3:Afvallen zonder doel is ook ontzettend koel! - Lees de OP!

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Frummels

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-18 13:05

gribaldi schreef:
Je weet dat je gewicht nooit hetzelfde is als je elke dag weegt? Er zijn zoveel factoren waar dit afhankelijk van is.

Ga eens 1x per week op de weegschaal staan, zaterdagochtend als je net uit bed komt en geplast/gepoept hebt, dan wegen. Week erna weer.
Elke dag is onzin en geeft je grote kans op obsessies.

Ik mag niet zelf wegen van mijn coach, maar voorheen deed ik om de 6 weken wegen en meten op een bepaald tijdstip op een dag. Wellicht werkt dat voor jou ook fijner.

En goed eten, heel veel mensen denken dat minder eten goed is, gaan rare dingen uithalen (uithongeren etc) terwijl dat in de meeste gevallen averechts werkt.

Hier sluit ik me helemaal bij aan. :j Ik weeg in principe elke maandagochtend als ik opsta. Soms ben ik nieuwsgierig en weeg ik op vrijdag al/ook, maar dat probeer ik zo min mogelijk te doen en gewoon de maandag aan te houden.

Aight

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-18 13:10

Ik zie juist best vaak dat er wordt aangeraden om elke dag te wegen. Je verschilt inderdaad per dag qua gewicht, maar als je jezelf 1x per week weegt heb je dat ook. Dus over het algemeen zou je een beter ''gemiddelde'' kunnen pakken als je jezelf elke dag hebt gewogen. Als jij je op zaterdagochtend altijd weegt, en je eet de ene week op vrijdag alleen maar lichte dingen. En de week erna ga je uit eten, dan kan het ook demotiverend zijn om die zaterdag te zien dat je niks bent afgevallen, terwijl je misschien ook meer vocht vast houdt.

Dus zo gek vind ik het niet. Ik denk dat het door dietisten oid wordt afgeraden omdat mensen vrij snel obsessief ermee kunnen worden. Maar sommige zie ik hier ook van 1x per week obsessief worden. Dus waar je jezelf fijn bij voelt :)

_Caitlinnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-18 13:13

Een nieuwe poging voor mijn lijstje :)

O: 2x wasa cracker met pure hagelslag, een glas sinasappel/kiwi sap (van de AH die verse <3 )
T: Appel
L: 250 gr kwark + 150 gr joghurt + 100 gr aardbeien + 50 gr blauwe bessen
T: 2x snack a jack choco
A: 150 gr oven friet met light frietsaus een paar kipvleugels en sperziebonen
T: misschien wat hapjes

Vanavond heb ik een heel leuk evenement wat een vriendin van mij georganiseerd heeft voor de nieuwkomers binnen onze gemeente. Dit zijn voornamelijk vluchtelingen die het afgelopen jaar hier zijn komen wonen. Super leuke avond met muziek, spelletjes, en gezelligheid. Ik ga zelf schminken :)
Alle mensen die komen moeten iets zelfgemaakt meenemen. Een hapje of een drankje. Dus super leuk, allerlei verschillende dingen . Ben heel benieuwd! :)ddd

Frummels

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-18 13:19

Aight schreef:
Ik zie juist best vaak dat er wordt aangeraden om elke dag te wegen. Je verschilt inderdaad per dag qua gewicht, maar als je jezelf 1x per week weegt heb je dat ook. Dus over het algemeen zou je een beter ''gemiddelde'' kunnen pakken als je jezelf elke dag hebt gewogen. Als jij je op zaterdagochtend altijd weegt, en je eet de ene week op vrijdag alleen maar lichte dingen. En de week erna ga je uit eten, dan kan het ook demotiverend zijn om die zaterdag te zien dat je niks bent afgevallen, terwijl je misschien ook meer vocht vast houdt.

Dus zo gek vind ik het niet. Ik denk dat het door dietisten oid wordt afgeraden omdat mensen vrij snel obsessief ermee kunnen worden. Maar sommige zie ik hier ook van 1x per week obsessief worden. Dus waar je jezelf fijn bij voelt :)

Dat is zeker waar. Daarom vroeg ik het ook uit nieuwsgierigheid, wat Petrichor beweegt om elke dag te wegen. :) Maar inderdaad wat je zegt, sommige mensen worden ook obsessief van 1 keer per week/maand wegen.

