Zou jij gehandicapt kind houden?

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

pinuts

Re: Zou jij gehandicapt kind houden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-08 11:41

Darkshines: helemaal mee eens! Ik vind het gewoon raar dat we hier gewoon zeggen van: als mijn kind zo is, wil ik het niet. Het is gewoon vreemd.. En inderdaad, als dit nu al zo makkelijk gezegd is ( niet gedaan ) hoever gaan we dan? Ik vraag me ook echt af of je vantevoren kan zien in hoeverre het kind gehandicapt is, en of je dan ook echt kan zien of het een slecht leven krijgt.. Er is nu ook een topic over erfelijke ziektes, of je dan kinderen neemt. Ik bedoel er zijn zoveel afwijkingen.. Kinderen die geboren worden met ziektes, of 1 been, of een hazelip, of een misvormd hoofd, of weet ik veel wat.. Moet je dan ook zeggen: arbortus? ''omdat je eig het niet kan opbrengen om met een rolstoel te lopen, of elke dag moet denken aan medicijnen?..'' Moeilijk topic dit. Ik vind dat er een grens is, ieder voor zich.. maar ook dat als je kinderen neemt, er niet perse vanuit moet gaan dat het gezond is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-08 11:50

Pinuts: je gaat voorbij aan het belang van het kind, een menswaardig bestaan.

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-08 12:01

[***] schreef:
Pinuts: je gaat voorbij aan het belang van het kind, een menswaardig bestaan.

Dat mis ik ook voornamelijk in deze discussie en heb het hier een paar pagina's terug ook al met een aantal bokker over gehad.
vaak kiezen de ouders bij abortus direct of indirect voor zíchzelf. De abortus is voor hén een ingrijpende gebeurtenis die veel
pijn en verdriet met zich meebrengt. Met het niet kiezen voor abortus besparen ze zich de pijn van zowel de abortus als die van
het verliezen van het kind.
Het kínd echter leeft een leven lang met de gevolgen van die keuze en het daarbij behorende al dan niet menswaardige leven.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-08 12:07

wow wat een moeilijk discussie,dit.
ik zou eigenlijk niet weten wat ik zou doen.
wel weet ik dat een zwaar gehandicapt kindje verzorgen heel erg zwaar is,maar dat er toch veel liefde bij komt kijken.

ik denk dat als je zou weten dat je kindje een kasplantje word die niets kan,de keus dan wel erg moeilijk zou zijn.
niet omdat je het niet wilt,maar omdat je ook denkt aan de kwaliteit van leven.

maar ik kan niet oordelen eigenlijk,want ik heb geen kinderen en dus daarmee ook nog nooit zwanger geweest.

Dee_Es

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-08 12:21

Mas schreef:
Met het niet kiezen voor abortus besparen ze zich de pijn van zowel de abortus als die van
het verliezen van het kind.
Het kínd echter leeft een leven lang met de gevolgen van die keuze en het daarbij behorende al dan niet menswaardige leven.

Dat is eerder ook al aangehaald. Daarom lijkt het me ook heel lastig. Ik zou geen kind aborteren dat een arm mist, ik zou daar wel voor kiezen als het kind als een 'kasplantje' zou komen te leven. Maar daar zit nog een groot grijs gebied tussenin en waar kies je dan voor... Wanneer heeft het kind nog een menswaardig leven en wanneer niet meer. Dat is in veel gevallen toch moeilijk in te schatten van te voren.

Ouders van een vriendin van me hebben 3 kinderen gekregen, 2 daarvan hebben cf. Ze wisten dat de kans groot was dat ze kinderen zouden krijgen met cf en toch zijn ze ervoor gegaan. Aan de ene kant kan je denken, wat doe je die kinderen aan. Aan de andere kant hebben die kinderen gedeeltelijk een vrij normaal leven, maken ze geweldige dingen mee en kunnen ze zeker genieten.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-08 12:25

3 kinderen terwijl je weet dat de kans groot is op CF?
dat snap ik werkelijk niet.........

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-08 12:27

Snoevie schreef:
niet omdat je het niet wilt,maar omdat je ook denkt aan de kwaliteit van leven.

