Wie heeft er ook migraine? Wat wel/niet eten drinken?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Laurabram

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-09 23:40

Welterusten, ga er ook zo in. Zit eigenlijk op m'n mannetje te wachten. :Z

Erretje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-09 10:57

Citaat:
Imigran samen met iets anders doe/durf ik niet ... als ik een enkele keer een paracetamol heb genomen omdat ik denk dat het geen echte migraine is en het blijkt toch wel zo te zijn, dan wacht ik nog een flinke tijd (uurtje of 6) voordat ik een imigran inneem. Maar dat zou dus niet hoeven?

Mijn neuroloog heeft het me zelfs aangeraden om het samen met naproxen (bijvoorbeeld aleve) of bij anderen Ibruprofen, in ieder geval een NSAID, ontstekingsremmers, te nemen, het versterkt de werking van Imigran en ik heb minder last van de bijwerkingen van de Imigran. Als ik een pittige aanval voel opkomen 's avonds neem ik het zelfs tegelijkertijd met een zetpil paracetamol 1000 mg met codeine.

Daar voel ik niks van, integendeel, ik voel me een stuk beter :D ! Rotzooi of niet, de migraine moet weg!

Jenkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-09 11:59

Ik kan me ook melden...;( :P
Heb sinds gister voor het eerst in mijn leve migraine.
Zelf heb ik al jaren bijna dagelijks last van gewone hoofdpijn en slik daarom veel paracetamol. Van mijn fysio moest ik daarmee stoppen omdat de paracetamol nu juist de hoofdpijn veroorzaakt.
Ben nu iets meer dan een week gestopt met de paracetamol en ben vandaag naar de dokter geweest. die vermoed afkick verschijnselen. moet nu vandaag en morgen 8 paracetamol nemen en daarna niet meer. En dan hopen dat t weg blijft :)

Ik had echt geen idee wat migraine was.. (nog steeds niet helemaal)
Gister begon het en ik dacht eerst gewoon dat ik weer hoofdpijn had, maar dit was veel erger en heviger. Toen gedacht en gehoopt dat het vanochtend wel over zou zijn. Maar dat is niet het geval. Volgens de dokter duurt migraine max 3 dagen dus hopen dat morgen mijn laatste dag is anders moet ik terug komen.

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-09 12:30

Besmetten wij elkaar ofzo? Eerst allemaal verhalen dat het redelijk goed ging, en nu meerdere verhalen dat het weer mis is. EN ja hoor, ook hier is het raak. Weliswaar niet de migraine, maar dan de cluster. Maar ja, geen medecluster slachtoffers hier, dus ik praat toch gezellig met jullie mee :D (mag wel hè?;)).
Vanacht weer met de zuurstof naast het bed geslapen, op het punt gestaan imigran te gebruiken, toen de zuurstof toch nog zijn werk begon te doen. En daarna kon ik gelukkig doorslapen. Vandaag gelukkig naar de neuroloog, want ik vraag me toch af of dit iets met het afbouwen van de verapamil te maken heeft (wat ik sinds een week doe). Want dan wil ik onmiddelijk een nieuw recept en weer opbouwen! Vorige keer was het cluster daar zomaar mee afgelopen, al was het toen de vraag of het van de medicijnen kwam of dat het gewoon het einde van het cluster was. Maar het is wel toevallig dat nu ik diezelfde medicijnen weer afbouw, meteen weer in een cluster kom. Al is het er ook wel weer de tijd voor.... Lastig....

Erretje schreef:
het versterkt de werking van Imigran en ik heb minder last van de bijwerkingen van de Imigran.

Dit wist ik ook nog niet. Versterking heb ik niet nodig, maar vermindering van de bijwerkingen zou wel welkom zijn. Dat ga ik de volgende keer eens uitproberen!

@Jenkins: wat vervelend zeg! Zo'n medicatieafhankelijke hoofdpijn lijkt mij erg lastig om vanaf te komen. Ik vind het alleen erg vreemd dat je huisarts het dan nu onder migraine schuift, want het lijkt mij logischer dat dit gewoon de hoofdpijn is van het stoppen..... Maar ja, ik ben geen arts. Maar moet je dan nu zonder medicatie de aanval doorkomen? In elk geval veel sterkte met stoppen!!