Ik heb ook een tijd dagelijks gewogen en dan elke week het gemiddelde genomen van die week. Dat werkte ook wel prettig. Maar dat wil ik alleen doen als ik weet dat ik mentaal stabiel genoeg ben om niet van slag te zijn door een kg meer of minder :+ En daar ben ik nu wel bijna denk ik! (Van slag is natuurlijk overdreven, maar merk dat het me soms nog wel frustreert).

Frummels

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-18 13:20

_Caitlinnn schreef:
Een nieuwe poging voor mijn lijstje :)

O: 2x wasa cracker met pure hagelslag, een glas sinasappel/kiwi sap (van de AH die verse <3 )
T: Appel
L: 250 gr kwark + 150 gr joghurt + 100 gr aardbeien + 50 gr blauwe bessen
T: 2x snack a jack choco
A: 150 gr oven friet met light frietsaus een paar kipvleugels en sperziebonen
T: misschien wat hapjes

Vanavond heb ik een heel leuk evenement wat een vriendin van mij georganiseerd heeft voor de nieuwkomers binnen onze gemeente. Dit zijn voornamelijk vluchtelingen die het afgelopen jaar hier zijn komen wonen. Super leuke avond met muziek, spelletjes, en gezelligheid. Ik ga zelf schminken :)
Alle mensen die komen moeten iets zelfgemaakt meenemen. Een hapje of een drankje. Dus super leuk, allerlei verschillende dingen . Ben heel benieuwd! :)ddd

Wat super leuk dat je dat doet en wat een mooi initiatief! Heel beel plezier :)

Aight

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-18 13:27

Haha BHriseis, ach als je met zoveel honger bent opgestaan vind ik dit nog een heel netjes lijstje!
_Caitlinn wat leuk! Ga jij zelf ook iets meenemen? Altijd leuk om op zo'n avond te zien wat verschillende keukens er toch zijn!
Frummels, helemaal waar! Het is inderdaad net hoe je ertegenaan kijkt. Het kan bij allebei (elke dag of maar eens in de zoveel tijd) obsessief worden :)

Ik ga best wel oke qua voeding merk ik steeds meer. Ik vind het makkelijker om kcal in te schatten en het een beetje eerlijk te verdelen over de dag. Ik neig heel snel naar een karig ontbijt en lunch en dan vol 1000 of meer kcal bij het avondeten te eten.

Mijn lijstje van vandaag:
O: skyr drinkyoghurt (152)
T: snack-a-jack kaas en koffie (38)
L: 2 pitabroodjes met lekkerbek en beetje mayo (441)
A: vega curry met 2 pitabroodjes (639)
T: griekse yoghurt (118) en wijntje bij vriendin

Zonder de wijn 1390 kcal, daar heb ik express wat ruimte over voor gelaten vandaag. Qua macro's ben ik best happy, alleen jammer dat kokosmelk zo vet is. Ik zag dat er ook een light versie is, maar die zit in zo'n groot blik. Wat gebruiken jullie daarvoor?

Anoniem

Re: 3:Afvallen zonder doel is ook ontzettend koel! - Lees de OP!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-18 13:33

Wat betreft elke dag wegen: ik heb het een tijdje gedaan maar zou dan zeker wel zorgen dat je een manier hebt om het bij te houden en het gemiddelde te nemen. Het is makkelijk om obsessief bezig te raken als je niet goed ziet wat je daadwerkelijk afvalt over de lange termijn en je alleen focust op dag tot dag.

Nagini

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-18 13:59

Vet is niet slecht (als het geen transvetten zijn). Vaker beter dan de light producten. :)

Ik weeg ook niet meer elke dag. Dat zou deprimerend zijn haha.

Bhriseis

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-18 14:13

Petrichor, als je te weinig voeding naar binnen krijgt, kan je ook daarvan net vocht vasthouden geloof ik. Als je gesport hebt, kan je ook net meer wegen gedurende twee drie dagen dan ervoor, net omdat je spieren vocht opslorpen dan.

