Zijn er hier mensen die hooggevoelig zijn?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

_Noah

Re: Zijn er hier mensen die hooggevoelig zijn?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-09 22:52

Ik meld mij hier ook, rond 5 jaar geleden begon ik dit eigenlijk een soort 'plek' te geven. Vooral omdat ik er als kind heel erg last van had. Veel enge dromen, hallucinaties e.d. Kreeg geen rust in mijn hoofd. Nu heb ik medicijnen waardoor het heel goed gaat.
Maar hier lees ik zoveel overeenkomsten. Vooral het gevoel als iemand in de buurt chagerijnig of boos is. Migraine van bepaalde geluiden. Mijn moeder heeft het overigens ook. We hebben nachten niet kunnen slapen door een 'brom' in het huis, wat niemand hoorde haha.

Jeskim

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-09 22:55

Die Stand-by dingen zijn inderdaad erg irritant, kan ik ook slecht tegen.. En de rest, 'Hoe kun je je daar nu aan storen? ik hoor het niet eens!!'

hafjegek

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-09 01:19

tjonge, nooit geweten dat zoiets bestond, eindelijk een verklaring voor al mn ellende?

ik kon vroeger ook niet tegen koltruien (mn moeder was er gek op!) en ik moest ze ook altijd aan, net als kabeltruien, vreselijk!!! dat jeukte en schuurde en voelde ruw, brr..

verder heb ik al sinds ik klein ben een overgevoeligheid voor de vochtbalans in mn huid, vooral mn handen, zodra die te droog zijn moet ik er creme op doen, in het hele huis en in de stallen staan ook overal potjes creme, vooral erg als ik vieze handen heb of net natte handen heb gehad, dan is het net alsof ze uitgedroogd raken en voelt alles ruw en vies aan en zit ik helemaal niet meer lekker in mn vel en kan ik bijna niets meer doen.

verder ben ik heel pijngevoelig, ik kan heel erg slecht tegen pijn, het allerkleinste sneetje/prikje/schaafje voelt aan alsof er een gapend gat zit van een meter doorsnee. is echt heel erg. laatst had ik kiepsijn, ik dacht dat ik doodging van de pijn! en mn schenen, oei, zelfs een gewone aanraking doet al pijn, laat staan als ik ergens tegen aan loop of me stoot, dan zie ik echt sterretjes van de pijn.
ook voor andere aanrakingen, ik kan heeeel slecht tegen kietelen, als mn man me af en toe liefkozend aait lig ik vaak te kronkelen omdat het kietelt, heeft waarschijnlijk met dezelfde overgevoeligheid als die voor pijn te maken, gevoelige zenuwen.

en ik ben ook erg over emotioneel, een blik van iemand kan mij al helemaal van slag brengen omdat diegene mij geïrriteerd of boos aankijkt, en word ik daar verdrietig van. daartegenover kan ik ook vrolijk worden van iemand die me vriendelijk toe glimlacht. ik kan ook tot tranen geroerd zijn van een mooi lied, en films, vroeger al bij de bekende disney films, zat ik te snotteren bij een zielig moment, en nog steeds kan ik er niks tegen doen, ik moet gewoon snotteren, ik laat het meestal gewoon gaan, daarna is het weer over en voel ik me weer goed.

verder hoor ik ook altijd het gezoem van allerlei stand by apparaten en erger me daaraan, terwijl mn man zo doof als wat is en me altijd raar aankijkt als ik me erger :P

ik dacht altijd wees niet zo een watje, anderen hoor je ook niet zo klagen, dus klaag ik niet en verman mezelf. maar nu weet ik wel dat gewoon een natuurlijk iets is en niet heel raar, maar dat ik gewoon wat gevoeliger ben, dan de anderen die ik ken.

Nathalie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-09 07:40

Ik heb precies hetzelfde met mijn handen (en voeten)!
Ik loop ook de hele dag te smeren, en bij mijn voeten heb ik het ook heel erg, waardoor ik niet zonder sokken slaap (en voordat de sokken aangaan een laag creme erop, want als mijn voeten 'droog' zijn, dan schuren de sokken :+)
Wel grappig, had dit niet direct gelinkt met hooggevoeligheid, dus vind het erg 'leuk' dat ik nu lees dat jij daar ook last van hebt!