Laurabram

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-09 12:39

Misschien kletsen we te veel met elkaar :D. (heb ook wel eens gehoord over vrouwen die met elkaar werken dat ze uiteindelijk allemaal tegelijk ongesteld waren).

Ik dacht vanmorgen dat het bij mij over was, voelde me gisteravond al een stuk beter en ook goed geslapen, maar het zit er toch nog in de verte en lijkt weer erger te worden, dus maar even snel een halve imigran genomen en eens proberen met een Aleve erbij. Hopelijk trekt het weg, wil vanmiddag wel gezellig zijn voor m'n kids.

Dat van die zuurstof vind ik ook wel interessant trouwens.

Jenkins

Re: Wie heeft er ook migraine? Wat wel/niet eten drinken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-09 12:44

@ Lalidan:
Het voelt niet als normale hoofdpijn en heb/had ook de symptomen voor migraine. Moet nu dus van de huisarts 8 paracetamol nemen en morgen weer. om de pijn te onderdrukken en voor vrijdag moet het helemaal over zijn. En dan hopen dat het weg blijft en eenmalig was.
Heb gister een hele dag rond gelopen zonder paracetamol en dat wil ik nooit meer :P heb er net 2 genomen en dan vanmiddag weer en vanavond en veel drinken zei de dokter ook.

Erretje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-09 12:45

Bij mij hangt ook gelijk de rode vlag uit namelijk, duss... :D

Laurabram

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-09 12:46

8 paracetamol :wow: . Daar krijg je een paard mee plat.
En bij echte migraine is mijn ervaring dat het niet helpt. De Imigran is echt specifiek voor migraine en werkt op je bloedvaten. Als je geen migraine hebt werkt het ook niet, eenvoudige manier om er achter te komen. Hopelijk ben je er snel uit en kun je er wat aan doen, want hoofdpijn is _-:( .

Laurabram

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-09 12:47

Erretje schreef:

Dat gaat bij mij helaas meestal samen met migraine ;( .

Erretje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-09 12:49

Laurabram schreef:
Erretje schreef:

Dat gaat bij mij helaas meestal samen met migraine ;( .

Exactly! Ik kreeg gisteravond een aanval en voila!

lammie2701

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-09 12:58

Erretje schreef:
Citaat:
Imigran samen met iets anders doe/durf ik niet ... als ik een enkele keer een paracetamol heb genomen omdat ik denk dat het geen echte migraine is en het blijkt toch wel zo te zijn, dan wacht ik nog een flinke tijd (uurtje of 6) voordat ik een imigran inneem. Maar dat zou dus niet hoeven?

Mijn neuroloog heeft het me zelfs aangeraden om het samen met naproxen (bijvoorbeeld aleve) of bij anderen Ibruprofen, in ieder geval een NSAID, ontstekingsremmers, te nemen, het versterkt de werking van Imigran en ik heb minder last van de bijwerkingen van de Imigran. Als ik een pittige aanval voel opkomen 's avonds neem ik het zelfs tegelijkertijd met een zetpil paracetamol 1000 mg met codeine.

Daar voel ik niks van, integendeel, ik voel me een stuk beter :D ! Rotzooi of niet, de migraine moet weg!

zo heb ik dat dus ook met de combinatie imigran met ibuprofen, paracetamol werkt niet en de paracetamol met codeine gebruik ik liever als ik het echt nodig ben en voor mijn klachten van hypermobiel zijn...

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-09 13:12

Normaal staat de rode vlag bij mij ook gelijk aan migraine, echter, sinds ik de topamax voor de cluster slik dus blijkbaar niet meer. In elk geval een pluspuntje! Al denk ik dat er vandaag toch gestopt gaat worden met de topamax, want als het cluster inderdaad doorzet, dan doet de topamax dus niet erg veel. En ja, om nou topamax te slikken voor die ene keer in de 3 maanden dat ik ongesteld ben, dat gaat me toch echt veel te ver.

Laurabram schreef:
Dat van die zuurstof vind ik ook wel interessant trouwens.