Aight, haha dank je! Ik reageer ook gevoelig op vetten (en reageer super op veel koolhydraten). Ik neem vaak de helft gewone kokosmelk, en de helft light. Je kan ook bulk koken en dan invriezen.

Mooi initiatief inderdaad Caitlin!

Riddershow

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-18 14:14

black_kelpie schreef:
Gisteren besloten om te stoppen met bokszaktraining :\ Het gebeurt niet vaak, maar ik heb weer een mep in mijn nierstreek gehad en dat kan ik als nierpatiënt echt niet hebben. Heel jammer. Eens zien of ik een andere sport kan vinden, tot nu toe alleen dit en paardrijden wat ik langer dan een paar maand leuk vind :+

Paaldansen schijnt intensief te zijn? :Y)

Aight

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-18 14:17

Nagini schreef:
Vet is niet slecht (als het geen transvetten zijn). Vaker beter dan de light producten. :)

Ik weeg ook niet meer elke dag. Dat zou deprimerend zijn haha.

Bhriseis schreef:
Petrichor, als je te weinig voeding naar binnen krijgt, kan je ook daarvan net vocht vasthouden geloof ik. Als je gesport hebt, kan je ook net meer wegen gedurende twee drie dagen dan ervoor, net omdat je spieren vocht opslorpen dan.

Aight, haha dank je! Ik reageer ook gevoelig op vetten (en reageer super op veel koolhydraten). Ik neem vaak de helft gewone kokosmelk, en de helft light. Je kan ook bulk koken en dan invriezen.

Mooi initiatief inderdaad Caitlin!

Ik reageer niet slecht op vet (denk ik :') ), maar kwam tot inziens dat zo'n pakje van 200 ml wat ik voor mezelf erin kiep eigenlijk voor 4 personen is :Y) Dus ik ga het nu maar half half doen denk ik. 100 ml kokosmelk en 100 ml water, en dan wat inkoken. Ik heb helaas een hele slechte vriezer (alleen dingen die platter zijn dan bladerdeegplakjes blijven goed), dus porties invriezen wordt hem niet echt

Petrichor

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-18 14:44

Om even op jullie vragen terug te komen.

Geen idee eigenlijk waarom ik elke dag weeg, ik denk omdat ik gewoon heel graag wil weten of ik het wel goed doe.

Toen ik 5 jaar geleden 25 kilo af was gevallen hield ik een boekje bij met hoeveel ik elke dag was afgevallen. Ik heb dat boekje vandaag weer eens bekeken en daar was echt elke dag een steigende lijn naar beneden te zien. In al die tijd dat ik op dieet was waren er maar 5 dagen dat ik of op gewicht bleef of dat ik iets was aangekomen.

Het gaat deze keer dus totaal anders bij mij.. Daarom ben ik een beetje bang, waarom gaat het niet net zo als toen?

Bhriseis

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-18 15:08

Ik heb net hetzelfde als het een troost mag zijn; ik ben van obees als tiener naar echt heel slank gegaan, en dat was gewoon haast elke dag -0,3 kg ofzo.

Ik denk dat bij mij een groot verschil is dat ik nu niet zo veel vetmassa meer heb, ontzettend veel sport en ook al gewoon gezond eet. Ik kan niet vb. 'cola en koekjes' schrappen en dan af gaan vallen; dat eet ik sowieso niet. Bovendien merk ik dat na jarenlang lijnen (en een ES) ik héél slecht reageer op stress op mijn lichaam. Te veel stress van sporten, mentale zaken en onder verbruik eten = geen resultaat op de weegschaal, of een stijgend gewicht.

Hoe ouder je wordt, hoe meer neveneffecten dat lijnen heeft, trouwens.

Aight, haha, 200 ml is inderdaad best wat :-P

Maartje__

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-18 15:45

Petrichor schreef:
Om even op jullie vragen terug te komen.

Geen idee eigenlijk waarom ik elke dag weeg, ik denk omdat ik gewoon heel graag wil weten of ik het wel goed doe.

