Slow-life, over groententuin, ecofarm en sprokkelhout

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

yole

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 16:35

Woehaa!! _O- _O- :')

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 16:38

vikki

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 16:40

Huertecilla schreef:
vikki schreef:
Hij is er al, ik ga pas als hij een bron van inkomsten (en een 'privedak' voor boven ons hoofd) heeft gevonden om ons allen mee te 'onderhouden'

Kortom het standaard model.

Ik ben er erg blij mee en heel trots op dat mijn lief haar eigen betalende netwerk heeft van hier tot en met Barcelona voor haar artesenale bakkunst.
Ze staat nu de keuken te verwarmen met haar creatieve lekkers.

:j alleen dan in omgekeerde variant van hoe we het eerder hebben gedaan (in Nederland dus)...:D Overigens wil ik ook een eigen bron van inkomsten zoeken en vinden hoor, maar first things first..

Wat voor creatieve baksels heeft jouw lief in de oven gehad vandaag? Heb je daar ook foto's van, ik ben stiekem erg benieuwd...

Nog een vraagje; hoeveel van jullie zijn van origine stadsmensjes zeg maar...? Ik geloof gerust dat ik mezelf vast bezig kan houden, maar ik ben er zo aan gewend om vooral veel mensen om me heen te hebben...

En die duiker... dat ziet er erg oncomfortabel uit dat "geworstel"... :=

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 16:50

Nog een leuke.
De russische ´vodolaz´ hadden net als hun conculegas in GB, I, DE, Jpn en de VS etcetra een omgebouwde torpedo als onderwatervervoer:
http://img403.imageshack.us/img403/9412/maialics3.jpg
De russen noemden het in een misplaatste poëtische bui hun ´sirena´; want de italianen noemden het een ´maiali´= varken, omdat het ding zowat onbestuurbaar was.

Ik denk dat ze die russen in Hollywood niet goed begrepen.
Vast hetzelfde probleem als de google vertaalmachine met de huisvrouw in de overlevingskit, want daar maakten ze er dit van:
http://www.aqualaboy.net/seagod2.jpg

Je bgrijpt nu vast de accessoires van de gouverneur van LA beter; die denkt dat het sirenas aantrekt :P

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 17:10

vikki schreef:
Wat voor creatieve baksels heeft jouw lief in de oven gehad vandaag?

Naast een ´doorsnee´ bestelling vandaag een experiment met een speltvariant van uien-pizzabrood.

yole

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 18:20

vikki schreef:
...maar wel omdat ik eigenlijk (vreemd genoeg) redelijk honkvast en heel trouw in mijn vriendschappen ben en ik derhalve dus heel veel vriendinnen heb die ik het grootste deel van mijn leven al ken. Het lijkt me heel raar om wat dat betreft weer bij 0 te beginnen...

Idd, dat is ook iets waar mijn ega erg aan gehecht is. Zelf heb ik hier minder behoefte aan.. Ik heb vooral nood aan momenten met mezelf zoals zij nood heeft aan momenten met vrienden.

yole

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 18:23

Huertecilla schreef:
Moestuin wieden, hek reparen, hele huis witten, rivieropstopping vlot maken, houtwal ruimen, noem maar op.
Waarom denk je dat we een ´vacature´ hebben??!! Prachtig leven hier zo, maar bijvoorbeeld een wintervoorrad stookhout hakt zich niet zelf. Met een set handen meer minstens zo gezellig en wel lichter werk = meer kwali-tijd :)*

Een vacature!? Waarom lees ik dat nu pas...

yole

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 18:33

Bandida schreef:

'Je moet aan zo´n trip beslist met een slow-instelling beginnen. Als je een vastgelegd tijdsbestek hebt, dan moet je het doel loslaten. Je ziet wel hoever je komt; de reis zelf moet het doel zijn.' quote HC... ;)

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 18:43

vikki schreef:
Nog een vraagje; hoeveel van jullie zijn van origine stadsmensjes zeg maar...? Ik geloof gerust dat ik mezelf vast bezig kan houden, maar ik ben er zo aan gewend om vooral veel mensen om me heen te hebben...

