Hardlopen, wie nog meer? #4

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-19 21:17

Een technisch afwijkende loper is mijn inziens niet per definitie een slechte loper. Ik weet niet of je de schaatser Gerard Kemkers kan herinneren met zijn "zwabberbeen", maar verbetering van zijn techniek heeft hem nooit meer zijn oude niveau laten halen. Zo ook de Duitse Gunda Niemann. En een Olympisch baanloopster uit een Afrikaans land met een enorm brede elleboogbeweging (en daardoor forse stoten uitdeelde), het gekke knikkebolletje van Paula Radcliff en welke supersprinter had ook zo'n merkwaardige techniek met het bovenlichaam bijna achterover lopend? Maar hard gingen ze allemaal :D .

Een slechte loper vind ik iemand die gezondheidsrisico's neemt w.b. hardlopen (sport in het algemeen), zichzelf voortdurend overvraagt, zijn / haar conditie overschat en niet van zijn / haar fouten leert.
Wb. gezondheidsrisico's wil ik overigens niet mee zeggen dat iemand met een verminderde gezondheid niet aan sport zou mogen doen.

hwn

Re: Hardlopen, wie nog meer? #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-19 21:24

Wow, ben n dagje niet online geweest, en al heel wat bij te lezen.

Gefeliciteerd iedereen met jullie prestaties, en zelfs met gewone trainingen, want heb vandaag niet eens gelopen, geen zin in. Nou ja, mag ook wel eens, zeket met dit weer.

Lisitano

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-19 21:32

Supervixen schreef:
Vanmiddag de Posbankloop 15km gelopen. Onverwacht samen gelopen met een zo goed als dove hardloper, die ik ken van instagram. Hij heeft haas voor me gespeeld en daardoor heb ik bijna 6 min van mijn tijd op de 15km afgelopen. En dat met wat flinke hoogtemeters.
Ik heb echt genoten van het lopen vandaag, ondanks de volle bak regen.

Volgende week de Hoge Veluwetrail van 15km lopen. Die is pittig, want de eerste 4km gaan vol door het mulle gele zand en bij ongeveer 10km moet je een heleboel trappen lopen. Maar is wel een hele mooie route.

Wauw wat goed! 6 minuten, dat is echt heel veel! Goed gedaan!
Die hardloper heb ik ook een tijdje achtervolgd tijdens een trail in de Veluwe. Leuke man en inderdaad een fijne haas, al hield ik hem echt niet bij :))

Ik vind 5 km in 30 minuten helemaal niet slecht, heel snel zelfs. Ik haal dat tempo soms niet eens, al gaat het tegenwoordig wat gemakkelijker sneller.
Ik loop altijd op wat lekker voelt. Techniek heb ik niet :+
Ik zie op de foto's van gisteren terug dat ik mijn voeten voor elkaar plaats. Ik loop in een rechte lijn. Dat deed ik voorheen ook altijd met wandelen en bracht me toen een pijnlijke lies.
Nu kan ik ook plaatsen waarom ik in januari nogmaals een liesblessure kreeg. Dat wordt dus even focussen op m'n voeten naast elkaar neerzetten tijdens het hardlopen.
Ik zet m'n bovenarmen ook te dicht langs m'n lichaam. Ik mag meer zwaaien en m'n ellebogen naar achter drukken.
Snel zal ik nooit worden geloof ik. Ik vind het al snel teveel moeite kosten en ik loop vooral om m'n hoofd leeg te maken en te ontspannen, het liefst samen met m'n honden. Zonder m'n honden ga ik dan ook wel veel sneller. Als ik naar anderen kijk, gaan die juist met hond veel sneller maar ik ben meer van het kachelen in dieselstand :D

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-19 05:38

Ik word ook nooit snel, dat is mijn doel ook helemaal niet.

Het was al een tijd geleden dat ik de 15km op de weg had gelopen met een wedstrijd, het is wel leuk om te zien dat ik dus nog steeds vooruit ga.