Toen ik 5 jaar geleden 25 kilo af was gevallen hield ik een boekje bij met hoeveel ik elke dag was afgevallen. Ik heb dat boekje vandaag weer eens bekeken en daar was echt elke dag een steigende lijn naar beneden te zien. In al die tijd dat ik op dieet was waren er maar 5 dagen dat ik of op gewicht bleef of dat ik iets was aangekomen.

Het gaat deze keer dus totaal anders bij mij.. Daarom ben ik een beetje bang, waarom gaat het niet net zo als toen?

Onderzoek toont aan dat je langzamer afvalt wanneer je minder vetmassa hebt. Ga je (uit ongeduldigheid bijv) ver onder je BMR zitten omdat je af wil vallen zal dit er alleen maar voor zorgen dat je in verhouding meer spiermassa verliest en minder vetmassa. Slow and steady is de way to go. Consistentie en niet opgeven.

Je zou op facebook eens naar Bell Coaching moeten gaan en hun laatste live video van 23 april te kijken, daar wordt dit ook in behandeld (op 38 minuten). Duurt wel 48 minuten maar heel erg veel (wetenschappelijke) informatie over oa vet verliezen. Hun gehele website en facebook is trouwens interessant.

Frummels

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-18 16:10

Bell Coaching heeft goede informatie met mooie onderbouwing inderdaad! (dat is toevallig van kennissen van ons :D )

Laura82

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-18 16:11

Vocht vasthouden kan zoveel redenen hebben. Ik houd zelf vocht vast als ik zout eet, het warm is, ik ongesteld moet worden en als ik gesport heb/spierpijn heb. Er zijn vast nog meer redenen maar dit zijn degenen waar ik een duidelijk patroon in zie. Ik woog dagelijks, en nu eigenlijk nog te vaak, maar meer uit nieuwsgierigheid dan dat ik er wat mee doe. Het verschilt 0er dag zo een kilo, dus ik noteer het 1x per week en dan is er (meestal) wel een dalende lijn zichtbaar.

Kimmie25501

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-18 19:07

Klopt denk ik ook wat Bhriseis zegt. In het begin is het gewoon veel makkelijker, omdat je dan al je ongezonde dingen kan schrappen en zo minder kan gaan wegen. Maar dat is gewoon veel moeilijker als je al heel lang gezond bezig bent.

Mijn lijstje van vandaag:
O: twee boterhammen met boter, pindakaas en nutella. (404)
L: vier boterhammen met boter, kaas, kersen fruitspread, pindakaas en grillworst, een spelt meergranen beschuit met boter en hagelslag. (751)
T: een beker halfvolle chocolademelk. (106)
A: Spare Ribs (overgebleven van de bbq), broccoli, gekookte aardappel en zoete chili saus. (239)
T: Pindakaas-banaan muffin (kcal gegokt, want kon het niet goed invullen) (420)
B: 7000 stappen en 15 minuten oefeningen voor rug.
Totaal kcal: 1922.

Bhriseis

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-18 19:40

Kimmie, hoe gaat het bij jou inmiddels? Merk je weer vooruitgang?

Kimmie25501

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-18 20:07

Op dit moment heb ik eigenlijk geen idee, want ik ben me vergeten te wegen :')
Ik zal morgen eens kijken hoe het nu zit!

Bhriseis

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-18 10:26

Kimmie, ik vind het erg knap dat je lijnt én hele dagen naar school gaat. Als ik kijk hoeveel mijn puberende zusje en broer wegwerken :=

Vandaag wordt ongeveer:
O: 2 x Oikos
T: 2 lattes met een snee geroosterd Oberlander brood, cherry tomaat en roomkaas
L: 2 x geroosterd Oberlander brood met cherrytomaatjes en roomkaas
T: banaan
A: speltpasta met courgetti (1/1), groene pesto, light room, paprika, zongedroogde tomaat, quorn en champignons en wat parmezaan
T: 200 g fruitsalade, misschien nog yoghurt
B: PIIT28 armen en schouders, 2 uur klussen bij de paarden

Straks even uitrekenen!