Ik heb tussen mijn 17 en 30 alleen maar in het centrum van (twee) steden gewoond. Alles te voet, alles dichtbij, overal mensen, alle dagen uit met vrienden ;) Ja dat is best wel eens moeilijk, dat contrast. Maar ik kan er nu zeer intens van genieten om eens een dag of twee in een echte stad te zijn. Ideaal voor een uitje dus.
Mijn ouders wonen wel in wat vroeger een 'boerengat' was. Daar heb ik het virus opgedaan denk ik :D

@yole: euh jaja... de weg is nog lang. Maar ik krijg geen stress van verbouwingen, en ik vind het ook geen probleem om in een halve ruwbouw te wonen. Als dat wel het geval was, was ik ondertussen wel geïnterneerd denk ik ;)
http://www.mijnalbum.nl/Foto-EWAAD6TY.jpg
Dat was mijn vakantie..

Zitouna

Re: Slow-life, over groententuin, ecofarm en sprokkelhout

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 19:20

Hier ook een plattelandsmeisje.. Als kind altijd al tussen een beestenboel gewoond, paarden, honden, geiten, kippen.. Van 18 tot 22 in Amsterdam gewoond, en nu weer de ruimte! Heb hier ook weinig vriendinnen en al helemaal niemand van mijn leeftijd maar vind het wel best zo :) al een paar uur per dag met de paarden bezig, koken neemt ook een mooi dagdeel in, boodschappen en dingen regelen.. Dag is alweer om.. Zou geen tijd hebben om er een 'baan' bij te hebben := wij hebben gelukkig ieder een bescheiden inkomen en proberen daar gewoon zo simpel mogelijk van te leven :)
Mijn oude jeep is weer eens kapot dus ik heb een fiets gekocht, ben ik tenminste lekker zelfstandig, heerlijke tocht door het binnenland naar de paarden gemaakt.
Hier was het trouwens weer heerlijk weer de laatste dagen, hoorde dat het zelfs in NL wat is opgeknapt?
Hier nog een fotootje van mijn kleine zwarte racemonster met zijn vriendje, die maken er ook altijd een show van samen..
http://farm4.static.flickr.com/3614/391 ... b5af_b.jpg

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 19:32

ik ben ook een ras amsterdamse...praat ook nog 'plat' ook(gelukkig zie je dat niet als ik schrijf...)
Geboren in amsterdam 1965,verhuist naar landsmeer in 1975,dat was al iets landelijker....maar middelbare school in amsterdam gedaan(de paar keer dat ik aanwezig was...)
En in 1987 naar frankrijk gegaan...van een goed salaris leuke baan en leuk alleenstaand huisje naar de armoede....

Maar wel ruimte!
En met mijn ex(nederlander geboren in frankrijk)gewerkt om boerderij camping op te starten camping 'La Brugere'.
Camping is er nog en loopt goed....ik ben er niet meer.
10 jaar geleden weggegaan,nieuwe vriend gevonden ,die heeft het huis gekocht waar we nu wonen....6 km van de camping vandaan.

kynshiri

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 20:37

ik ben ook een plattelandskind. nu logeer ik al 3 maanden bij mn moeder in een groot rijhuis met tuin in de stad en zelfs dat vind ik al vreselijk... echt nx voor mij... teveel mensen hier.

yole

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 22:22

kynshiri schreef:
ik ben ook een plattelandskind. nu logeer ik al 3 maanden bij mn moeder in een groot rijhuis met tuin in de stad en zelfs dat vind ik al vreselijk... echt nx voor mij... teveel mensen hier.

:D Same here... nooit in een stad gewoond, en ook echt niks voor mij... wanneer ik daar dan toch enkele uren moet vertoeven, krijg ik al gauw de kriebels.
Citaat:
Maar ik krijg geen stress van verbouwingen, en ik vind het ook geen probleem om in een halve ruwbouw te wonen. Als dat wel het geval was, was ik ondertussen wel geïnterneerd denk ik ;)
http://www.mijnalbum.nl/Foto-EWAAD6TY.jpg
Dat was mijn vakantie..

