Viruswaanzin

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-21 13:55

Popstra schreef:
https://www.facebook.com/10062764495746 ... 053908455/
Hier nog een recent stukje over angst zaaien

Ik begin zelf ook steeds minder te geloven in het hele Corona beleid. Er zijn te veel dingen die bij mij vraagtekens op roepen.
Zo ook dat een tijdje geleden alle nerts fokkerijen werden geruimd omdat al die dieren Corona besmet zouden zijn. Dat spoorde toch niet!!?
Je word echt genaaid waar je bij staat door de politiek. En het ergste is nog dat iedereen als een schaap volgt. Ik ook.
En ik ontken niet dat er een virus is. Die is er maar lang niet zo desastreus als men ons doet voor komen.

Zebrastreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-21 14:09

Popstra schreef:
Popstra schreef:

Ik begin zelf ook steeds minder te geloven in het hele Corona beleid. Er zijn te veel dingen die bij mij vraagtekens op roepen.
Zo ook dat een tijdje geleden alle nerts fokkerijen werden geruimd omdat al die dieren Corona besmet zouden zijn. Dat spoorde toch niet!!?
Je word echt genaaid waar je bij staat door de politiek. En het ergste is nog dat iedereen als een schaap volgt. Ik ook.
En ik ontken niet dat er een virus is. Die is er maar lang niet zo desastreus als men ons doet voor komen.

Sorry dat ik het zeg maar aan de andere kant vind ik het goed dat de nertsenfokkerij nu al gestopt is in plaats van 2023 (volgens mij) de hele nertsenfokkerij vond ik nergens op slaan. Denk dat die arme beestjes beter zo af zijn dan voor de bont maar ja dat is mijn mening.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-21 14:09

Popstra schreef:

En zolang mensen dat vinden ga je problemen krijgen.
Mensen die geloven dat de maatregelen niet terecht zijn en daar vol tegenin gaan.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-21 14:11

Ik denk sowieso dat we gewoon niet precies weten wat maatregelen doen en wat zeopleveren. Vanaf het begin al niet, alles is met grote onzekerheid.

Maar zolang we nog meer dan 500 mensen met corona op de IC hebben en daardoor reguliere zorg stagneert geloof ik wel dat het nog steeds desastreus is door de aantallen.

Het is als een lekke emmer waar water uit stroomt. En iedereen probeert maar wat, maar voor een groot deel weten we niet welke maatregelen nou echt het lekken tegen gaan. We weten alleen dat er water wegstroomt.

Ik vind dat ze daarin afgelopen zomer grove steken hebben laten vallen. Toen was alles ineens stil. Dat was de kans geweest voorsprong te krijgen.

Artikel dat je postte moet ik even voor gaan zitten. Mijn hoofd wil even niet zo goed merk ik.
Ik vind iig dat hij de stelling dat het RIVM er van wist en bewust overdrijft nauwelijks onderbouwt. Maar er zijn al meer signalen dat de UK variant minder besmettelijk is dan gedacht. Dat is wat anders dan voorliegen.
Laatst bijgewerkt door secricible op 14-02-21 14:12, in het totaal 1 keer bewerkt

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-21 14:11

Zebrastreep schreef:
Denk dat die arme beestjes beter zo af zijn dan voor de bont maar ja dat is mijn mening.

In Nederland moesten de hokken aan veel eisen voldoen, nu is de fokkerij weer verplaatst naar landen waar helemaal geen controle is en slecht met de dieren wordt omgegaan.
Je hebt nl niet de fokkerij uitgeroeid, maar alleen verplaatst.

Popstra

Re: Viruswaanzin

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-21 14:21

Dat die beestjes gingen verdwijnen in de toekomst dat stond vast en dat het sneu is in die hokjes ben ik,helemaal mee eens maar dat is een andere discussie.
Het gaat er bij mij niet in dat al die beestjes Corona besmet waren.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-21 14:29

Het probleem met Maurice de Hond is dat hij met de uitkomst begint en daarna naar die uitkomst toewerkt. Dat is ook de reden waarom hij nou al in een aantal verschillende situaties op zijn bek gegaan is.

Als je zijn stuk leest, dan zegt hij twee dingen. Het percentage van de Britse variant is lager dan er gemeld wordt en de Britse variant is veel minder besmettelijk dan gezegd wordt.

