leven het ziekenhuis heeft doorgebracht, het was dus geen normale situatie: 2 jaar lang, eerst high care daarna naar medium care afdeling). Ik ging vrij regelmatig mee naar het ziekenhuis, zat dan ook wel met haar op schoot. En toen ging er ergens wel een knop om, nog niet zo zeer dat de bellen gingen rinkelen, maar wel dat mijn weerstand wat brak en ik dacht 'laten we het maar proberen'. Niet echt een volmondig 'ja' denk ik nu, maar goed. Het zwanger-zijn vond ik niet heel bijzonder (geen klachten hoor, wel bang dat ik niet van het kind in spe zou kunnen houden - die niet volmondig 'ja' zat me toch wel dwars geloof ik

). Maar toen ze er eenmaal was, was het net alsof ze er altijd al was geweest. Zo vanzelfsprekend. Ik heb er dan ook nooit een seconde spijt van gehad, maar goed wij hebben tot nu toe het ook wel erg getroffen: ze is gezond, vrolijk, wat wil een ouder nog meer.
Wel moet ik er niet aan denken om full-time thuis te blijven, ben erg gehecht aan het mezelf kunnen zijn (lekker op het werk). Een paar weken na de bevalling wilde ik graag weer aan het werk, zou dus geen thuisblijfmoeder zijn, ik moet er niet aan denken. Dagjes vrij en kind op de creche (en nu bso), daar heb ik me nooit schuldig om gevoeld. Maar nu ze ouder wordt, is het allemaal wel gemakkelijker qua eigen tijd, ze kan zichzelf vermaken en ik dan ook. Ik heb nooit het gevoel gehad dat ik mezelf tekort deed of iets dergelijks, nu ik moeder ben, helemaal niet.