Hardlopen: tips, tricks en ervaringen #6

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

ieris

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-25 17:55

Suliko, wow wat een prestatie zeg! Knap hoor zo ver fietsen en hardlopen op een dag, topper!
Jij kan daarlijk samen met Lies de triatlon gaan doen!

SV, mooie foto's, wat een hoogte meters weer! Lekker bezig!

Leonie, haha jij bent ook een koukleum zo te lezen!
Wat een leuke plannen heb je voor de marathon, ik hoop dat je mee kan doen.

Koekie, ik heb net hele gave handschoenen gekocht, en kan nu al zeggen beste koop ooit, het zijn elektrische met kleine oplaadbare accu's, ze blijven tot 6 uur warm, zo fijn!

Samantha, fijn dat je nog lekker bij stal hebt kunnen lopen.

Danseresje, leuk die progressie!
En die piek heb ik ook nog nooit gehad, mooi zeg!

Ja die blauwe driehoek had ik ook een dag gehad, dacht dat mijn horloge compleet stuk was, wilde hem al bijna weggooien.
Wat een gedoe was dat zeg, om hem weer aan de praat te krijgen.

Vandaag een rondje van 30km gemaakt, heerlijk genoten van het zonnetje.
Eindelijk weer eens mooi weer.
En ik had het niet koud, dankzij mijn nieuwe handschoenen!

Koekie73

Re: Hardlopen: tips, tricks en ervaringen #6

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-25 18:42

Oe @ieris heb je een linkje? :o

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-25 18:48

De Forerunner 265 heeft het ook!

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-25 19:07

Hier ook problemen met opeens opnieuw opstarten bij mij en mijn vriend. Ik heb een garmin fenix 7s sapphire solar en mijn vriend heeft een maatje groter.
Vorige week een update gehad, maar heeft niet geholpen.
Bij mijn vriend gebeurt het vaker dan bij mij trouwens.

Handschoenen kan ik niet over meepraten, die heb ik nooit aan.

Danseresje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-25 19:16

SV, vervelend hè? Maar nu gebeurde het dus terwijl ik gewoon rustig op de bank zat...
Was wel in connect een beetje aan het klooien, maar ineens kreeg ik de melding dat horloge niet verbonden was >;) en dan kijk je op je pols en zie je dat ie opnieuw opstart -O-

Schiet mij echt maar lek!

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-25 19:17

Het is ook heel onhandig als je een gpx volgt 8)7

Danseresje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-25 19:25

Supervixen schreef:
Het is ook heel onhandig als je een gpx volgt 8)7

Absoluut! En dan nog vervelender rennend dan wandelend!

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-25 19:33

Mooie afstanden zie ik voorbij komen zeg, knap.
Suliko, wat een gekkenwerk om nog zo'n eind heen en weer te fietsen ook joh haha. Echt knap gedaan.
Koekie, ik heb dunne handschoenen van Nike, maar die draag ik nooit. Ik gebruik zelf tijdens het lopen van die anti-slip handschoenen zonder vingertoppen juist. Succes met je zoektocht.
Danseresje, wat een lekker loopje ook.
Leonie, mooie plannen heb je.

Vwb slapen na een intensieve loop; ik slaap altijd :+ Maar eten kan ik slecht, ik heb na een loop vaak geen honger. Vandaag ook mijn lunch overgeslagen.
Problemen met Garmin heb ik niet gehad gelukkig.

Vanmorgen een sprinttraining gelopen, ik 'moest' op 3.45/km uitkomen, maar hoe ik dat had moeten doen is echt een raadsel, ik kom net aan tot 4.00/km. Heerlijk gelopen in de zon, vandaag.

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-25 20:42

Tiggs schreef:
De Forerunner 265 heeft het ook!

Ik bedoelde de trainingsstatus, niet de storing.

iirrssjjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-25 20:48

Bijlezen lukt me momenteel echt even niet meer, sorry dames... Sowieso begin ik steeds meer in m'n bubbel te kruipen, omdat de baby binnenkort natuurlijk komt!

Wel wilde ik even een tipje geven, voor degene die graag op circuit Zandvoort willen rennen, maar het evenement van Le Champion te massaal vinden....