Ik ben blij dat je dit noemt op deze manier, omdat er vaak geen sprake is van 'niet willen' vanuit de kant van de ouders, maar omdat de kwaliteit van leven voor het kind door hen wordt meegenomen in de overweging. Ik kan me dan ook ergeren aan de uitspraak van pinuts hierboven:

pinuts schreef:
Ik vind het gewoon raar dat we hier gewoon zeggen van: als mijn kind zo is, wil ik het niet.

Dat vind ik een uitspraak die zéér kort door de bocht is, van 'willen' is geen sprake, wél van de vraag: wil ik mijn kind een levenlang gehandicapt zijn wel aandoen? Van 'willen' is rondom zwangerschap en geboorte uberhaupt geen sprake want over het algemeen heb jij niets in te brengen in de oogkleur, intelligentie, ontwikkeling etc van het kind, maar ook niet in het feit of er wel of geen handicap bij het kind aanwezig is. Als dan blijkt dat dit laatste wel aan de hand is dan zul je een keuze moeten maken die zowel voor de ouders, maar voornamelijk ook voor het kínd het beste is.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-08 12:31

er zijn best mensen die niet willen dat geloof ik ook wel,maar de meeste ouders die voor deze situatie komen te staan zullen ook het welzijn van het kind in hun ogen meenemen in de uiteindelijke beslissing.

Tivoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-08 12:34

Ik meng me even nieuw in deze discussie,en nee,heb geen 25 pagina's gelezen Knipoog

Ik ben nu zelf moeder,van een tot nog toe gezond kind.

Ik vind het altijd een heikel punt,dit.
Een gehandicapt kindje neemt veel zorgen met zich mee.
Ik weet niet waar de grens ligt,maar voor mij zou het ophouden bij een mensonwaardig bestaan voor het kind.
Een kind die niet eens weet dat hij bestaat,of nog erger; een kind dat zich bewust is van zijn handicap en alleen maar kan liggen en knipperen met zijn ogen.
Mijn moeder werkt op een instelling met mensen die nog minder niveau hebben dan een baby.Ze kunnen je niet aankijken,weten warschijnlijk niet eens dat ze bestaan.Liggen de hele dag in bed met een muziekje op,die ze waarschijnlijk niet eens horen.
De ouders van deze mensen komen eens in de week langs,aaien hun kind over de bol,en gaan verder met hun leven.
Dit vind ik persoonlijk niet echt een menswaardig bestaan...

Echter,als het kind er een leven mee kan hebben,ga ik ervoor!
Ik wil absoluut niet beweren dat een 'down syndroompje' zo leuk is om te hebben,het lijkt me heel moeilijk...maar als het je kind is,vind je alles geweldig aan hem!

Dee_Es

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-08 12:41

Snoevie schreef:
er zijn best mensen die niet willen dat geloof ik ook wel,maar de meeste ouders die voor deze situatie komen te staan zullen ook het welzijn van het kind in hun ogen meenemen in de uiteindelijke beslissing.

Dat hoop ik wel ja! Het is alleen wel zo dat elke ouder dit weer anders zal zien. Jij vindt het vreemd dat iemand die erfelijk belast is met CF 3 kinderen krijgt, andere mensen zullen dit weer heel normaal vinden. Daar kunnen we elkaar ook niet op aankijken. Uiteindelijk ga ik er vanuit dat iedereen het beste voor heeft met zijn kind en voor veel mensen is abortus gewoon moord, kan me voorstellen dat je daar niet snel voor kiest.

pinuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-08 13:01

[***]: nee:) ik zou bij een kasplantje ook overwegen het weg laten halen. Verder ben ik t nog steeds helemaal eens met darshines.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-08 13:18

_Tivoli_ schreef:
Ik wil absoluut niet beweren dat een 'down syndroompje' zo leuk is om te hebben,het lijkt me heel moeilijk...maar als het je kind is,vind je alles geweldig aan hem!

Dat is een erg naieve uitspraak en dan heb je geen idee wat ouders doormaken met een gehandicapt kind.
Die hebben namelijk écht wel af en toe de balen van de situatie. En veel verdriet als hun kind tegen beperkingen aanloopt die het niet begrijpt en waar het niks aan kan doen. Dan lijdt je mee.