Hij baseert die eerste stelling op het feit dat de steekproef niet klopt, omdat de Britse variant voor een hogere virusload zorgt. Het komt regelmatig voor dat het bepalen van de variant niet lukt, omdat de virusload daar te laag voor is en door die hogere virusload bij de Britse variant wordt die dus overgemeten. Maar die hogere virusload zorgt er dus tegelijkertijd voor dat de Britse variant veel besmettelijker is. Doordat die variant besmettelijker is, gaat die uiteindelijk een steeds groter aandeel krijgen en dus heb je de extra maatregelen nodig om die variant in toom te houden.

Maar dat laatste deel past niet in het verhaal van Maurice, dus werkt hij weer naar zijn eigen uitkomst toe en verklaart dat die extra besmettelijkheid wel meevalt. Waarmee hij dan dus weer zijn eigen verhaal ontkracht en zo kennen we Maurice weer.

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-21 14:31

Ik heb een tijdje de nertsenvereniging en enkel minkfarms in Denemarken gevolgd op fb en moet zeggen dat mijn kijk erop hierdoor erg is gewijzigd .Op die boerderijen hadden die dieren een kort maat erg goed leven in tegenstelling tot de landen die nu de productie nog meer gaan opvoeren helaas m ;(

Bleek ook een veel te snel genomen beslissing Popstra ,minister heeft er zich later ook publiekelijk voor ge-excuseerd en de massa executie had niet gehoeven

Zebrastreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-21 14:33

Brainless schreef:
Zebrastreep schreef:
Denk dat die arme beestjes beter zo af zijn dan voor de bont maar ja dat is mijn mening.

In Nederland moesten de hokken aan veel eisen voldoen, nu is de fokkerij weer verplaatst naar landen waar helemaal geen controle is en slecht met de dieren wordt omgegaan.
Je hebt nl niet de fokkerij uitgeroeid, maar alleen verplaatst.

Dat is wel triest maar gebeurd met zoveel dieren net als die broodfokkers. In Nederland hebben we natuurlijk dieren en welzijn hoog in het vaandel maar in arme landen worden dieren natuurlijk ook meer gezien als gebruiksvoorwerp helaas! Wat mij betreft mag bont zeker worden afgeschaft van elk dier. Of dat het hier niet meer verkocht wordt zijn ze toch een deel van de handel kwijt.

Net als broodfokkers houden teveel mensen in stand door slecht geïnformeerd te zijn. Zelfde gebeurd op de zuidlarder markt mensen kopen een half verminkte Shetlander omdat ze het zielig vinden. Zo'n fokker denkt alleen maar mooi volgend jaar weer.

Het is zielig voor de nertsen maar een dier wat doodziek wordt of is vind ik nog veel zieliger om te zien. In mijn ogen is afmaken dan ook beter die nertsen hebben dan toch al een rot leven helemaal als ze dat virus ook nog krijgen.

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-21 14:47

Popstra schreef:
Popstra schreef:

Niet alle nertsen hoeven besmet te zijn. 1 geval per bedrijf is genoeg, al zal het er in de praktijk op neerkomen dat het virus zich binnen no-time over de hele fokkerij verspreidt. Nertsen zijn heel gevoelig voor corona. En zitten dicht op elkaar. En bij bijv aangetroffen vogelgriep wordt ook direct het hele bedrijf geruimd, dus zo gek is dat niet.

Ik begrijp best dat een toenemend aantal mensen moeite heeft met de maatregelen. Daar is genoeg discussie over, ook binnen regeringskringen. Maar je kritiek verantwoorden door corona en de gevolgen ervan te bagatelliseren vind ik te makkelijk. We worden niet genaaid door de overheid, de overheid maakt fouten. Wat niet zo gek is in een situatie waarin het bijna onmogelijk is om steeds de goede beslissingen te nemen, daar is de hele coronatoestand veel te ingewikkeld voor.

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-21 14:53

Popstra schreef:
Popstra schreef:

Heel simpel, het is niet zo desastreus omdat de maatregelen er zijn ;)

Mooi voorbeeld nu bij de Australian open. Daar mocht publiek weer in grote aantallen aanwezig zijn. Hiep hoi, dat was helemaal feest. Maar dat was van korte duur, want de Britse variant is daar toch binnen geslopen in een Hotel en daardoor zijn er rap veel mensen besmet geraakt. Dus iets te vroeg gejuicht daar. Als het publiek (wat in dit hotels zit) niet was toegestaan, dan was de kans op deze uitbraak vele malen kleiner.

sureido

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-21 15:13

secricible schreef:
Ik denk sowieso dat we gewoon niet precies weten wat maatregelen doen en wat zeopleveren. Vanaf het begin al niet, alles is met grote onzekerheid.