Die zuurstof is voor mij wel ideaal, en het schijnt migraine ook te stoppen, maar je moet wel vaak migraine hebben wil het handig zijn. Het zijn namelijk best onhandige cilinders die best veel ruimte innemen, en meenemen is helemaal lastig. Je stopt ze niet even zoals de imigran in je handtas :+

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-09 19:53

Nou, vanmiddag bij de neuroloog geweest. Problemen van vanacht kunnen weleens veroorzaakt worden door verkeerd afbouwen van de verapamil. Dus eerst die weer omhoog, wachten tot klachten weg zijn (als ze tenminste weer weg gaan) en dan weer afbouwen. Tot die tijd gaan we toch even door met de topamax. Gaan de klachten niet weg, of komen de klachten na correct afbouwen wel weer terug, dan doet de topamax inderdaad niks bij mij en gaan we stoppen. Maar vermoedelijk is het afbouwen te snel gegaan...... Foutje van de apotheek...... Nou ja, weten we dat ook weer, als het maar weer ophoudt.
Heb in elk geval een neuroloog die het begrijpt, meteen nieuw recept voor imigran meegekregen: 72 stuks :Y) Zie dat maar eens van een huisarts te krijgen. Af te leveren in 6 keer 12 stuks. Herhalingsrecepten mag ik voortaan ook gewoon via hem regelen.

Nou ja, verapamil maar weer opbouwen, en dan maar even afwachten wat er nu gebeurt. Ik hoop maar dat hij gelijk heeft!

edit: typfouten....

lammie2701

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-09 00:41

ik krijg mijn imigran ook iedere keer per 12...dit omdat ik een periode had dat ik anders iedere week bij de apotheek kwam...nu bestel ik ze gewoon telefonisch net als de depakine en krijg ik standaard voor 3 maanden depakine en 12 imigran neussprays...

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-09 09:48

lammie2701 schreef:
voor 3 maanden depakine en 12 imigran neussprays...

Ik krijg dus voor 3 maanden 72 stuks.... en dus 12 per week. ;) En dat is dus iets wat je bij de meeste huisartsen niet voor elkaar krijgt.
Daar staat dan wel tegenover dat ik ook weken heb dat ik het spul niet aanraak.

__Robijn__

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-09 10:43

Bij mij maakt het niet uit wat ik eet of drink volgens mij. Ik heb er eigenlijk nooit opgelet.
Ik word iig hondsberoerd en kan dan ook alleen maar in m'n bed liggen..
Ik ga er is op letten wat ik wel of niet eet, of ik het dan ook krijg of niet.

lammie2701

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-09 12:56

Lalidan schreef:
lammie2701 schreef:
voor 3 maanden depakine en 12 imigran neussprays...

Ik krijg dus voor 3 maanden 72 stuks.... en dus 12 per week. ;) En dat is dus iets wat je bij de meeste huisartsen niet voor elkaar krijgt.
Daar staat dan wel tegenover dat ik ook weken heb dat ik het spul niet aanraak.

nou als mijn imigran op is kan ik zo bellen en als dat iedere week nodig is dan krijg ik dat ook...maar dan raad de apotheek me altijd wel aan om toch weer een afspraak te maken met de huisarts. de depakine krijg ik voor 3 maanden en de imigran krijg ik totdat mijn voorraad op is en kan dan weer nieuwe halen...bij de apotheek houden ze al wel rekening met dat ik er 1 per dag nodig ben en krijg dan een smsje van hun zodra hun verwachten dat mijn voorraad op zal zijn (als geheugensteuntje).

yvet1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-09 13:33

pff ik heb er ook weer geluk mee. Moet zeggen dat ik het tijden niet veel gehad heb en u heb ik in 3 maanden tijd zeker 2 keer per maand een paar dagen migraine gehad. Verveld om je iedere keer ziek te melden.

Vroeger had ik het heel vaak. toen weer wat minder en nu weer kassa.

Vannacht heb ik het weer gekregen. vanmorgen toch maar naar het werk gegaan (zit heel de dag achter de computer en telefoon dus altijd risico)
Toch maar meteen mijn medicijnen gepakt. Gelukkig is het wel gezakt maar is het nog niet helemaal weg maar ik kom de dag wel door maar vanavond nog 6 paarden verzorgen ga ik denk ik niet overleven.

ik wordt ook helemaal gek van die medicijnen. Nu had ik van de nuroloog smelttabletten gekregen waar je ook niet vrolijk van wordt als je misselijk bent. Nu moest ik er 2 ter gelijk pakken en waren ze al snel op. Ga ik bij mijn eigen apotheek nieuwe halen en dan krijg ik weer hele andere mee die je per aanval maar 1 keer mag pakken en als het niet helpt heb je pech pff. Schiet ook niet echt op