Die man waar ik gisteren mee liep, loopt de 15km in 1.08, hij liep dus op zijn gemakje, terwijl ik aardig doodging op de heuvels. Hij ging ook nog een stuk vooruit lopen of bleef even achter om een foto van me te maken tussendoor :')

Met mijn roze rugzak :)

Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-19 08:11

Goedemorgen allemaal! Fijn weekend gehad?

Amire: Welkom!

Yesterday: ook Welkom! ik heb gelukkig geen last van eten en lopen. Op dinsdag eet ik bijvoorbeeld rond 6 uur warm en sta ik om 7 uur op de baan voor een intervaltraining. Wellicht is een soepje of een lichte salade een optie?

Mondy: Leuk ook Eindhoven! *\o/* Gaat vast een hele leuke HM worden. Mijn loopfoto's zijn ook nooit charmant of mooi. Ik heb ook een hoge pasfrequentie plus voorvoetlander en op de een of andere manier staan haklanders altijd beter op foto's haha. En het afvallen komt wel, hoeveel wil je kwijt? Gewoon lekker blijven lopen, dan vliegen die kilo's er vanzelf af.

Gem: ik heb hetzelfde, ik heb na het lopen ook niet veel trek. Ik neem altijd een pakje chocomel na het lopen. Jij ook al naar Eindhoven misschien. Wordt nog een hele boktmeeting daar, haha!

Listano: Goed gedaan en een mooie tijd ook! *\o/* Gefeliciteerd! Wat bedoel je precies met je voeten voor elkaar plaatsen? Loop je smal? Het kan te maken hebben met te weinig kracht in je core/heupen. Met loopscholing en gerichte oefeningen is dat vrij makkelijk sterker te maken.

Supervixen: Gewoon doen die safaritrail, je hoeft niet tot die afstand te trainen en als je nu 23km loopt moet dat ook wel lukken. En 6 minuten van je PR af gelopen op de 15km! Goed man! Opsteker voor de HM in Keulen of niet?

Poes: Netjes 4 trainingen!

Nozidia: Jij ook al een PR! Goed gedaan en een hele mooie tijd!

Hanmar: Wanneer loop je de HM? Loop je met een schema naar de HM toe? Oh ik lees het al, over 3 weken. Heb je gewoon door kunnen lopen of heb je wandelpauzes tussendoor gedaan?

Aagje_Nimbly: Welkom! en netjes hoor 5km in 30 minuten.

Ik ben gisteren in Belfeld gestart, mijn laatste wedstrijd voor de marathon. Ik was er samen met mijn trainster en marathonmaatje naar toe gegaan. Eerst ruim 2 km warmgelopen, oefeningen gedaan en toen begon het behoorlijk te regenen. Gelukkig was het al vrij snel droog en toen wij moesten starten regende het gelukkig helemaal niet meer. Ik wilde gisteren iets nieuws proberen, en een keer vooraan proberen te starten en hard te starten. Normaal start ik meer in de middenmoot waardoor ik heel veel mensen moet inhalen. Maar goed, voor mijn doen hard gestart (onder de 4:00min/km) en na een paar honderd meter had ik een fijn tempo te pakken en ik liep redelijk vrij en niet in de massa. Het waren 2 rondes van 5 km en gedeeltelijk door het bos met een aantal klimmetjes. Het waaide flink maar ik kon ondanks de gladde bospaden en de wind goed tempo houden. De eerste 5km kwam ik door in 23.27 (wat een dik persoonlijk record is) dus ik riep naar mijn trainster dat ik mijn 5km tijd had verbeterd. De 2e ronde heb ik ook nog vrij vlak kunnen lopen en ik kwam binnen met een droomtijd van 46:44 op de 10km. Bizar! Trainster riep vlak voor het einde, je hebt nog exact een halve minuut om onder de 47 minuten te lopen dus ik heb er nog een versnelling uitgeperst haha. Ik was 3e dame in de categorie vrouwen onder de 40 en 5e dame overall dus ik mocht ook het podium op.