Maar zolang we nog meer dan 500 mensen met corona op de IC hebben en daardoor reguliere zorg stagneert geloof ik wel dat het nog steeds desastreus is door de aantallen.

Het is als een lekke emmer waar water uit stroomt. En iedereen probeert maar wat, maar voor een groot deel weten we niet welke maatregelen nou echt het lekken tegen gaan. We weten alleen dat er water wegstroomt.

Ik vind dat ze daarin afgelopen zomer grove steken hebben laten vallen. Toen was alles ineens stil. Dat was de kans geweest voorsprong te krijgen.

Artikel dat je postte moet ik even voor gaan zitten. Mijn hoofd wil even niet zo goed merk ik.
Ik vind iig dat hij de stelling dat het RIVM er van wist en bewust overdrijft nauwelijks onderbouwt. Maar er zijn al meer signalen dat de UK variant minder besmettelijk is dan gedacht. Dat is wat anders dan voorliegen.

Afgelopen zomer waren er 100 besmettingen in de week, amper in het ziekenhuis en jij vind dat het toen veel strenger moest? Dan had nu iedereen helemaal een dikke middelvinger naar de regels gehad.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-21 15:23

Popstra schreef:

Bij ongeveer de helft van de bedrijven was al minimaal 1 dier aangetroffen met covid19. Deze werden sowieso geruimd, net als bij andere dierziekten waarbij geruimd wordt. Uiteindelijk zijn ze allemaal geruimd omdat in Denemarken een mutatie bij een nertsenhouderij was opgetreden en het duidelijk was dat bedrijven covid19 niet voldoende buiten de deur konden houden.

Hoe desastreus het is, is heel lastig exact vast te stellen. Maar wat wel vast te stellen is, is het aantal positieve testen ten opzichte van het aantal geregistreerde covid19-doden. Hoeveel mensen exact besmet zijn geraakt is natuurlijk niet duidelijk. De verwachting is 2-3x zoveel als dat er met testen naar boven zijn gekomen. In de VS is het nu 8.3%, dat zou dan neerkomen op maximaal 25% van de bevolking. Veel meer is niet waarschijnlijk omdat anders er niet zo'n grote twee golf zou zijn geweest, die piekte op ongeveer 1 januari. Zij hebben nu een CFR (case fatality rate) van 1.8%. Met 3x zoveel mensen die werkelijk besmet zouden zijn geweest, kom je dan uit op een CFR van 0.6%. Daarnaast is er een flinke excess death geweest, die niet volledig door de geregistreerde covid19 verklaard kan worden.

New York state is ongeveer gelijk aan Nederland qua aantal inwoners (19.3 miljioen). Zij hebben een zeer heftige eerste golf gehad, maar nu toch ook weer "gewoon" een tweede golf. Tijdens de eerste golf zijn een hoop mensen niet getest die het hoogstwaarschijnlijk wel hebben gehad. Maar er zijn ondertussen 39,834 mensen gestorven door covid19. Dat is 0.2% van de volledige bevolking. Uitgaande van een CFR van 0.65% die door de WHO aangehouden werd, is nu zo'n 35% van de bevolking besmet geweest. Veel meer kan het eigenlijk ook niet zijn geweest, omdat de tweede golf daarvoor veel te groot is geweest.

Zebrastreep schreef:
Sorry dat ik het zeg maar aan de andere kant vind ik het goed dat de nertsenfokkerij nu al gestopt is in plaats van 2023 (volgens mij) de hele nertsenfokkerij vond ik nergens op slaan. Denk dat die arme beestjes beter zo af zijn dan voor de bont maar ja dat is mijn mening.

Een nerts zat op 2550cm2. Dat is zeker niet groot, maar tegelijkertijd zit een vleesvarken op 8000cm2. Een varken, 100x zo zwaar, moet het doen met 3x zoveel ruimte. Een vleeskuiken zit op 500cm2 (20/m2). Een vleeskonijn op 600cm2. Het welzijn van een nerts lag ongeveer gelijk aan melkvee in Nederland. Of een dier voor het vlees of de vacht geslacht werd, maakt voor het dier zelf niet uit. Die weet alleen dat hij dood is. Ik vind het afschaffen van de nertsenhouderij dus een hypocriete bende.