De organisatie waarbij ik laatst de Scheveningen run heb gedaan, organiseren in juni een loop over circuit Zandvoort!

https://runningzandvoort.nl/

Het is hierbij 1 of 2 rondjes circuit, terwijl je bij het evenement van Le Champion ook de langere afstanden over het strand kan kiezen, maar als het je puur erom gaat om over het circuit te rennen.... en een stuk minder lopers/massaler!

leonie87

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-25 21:07

Suliko schreef:
Wel heel leuk, want ik ben onderdeel geworden van Leonie haar trainingsprogramma! :Y) Volgend weekend gaan we samen een lange trailrun met hoogtemeters doen, ik moet nog even een route tekenen. En we gaan samen naar de Hivernaltrail, ik heb ook gister mijn ticket gehaald!

Jaaa super veel zin in! Word sowieso gezellig :D
En wauw wat een prestaie zet jij neer! Met al die kn fietsen erbij en dan 06:15 lopen! Heel knap.
Wat je aangeeft over tempo wisselingen (langzaam starten en dan is harder lastig en andersom) is echt een ervaringsding denk ik. Door gewoon veel te expirimenteren met verschillende tempo's, nu met je training van Ben parkes die tempo blokken ed, gaat je echt leren meer bewust te worden van je snelheid en welke snelheid hoort bij welk gevoel. Met jou afstanden vergeet ik soms dat jij nog helemaal niet zo gek lang loopt :+

Koekie73 de blessure is niet van nu maar van 6 jaar geleden, Ik herken alleen het gevoel dus ik ben zeker voorzichtig!
Wel echt heftig/stom dat een huisarts dan gewoon denkt, joe je zit niet goed maar het zal wel goed zijn...
Ik zou een proef periode wel intressant vinden. Maar vooral omdat ik gewoon alles omtrend schema's heel intressant vind.

Samantha hier al langere tijd geen lid meer, ik wil wel maar heb stomweg niet de tijd om mee te trainen als hun trainen... Zou eogenlijk wel graag weer mee willen doen met de interval training. Hier kost het geloof iki €250 per jaar.

Tiggs schreef:
Iemand vroeg naar Runna. Ik ben er tevreden over. Je kunt kiezen waar je naar wilt opbouwen (afstand of evenement bijvoorbeeld) en dan maakt ie een schema. Al dan niet met heuveltrainingen. Bij drie keer trainen per week heb je een long run, een easy run en een tempo of interval. Je kunt ook krachttraining, Pilates en/of mobility trainingen toevoegen. Per run geeft ie ook aan hun snel je 'moet' lopen. Je krijgt dan ook een schatting hoe snel je je doel gaat lopen. Een en ander gebaseerd op een recent PR.

Was ik. Thx voor je antwoord!

Je bent weer lekker op dreef Danseresje! Geen klachten tot nu toe?
Wel grappig dta je hrv ongebalnceerd is aan de bovenkant en dat terwijl je ziek bent.
Ik krijg ook wel vaker piek. Idd door na een zware training even niks te doen. Dan vind die dat ik mega goed in vorm ben om wat te gaan doen :')
Hoe ver is het wandelen naar je werk?

Koekie73 ik heb die van decathlon maar die wilde ik laast nog een paar bestellen en die waren uitverkocht. Die ze nu nog wel hebben, hebben lichte fleece aan de binnenkant en zijn eigenlijk net te warm bij lange runs.
vervelend dat je weer last had... Hopelijk knap je nu toch echt snel op.

Hier ook wat problemen met Garmin en al een aantal keer heen en weer gemaild... Ben vooralsnog niet super happy met mijn nieuwe horloge.

ieris, rondje zegt ze dan.... 30km... :wow: ik blijf het indrukwekkend vinden.

Goof 3:45 is wel echt vlot :+ 04:00 is al snel!

Ow dat is wel leuk iirrssjjee! lijkt mij nl best leuk om keer over het circuit te lopen maar hoor heel wisselende verhalen over de zandvoortrun.

Hier voelde mijn knie vanmorgen wel oke. Geen echte pijn maar beetje zoon vaag gevoel. Besloten gewoon te gaan lopen maar dan met mijn goede wegschoenen en alleen verhard/vlakke bospaden. Valt nog niet mee hoor, door het bos lopen en al die mooie paden horen roepen en er niet op mogen _O- .