Ik loop nog niet zo heel lang (en ben ook al 36 jaar), en ben meteen van een 10km naar een halve marathon en naar een marathon gaan trainen. Trainster wil nu het eerste half jaar gaan focussen op korte afstanden en wat baanwedstrijden en dan in het najaar wellicht weer een marathon. Heel spannend en leuk allemaal! *\o/*

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-19 08:46

Heel leuk idd zeg. Wat een vooruitgang! Ik loop eigenlijk graag traag dus mijn ambitie ligt iets anders haha :D

Aagje_Nimbly

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-19 09:35

Poes; wat noem jij traag? Ik heb namelijk in de afgelopen 4 weken geleerd dat 'traag' nogal een relatief begrip is :P !

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-19 09:36

9,5 per uur ongeveer. Soms nog trager als ik ect de route moet zoeken of erg moe ben. Zet meestal mijn luisterboek op en ben dan helemaal niet bezig met tempo gewoon lopen :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-19 10:39

poes schreef:
9,5 per uur ongeveer. Soms nog trager als ik ect de route moet zoeken of erg moe ben. Zet meestal mijn luisterboek op en ben dan helemaal niet bezig met tempo gewoon lopen :)

Ik loop mijn lange duurlopen ook langerzamer dan 6:00min/km, soms net iets sneller soms iets langzamer afhankelijk van de vorm van de dag. Zo traag vind ik dat dus niet. Ik loop tijdens mijn duurtrainingen echt wel langzamer dan in wedstrijden. Tempotrainingen zoals intervallen gaan natuurlijk wel harder.

Aagje_Nimbly

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-19 10:52

Ik vind het idd ook niet traag? km/u zegt mij nog niet zo heel veel (ben nu aan het leren wat de min/km inhouden). Maar volgens mij is dit nog steeds behoorlijk snel. 10km onder de 60min haal ik iig nog niet!

roosje78

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-19 12:26

Kom onder mijn meeleessteen vandaan: het wordt zo laat licht (loop in de ochtend rond 6u) en nu dus in het donker. Hoe zijn jullie zichtbaar?

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-19 12:53

Ik heb zo’n tuigje om met een voor en achterlicht. En wat reflectie op de kledij.

roosje78

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-19 12:59

Voel je dat zitten? Heb je er 'last' van?

Mondy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-19 13:02

Angela wauw wat een droomtijd ja <3

Ik wil graag nog 15 eraf of 2 kleding maten aangezien ik ook veel met krachttraining en PT bezig ben.
Mijn looptrainingen zijn daarom nog niet zo veel per week.

Ik loop met lampjes om mn armen in het donker.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-19 13:09

roosje78 schreef:
Voel je dat zitten? Heb je er 'last' van?

Valt mee. Loop er wel eens een uur mee en dat stoort niet. Is echt een lichtgewicht tuigje.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-19 13:59

roosje78 schreef:
Kom onder mijn meeleessteen vandaan: het wordt zo laat licht (loop in de ochtend rond 6u) en nu dus in het donker. Hoe zijn jullie zichtbaar?

Ik loop met deze: decathlon.nl/p/lamp-voor-hardlopen-run-light-250-hw19/_/R-p-312549?mc=8573980 En ben er echt heel blij mee.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-19 14:23

Ik heb die ook.

Aagje_Nimbly

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-19 15:28

Gaan zulke tuigjes niet mee bewegen/veren bij elke pas die je zet?

Ben zelf ook nog een beetje aan het zoeken naar de juiste spullen (voor alles overigs). Heb nu 2 van die strips die licht geven. 1 om m'n enkel en 1 om m'n arm.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-19 15:34

Nee het is elastisch materiaal en blijft mooi stil liggen.
Ik vind alleen dat het als vrouw vervelender zit dan bij een man :D

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-19 16:07

Angela_ wat een prachttijd op de 10km!!