Aan dit soort klussen in en rondom het huis kan je vind ik erg veel voldoening halen... Het moeilijkste is beginnen... daadwerkelijk die hamer en beitel vastnemen... eens je bezig bent gaat het vanzelf.

yole

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 23:30

vikki

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-10 00:27

Ik ben een geboren en getigen Amsterdamse, grootste deel van mijn leven door gebracht in de Bijlmer en een ander deel in het centrum. De verhuizing naar Kudelstaart was een echte 'een kat in het nauw maakt rare sprongen' actie ivm de te lange wachttijden voor een woninkje in een fatsoenlijk stukje Amsterdam, maar ik heb in Kudel wel de bus naar Amsterdam op 2 minuten lopen... :D Kortom, ik denk dat ik landelijk Frankrijk best een beetje raar ga vinden in het begin...

Jouw ega kan ik helemaal begrijpen yole, mijn dinnetjes die ik al jaren ken, zijn erg belangrijk en die ga ik ongetwijfeld missen. Geen regelmatige bioscoopavondjes meer met G., geen roti eten bij D., geen langdurig op stal hangen met N.... Daarintegen kijk ik echt ontzettend uit naar een rijker leven voor mijn paard en naar een groter geluksgevoel voor hubby. Als outback Aussie kon hij nl echt niet wennen in Nederland... := En ach, Frankrijk is best goed te bereiken met het vliegtuig, de trein, de auto... en voor mijn hartsvriendin (puberale term, maar die beschrijft onze band toch het beste :D ) maakt het niet uit of ik in Nederland of Frankrijk woon, zijn woont zelf nl alweer 14 (ofzo) jaar in Texas :D .

kynshiri

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-10 09:26

waarom heb je niet voor australië gekozen dan; lijkt mij ook een heerlijk uitgestrekt land waar je gerust op je eentje kunt gaan zitten (tante van een vriendin woonde er, 3km tot de volgende buren :+) ? of maakte dat je man niet echt uit?

bij ons is dat trouwens mijn vriend die het daar het moeilijkste mee heeft. ik ben niet zo'n sociaal beest eigenlijk :o. de vaste verdeling op zaterdagavond (als het zondag mooi weer wordt zeker) is bij ons dan ook dat hij uitgaat en ik vroeg ga slapen om voor dag en dauw met de knol op stap te kunnen gaan }:0
hij wilt daarom graag een soort gastenverblijf of extra ruimte aan de woonst als we naar een uithoek zouden trekken, zodat er toch regelmatig wat andere gezichten langs komen.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-10 09:38

yole schreef:
Huertecilla schreef:
Moestuin wieden, hek reparen, hele huis witten, rivieropstopping vlot maken, houtwal ruimen, noem maar op.
Waarom denk je dat we een ´vacature´ hebben??!! Prachtig leven hier zo, maar bijvoorbeeld een wintervoorrad stookhout hakt zich niet zelf. Met een set handen meer minstens zo gezellig en wel lichter werk = meer kwali-tijd :)*

Een vacature!? Waarom lees ik dat nu pas...

Tja, dat ligt gevoelig hier op Bokt. Vandaar de aanhalingstekens. Laten we zeggen dat een Несессер niet (m/v) is ;)

Op een mooie plek onder de zon wonend krijg je trouwens wonderlijke ´aanbiedingen´ over verblijf. Het is blijkbaar erg moeilijk om te beseffen dat het op een droomplek financieel niet anders is dan in NL ( of B). Dat die droomplek én geld kost én werk inhoudt. Daar ligt de bottle-neck van ´slow´, want het houdt in dat je een bron van externe inkomsten nodig hebt.
Dat houdt in dat ´werken in ruil voor kost en inwoning´een érg ongelijke deal is.
Als dat ´werken´ dan ´inrijden van de paarden´ is, is dat helemáál een giller natuurlijk. Zo´n pakket kost via zeg TimeOut pakweg 100 euro per dag :D

vikki

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-10 09:59

kynshiri schreef:
waarom heb je niet voor australië gekozen dan; lijkt mij ook een heerlijk uitgestrekt land waar je gerust op je eentje kunt gaan zitten (tante van een vriendin woonde er, 3km tot de volgende buren :+) ? of maakte dat je man niet echt uit?

