Naar de sportschool!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Eulogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-19 13:07

2 gram per kg lichaamsgewicht is idd eerder de max, 1-1,5 gram of zo is meer dan zat over het algemeen. Zou de oorzaak van je duizeligheid dus inderdaad ergens anders zoeken, even bloed laten prikken idd?

Ik weeg 62kg en eet rond de 100g eiwit bij 5x zware krachttraining per week.

Edit: maar waarom denk je dat het per se van te weinig eiwit komt? Dat lijkt me eerlijk gezegd sterk. Maar goed, koop anders inderdaad whey oid als je het wil proberen, dan heb je bijna alleen eiwitten met minimaal extra khd/vet en het kan geen kwaad.

MadelonSunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-19 13:23

@Eulogy Omdat mijn trainster zei dat het eventueel daar van kon komen :+ En omdat ik na het eten van noten me wel echt beter voel. Een (of 4 :') ) boterham of eierkoek eten helpt op zo'n moment niet. Noten specifiek wel dus lijkt me dan geen suiker/koolhydraten te kort maar meer iets richting eiwitten :?

Huisarts is een optie maar voor mij wel echt de laatste. Ik heb zo vaak bloed laten prikken omdat ik veel moe was etc en dan kwam er helemaal niks uit. Ik ben er dan niks mee opgeschoten. Het heeft me alleen tijd en geld gekost. Dan ben ik liever duizelig :x en eigenwijs waarschijnlijk. Ik wacht deze week nog even af hoe het gaat en zondag de bloeddrukmeting. Mocht ik deze week nog veel duizelig en mijn bloeddruk laag zijn, ga ik erover denken om naar de huisarts te gaan :P

@Sintara Tofu lijkt wel wat voor mij! Ik zet het op mijn boodschappenlijstje :)

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-19 13:44

Je kunt de tofu altijd proberen toch? :) Ik vind het zelf niet heel boeiend maar klein gesneden in saus is het prima.

In noten zit ook wel best wat calorieën. Misschien wat ruimer zijn met plantaardige oliën in je eten? Bijna 100% calorieën en het vult niet zo als wanneer je die calorieën met boterhammen moet bijeten.

Bij bonen moet je trouwens niet denken aan sperziebonen (niet dat die slecht zijn, wel anders) maar eerder aan zwarte bonen, linzen of kidney´s bijvoorbeeld.

Sannens

Re: Naar de sportschool!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-19 13:53

Ik zie zelf ook niet helemaal de link tussen meer eiwitten eten en een lage bloeddruk. Mogelijk kan je proberen om wat meer zout te eten, dat kan mogelijk je bloeddruk wat verhogen waardoor je misschien minder duizelig bent.

Meer eten is soms ook lastig, maar misschien kan je eens kijken naar muslirepen (mogelijk met extra eiwitten toegevoegd) of bijvoorbeeld ontbijtkoek, zodat je toch hoger in je energie inname gaat zitten?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-19 14:01

Ik weet niet helemaal hoe het voor vrouwen ligt, maar 2gr/kg vind ik niet extreem.

Om wat getallen voor krachtsportende mannen te noemen:
Layne Norton: 1.75-2.42 gr/kg
Eric Helms: 1.9-2.2 gr/kg (bulk) en 2.3-3.1 gr/kg (cut)
Scott Herman: 2.2-3 gr/kg
IFBB pro: 3.3 gr/kg minimum en 4.4 gr/kg enhanced

(gebaseerd op vetvrije massa)

@MadelonSunny
De meeste eiwitsupplementen zijn op basis van zuivel (whey, casein) of vlees (de duurdere supplementen) dus daar zal je ook voorzichtig mee moeten zijn. Of zoals Karuna op zoek gaan naar eiwitsupplementen op plantenbasis wat niet erg smakelijk klinkt.
Verdraag je wel eieren? Supermarkten en groothandels hebben vaak vloeibare eiwitten te koop wat gebruikt kan worden voor toetjes e.d., maar je kan ze ook zo door een shake mengen met wat fruit en water.

Edit: zie dat het meer over totaal lichaamsgewicht en minder sport gaat, bovenstaande getallen zijn dus niet helemaal van toepassing.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 30-04-19 14:37, in het totaal 1 keer bewerkt

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-19 14:20

Ik ken ze niet (dat zegt niks want ik kijk geen sport :p ) maar zijn dat misschien topsporters?