Ik had 16km gepland (17 gelopen) met 2 blokken van 4km net boven het tempo wat ik op de marathon ongeveer wil lopen. Mijn marathon tempo heb ik echt een mega safe snelheid in gedachte omdat uitlopen echt het hoofddoel is.
Grappig wel is dat ik dus echt heel duidelijk zie hier dat rond 5:30 het keerpunt ligt van mijn zone 2 naar 3. Het was knetter druk op de paden die ik liep dus helemaal zuiver zijn mijn tempo blokken niet maar goed.
Afbeelding

Ennn het ticket voor Rotterdam is in the pocket *\o/*
Laatst bijgewerkt door leonie87 op 16-02-25 21:44, in het totaal 1 keer bewerkt

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-25 21:14

Danseresje schreef:
SV, vervelend hè? Maar nu gebeurde het dus terwijl ik gewoon rustig op de bank zat...
Was wel in connect een beetje aan het klooien, maar ineens kreeg ik de melding dat horloge niet verbonden was >;) en dan kijk je op je pols en zie je dat ie opnieuw opstart -O-

Schiet mij echt maar lek!

Dat had ik afgelopen zomer op het station en toen was ik alles kwijt, dus ook de trainingsstatus, VO2 max, echt alles was weg en het duurde 3 weken voordat het weer opgebouwd was. Je ziet ook nu nog als je terugkijkt ineens een lijn naar 0. Hopelijk heb jij dat niet.

Danseresje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-25 21:23

Het gaat hier ook best hard in het topic iirrssjjee! Snap dat je nu andere prioriteiten hebt!

Leonie, nu twee weken gehad, 6 trainingen en *knock on wood* het gaat voorlopig goed *knock on wood* *\o/*
Denk omdat ik dus ook bewuster bezig ben met het tempo. Liep echt wel een minuut/km harder in de hardloop-blokjes met Evy. Nu let ik vooral op de hartslag.

Werk is 6,3km enkele reis. Goed uurtje lopen dus. Mijn record staat op net binnen 1u05min. Zou het gaaf vinden als ik het naar een uur kan trekken.
Ze zijn nu bezig aan een fiets-wandelbrug en dan kan ik daarna mijn route aanpassen. Weet niet wat de afstand dan wordt. Ook even afwachten hoe de scholieren zich dan op dit betreffende stuk gaan gedragen :roll:

Die handschoentjes, zijn dat die van kiprun? Zit daar namelijk naar te kijken als vervanger, maar als er fleece in zit, denk ik dat ik ze te warm vindt.

Fijn dat je run goed ging, maar ooo, zo ontzettend frustrerend als je leuke paden op wilt en het niet kan/verstandig is.

*\o/* Voor Rotterdam ticket!

Germie, alles lijkt het nog te doen qua waardes/trainingsstatus/readiness etc. Anders donder ik wel heel hard van mijn piek af :')

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-25 21:42

Jemig suliko wat een enorme powervrouw ben jij! Onwijs knappe prestatie om naast het lopen ook nog eens zoveel km’s op de fiets te maken! Onwijze bikkel! Hoe gaat het vandaag?

Knap danseresje dat je het weer helemaal hebt opgepakt! Lukt het nu beter om minder competitie met jezelf te hebben?

Leuk koekie, intervallen! Doe je wel voorzichtig met jezelf?

Lekker Ieris, 30km! Voelt voor mij nog onmogelijk zulke afstanden. Respect voor jullie!

Spannend Iris! Bijna baby! Voel je je nog goed? Geniet van het cocoonen en maak jezelf niet gek. Op handen en voeten de voegen gaan schrobben met 39 weken zwangerschap is écht niet nodig (nestelen is vreselijk :+ )

Whooooop ticket voor Leonie :D

Poeeeeeeeh ik had het zwaar vandaag… vanochtend wezen zwemmen met de kids. Na de lunch een wandeling met het hele gezin met de oudste op de pony :D daarna nog gaan lopen.

