Algemeen Coronatopic #5

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-21 20:10

besita schreef:
Hier in Belgie zei de intensivist ook dat mensen een verkeerd beeld ( men denkt aan de oudjes) hebben van wie op ic terecht komt
Het profiel is inderdaad mannelijk tussen 50 en 70
Maar meer de bon vivant persoon ( ondernemer ,van het leven profiterend en dus vaak zwaarlijvig)

Dat vind ik een mooie omschrijving ,,Bon Vivant,, :)

mysa
correspondent/vertaler

Re: Algemeen Coronatopic #5

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-21 20:15

Bon Vivant klinkt inderdaad wat vriendelijker dan Bourgondiër.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-21 20:18

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-21 20:23

Popstra schreef:
besita schreef:
Hier in Belgie zei de intensivist ook dat mensen een verkeerd beeld ( men denkt aan de oudjes) hebben van wie op ic terecht komt
Het profiel is inderdaad mannelijk tussen 50 en 70
Maar meer de bon vivant persoon ( ondernemer ,van het leven profiterend en dus vaak zwaarlijvig)

Levensgenieter :j

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-21 20:26

Eigenlijk is die term best gemeen, een hoop mensen die zwaar zijn zijn dit juist omdat ze hun problemen weg eten. Maar dat is nogal off-topic.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-21 20:28

Thioro schreef:
Ik denk trouwens ook dat de Engelse variant ook al lang overal rondwaaide en dat we nog een flinke slag gaan krijgen voor de vaccinaties effectief kunnen zijn.
En dan hoop ik maar dat die vaccins idd effectief zijn.
Qua immuniteit vast wel maar voor hoe lang en ik volg even niet hoe een vaccin mensen minder besmettelijk kan maken. Asymptomatische mensen kunnen ook verspreiden dus waarom gevaccineerde mensen dan niet?

Het vaccin zorgt er alleen maar voor dat als je besmet raakt, je minder ziek wordt. Er is nog niets duidelijk over al dan niet besmettelijk zijn. Als je zo door redeneert (met de aanname dat je dus wél besmettelijk bent) dan doet het vaccineren van zorgpersoneel eigenlijk niet zo heel veel voor de bescherming van kwetsbaren, alleen het vaccineren van kwetsbaren zelf doet dat echt. Ook zullen quarantaine periodes waarschijnlijk niet veranderen totdat de gewenste vaccinatie graad behaald is. En dat duurt nog wel een tijdje. Ik wil niet te zwartgallig doen, maar het kan serieus nog een heel flinke tijd duren voordat de beperkingen echt weg zijn.
De organisator van Pinkpop die ik op de radio hoorde namens de evenementen sector had dat plaatje volgens mij niet goed helder .. zij vragen om een Garantiefonds vanuit de overheid zodat ze vast kunnen beginnen met het organiseren van festivals e.d... maar juist Pinkpop is kansloos dit jaar....

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-21 20:33

Mijn kleine teen zegt dat we hier nog wel tot juni mee zoet zijn, at best.
Maar hier lijken mensen soms echt te denken dat ze na vaccinatie en niet meer ziek kunnen worden en niet meer besmettelijk kunnen zijn. Vaccinatie =vrijheid.
Ik vermoed dat dat wel genuanceerder ligt.

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-21 20:38

Sizzle schreef:
Eigenlijk is die term best gemeen, een hoop mensen die zwaar zijn zijn dit juist omdat ze hun problemen weg eten. Maar dat is nogal off-topic.

Of omgekeerd: het is niet omdat je een normaal gewicht hebt en niet overdreven veel eet of drinkt dat je niet van je leven zou genieten :?

Bloodymary

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-21 20:40

Haha, eigenlijk slaat het nergens op nee. Net als dat dikkerdjes gezellig zijn. (En dunnertjes niet?).

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-21 20:42

Sclimpre schreef:
Sizzle schreef:

Of omgekeerd: het is niet omdat je een normaal gewicht hebt en niet overdreven veel eet of drinkt dat je niet van je leven zou genieten :?

Het gaat er toch gewoon om "profiel van wie op ic beland " en dat is niet de persoon die veel mensen voor ogen hebben

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-21 20:51

Blussem schreef:
Nou ik ben ook benieuwd hoe vaccineren gaat. Ik dacht dat maar zo 25 % van de zorg medewerkers zich wou laten vaccineren.