NHE_fan

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-09 08:26

Zo herkenbaar om dit te lezen. Door andere mensen wordt het vaak uitgelegd als aanstellerij, ik vertel het eigenlijk aan niemand. Mijn vriend weet het wel natuurlijk en houdt er ook rekening aan. Als ik bijvoorbeeld thuis kom en hij heeft keiharde muziek aan (echt om gek van te worden) dan zet ie het geluid meteen zachter. Ik kan ook intens genieten van stilte om me heen, ik hoef niet zo nodig altijd de radio aan. Kriebelende truien, labeltjes grrrr. En waar ik echt niet tegen kan is schrikken en dat gebeurt nogal eens. Als er ineens onverwacht iemand tevoorschijn komt. Ik ben wel eens zo geschrokken dat ik ben flauwgevallen, herkent iemand dit?
Maar door mijn "overgevoeligheid" heb ik inmiddels zo een bijzondere band met mijn paard opgebouwd. Het is alsof onze zielen met elkaar verbonden zijn en dat gevoel is onbetaalbaar! Ik kan intens van haar genieten. Gisteren bijvoorbeeld, ging ik haar uit de wei halen en kwam ze rustig aanwandelen. Ik zakte een beetje door mijn hurken en klapte mijn handen op mijn knieen en riep haar. Ging ze meteen draven..... Toppunt van geluksgevoel;)
Anne

Ann_moi

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-09 11:54

Ik ben op dit moment een interessant boek aan het lezen over hooggevoeligheid. Er staan ook tips in hoe je het juist kan gaan zien als voordeel. :)
Ook staan er tips in om te zorgen dat je niet overprikkeld raakt.
Het is wel een aanrader vind ik.

2misty2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-09 12:25

Anne-moi, welk boek is dat ?

Ann_moi

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-09 12:28

Leven met hooggevoeligheid: van opgave naar gave

Auteur: Susan Marletta-Hart

2misty2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-09 12:29

Ann_moi schreef:
Leven met hooggevoeligheid: van opgave naar gave

Auteur: Susan Marletta-Hart

Thanks dat boek ken ik nog niet :)

Kheb wel andere boeken!

KDS

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-09 12:47

Weet eigenlijk niet of ik me hier ooit al gemeld heb.

Maar 'naar men zegt' ben ik ook hoogsensitief, en herken ook heel veel dingen... Behalve dat ik echt een idioot hoge pijngrens heb }:0 . Maar naar het schijnt kan ik niet altijd even goed omgaan met alle binnenkomende signalen en wil ik me daar graag voor afsluiten.
Dit zou kunnen resulteren in acties als flauwvallen...
Iemand hier ervaring mee? Schijnt nogal een extreme reactie zijn (ik zou mij niet zijn als ik het niet tot in de puntjes doorvoer :Y) )

_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-09 18:08

Ja pijn heb ik ook niet echt snel, dat is dan best bizar. Ik ben wel benieuwd naar het boek. Ga het direct bestellen bij bol.com. Ik heb geen ervaring met flauwvallen. Andere mensen overigens met slecht slapen/ realistische dromen?

Nathalie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-09 19:27

Slecht slapen doe ik als ik 'overprikkeld' ben geraakt... Dan slaap ik niet en blijf ik malen in mijn hoofd. Hierom moet ik van mijn psychiater een middagdutje doen, scheelt héél erg veel, slaap hierdoor savonds gewoon goed. En dit scheelt niet alleen voor het slapen, maar ook voor mijn vreselijke energiedips en stemmingswisselingen, die ook door overprikkeldheid blijken te komen..

Realistische dromen heb ik ook regelmatig maar probeer dit gewoon los te laten, daar heb ik niet zoveel meer mee sinds kort, eerder raakte ik er soms echt overstuur van..

_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-09 19:31

Klinkt bekend Nathalie, ik slaap ook 's middags vaak een uurtje als ik vrij heb. En inderdaad weer wat meer energie daarna. Ik vond het best moeilijk die dromen los te laten, mensen moeten dan echt bij mij het licht aandoen enzo. Gelukkig heb ik daar nu niet meer zoveel last van.

Villanelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 16:20

Nathalie schreef:
Slecht slapen doe ik als ik 'overprikkeld' ben geraakt... Dan slaap ik niet en blijf ik malen in mijn hoofd. Hierom moet ik van mijn psychiater een middagdutje doen, scheelt héél erg veel, slaap hierdoor savonds gewoon goed. En dit scheelt niet alleen voor het slapen, maar ook voor mijn vreselijke energiedips en stemmingswisselingen, die ook door overprikkeldheid blijken te komen..

Realistische dromen heb ik ook regelmatig maar probeer dit gewoon los te laten, daar heb ik niet zoveel meer mee sinds kort, eerder raakte ik er soms echt overstuur van..

:(:)

Die energiedips kan ik ook ontzettend last van hebben. Goed idee om eens een middagdutje te gaan doen.
Ben net terug van m'n vakantie met m'n paardjes. Heb daar elke middag ook enorme energiedippen gehad. Had dus beter even kunnen tukken.

Dat boekje ga ik ook 's opzoeken trouwens :j

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 17:25

Je hoeft niet eens percee te slapen. (Veel mensen kunnen dat niet overdag ivm licht.) Maar je kan je ook even 'terugtrekken' met iets ontspannends.

Ik neem soms gewoon een boek mee en kruip dat in de stal op een hooibaal en daar laten ze me ook met rust. Offe lekker in me middag pauze even een stukje de hei op om van de stilte te genieten op een bankje.

2misty2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 17:34

De stilte dat is indd echt zalig! Die zoek ik ook regelmatig op. Door mijn cursus krijg ik handigheidjes mee. Zeer prettig het brengt je tot rust en even weer bij jezelf.

Nathalie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 22:27

Veulen84 schreef:
Je hoeft niet eens percee te slapen. (Veel mensen kunnen dat niet overdag ivm licht.) Maar je kan je ook even 'terugtrekken' met iets ontspannends.

Ik neem soms gewoon een boek mee en kruip dat in de stal op een hooibaal en daar laten ze me ook met rust. Offe lekker in me middag pauze even een stukje de hei op om van de stilte te genieten op een bankje.

Idd, het gaat erom dat je jezelf de rust geeft waar je lichaam (en geest) op dat moment om vraagt. :j
Ik moest van mijn psychiater gaan liggen op bed (omdat dat echt mijn rust-plekje is) bij zo'n dip, en ik viel meteen binnen een minuut in slaap! Ik heb het dus ook écht nodig.. Ik slaap nu ook snachts gewoon nog 8 tot 9 uur. En 1 tot 3 uur smiddags, ligt eraan wat ik gedaan heb van te voren. Dingen die bij mij veel spanningen oproepen bijv, maken me echt heel moe, hierdoor komt soms de energiedip & stemmingswisselingen al rond 11 uur s ochtends en dan lig ik vlot van 11 tot 2 te slapen. Andere dagen doe ik rustiger aan sochtends en niet veel speciaals, dan komt de dip rond 14.00 en slaap ik tot 15.00/15.30.
Maar niet iedereen heeft die slaap nodig, bij veel mensen is het alleen nodig om je even terug te trekken en geen prikkels binnen te krijgen. Even je batterij opladen! ;)

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 22:37

Ik moet gewoon werken, dan is dat wat lastig.
Maar even rust nemen of 's ochtends wat langzamer beginnen is heerlijk. Ik deed altijd 's ochtends uurtje wandelen met de hond (helaas nu geen hond meer, maar zal wel weer komen), dan ontbijten, naar me werk gaan en dan 's middags na me werk meteen weer wandelen. Voelde ik me altijd 100x beter dan nu. Nu heb ik die rust periodes niet meer.

Wat ik trouwens heel erg heb is dat ik als het een hele drukke en vermoeiende dag is geweest, ik dus niet slaap 's nachts. Niet langzaam in slaap val, maar gewoon niet. Er maalt zo veel door me hoofd... Dan stap ik om 12 uur me bed in en dan is het half 7 en tijd om op te staan... Heb ik nog niks geslapen... Raar... Als ik het eenmaal allemaal op een rijtje heb, dan gaat het wel weer. Maar daar kan rustig een week overheen gaan met heel weinig slaap.