Lis_Ol

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-18 11:10

Super leuk en interessant hoeveel de meesten van jullie weten mbt afvallen.
Ik hou zelf ook regelmatig veel vocht vast, ook een reden waarom ik mij niet dagelijks weeg.
Wil eigenlijk 1x per week wegen, maar merk dat ik nog wel is geneigd ben dit vaker te doen haha.

Gister liep iets anders als de planning was, lunch en avond maaltijd buiten de deur :Y) Maar wel heel gezellig gehad!
Lijstje van gister:
O: 2 wasa lichtgewicht crackers, 1 met kipfilet en 1 met smeerkaas ligt 20+
T: 2 snack a jacks kaas.
L: Pistoletje met carpaccio, pesto, pijnboompitten en wat parmezaanse kaas, 2 cola ligt.
T: Redbull
A: Pasta met kip, champignons, peterselie en roomsaus (Happy italy :+) en een cola zero.

Verwachte lijstje van vandaag:
O: 150 gram Griekse yoghurt, 50 gram witte druiven, 40 gram muesli met rozijnen en hazelnoot. 150 ml yoki yoghurtdrink.
T: -
L: 2 bruine volkoren broodjes met kipfilet en een gekookt ei.
T: Snack a Jack kaas, redbull.
A: Wraps met kip en groente.
T: 100 gram aardbeien en nog wat druiven.

Yonker

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-18 11:22

Fijne lijstjes komen er weer voorbij :j Hier gaat het gestaag maar vandaag ben ik op een magische grens beland, ik ben eindelijk -25 kg. Ik was zo blij vanochtend haha!!

O: kvark met ontbijtgranen bolletje
T: tomaatjes en komkommer
L: 3 boterhammen met beleg, geen idee wat maar denk 30+ kaas, kipfilet en sandwichspread
T: appel
A: verse pizza van de AH (die is gewoon onder de 600 kcal!!!) dus zin in :D
T: nog een reepje en wat druiven

Dit weekend ga ik lekker weekendje weg, let dan wel beetje op maar ga dan niet alles afwegen enzo :)

Nikki_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-18 11:43

Wow 25 kg is echt heel erg veel! Netjes en wat een doorzettingsvermogen heb je daarvoor nodig!

Over het wegen; dagelijks is soms juist fijn omdat je dan een gemiddelde kunt pakken en ook je patroon kunt zien. Ik kom bijv een week voor de menstruatie standaard 1,5 kg aan en dit daalt daarna weer. Als je dat niet weet maak je je zorgen om niks. Het risico is wel dat je ee obsessief van kunt worden maar dat weet je zelf denk ik het beste :) ik heb me nu al 2 weken niet gewogen maar doe dat volgende week weer.

Ik ben gisteren uiteten geweest (3 gangen en flesje wijn) dus ruim boven mijn calorieën uitgekomen.
O: kvarg met walnoten
T: meloensalade en eiwitshake
L: Italiaanse bol met geitenkaas walnoot en honing
T: dadels met geitenkaas
D: drie gangen en veel wijn
B: bodypump
Ik had mijn horloge niet om tijdens sporten maar verwacht rond de 2200 calorieën te hebben verbrand en exclusief avondeten kwam ik op 1193 calorieën dus dit is dik in de plus geschoten haha. Vandaag maar weer iets strenger en de wijntjes laten staan :) morgen waarschijnlijk weer iets ongezonder.

O: geen
L: kaiserbroodje met geitenkaas walnoot en honing plus gekookt ei
T: salade met rucola, paprika, komkommer en tomaat
D: nog niet bekend maar samen dus in overleg.

Yonker

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-18 11:44

Haha ik heb nog steeds flink overgewicht en was echt heeeeel zwaar dus dan vliegt het er in het begin wel echt af. Gaat nu wel langzamer helaas :+ Maar dankjewel!

Lekker wijntjes <3 Ik ga dit weekend ook wat wijntjes drinken _O-

Kimmie25501

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-18 11:46

Bedankt Bhriseis! Maar op dit moment heb ik bijna geen school meer haha. Sws is het nu vakantie, en ik heb al een paar weken alleen facultatieve lessen omdat ik bijna eindexamen heb.
Supergoed Yonker!