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-09 14:04

Dat is wel heel netjes Lammie! Ook trouwens dat de apotheek je dan aanraad terug naar de huisarts te gaan! Maar over het algemeen doen huisartsen er wel moeilijk over. Ook niet vreemd, want voor migraine is de hoeveelheid die ik gebruik ook niet normaal en ook niet goed, maar voor cluster ligt dat wat anders. Helaas zijn de meeste huisartsen bijna niet bekend met cluster..... vandaar dat ik hier zo blij mee ben.

Vervelend yvet dat je nu weer een aanval hebt! vreemd ook dat je ineens hele andere meekrijgt. Anders even contact met je neuroloog opnemen?

yvet1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-09 15:19

Ja ik moet zeggen dat ik aan deze neuroloog niet zoveel heb. Hij vraagt aan mij van ja wat zullen we doen. Waarbij ik vertel van ja ik wil graag andere medicijnen want deze helpen niet en meneer zegt dan van ja niet alle medicijnen helpen meteen he. Terwijl ik 3 aanvallen heb gehad waarbij ze niet helpen.

Dan gaat hij medicijnen voorschrijven met een aantal mg die niet bestaan dus dat schiet ook niet op.

Ik wil graag naar een andere neuroloog want als ik tegen hem moet zeggen wat ik wil dan schiet dat ook niet op.

Ik heb op het begin wel een dagboek bij moeten houden maar daar kwam weinig uit nu zij hij de laatste keer van ja houd het nog maar 1 maand bij en dan bel ik nog wel over een paar maanden hoe het gaat.

Tja je leert er mee leven. Najah in zo verre dat je goed weet wat je moet doen om het minder te maken etc maar het is echt een vervelend iets.

lammie2701

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-09 00:25

Lalidan schreef:
Dat is wel heel netjes Lammie! Ook trouwens dat de apotheek je dan aanraad terug naar de huisarts te gaan! Maar over het algemeen doen huisartsen er wel moeilijk over. Ook niet vreemd, want voor migraine is de hoeveelheid die ik gebruik ook niet normaal en ook niet goed, maar voor cluster ligt dat wat anders. Helaas zijn de meeste huisartsen bijna niet bekend met cluster..... vandaar dat ik hier zo blij mee ben.

Vervelend yvet dat je nu weer een aanval hebt! vreemd ook dat je ineens hele andere meekrijgt. Anders even contact met je neuroloog opnemen?

ja, ik ben ook heel blij met mijn huisarts en apotheek...ze werken goed mee.
huisarts geeft wel aan dat ik voor migraine niet zo'n geschikt beroep heb (bij migraine is een regelmatig leven belangrijk volgens hem, en kan me daar ook wel in vinden) maar zolang ik geen nachtdiensten hoef te draaien vind hij het wel goed, omdat dit toch de baan is die ik leuk vind....

eroslover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-09 09:58

goedemorgen

@ lammie , ik krijg hetzelfde werk als jij en merk inderdaad dat het eigenlijk voor migraine niet zo geschikt is. Maar wat houd je tegen als dat is wat je het leukste werk vind om te doen?

Ben ook bij de fysio geweest, gaan aan nek , schouders en onderrug werken . Ik ben benieuwd....

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-09 10:11

Ik loop nog steeds 2x per week bij fysio, maar ze werkt nog niet aan mn nek en schouders, omdat eerst mn onderrug weer stabiel gemaakt moet worden. De laatste tijd gaat het opzich wel goed, maar het zeurt elke keer, dat het net niet doorzet. En dan neem ik maar geen imigran, omdat ik denk dat het wel over gaat en dan zit ik dus de rest van de dag chagarijnig te wezen omdat dat rot gevoel in mn hoofd zit te zeuren. Nu ook weer fink nekpijn, dus k ga zo maar even douchen en hopen dat het wat afzakt. Heb alleen wel het idee dat het vandaag door gaat zetten, want ik typ steeds de lettertjes door elkaar en gister kon ik het licht slecht verdragen en kwam ik wat moeilijker uit mn woorden. Meestal zijn dat bij mij tekenen dat het wel eens door kan gaan zetten. Ongesteld zijn heeft er bij mij gelukkig niets mee te maken! En ik ga de Aleve in combi met Imigran tips maar eens even uitproberen... Ben meestal wel een schijterd met innemen van medicatie, maar als het werkt ben ik over de streep ;)