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-19 14:28

Op plantbasis kom je meestal uit op soya of erwt basis (peulvrucht dus hier een no go) of gefermenteerde rijst (niet aan de raden ruikt oogt en smaakt als gebruikte kots :r ) of de zonnebloem of amandelversie. Zonnebloem nog wel te krijgen, amandel heel lastig en ook moeilijk te bestellen maar wel smakelijk en meer dan peperduur >18 euro voor een pot. De niet peulvrucht variant is toch al duur trouwens.

Nagenoeg alle eiwit aanvullers zijn op zuivelbasis en met smaakjes. Meer vlees was volgens de dietiste de meest efficiente aanvulling. Voor mij lastig ivm dierwelzijn maar vooral teveel vlees vinden mijn darmen niet fijn. Idem eieren en eiwit van eieren. Darmen gaan piepen.

Voor mij is idd 0,8/0,9 gram per kilo met flink krachttraining genoeg volgens ziekenhuis. :j en dat is met een brak lijf/spijsverteringsstelsel dus met opname problemen.

MadelonSunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-19 14:40

Ik geloof niet dat ik mezelf moet gaan vergelijken met topsporters _O-

@Sintara Tellen kikkererwten en tuinerwten ook? :Y) Die bonen die jij noemt lust ik niet (behalve sperziebonen dan) :+ Extra olie toevoegen ga ik doen. Op de dagen dat ik sport/veel wandel dan want de andere dagen zit ik maar 100-200kcal onder mijn verbruik en dat is prima gezien het feit dat ik nog wat vet wil verbranden :)
Als ik google op de combinatie van vet verbranden en spiergroei, lees ik toch vooral veel eiwitten eten (1,2 - 2gr/kg). Vet verbranden doe je ten slotte door minder te eten en je spieren kunnen alleen groeien op voedingsstoffen. Waarbij eiwitten een grote rol spelen. Dus dan kom ik toch weer uit op meer eiwitten eten.

@Sannens Ik zie hem ook niet maar ervaar hem wel. Tenzij het tussen mijn oren zit natuurlijk :P Maar dan is heel het duizelig zijn iets dat tussen mijn oren zit.
Nadeel van mueslirepen en ontbijtkoek is dat het toch wel erg vult. Ik maak elk weekend wel amandelrepen of bananenbrood waarbij ik vooral op de eiwitten let. Die tussendoortjes helpen mij ook wel :j

Eiwitshake van mijn vriend kan ik goed verdragen. Ik lees nu dat daar maar 2,6% lactose in zit dus wellicht dat ik het daardoor goed kan hebben. En ik neem het nooit 's ochtends. Dit jaar 1 keer op en dat was 's avonds. Het smaakt trouwens ook goed :o
Ik ga het toch maar wel proberen op de dagen dat ik sport. We gaan het zien :)

proven02

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-19 14:41

Eet je savonds dan alleen groenten en aardappels of vegetarisch iets erbij? Want daar zit vaak ook al tussen 10 en 20 gram eiwit in. Lust je eieren? 1 of 2 eieren en je heb ook al een stuk meer eiwitten binnen. Als je volkoren of spelt brood eet krijg je daar ook al veel eiwit van binnen. Eventueel kaas of wel een keer kip of rosbief op brood ? Je kan het altijd nog aanvullen met een proteïne reep (zelf maken of kopen) of een proteïne shake, maar als je het graag uit eten wil halen dan zou ik toch overwegen iets van kwark of melk af en toe te nemen of vlees op brood of vleesvervanger savonds bij het eten.
Ik kom elke dag makkelijk boven de 100 gram uit en vet tussen de 50 en 60. Eet vaak vegetarisch savonds, wel elke dag kwark voor het slapen en pindakaas of kaas op brood. Maar stel je neemt de kwark niet dan zou je de 80 zeker moeten kunnen halen met normaal voedsel en eventueel dus aanvullen met een proteïne reep de dagen dat je sport.

MadelonSunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-19 15:04

@proven02 Thanks voor de tips!

Wij eten 3 dagen in de week wel vlees of vis :j Meestal 2x kip en een keer garnalen of zalm. We eten weinig vlees vanwege dierenleed en CO2 uitstoot. De kip die we eten komt van een plaatselijke boer waarbij de kippetjes een heel goed en relatief lang leven hebben. Verder eten we vaak 1 keer in de week een vega Schnitzel van Garden Gourmet (15gr eiwit). 1 keer soep dus dan mis ik vaak wel een vleesvervanger. En dan nog 2 keer over waarbij het gerecht gewoon echt vega is dus dan zit er vaak wel iets als tuinerwten in. Dus denk dat ik normaal ook wel op 80 kom dan inderdaad :j Maar ik moet er wel echt op letten want ik eet voor ik het door heb vega zonder vleesvervanger :x Zoals voor vanavond het plan was met Quesadilla met zoete aardappel en rucola. Maar die schuiven we een dagje op en ik haal er nog wel iets van tuinerwten bij. Het is ook eigenlijk meer een lunch maar ik eet ook gewoon liever lunch dan diner :+
Brood (desemgranen) eet ik altijd 's middags 2 met hummus en kipfilet. En dan 2 met kaas, hütten käse of tonijnsalade. Dus daar haal ik denk wel voldoende uit.