En nogmaals: ik mis hier weer het belang van het kind. Dat is toch je eerste gedachte?

pinuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-08 13:20

ja maar janne, wanneer heeft het kind dan geen leven? Een kindje met het syndroom van down heeft geen leven volgens jou? Of..? Ik geloof dat dat heel zwaar is, maar dat je zon kind toch nog een fijn leven kunt geven, een kasplantje is weer een ander verhaal natuurlijk

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-08 14:12

Janne: waar leg je de grens voor een menswaardig bestaan? En kun je dat bepalen door een prenatale test? Volgens mij niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-08 14:17

Als via een test aangetoond wordt dat het kind een ernstige afwijking heeft of maar een kort en pijnlijk leven tegemoet gaat, dan kun je die grens wel leggen ja. Ik vind het zelfs ontzettend egoistisch om het kind dan wel te laten komen.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-08 14:21

En bedankt. Rolleyes

Wat is dan een ernstige afwijking? Spina bifida? Down? Wat is een kort en pijnlijk leven? Er staan hier in het topic zat voorbeelden van kinderen die volgens de artsen ernstig gehandicapt zouden zijn, maar die kerngezond geboren werden.

patsur

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-08 14:23

Maar dat weet je dan toch niet? Ik kan niet via een test zien of kind wel of geen afwijking gaat hebben, dus moet je op de uitslag van een arts afgaan.
Voor mij alsnog geen reden om het te houden..

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-08 14:25

Voor mij is dat reden genoeg om de gok te nemen... een vriendin van me zou een kindje krijgen met het syndroom van Turner, dus geen nieren en geen blaas hebben. Dat kindje kon dus niet langer dan een dag leven. De artsen raadden aan de zwangerschap af te breken, maar de ouders wilden dat niet vanuit hun geloofsovertuiging.
Het kind werd geboren, is inmiddels 10 en een gezonder meisje heb je nooit gezien...

patsur

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-08 14:26

Hardstikke fijn voor hun, maar niet alles loopt zo rooskleurig af..

nicci88

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-08 14:27

zoals ik nu denk, zou ik het weg laten halen.
Maar ik weet niet hoe ik denk als ik eenmaal zwanger ben en het kindje kan zien en het voel leven.

Ik denk dat je past echt een antwoord kunt geven als je in zo'n situatie zit.

Tivoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-08 14:29

[***] schreef:
_Tivoli_ schreef:

Dat is een erg naieve uitspraak en dan heb je geen idee wat ouders doormaken met een gehandicapt kind.
Die hebben namelijk écht wel af en toe de balen van de situatie. En veel verdriet als hun kind tegen beperkingen aanloopt die het niet begrijpt en waar het niks aan kan doen. Dan lijdt je mee.

En nogmaals: ik mis hier weer het belang van het kind. Dat is toch je eerste gedachte?

Met die uitspraak wil ik zeggen dat het je kind blijft.
En iedereen vind zijn eigen kind de mooiste en de liefste,down of niet.
Daarmee zeg ik niet dat een gehandicapt kindje makkelijk of alleen maar gezellig is.
En als je goed had gelezen,dat stond erbij. Beetje overtrokken reactie dus.
Iedereen verwoord het nou eenmaal anders,maar als mijn kind down had,zou ik haar nog steeds het mooiste vinden wat me in mijn leven is overkomen.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-08 14:30

@Patsur: Nee, niet alles, maar voor mij genoeg om al zou het me ooit overkomen, de gok te nemen. En ja, dat weet ik heel zeker - voor mij is abortus gewoon absoluut geen optie.

@Tivoli: 100% mee eens!

patsur

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-08 14:37

Dat is iets wat je voor jezelf moet beslissen.
Fijn dat mensen zulke kids ter wereld laten komen Lachen

pinuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-08 14:46

is dat sarcastisch?

patsur

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-08 14:53

Nee. Vind het wel mooi dat mensen ze toch een kans geven, dat is aan mij niet besteed.