Mijn huisarts denkt heel goed mee over de migraine, mijn vorige huisarts deed dat absoluut niet! Toen ik mijn nieuwe huisarts mailde (ja dat kan tegenwoordig) of ik een andere imigran mocht proberen dan de zetpil, kon ik de volgende dag gelijk een doos neusspray ophalen. Nu houd ik elke keer bij wanneer ik hoofdpijn heb (sterretje op de kalender) en wanneer het doorzet in migraine (sterretje met rondje er omheen). Als ik 2x per maand of vaker migraine heb, gaat ie me op preventieve medicijnen zetten.

Hoe zit dat trouwens met dat zuurstof? Dat heb ik nu een paar x voorbij zien komen en vraag me af wat dat nou inhoud!

lammie2701

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-09 11:07

eroslover schreef:
goedemorgen

@ lammie , ik krijg hetzelfde werk als jij en merk inderdaad dat het eigenlijk voor migraine niet zo geschikt is. Maar wat houd je tegen als dat is wat je het leukste werk vind om te doen?

Ben ook bij de fysio geweest, gaan aan nek , schouders en onderrug werken . Ik ben benieuwd....

dat houd mij niet tegen...ik ben al naar een lichamelijk minder zware groep gegaan met een veel minder hoge werkdruk...en dat scheelt enorm...

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-09 11:31

joyce2 schreef:
Hoe zit dat trouwens met dat zuurstof? Dat heb ik nu een paar x voorbij zien komen en vraag me af wat dat nou inhoud!

De werking van zuurstof is eigenlijk niet bekend. Verwacht word, dat door de hoge concentratie zuurstof de aderen samentrekken omdat er minder bloed nodig is om dezelfde hoeveelheid zuurstof te leveren. Hierdoor zou dan dus zowel een clusteraanval als een migraine aanval gestopt worden. Zuurstof word bij migraine bijna niet gebruikt, bij cluster aanvallen echter is het eerste keus. De reden daarvoor is vrij simpel: Clusteraanvallen komen in meerdere aanvallen op een dag, en dat gaat meerdere dagen achter elkaar door gedurende meerdere weken. Zo vaak kan en mag ik domweg geen imigran gebruiken. Ik heb nu al de maximale dagdosis imigran nodig om de nacht door te komen, en dan moet ik de dag nog door! Er zitten praktisch geen bijwerkingen aan de zuurstof. Je kan er wat licht van in je hoofd worden, maar zodra je stopt trekt dat weer weg. Een enkeling krijgt na langdurig gebruik wat problemen met de ademhaling, maar dat is zeer zelden en verdwijnt weer na het stoppen van de zuurstof. Ik probeer liever eerst de zuurstof dan de imigran, maar de imigran houdt de volgende aanval ook wat langer op afstand, terwijl de zuurstof juist eerder de neiging heeft enkel als uitsteller te fungeren. Dus 's nachts werkt meestal de imigran beter, anders kom ik helemaal niet aan slapen toe.

Zuurstof zou gebruikt kunnen worden bij migraine, maar het is erg omslachtig. Ze zijn erg duur, je moet een rustige plek hebben waar je je terug kan trekken om het te kunnen gebruiken. Je moet namelijk een kwartier lang aan zo'n masker zitten. Verder moet je onmiddelijk het begin van een aanval herkennen. Zuurstof werkt namelijk alleen als het binnen de eerste minuten van een aanval gebruikt word. Bij migraine is dat meestal een probleem, omdat het erg sluipend begint. Een cluster aanval zit binnen een minuut op volle sterkte. En je moet dus constant die cilinders bij je hebben. En dát is misschien nog wel het grootste nadeel, want die dingen zijn niet klein. Ter voorbeeld heb ik even twee fotootjes gemaakt:

Mijn "grote" vriend: Afbeelding

Mijn "kleine" vriend: Afbeelding Deze neem ik dus mee als ik het huis uit ga als ik in een cluster zit.

Als je er meer vragen over hebt dan hoor ik het wel!