Grootste problemen blijkt niet zo zeer te zijn dat ze ziek zijn maar eerder doordat ze zich verplicht ziek moeten melden vanwege zieke gezinslid waardoor men verplicht in isolatie moet. Met een beetje pech kun je dan wel een hele maand niet werken.

Eigenlijk ben ook ook verbaast dat ze de mensen niet op testen of ze virus al gehad hebben. Ik denk dat juist hier het meeste mee kan op oogpunt van de besmettingen indammen.

Volgens de laatste peilingen wil 70% van de “zorgmedewerkers” zich laten vaccineren. Met uitschieters naar boven (internisten 97%) en naar onder (oudere peiling gaf 34% op vph aan, maar goen was de vaccinatiebereidheid sowieso nog lager).

Olympia schreef:
Ik ben nog steeds negatief getest
Vandaag wederom een negatieve test uitslag.

Ben er toch erg blij mee nadat ik 7 dagen lang op een woning heb gewerkt waar alle clienten Corona hadden. Blijft toch spannend of je zelf corons gaat krijgen of niet.

Wat fijn! Hopelijk blijft dat zo!

Thioro schreef:
En dan hoop ik maar dat die vaccins idd effectief zijn.
Qua immuniteit vast wel maar voor hoe lang en ik volg even niet hoe een vaccin mensen minder besmettelijk kan maken. Asymptomatische mensen kunnen ook verspreiden dus waarom gevaccineerde mensen dan niet?

En misschien hebben inderdaad al veel meer mensen dan we denken het gehad. Ik vind het bvb ook wel opmerkelijk dat ik sinds het begin van de pandemie niets gekregen heb, nog geen loopneus. Geen enkele van mijn collega's bvb ook niet. En wij zijn allen gewoon blijven doorwerken. Meerderen onder ons ook al getest geweest door omstandigheden en iedereen steeds negatief. Hebben wij dan zoveel geluk of hebben we het toch al gehad en hebben we toevallig een stevige dosis antistoffen? Je weet het idd niet.

W.b. Hoeveel mensen het hebben gehad: de pienter-studie onderzoekt dit en die komt nog steeds niet boven de 10% uit. Dus dat valt flink tegen.

Qua besmettelijkheid: iemand die asymptomatisch is heeft wel veel virusdeeltjes, maar is er niet ziek van. Maar dus wel besmettelijk.
Als het vaccin goed werkt zou het kunnen dat het virusdeeltjes opruimt voor het überhaupt de kans krijgt voldoende te vermeerderen om besmettelijk te zijn. Het krijgt dan gewoon geen voeten aan de grond bij mensen.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-21 21:02

Ik gok erop dat de druk van de zorg af gaat en dat daardoor steeds meer wel weer kan. Dat er nog mensen ziek worden is niet leuk, maar gaat hoe dan ook nog gebeuren. Als het er maar niet meer zoveel ineens zijn. Zoals nu.

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-21 21:51

Ik zag in het nieuws dat UK al 1milj vaccins gezet heeft .
Zij gaan ook voor eerst de 1 ste prik bij zoveel mogelijk mensen
Tweetal weken na vaccinatie zou je met een besmetting al niet meer in het ziekenhuis belanden ..dat is toch al een mooi vooruitzicht !

Belgie loopt weeral als een diesel :roll: ..liggen al ruim 90000 vaccins in zh en nog maar 6000 gezet

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-21 21:59

Ik vraag me af op welke data ze dat baseren van die ene prik. In Amerika was er ook al verpleging 1x geprikt en vervolgens ziek geworden, dat schiet toch niets op?
Wat nou als de booster niet meer goed boostered na langere tijd? Ik vind het maar eigenwijs om meteen onder een noodtoelating hup gelijk maar tegen de adviezen van de uitvinder te gaan werken.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-21 22:09

Thioro schreef:
Mijn kleine teen zegt dat we hier nog wel tot juni mee zoet zijn, at best.
Maar hier lijken mensen soms echt te denken dat ze na vaccinatie en niet meer ziek kunnen worden en niet meer besmettelijk kunnen zijn. Vaccinatie =vrijheid.
Ik vermoed dat dat wel genuanceerder ligt.