Stond een interval gepland door Runna en die heb ik gedaan:

1.6km warm up at a conversational pace (no faster than 6:00/km)

Repeat the following 8x:
----------
200m at 4:55/km
200m at 6:00/km
----------

Man, ik ging echt kapot en moest tussendoor een keer wandelen. Voelde eerst als falen, maar ben nu juist blij dat ik het gedaan heb. Heb echt naar mn lijf geluisterd en kon daarna weer door, dus even pauze was zinvol. Fijn om te zien ook hoe snel m’n hartslag weer zakt :D

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Danseresje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-25 21:58

Lekker druk dagje 996...
En dan ook nog zo'n pittige training, super knap!

Ik heb nu competitie-drang met de uitvoeringsscore :') , dus doe echt mijn best om goed in de zones te blijven. Ik pas echter wel op voor de valkuil die ik had: dat als ik aan het begin van een loopblokje nog niet in zone 3 zit, ik daar niet naartoe ga rennen. Ik weet nu toch wel dat mijn hartslag in die zone komt :j

Morgen 2min WU, 5x 4min zone 3 / 2min zone 2, 2min CD

Alleen even kijken hoe ik het allemaal tijdstechnisch ga combineren <<)

XxLMMxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-25 22:39

Ik heb vandaag 13 km gerend en had moeite het vol te houden. Zaten ook wel veel hoogtemeters. Wel goed gevoel dat ik het heb gedaan. Het zonnetje was heerlijk buiten.

Doen er ook bokkers mee aan de koning van Spanje trail? Ik twijfel nog

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-25 08:35

Nee ik doe niet mee met de KVS. Op een of andere manier trekt die me niet zo. Geen idee waarom eigenlijk.

Pittige interval 99, knappe uitvoering hoor!

Xx goed dat je 13km deed ondanks dat het zwaar was. Daar word je sterker van.

Ik heb vandaag studiedag en dan beginnen we altijd wat later. Ik had geen wekker gezet, maar was half 6 wakker. Dus ja, ik stond om tien over 6 buiten voor een rondje.
8km met 2x1km versnellen. Heerlijk in de kou!

Afbeelding

Gemiddelde hartslag was nog wel wat hoog, maar dat is niet gek met 1000 hoogtemeters in de benen van het weekend (gisteren nog 11km gewandeld met 200hm).

Afbeelding

Ik heb me gisteren ingeschreven voor de Amerongse koploop op 19 april, voor de trail van 25km. Kleinschalig en we lopen weer eens ergens anders.

Lisitano

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-25 12:49

XxLMMxX schreef:
Ik heb vandaag 13 km gerend en had moeite het vol te houden. Zaten ook wel veel hoogtemeters. Wel goed gevoel dat ik het heb gedaan. Het zonnetje was heerlijk buiten.

Doen er ook bokkers mee aan de koning van Spanje trail? Ik twijfel nog

Goed zeg, toch maar weer gedaan!

Ik doe de 30 km tijdens de KvS. Ik wilde eigenlijk het hele weekend lopen maar mijn vriend is dat weekend jarig. De hoogtemeters daar zijn wel pittig.

Lekker bezig geweest SV!

Ik zag meer knappe prestaties maar ben even niet in de gelegenheid een langere post te maken vanwege de skivakantie. Nog niet gelopen hier, dit zijn pas hoogtemeters :+

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-25 12:58

JE krijgt tegenwoordig met skien ook een overzicht met hoeveel km je gedaan hebt en hoeveel hoogtemeters. Dus je kunt dat ook gaan bijhouden Lusitano, haha.

Ik heb toch wat spierpijn van vrijdag. Ben er achter gekomen dat ik hamstrings heb. Daar eigenlijk nooit spierpijn gehad, en nu best wel erg. ;) Als het met het weer (lees de kou) te doen is wil ik vanavond even een herstelloopje doen.

BusyMissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-25 16:55

Wat gaan jullie hard!
Gefeliciteerd met je ticket voor R'dam Leonie, hopelijk blijft je knie rustig.

Jij gaat lekker Imay!!

Pfff 800hm sv, dat vind ik wandelend al best pittig

Knap Germie, 32 km met die kou. Je doet het toch maar!

Nou Suliko, jij mag met recht tevreden zijn. Wat een prestatie zo op 1 dag!