Dimphyl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-21 15:30

secricible schreef:

Er werd vorig jaar mei gezegd dat de horeca open ging zodra er minder dan 700 op de IC lagen, en daarbij werd beloofd dat dat de norm zou worden met betrekking tot cijfers voor lockdown.
Vervolgens kregen we een lockdown in december met 660 mensen op de IC,
Een avondklok (want er zijn zoveel mensen op straat savonds..) met 630 op de IC,
En een verlenging van die avondklok met 535 op de ic.
Er wordt nu weer gewaarschuwd ivm schaatsen enzo, terwijl die mensen niet op een IC of corona afdeling terecht komen maar op een gipskamer..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-21 15:35

Ik begin ook steeds meer moeite met het beleid te krijgen. De cijfers zijn nu relatief goed en toch nog zo'n strenge lockdown.. Ben ook heel benieuwd over 2 weken, na deze schaatsdrukte, wat het voor de cijfers doet.
En ook het zwalkende beleid met het vaccineren, moeilijk om nog begripvol en geduldig te blijven.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-21 15:51

Schaatsongelukken komen niet alleen op de gipskamer hoor, was het maar zo.

Dimphyl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-21 15:52

Relaxed schreef:
Ik begin ook steeds meer moeite met het beleid te krijgen. De cijfers zijn nu relatief goed en toch nog zo'n strenge lockdown.. Ben ook heel benieuwd over 2 weken, na deze schaatsdrukte, wat het voor de cijfers doet.
En ook het zwalkende beleid met het vaccineren, moeilijk om nog begripvol en geduldig te blijven.

Waarschijnlijk vrij weinig, mensen waren lekker in de open lucht, net zoals er na alle demonstraties etc (beginnende met die van BLM met de femke halsema ophef) ook geen enkele keer een opvallende steiging is geweest.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-21 15:54

sureido schreef:
secricible schreef:

Afgelopen zomer waren er 100 besmettingen in de week, amper in het ziekenhuis en jij vind dat het toen veel strenger moest? Dan had nu iedereen helemaal een dikke middelvinger naar de regels gehad.

Neenee ho even, dat bedoel ik zeker niet :D
Ik bedoel dat ze toen al wisten dat er een tweede golf zou komen en men dus had moeten nadenken over maatregelen. Een opbouwschema, een wat-als.
Ik heb het gevoel dat golf 1 een soort paniek was. De zomer men achterover leunde en nu weer een soort paniek.

Als er een dam doorbreekt die je niet verwacht is er paniek, dat mag ook. Maar als de boel dan tot rust is hoor je na te denken over "wat als" en dat is veel te weinig gebeurt m.i. waardoor we nu naar mijn idee weer als een soort kip zonder kop paniek hebben en niet echt weten wat we doen.

Dimphyl, ik ga verder niet meer teveel met je in discussie. Maar 80% van de polsbreuken bij het schaatsen heeft een ok nodig. En de polsbreuken zijn de meest geziene verwonding bij het schaatsen.
Laatst bijgewerkt door secricible op 14-02-21 16:05, in het totaal 3 keer bewerkt

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-21 15:55

De cijfers zijn idd goed maar kunnen elk moment omslaan. Daar zijn allerlei rekenmodellen voor.
Dat is het verraderlijke, en dan heb je niet ineens zo snel weer alles teruggedraaid.

En vergeet ook niet dat de cijfers nu mede zo zijn door de maatregelen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-21 15:58

Dimphyl schreef:
Relaxed schreef:

Waarschijnlijk vrij weinig, mensen waren lekker in de open lucht, net zoals er na alle demonstraties etc (beginnende met die van BLM met de femke halsema ophef) ook geen enkele keer een opvallende steiging is geweest.

Inderdaad en dat bevestigt dan de onzin van een aantal maatregelen..

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-21 16:06

Nou ik zie echt alleen maar mensen die gewoon lekker op bezoek gaan met het hele gezin bij familie. Lekker met een groep vriendinnen eten. Carnaval vieren. Huisfeestjes. En echt in alle leeftijdsgroepen. :n

Dan denk ik zit ik mij nou aan de maatregelen te houden voor Jan Penis of wat?