Weet je wel hoe ver DAT bij mijn dierbare dinnetjes en familie vandaan is...? :D En bij mijn oh zo dierbare merrie die geniet van haar pensioen in Drenthe? := Daarom dus niet... :o Ik 'hang' aanzienlijk meer aan mijn familie en vriendinnen dan mijn man, en hij wilde eigenlijk wel graag in Frankrijk (of Italie als 2e optie) wonen... Gelukkig... :D Natuurlijk zou ik absoluut mee gaan naar Australie als hij daar weer zou willen wonen, maar stiekem ben ik wel erg blij dat het Frankrijk is geworden. Ik heb erg veel last van vliegangst, dus een plek waar vandaan ik met de trein of auto naar Nederland kan reizen vind ik erg prettig := .

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-10 10:07

ach...als je heimwee krijgt pak je de auto...binnen een dag ben je er!
Het leven is hier wel anders,vooral het sociale leven....
Ik heb er geen moeite mee(ben geen 'mensen' mens).

Neem je je merrie niet mee?
Gaat je vriend een eigen bedijf beginnen?
Hou je bloeddruk in de gaten als je met de franse bureaucratie te maken krijgt!
Ik ben al vanaf eind september bezig een auto in te voeren,(een die frankrijk niet kent).
Ik moet me erg in houden want anders word mijn dossier hoogstwaarschijnlijk in een hoek gegooit....

Het heeft z'n charme alles 'slow' behalve als het mezelf betreft....

vikki

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-10 14:25

Ik ben dus absoluut wel een mensen mens... Ik heb sociale contacten net zo hard nodig als zuurstof... :=

Mijn merrie is inmiddels 20 en woont -na een naar ongeluk + 2 kleiner ongelukje- bij mijn vriendin op de boerderij in Drenthe waar ze heerlijk van haar vervroegde 'pensioen' (icm een recreatief rondje hobbelen zo nu en dan) geniet. Ik betaal nog wel voor haar (NL kostprijs), maar omdat ze helemaal haar draai heeft gevonden bij de 2 merries van mijn vriendin, en omdat ze heel moeilijk te vervoeren is (alleen het laden is al een drama) mag ze van mij in Drenthe blijven. Voor mij ergens wel erg jammer, maar ik wil haar geen onnodig gesleep meer aan doen.

Als het even haalbaar is, dan zou hubby idd voor zichzelf willen beginnen (mits er idd zoveel vraag is naar goede loodgieters als ons door diverse mensen verteld is). Zijn bloeddruk is gelukkig goed, en ik bemoei me daar gewoon maar helemaal niet mee denk ik := . Overigens is werken voor een werkgever ook niet uitgesloten :) . Het ligt er een beetje aan wat de meest logische keuze zal blijken te zijn.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-10 14:45

er is hier in de dordogne een schreeuwend te kort aan goede vakmensen.
De fransen hebben de vreemde gewoonte om na het voorschot van de klant gewoon een tijdje weg te blijven...en ook niet even bellen...

Ik zie dat om mij heen...wij doen alles zelf dus ik heb er geen last van.
Mijn vriendin (nederlandse) heeft kort geleden haar net aangeschafte huis voor 180.000 euro laten verbouwen ...door fransen....ze wilde geen polen want ze gunde de fransen ook een verdienste.

Het enige wat het heeft opgebracht is veel stress en slecht werk,(een bijna lege bankrekening).... waarvan ze nog dagelijks de vruchten plukt.
o.a lekages,een meter die eruit springt om dat de electricien niet begrijpt dat de standaart van luxe iets is verandert door de jaren heen,dus het amperage gewoon te laag is.

Dus als je je werk goed doet hier heb je erg veel werk!
Vooral de 'buitenlanders' ijn blij met iemand die hun niet oplicht en gewoon komt en zijn werk doet....en het ook afmaakt ondanks dat het vijf voor twaaf is en de routier 'roept'....

kynshiri

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-10 14:56

haha ik ben zelf ook nogal nonchalent, dus ik zou wel kunnen leven met die Fransen :')

en wat stroomverbruik bv betreft: misschien is dat ook wel heel subjectief en komen de Fransen ook gewoon toe met het amperage dat die man gerekend had.
no offence, maar ik verbaas mij ook regelmatig als ik hoor wat sommige Belgen en Nederlanders allemaal verbruiken. elke keer je handdoek in de was als je je er mee hebt afgedroogd??? maar 1 dag dezelfde kleding, soms zelfs maar 1x een pyama aan doen of max 3 dagen in het zelfde beddengoed slapen?? om nog maar te zwijgen van hoeveel apparaten op electriciteit een doorsnee gezin heeft!