Fijn dat er een oorzaak gevonden is Koekie, maar wel heftig. Spannend ook lijkt mij wanneer je voelt dat je er last van krijgt tijdens het lopen. Ik vind het heel knap hoe je hiermee omgaat.

Leuk zo'n piek Danseresje, dat motiveert wel

Hier moest ik om lachen Ieris: "Vanochtend een rond"JE" gedaan van 30km". Is voor mijn gevoel een hele fikse afstand, haha. Fijn dat het lekker ging.

Als ik al het geneuzel zo lees over de Garmin horloges dan ben ik voorlopig blij met mijn Polar. Begrijp dat die Garmin's toch best prijzig zijn en dan is het extra zuur wanneer ze kuren vertonen.

Nou Goof, 4:00 is ook al erg snel!

996981, pittig dagje inderdaad. Maar you did it!

Ik ben vandaag begonnen met het 10km schema van Ben Parkes. De 5km rondjes voelen prima, dus nu rustig aan beginnen met opbouwen naar wat langere afstanden.
Moest vandaag easy pace op 6:58 - 7:30
dat vond ik erg moeilijk. Langzaam lopen is duidelijk ook een oefening op zich.
Heb een gemiddelde van 6:50 gedaan, dus het mag nog iets trager.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-25 17:28

Hier besloten om mee te doen met de 8 mijl van Emmen en dan het combiticket te nemen voor de Citylauf in Lingen er bij. Het is eigenlijk in Emmen een 4 mijl, maar je kunt dus ook de 8 mijl doen. Gezien wat ik er vlak voor ga doen deed ik liever de 4mijl, maar dan moet je met het combiticket weer 5km lopen in Lingen en daar wil ik 10km doen. Dus dan maar de 8 mijl en dan doe ik er maar 2 uur of nog iets langer over. Zo'n 4 mijl is vaak een half volksfeest, en dan doen er ook mensen mee die het gewoon wandelen, dus als ik nog enorme spierpijn heb zou dat voor mij ideaal zijn, haha.

Samantha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-25 18:14

Lekker gelopen SV, lekker zo vroeg op de ochtend!

Super Leonie, ticket voor Rotterdam!
Lekker gelopen ook!

Wauw iris, knap, een rondje van 30 km!

Lekker gelopen 99681!

XXL ook lekker gelopen!

Danseresje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-25 20:57

Nou, ik sta niet meer op piek :') . Vanochtend nog wel, maar toen naar werk gelopen. Had er behoorlijk tempo in en het is me echt bijna gelukt om binnen het uur op werk te zijn :wow: .... Maar ik was 27 seconden te langzaam _O- . Had wel een gemiddelde van 9:36/km.
Uiteindelijk had ik nog 20% van de wandeling in zone 4 :=

Vanmiddag wat rustiger aan gedaan, want ik wilde ook mijn opbouwrondje nog doen. Met een gemiddelde van 10:43/km ben je dan 7m3s langzamer over een afstand van 6,3km. Maar, waar ik vanochtend op herstel stond na mijn wandeling, stond ik nu weer op productief *\o/*
Slechts 27% in zone 3.

Toen mijn trailvest weg gelegd, mijn running pod bevestigd, lampjes om mijn armen en mijn reflectiehesje aan, klaar voor mijn opbouwschema week 3.

Na de warmup kwam ik erachter dat ik één (enigszins essentieel) detail vergeten was :roll: .... Mijn extra sporttopje had ik niet aan 8)7 . Heb het rustig aan gedaan met het hardlopen, want tja, anders voelde het niet zo lekker :x . Maar het lopen zelf ging echt wel héél lekker *\o/*, uitvoeringsscore 81% en sta nog steeds op status productief en er is niet heel veel hersteltijd bijgekomen na het loopje.

Leuk detail: mijn gemiddelde tempo van vanochtend naar werk verschilde niet heel veel met mijn gemiddelde tempo vanavond _/-\o_

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-25 21:21

Oeps, pijnlijk foutje wel :=
Fijn dat het lekker ging!

Danseresje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-25 21:32

Supervixen schreef:
Oeps, pijnlijk foutje wel :=
Fijn dat het lekker ging!

Zeg dat :')
Maar die 4 minuten waren elke keer zo voorbij.... Dat geeft dan zo'n lekker gevoel *\o/*