Een bak kwark is voor mij bijna niet te doen. Ik kan overdag best wat lactose verdragen. Ik drink ook gewoon cappuccino. Maar echt een bak kwark word ik altijd misselijk van. Ik heb het 's middags zelfs al met hütten käse dat ik zo'n rare smaak in mijn mond krijg. Ik heb van het weekend een pot Griekse yoghurt gekocht dus ik ga het gewoon vanavond weer proberen :Y)

Sannens

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-19 15:17

Ik vind gewone kwark ook niet te eten eigenlijk en al helemaal geen bak. Ik merk dat het beter is als kwark met een smaakje, zoals Skyr Vanille of bosvruchten heb. Dan krijg ik het veel beter weg en minder last van zo'n rare smaak in mijn mond.

Eulogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-19 15:21

En Griekse yoghurt? Ik vind kwark ook niet lekker.

proven02

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-19 15:29

Hm hebben jullie het weleens proberen te eten met aardbei of blauwe bessen erin en dan een klein beetje Cruesli of muesli (15gram) en een beetje honing.
Mijn vriend lustte ook nooit kwark maar op deze manier kan hij er geen genoeg van krijgen.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-19 15:32

Ik eet vaak als ontbijt een flinke kom Skyr biologisch naturel met een handvol fruit (vanmorgen waren het blauwe bessen en aardbeien, maar heb ook vaak frambozen en/of kiwi bv.) en dan een klein beetje geroosterde muesli met zaden van de AH.
Grootste deel vd maaltijd is dan wel de skyr, maar die helemaal puur wegwerken vind ik ook niet zo lekker en op de manier hierboven beschreven vind ik het heerlijk en is het ook een volwaardig ontbijt voor mij.

MadelonSunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-19 15:48

Ik vind Griekse yoghurt juist erg lekker. Zeker met wat honing en gepofte rijst en tarwe. Of noten en vruchten. Zou het echt heel graag als ontbijt eten. Maar dan ben ik de rest van de ochtend erg misselijk dus helaas geen goed plan. Daarom tijdje terug met Alpro Sojayoghurt geprobeerd. Alleen daar werd ik bijna net zo misselijk van dus dan ga je je ook wel afvragen of het hem in de lactose zit :?
Ik zit nu aan een klein bakje griekse yoghurt dus we gaan meemaken hoe het bevalt als ik het op heb :')

proven02

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-19 15:51

MadelonSunny schreef:
Ik vind Griekse yoghurt juist erg lekker. Zeker met wat honing en gepofte rijst en tarwe. Of noten en vruchten. Zou het echt heel graag als ontbijt eten. Maar dan ben ik de rest van de ochtend erg misselijk dus helaas geen goed plan. Daarom tijdje terug met Alpro Sojayoghurt geprobeerd. Alleen daar werd ik bijna net zo misselijk van dus dan ga je je ook wel afvragen of het hem in de lactose zit :?
Ik zit nu aan een klein bakje griekse yoghurt dus we gaan meemaken hoe het bevalt als ik het op heb :')

Die alpro heb ik laatst ook geprobeerd wat is dat ranzig zeg niet te doen. Gelukkig ben ik niet de enige die dat vind.

Sannens

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-19 15:56

proven02 schreef:
Hm hebben jullie het weleens proberen te eten met aardbei of blauwe bessen erin en dan een klein beetje Cruesli of muesli (15gram) en een beetje honing.
Mijn vriend lustte ook nooit kwark maar op deze manier kan hij er geen genoeg van krijgen.

Het gaat bij mij niet perse om de smaak, maar de vervelende smaak/gevoel in je mond daarna. Met cruesli en fruit heb ik dat gevoel nog steeds, maar het is wel beter te behappen qua smaak, dat zeker.

MadelonSunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-19 15:56

Echt hea! Een collega raadde het aan. Zij ontbijt er altijd mee. Ik heb de pot leeggegeten maar was blij toen hij leeg was :')

@Sannens Ja dat heb ik dus ook.. Wat je daarna ook eet, het gaat gewoon niet weg -O-

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-19 18:47

Ik ben fan van kwark van campina (met vanille of mango, naturel is niet lekker :') ) en havermout. Soms gooi ik er ook nog beetje eiwitpoeder bij.

melle_odet

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-19 20:22

MadelonSunny schreef:

Ik kan ook slecht Lacoste verdragen.
Ik eet proteïne kwark van melk Unie, zonder lactose. Bij de Jumbo en Albert Heijn te krijgen, de cocos smaak is erg lekker.
Het is een zwarte verpakking met witte letters en een cocosnoot er op.

MadelonSunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-19 20:43

Aah thanks! Ze hebben ook een yoghurt voor onderweg. Handig voor activiteiten waarbij ik erna niet gelijk thuis naar de koelkast kan lopen zoals vrijdag een dogsurvival :D Die kokoskwark ga ik proberen voor de ochtend.

Jullie helpen me lekker op weg. Superfijn!

Deze week sport ik 1 keer aangezien ik toch vrijdag een dogsurvival heb dus actief ben. Daardoor kan ik volgende week 3 keer om dat eens te proberen. Dan ergens deze maand nog een keer sporten + aansluitend yoga proberen om te kijken hoe dat bevalt. Als dat allemaal goed bevalt ga ik per 1 juni een onbeperkt abonnement nemen. Ik kan trouwens alleen in groepslessen van max 12 personen sporten dus niet voor mezelf sporten. Superfijn vind ik want dan hoef ik niet na te denken over wat ik ga doen en krijg ik tips over houding. Elk maand worden de workouts weer vernieuwd dus ook regelmatig veranderingen in het trainschema. Maar veel workouts zijn maar een half uur. Na de Kickfit ben ik ook echt wel helemaal kapot maar na een half uur krachttraining heb ik vaak nog wel energie over voor cardio. En een uurtje yoga na het sporten lijkt me ook wel wat. En 2x in de week is wel echt heel weinig. Tussen maandag en zaterdag zitten dan nog zoveel dagen :P

Nooit begrepen dat mensen sporten verslavend vinden maar nu kan ik me er helemaal in vinden :D

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-19 08:58

Gisteren heb ik me ook weer eens goed moe gemaakt! :D
Gewichten omhoog gegooid met 5kg en ook voor het eerst een leg press gedaan. Heel voorzichtig en maar tot 20 kg, maar je moet érgens beginnen toch?

Alleen ik heb mijn zooltjes opgehaald bij de podoloog vanochtend, en ik kan er geen eens op staan. Het deed zoooo veel pijn om hem gewoon al onder mijn voet te hebben terwijl ik zat dat ik helemaal beduusd en flauw dat kamertje heb verlaten.
Eigenlijk denk ik nu dat ik had moeten weigeren ze mee te nemen.. Want wat kan ik ermee? In het foldertje staat dat ik ze moet dragen tot ze niet meer comfortabel zitten :+ . Heeft iemand hier er ervaring mee? Ik heb nu eerst een snelwerkende diclofenac geslikt en gewacht tot hij werkte voordat ik naar mn werk ben gereden :=

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-19 09:01

Als ik zooltjes haal zitten ze even oncomfortabel, maar al redelijk snel niet meer. Dat is het idee ervan :+

Ik mocht er overigebs niet mee sporten.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-19 09:47

Ik heb twee dagen geen training gehad maar meer dan voldoende bewogen, weer in de tuin bezig geweest. Dus een mix van kruiwagen kruien, kracht zetten enz. Vandaag hoop ik aardig af te krijgen, morgen weer trainen.

De "lactosevrije" van melkunie is lactose arm helaas. Mag vrij genoemd worden maar voor mij nog teveel. Moet echt vrij zijn.

Kan best als de soya versie verkeerd valt er ook eem soya probleem is. Ik ben destijds soya als vervanger van melk gaan gebruiken en een allergie voor soya ontwikkeld. Vandaar dat de meeste peulvruchten wegvallen nu.

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-19 16:33

Eske_B schreef:
Als ik zooltjes haal zitten ze even oncomfortabel, maar al redelijk snel niet meer. Dat is het idee ervan :+

Ik mocht er overigebs niet mee sporten.

Ok dankje. Bij mij was het idee juist dat het lopen ermee veel minder pijn zou doen, dus ik schrok er nogal van. Ik ga er gewoon thuis eens mee zitten en kijken hoe het is als de zool warm is van mijn voet. Misschien scheelt dat iets.

De hoop is toch dat mijn voet rustiger wordt zodat het later veiliger is om eraan geopereerd te worden.... Zoals het nu is is de kans dat de crps ontploft na een operatie vrij groot.

Ik heb spierpijn van gister :+