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-10 15:05

daar heb je gelijk in...ik leef ook niet zo...
gebruik gerust een handdoek vijf dagen,ik heb er nog nooit wat van gekregen!

Ik verbaas mij ook heel erg als ik logees heb....de hele dag staat de wasmachine te draaien,er wordt eten weggegooit....en als ik mij ergens over kwaad kan maken is het dat wel!

Restjes zijn er om de volgende dag opgewarmd te worden...en dan heb ik nog 6 honden en 6 kippetjes die ook wel wat lusten...

Wat ik al schreef...ik ben geen mensen mens....

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-10 15:06

Mag ik me ook melden. :o Ook hier een stel dat terug gaat naar basic en een klein beetje alvast selfsupporting kan worden. De droom om naar een terrein te verhuizen (liefst Frankrijk oid) om daar heerlijk met zijn 2tjes te gaan knussen is er wel alleen de uitvoering wat betreft werk is het probleem.

Maar we hebben 4 jaar geleden het geluk gehad dat we een klein begane grond huisje hebben kunnen kopen voor niet teveel geld waar net genoeg grond bij zit om een beetje droom waar te maken. We hebben plek voor fruit (appels. peren. pruimen, perzik, nectarine, abrikoos, amandel, hazelnoot, druiven, bosbessen en brampen), de groentetuin is helaas wat klein maar daar gaat nu langzaam schot inkomen. Dus als alles wat groter is kunnen we hopelijk een groot deel van het jaar doorkomen met fruit en groente van eigen bodem. De kipjes zorgen voor de eieren en misschien als we moed hebben :o ook voor vlees over een tijd.

We koken inmiddels op flessengas, in eerste instantie uit nood maar dat bevalt zo goed dat het nu definitief is. De houtkachel wordt in februari geinstalleerd zodat we daarmee kunnen verwarmen en brood bakken zodat we gas alleen nog gebruiken voor warm water en douche. Stroom gebruiken we niet echt veel. In de zomer gaan we brood bakken buiten in ons houtoventje waardoor we de oven niet veel meer hoeven te gebruiken. Scheelt weer stroom. Zonnepanelen oid is nog toekomstdroom vanwege de heel erg dure aanschaf maar het liefst hadden we ook dat.

Maar ons kleine stukje grond verandert langzaam in basic living.

laura1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-10 15:15

Huertecilla schreef:
Dat die droomplek én geld kost én werk inhoudt. Daar ligt de bottle-neck van ´slow´, want het houdt in dat je een bron van externe inkomsten nodig hebt.

Hangt nogal af van je definitie van ´slow´ en hoeveel geld je al had bij de aankoop van je slow-droomplek.

Als je slow-slow wil, zonder daarbij geld te verdienen, moet je je levenstijl zo drastisch aanpassen dat ik me afvraag of dat wel leuk te noemen is. Zo slow leven als, bij wijze van spreken, in de middeleeuwen kan, maar dan moet je of al een woonplek hebben die verder practisch niets kost of rond gaan zwerven. En daarbij een 21ste eeuw luxe verwachten.
Of toch maar erbij gaan werken/ voor geld zorgen/ iemand anders voor geld laten zorgen, dat kan natuurlijk ook..

100% ´slow´ leven zal zonder geld niet haalbaar zijn lijkt me, maar ik vraag me wel af of dat erg is? Dat de balans in de huidige maatschappij nogal zoek is los je daar niet mee op.

Mensen met een uitkering hebben het wat dat betreft nog het beste denk ik, wel geld en ook tijd.. Maarja, uitkering krijg je (gelukkig) ook niet zomaar.

Uhm, mijn punt is: maakt niet uit, komt goed ;) (ofzo, maar dan warrig geschreven)