Daarbij mogen ´we´ héél blij zijn als eind juni 50% van de bevolking gevaccineerd is. Er zijn ALTIJD onvoorziene vertragingen/complicaties. Zie alleen al de huídige vertragingen.

Overigens begrijp ik het allemaal niet zo. Ik bedoel het griepvaccin gaat in een paar weken in de arm. Maal twee vanwege de drie weken en ik kom bij lange na niet op een klein jaar voor de hele bevolking.

Ook een eventuele beperkte productie/levering kan het niet zijn. Kijk naar de huidige vertragingen. Bijna geen land is helemaal op zelfs dát schema.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-21 22:22

1 land is ver voor op schema: Israel.
Die hebben al 15% van de bevolking geprikt.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-21 22:27

besita schreef:
Popstra schreef:

Ja, wie riep mij?? {:}

_O- _O-

Vanmiddag met 1 knuffellief lunch op het terras van de Venta 1 km verderop; porra antequerana onder de zuidelijke zon.

Binnen zelfs de gemeentegrens, met bubbelgenoot, markers mee/op, handen ontsmetten terras op/af, véél afstand; kleine ongemakken.

Afkloppen met vingers gekruisd: Gibraltar en de halve Spaanse provincie er omheen zijn onder strénge afsluiting. Pfffffff.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-21 22:31

Engeland gaat tot half februari in strenge Lockdown, Duitsland heeft verlengd , iemand nog het gevoel dat hier de negentiende de boel weer open gaat ? Denk het niet .

Blussem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-21 22:33

Blue_Eyes schreef:
Het lijkt er op moment op dat net iets meer dan 70% van de bevolking zich wil laten vaccineren, ik denk eigenlijk niet dat dat percentage onder zorgmedewerkers heel veel lager ligt.
Ik kan hem even niet meer terughalen, maar ik zag ergens een grafiekje waaruit die ruim 70% bleek. Alleen onder aanhangers van FvD was de vaccinatiebereidheid heel veel lager, rond de 15% zo uit mijn hoofd. Zelfs PVV'ers bleken toch wel veel meer bereid zich te laten inenten.

Het je hier een bron van?

Ik zat btw iets naast. Moet 36% zijn.
Bron: https://www.volkskrant.nl/nieuws-achter ... ~b3875965/

Coby
Moderator Over Paarden
The one and only

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-21 22:34

Je wilt niet weten hoeveel boze ouders ik inmiddels in de mail hebt....
Als de sluiting nog langer duurt zet ik de mail uit ;)

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-21 22:35

besita schreef:
Popstra schreef:

Ja, wie riep mij?? {:}

_O- _O-

Vanmiddag met 1 knuffellief lunch op het terras van de Venta 1 km verderop; porra antequerana onder de zuidelijke zon.

Binnen zelfs de gemeentegrens, met bubbelgenoot, markers mee/op, handen ontsmetten terras op/af, véél afstand; kleine ongemakken.

Afkloppen met vingers gekruisd: Gibraltar en de halve Spaanse provincie er omheen zijn onder strénge afsluiting. Pfffffff.

friezenfan2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-21 22:35

Nee ik geloof niet dat we 19 januari hier uit die lockdown gaan.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-21 22:36

friezenfan2 schreef:
Nee ik geloof niet dat we 19 januari hier uit die lockdown gaan.

Ik ook niet. Ik zie eerder 1 maart gebeuren.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-21 22:45

Op nu.nl staat een overzicht wie wanneer aan de beurt is om gevaccineerd te worden.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-21 22:49

Blussem schreef:
Blue_Eyes schreef:
Het lijkt er op moment op dat net iets meer dan 70% van de bevolking zich wil laten vaccineren, ik denk eigenlijk niet dat dat percentage onder zorgmedewerkers heel veel lager ligt.
Ik kan hem even niet meer terughalen, maar ik zag ergens een grafiekje waaruit die ruim 70% bleek. Alleen onder aanhangers van FvD was de vaccinatiebereidheid heel veel lager, rond de 15% zo uit mijn hoofd. Zelfs PVV'ers bleken toch wel veel meer bereid zich te laten inenten.

Het je hier een bron van?

Ik zat btw iets naast. Moet 36% zijn.
Bron: https://www.volkskrant.nl/nieuws-achter ... ~b3875965/

Ik moest even zoeken, maar:
https://www.maurice.nl/2021/01/03/vacci ... -2-1-2021/