Nathalie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 22:54

Heb ik idd ook. En dat is voor mij een teken dat het echt teveel is geweest. Maar ik ben dan ook chagrijnig en erg emotioneel, snel huilen enzo. En die nacht slaap ik dan niet. Inmiddels weet ik wanneer het teveel is geweest maar eerder kon ik die connecties nog niet leggen en lag ik nachten wakker, alleen maar omdat ik teveel gedaan had/overprikkeld was geraakt.
Heel erg vervelend, maar heel erg bekend... Ik heb hier slaapmedicatie voor, gelukkig. Als ik niet kan slapen savonds, dan wordt ik erg depressief na een paar weken.

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 23:42

Nu in de zomer heb ik dat nogal veel. Het is druk met bezoekers en ik krijg een hoop info binnen. Wist niet zeker of dit ook bij dat hsp hoorde. Ben wel blij dat ik weet dat ik nu weet dat het zo is.

Veranderd niks natuurlijk, maar ik voel me niet zo raar dan :)

Annouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 23:47

Ik meld mij hier ook.
Mijn moeder is zelf ook hoogsensentief en heeft dit op vroege leeftijd bij mij al kunnen herkennen.
Mede door haar kan ik hier redelijk goed mee om gaan,
alleen worden prikkels van buitenaf mij al heel snel teveel.
Ik ben ook nog eens neurotisch, gekregen van mijn vaders kant,
én ik heb migraine.
Dus dat gaat allemaal lekker samen. Mijn migraineaanvallen zijn dubbel zo erg.
:\

Fortuna22

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 23:51

Meld me ook maar eens..
Ik heb het meeste last van het emotionele stuk.
Ik neem vaak van de personen in mijn buurt de stemming over en daardoor eerst vrolijk zijn en dan opeens boos,verdrietig,gestressed oid worden.Probeer me er voor af te sluiten maar dat wil nog niet altijd lukken.
Gelukkig pak ik het ook vaak op bij dieren,dat is dan wel weer erg mooi!

Heb het boek van Susan Hart ook liggen maar kom er nog niet aan toe...

Villanelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 10:12

Welkom allebei.

Veulen84 schreef:

Maar als ik me terugtrek op zo'n moment, kak ik echt ontzettend in. Lijkt wel of ik dan niet uit die dip kom. Kan ik dan misschien beter even proberen te slapen? (als ik tenminste niet hoef te werken)

KDS

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 10:24

het is voor mij heel essentieel om op juiste momente rust te hebben. Ik trein elke dag ene half uur heen en weer naar school en dat is echt het moment dat ik mijn rust probeer te nemen, gelukkig hoef ik meestal net niet in de spits dus is er ook die mogelijkheid. Boekje lezen klein beetje tekenen (al moet ik dat ook al op school). En inderdaad naar het paard gaan werkt voor mij ook hele erg kalmerend; hond uitlaten noem maar op.

Maar juist als ik dan stil ga zitten gaat alles in mijn spoken en doen, kan niet zo maar stil zitten dan ga ik malen en dat werkt alles behalve kalmerend.

ShirleyM

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-09 16:26

Nou ik meld mij hier dus ook. Ik ben er van der week achter gekomen en zou een goede verklaring zijn voor alle ellende van mijn leven.

Ik zat met een vrouw te praten die dit dus ook had en vroeg aan mijn of ik wel eens van HPS had gehoord. Ik ben dus gaan lezen op internet en heb zo een test gedaan en moest inderdaad toegeven dat het er wel heel erg op lijkt.

30 juli ga ik voor het eerst met iemand praten om te vragen wat ik hier mee verder kan.

Nu even een goed voorbeeld. Ik ga over 3 weken trouwen en heb al een maand amper geslapen. Ben gewoon te druk en te veel bezig nu.

Ik kan ook niet stil zitten, en als ik ga slapen moet ik de tv aan houden tot ik echt in slaap val omdat anders mijn hoofd gewoon overvol loopt.

Aan de ene kant vind ik het allemaal best spannend maar aan de andere kant ben ik blij dat het beestje eindelijk een naam heeft!