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-19 23:47

Holymoly wat een tijd, Angela!

Ik ben een slow-starter, heb echt wel drie kilometer nodig voordat ik lekker begin te lopen. En een laatbloeier, loop nu een jaar + 9 maanden en heb Sara inmiddels gezien. Gezien voorgaande vind ik mezelf niet traag en ben ik nog steeds aan het verbeteren. Maar heb ook niet de wil om er qua snelheid alles uit te halen. Tegen mijn vorige trainer zei ik steeds: "Wat voegt het toe om twee minuten sneller te worden op de 10K, zodat ik 55 minuten loop? Is mijn cappuccino ook twee minuten eerder koud dan die van de anderen ... nou, gezellig hoor" :P

Gisteren een afscheidsrondje met de menners gemaakt door het bos bij Eindhoven en eenmaal thuis nog een rondje hardlopen. Had nog geen idee welke kant op en hoeveel km's, als ik maar niet nat zou regenen en minimaal 12K. Het werden er 18, daarna het laatste stukje naar huis gaan wandelen. Heerlijk loopweer!

Hanmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-19 04:24

@ Angela: m'n HM is over drie weken inderdaad :j Heb grotendeels wel een schema gevolgd maar dat nu noodgedwongen een beetje moeten laten varen vanwege drukte op werk. Ik houd wel ongeveer hetzelfde idee aan qua tempoloop/duurloop/intervaltraining. Zondag heb ik één keer een minuut gewandeld, na 10km. Ik twijfel nog een beetje hoe ik dat bij de HM zelf ga doen. Eigenlijk vind ik dat dat zonder wandelen 'hoort', maar hoor van best veel mensen dat ze dat toch gewoon gedaan hebben en dat dat prima kan.

Inderdaad een prachttijd op de 10km. Als ik mezelf met jullie vergelijk ben ik écht traag - 'op tempo' loop ik 6:30 m/km. Ik geef de schuld dan maar aan mijn korte pootjes. :')

Zo'n tuigje heb ik ook, maar dan een keer op Bol.com gescoord; de mijne is geel reflecterend met drie lampjes op de borst (wit) en drie op de rug (rood). Je voelt je net een kerstboom :+ maar ik ben echt wel eens geschrokken van hoe slecht zichtbaar hardlopers en wandelaars zijn in het donker, dus neem liever het zekere voor het onzekere.

s1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-19 04:44

Prachtige tijd inderdaad! Dat ambitieer ik ook niet :)

Qua verlichting: ik heb een rood (fiets) lampje in mijn haarelastiek en witte lampjes aan mijn schoenveters :p

Gister voor het eerst sinds tijden mezelf echt moeten motiveren om te kleden en te gaan lopen. Was ontzettend stijf omdat ik zondag lang in natte kleding heb gelopen.. Tijdens het lopen nog wat stijve kuit maar verder wel fijn kunnen lopen

Amire

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-19 13:00

Even reageren op een paar posts. :)

s1993, niet gek dat je jezelf moet motiveren met deze weersomstandigheden. Goed dat je bent gegaan!

Hanmar, welke loop je, Amsterdam? Ieder z'n eigen tempo he, jij krijgt per minuut gewoon extra waar voor je geld. :D

Gem, lekkere afstand zeg!

En inderdaad, Angela, wat een tijd! _/-\o_ Congrats!

---

Ben zelf echt niet per se een mooi weer loper, maar deze windstormen en regenbuien zijn wel weer het andere uiterste. :+ Gisteren klein stukje gelopen, hoop morgen weer even de 10 aan te tikken!

Hanmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-19 15:50

Amire schreef:
Hanmar, welke loop je, Amsterdam? Ieder z'n eigen tempo he, jij krijgt per minuut gewoon extra waar voor je geld. :D

Die houd ik erin! :D

Inderdaad, de halve van Amsterdam :j