Popstra schreef:Zo ook dat een tijdje geleden alle nerts fokkerijen werden geruimd omdat al die dieren Corona besmet zouden zijn. Dat spoorde toch niet!!?
Je word echt genaaid waar je bij staat door de politiek. En het ergste is nog dat iedereen als een schaap volgt. Ik ook.
En ik ontken niet dat er een virus is. Die is er maar lang niet zo desastreus als men ons doet voor komen.
Bij ongeveer de helft van de bedrijven was al minimaal 1 dier aangetroffen met covid19. Deze werden sowieso geruimd, net als bij andere dierziekten waarbij geruimd wordt. Uiteindelijk zijn ze allemaal geruimd omdat in Denemarken een mutatie bij een nertsenhouderij was opgetreden en het duidelijk was dat bedrijven covid19 niet voldoende buiten de deur konden houden.
Hoe desastreus het is, is heel lastig exact vast te stellen. Maar wat wel vast te stellen is, is het aantal positieve testen ten opzichte van het aantal geregistreerde covid19-doden. Hoeveel mensen exact besmet zijn geraakt is natuurlijk niet duidelijk. De verwachting is 2-3x zoveel als dat er met testen naar boven zijn gekomen. In de VS is het nu 8.3%, dat zou dan neerkomen op maximaal 25% van de bevolking. Veel meer is niet waarschijnlijk omdat anders er niet zo'n grote twee golf zou zijn geweest, die piekte op ongeveer 1 januari. Zij hebben nu een CFR (case fatality rate) van 1.8%. Met 3x zoveel mensen die werkelijk besmet zouden zijn geweest, kom je dan uit op een CFR van 0.6%. Daarnaast is er een flinke excess death geweest, die niet volledig door de geregistreerde covid19 verklaard kan worden.
New York state is ongeveer gelijk aan Nederland qua aantal inwoners (19.3 miljioen). Zij hebben een zeer heftige eerste golf gehad, maar nu toch ook weer "gewoon" een tweede golf. Tijdens de eerste golf zijn een hoop mensen niet getest die het hoogstwaarschijnlijk wel hebben gehad. Maar er zijn ondertussen 39,834 mensen gestorven door covid19. Dat is 0.2% van de volledige bevolking. Uitgaande van een CFR van 0.65% die door de WHO aangehouden werd, is nu zo'n 35% van de bevolking besmet geweest. Veel meer kan het eigenlijk ook niet zijn geweest, omdat de tweede golf daarvoor veel te groot is geweest.
Zebrastreep schreef:Sorry dat ik het zeg maar aan de andere kant vind ik het goed dat de nertsenfokkerij nu al gestopt is in plaats van 2023 (volgens mij) de hele nertsenfokkerij vond ik nergens op slaan. Denk dat die arme beestjes beter zo af zijn dan voor de bont maar ja dat is mijn mening.
Een nerts zat op 2550cm2. Dat is zeker niet groot, maar tegelijkertijd zit een vleesvarken op 8000cm2. Een varken, 100x zo zwaar, moet het doen met 3x zoveel ruimte. Een vleeskuiken zit op 500cm2 (20/m2). Een vleeskonijn op 600cm2. Het welzijn van een nerts lag ongeveer gelijk aan melkvee in Nederland. Of een dier voor het vlees of de vacht geslacht werd, maakt voor het dier zelf niet uit. Die weet alleen dat hij dood is. Ik vind het afschaffen van de nertsenhouderij dus een hypocriete bende.