In therapie, wie nog meer?? Elkaar ondersteunen?!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Riverrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-15 11:27

Nou ik heb me labeltjes gekregen van het persoonlijkheidsonderzoek.
Ik heb een borderline persoonlijkheidsstoornis en een (lichtelijk) paranoïde persoonlijkheidsstoornis. -O-
Uiteraard dit veranderd niks aan mij. Maar toch is een stempeltje niet leuk.
Wat wel fijn is is dat ze ook alle goede eigenschappen hebben uitgezocht. En aan de hand daarvan hebben ze een behandelplan op maat gemaakt, waarbij voor mij vertrouwen en binding het belangrijkste is. Ze willen dat ik me hecht aan mn behandelaar (zeiden ze lachend, omdat dat wat gek klink)
Juist omdat dat een moeilijk punt is voor mij. Maar de behandeling werkt minder goed als er niet genoeg vertrouwen is.

Daarnaast heb ik ook nog een verleden te verwerken wat tot nu toe niet is gelukt omdat ik nooit iemand vertrouw.

Kortom wel fijn dat ze verder kijken dan alleen een labeltje plakken.
Heb een uitgebreid verslag. Soort handleiding over mezelf. Dat is wel fijn.

SincereQ

Re: In therapie, wie nog meer?? Elkaar ondersteunen?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-15 17:49

Heftig riverrr! Maar fijn wat ze voor je doen!

Ik ben inmiddels aardig opweg met de cbasp. Valt me behoorlijk zwaar. Conclusie van elke situatie analyse komt tot nu toe op hetzelfde neer, behoorlijk klote! En de cbasp is niet echt iets wat mij daarbij helpt. Wel het leren anders reageren, maar voor de reden eronder is denk ik iets van schematherapie nodig. Ik ga nu iig wel gewoon verder met de cbasp, het maakt me namelijk wel bewust van wat ik echt zou willen.

ikkedus

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-15 21:47

Wat is cbasp eigenlijk? Mij raden ze Dialectische gesprekstherapie aan. Dat spreekt me wel aan, maar het doet ook niks met het verleden en waarom ik ben wie ik ben. Schematherapie wel. Ik zou dus graag een combi willen.

SincereQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-15 00:52

Het staat voor Cognitive Behavioral Analysis System of Psychotherapy. In nl is het vrij nieuw nog. Cbasp is speciaal ontwikkeld voor de behandeling van chronische depressie. Het is een combinatie vsn oa cgt en ipt.

ikkedus

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-15 22:28

En toen ging mijn reis naar Bali ( heerlijk Zen, mindful etc) niet door . Na wat uurtjes onzekerheid op Schiphol zijn we naar huis gestuurd. Dat helpt ook niet!!!

SincereQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-15 23:39

Jeetje wat balen!!! Waarom is het niet door gegaan?

ikkedus

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-15 04:28

Door de vulkaanuitbarsting op Java. Het vliegveld is dicht en mijn vlucht is gecanceld. Hong Kong was vol gestrande reizigers en doorvliegen naar Bali kon niet.

saffire

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-15 08:49

Hallo,
Al even niet geweest, veel meegemaakt, maar nu weer aanwezig

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-15 09:02

Hoi Saffire,
het klinkt naar een gematigd bericht: 'veel meegemaakt' betekent lang niet altijd 'er is veel goeds gebeurd'.

Maar fijn dat je weer aanwezig bent!

saffire

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-15 17:17

De therapie is lastig, veel emoties die bovenkomen,incl herrinderingen en dat is poedersuiker en rete moeilijk

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-15 08:47

Hoei! Vervelend! !

Aan de ene kant is therapie erom jou te helpen en soms gaan dingen met golven - maar ik hoop wel, dat je uitgebreid met de therapeut hebt gesproken over technieken om het voor jou behapbaar te houden.
Zijn er dingen die je voor jezelf kunt doen en die jou helpen, als er nare dingen bovenkomen?
Kun je van tijd tot tijd ontspannen en genieten bijvoorbeeld een wandeling?
Sterkte!

saffire

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-15 16:16

Nare dingen mogen er zijn,is ook beter om dat te laten komen
Wandelen helpt, doe ik elke avond,even me hoofd laten leeg waaien

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-15 22:27

Ja, nare dingen wegstoppen, "dat is het niet".
Het kan zin hebben om tegen jezelf te zeggen "dat dat deel van jou, dat de pijn voelt" welkom is. Maar svp zonder de rest van jou overstuur te maken!

Fijn dat wandelen helpt!

Riverrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-15 15:32

Even een update van hier.
Het gaat eigenlijk heel goed.
Ik heb het erg druk met de zorg voor mijn zoontje. Die heeft nog wat prematuren problemen en medicatie en we moeten veel naar t ziekenhuis.
Maar hij doet het al met al heel goed nu en hij is eindelijk weer gaan groeien. Hij is bijna 5 kg.
(5,5 maand oud)

Ik zit nog even in de ziektewet om terugval te voorkomen.
Over twee weken begint mijn dagbehandeling op de moeder kind unit.
Dus ik ga heel gezellig met mijn zoontje samen in therapie. Ik heb er wel zin in!

ikkkke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-15 11:13

Wat fijn River dat het beter met je gaat! Leuk ook om te lezen dat het al bij al goed gaat met je zoontje en hij is beginnen groeien. Geniet lekker van je zoontje!