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-21 16:15

Ik snap dat een IC meer is dan een ruimte vrijmaken en IC bedden en apparatuur plaatsen, maar wordt er momenteel eigenlijk flink geïnvesteerd in de uitbreiding van de IC capaciteit in Nederland?

Ik zie ook steeds meer mensen die de strenge en soms kromme regels niet meer volhouden. Ik moet zeggen dat mijn emmertje ook overgelopen is. Ik ben naar de huisarts geweest, omdat ik me zo ontzettend slecht voel en soms met moeite de dag doorkom. Ik maak me zorgen om mijn oudste kind. Vanuit school is al de melding gemaakt dat een 30-tal kinderen nu in een speciaal programma zitten vanuit school, omdat zij erg kampen met psychische klachten door de lock down. De vraag was je kind goed in de gaten te houden en aan school te melden als je je zorgen maakt.
De huisarts maakt zich ook erg zorgen om de toename van psychische problemen. Ik laat nu sommige regels ook los. Ik maak mijn eigen afwegingen en volg wat meer mijn gevoel hierin.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-21 16:22

Hoe zie je dat voor je, uitbereiden? Een opleiding duurt 18mnd en dan is een ervaren vpk opgeleid tot IC vpk. Een opleiding tot intensivist is een opleiding van jaren.
Er vanuit gaande dat we daar in mei op z'n vroegst mee hadden kunnen beginnen, hadden we eind dit jaar een aantal ic-vok erbij gehad maar hadden dan fors minder reguliere vpk gehad, waar ook een tekort aan is.

Wat wel gebeurt is proberen ongeschoold personeel inzetten waar mogelijk, maar de rek daarmee is er wel uit. Veel verder dan die 1200(?) Bedden die we gecreëerd hebben gaan we daarmee niet winnen.

En verder knuffel voor jou vayo, klinkt alsof je het zwaar hebt.

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-21 16:33

Ik zag laatst een vacature genaamd ´zorgbuddy´ op de IC. Uit nieuwsgierigheid eens gekeken wat dat inhield. Ze vroegen om verpleegkundigen met ervaring op andere afdelingen. Zij zouden dan intern opgeleid worden. Ze zouden al bekend zijn met een aantal handelingen, waarmee ze direct IC verpleegkundigen al wat konden ontlasten.

Wellicht kunnen verpleegkundigen in opleiding die in het laatste jaar zitten onder supervisie aan de slag op andere afdelingen? Ik noem maar iets hoor.

En ik snap dat dat nu binnen enkele maanden weinig verschil zal maken, maar ik geloof niet dat corona over 1,5 jaar verdwenen is. Of wellicht komt er een nieuw virus... Mij lijkt het zinvol landelijk de IC capaciteit verder uit te breiden. Bij eerdere griepgolven is het ook al wel eens gebeurd dat ziekenhuizen operaties e.d. moesten schrappen, vanwege te weinig bedden.

Dank je wel sec.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-21 16:43

Dat laatste deel ik met je. Ik hoop ook echt oprecht dat ze na deze pandemie een oplossing daarvoor vinden die structureel werkt.

Ik geloof niet dat de IC structureel uitbereiden daarbij de oplossing is. Normaal staat het grootste deel van het jaar 25% van de IC leeg. Meer mensen opleiden die het gros van de tijd geen werk hebben zorgt alleen voor ongemotiveerde en onbekwame mensen die te weinig oefening krijgen.

Ik zou zelf iets zien in een schuifsysteem waarbij ze de essentiële taken leggen bij de IC-vpk en opvullen met meer ongeschoold personeel en vpk. Eventueel met een korte bijscholing of een jaarlijks terugkomende training. Op die manier kun je ook de afdelingen bemannen en ook vph. Bijna als een soort vrijwillige brandweer zeg maar, maar dan anders.

Effectief deden wij dit met het oog op toenemende vergrijzing ook al in het klein als behandeldienst voor vph.
Ik kan me voorstellen dat horecapersoneel daar een essentiële taak in kunnen spelen:
Horecapersoneel neemt de taak van gastvrouw en kok over na korte training. Gastvrouwen kunnen kleine zorgtaken doen waardoor vpk ontlast worden, die dan tijd krijgen andere taken te pakken enz. Enz.