Suusenmalvin

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-15 15:02

Hey River!
Jeetje, heftig he, zo'n stempel? Vond ik ook hoor. Dan is het zo definitief ofzo..
Fijn dat het met je mannetje goed gaat en met jou nu ook! Geniet van deze mooie momenten.

En de rest ook allemaal sterkte. Omgaan met heftige dingen uit je verleden is niet fijn.

Ik loop nu een tijdje bij die wat vreemde psychotherapeut. En weet je? Het gaat echt super goed met me! Wel af en toe nog een depressieve terugval, maar mede met hulp van de medicatie duren die momenten nog maar een paar dagen.
Ik krijg EMDR en Brainspotting therapie naast de schematherapie.
We willen iig eerst de dingen verwerken, voordat we weer de toekomst ingaan.
En die verwerkingstherapieeen werken zo verbazingwekkend goed! Echt heel bizar! Het lijkt wel een tovertruc :D

Ik kan het zeker aan iedereen aanraden! Go for it :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-15 15:05

Wat goed om te horen dat het zo goed gaat met jullie!!

UhNee

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-15 15:11

Jeee wat een fijne berichten allemaal! Doet me echt goed om te lezen! Ga zo door! *\o/*

Met mij gaat het ook heel goed! Ik ga na de vakantie nog wel weer verder met individuele therapie omdat mijn psychologe dat een handige stap vond, maar ik verwacht dat dat nog maar een paar keer gaat zijn. Ik heb ook een hele fijne manier gevonden om mijn hoofd even leeg te maken en te ontspannen: hardlopen!

Duplo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-15 16:37

Hardlopen is heerlijk he

Ben ik in maart ook mee begonnen

Fijn om al die positieve berichten te lezen!

Ik loop nog bij een haptotherapeute
Gaat hier ook goed, zelfs al samen met mijn vriend snelweg gereden!
Ondanks soms wat zware dagen blijft het een stijgende lijn :)

claudiadvx

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-15 11:49

hoi iedereen :wave:
ik heb hier vorig jaar al een poosje meegepraat, toen was ik in behandeling van een paniekstoornis icm agorafobie. dit heeft me heel erg geholpen!
nu merk ik toch weer dat de lijn die zo aan het stijgen was een beetje aan het dalen is helaas.
ik moet veel huilen en voel me een beetje down. er zijn een paar dingen gebeurt waardoor dat komt die ik nog niet verwerkt hebt. onderanderen dat het al bijna 5 maand uit is met mijn relatie, daar zit ik nogsteeds heel erg mee. ookal zijn we maar 3 maand bij elkaar geweest.
tussen de meiden op stal is heel veel gezeur geweest en mijn beste vriendin is door 2 anderen bij de paarden weggepest. nu gaat dit de betere kant op maar wantrouw ze nog wel.
ik hoop dat ik ondanks dat ik vorig jaar zo hak op de tak weggegaan ben uit dit topic ik nog welkom ben :o

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-15 13:32

Iedereen is hier welkom, dus ook jij Claudia :)

coldsummers

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-15 00:42

Ben ik weer, mijn EMDR is over, 2 sessies gehad. :')
Heeft geholpen, heb gelijk de twee zwaarste ervaringen gepakt en de rest ging vanzelf mee.
Tevens cognitieve gedragstherapie gehad en heb nu nog twee sessies.
Dinsdag heb ik hem verteld over mijn "selfharm issues" en hij deed er nogal lichtjes over. :')

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-15 10:11

Hoi Coldsummers,
wat fijn, dat de rest 'vanzelf' meekwam! (In driekwart van de gevallen gebeurt dat ook gewoon, maar het is wel heel fijn om te ervaren! )
Opgeruimd staat netjes! !
Geldt dit ook voor joyw self harm issues? Ik kan me voorstellen dat 'de angel er nu uit is' en de wond zelf nu simpelweg kan gaan genezen. Of gaan jullie daar nog een emdr sessie over doen? (In het kader dat emdr pas klaar is, als je prettig in het hier en nu leeft en vertrouwen hebt in de toekomst. )

UhNee

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-15 12:17

Fijn coldsummers! Wat vond je van de emdr? Was het zwaar of viel het wel mee?

Ik heb helaas weer een paar mindere dagen.... Ben enorm moe, minder vrolijk, aan het piekeren enzo... Afentoe zou ik echt heel graag mijn hersenen uit mijn hoofd willen halen en even op mijn nachtkastje willen zetten ofzo. Word gewoon moe van al dat nadenken, meh.

coldsummers

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-15 19:53

EMDR was wel pittig, mijn ogen deden pijn van de concentratie na die twee sessies. Ik kon daarna wel gewoon naar mijn werk (cursus/opleiding 's avonds voor zelfstandig ondernemer).
Helaas reageerde the therapeut niet zoals ik had verwacht toen ik hem vertelde dat ik mezelf dus opzettelijk pijn doe. Dus EMDR zal er wel niet inzitten. Maar ik heb soms dagen dat ik zonder kan, en soms moet het elke dag. Maar we komen er wel uit. Ben blij dat ik het hem heb verteld want nu hoef ik niet meer bang te zijn.

Ik heb ook mindere dagen. Soms heb ik echt een depressieve bui, maar volgens mijn therapeut ben ik niet depressief (ik kon immers nog lachen). Maar goed.

UhNee, herkenbaar. Mijn hersenen maken voor ik ga slapen altijd overuren, ik denk en denk dan maar en kan niet in slaap komen.