Het corona vaccin

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Laat jij je vaccineren?

Ja, zo snel mogelijk
592 (45%)
Ja, maar pas over een tijdje
152 (11%)
Nee
353 (27%)
Ik twijfel nog
194 (15%)

Totaal aantal stemmen: 1291

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-21 19:22

Femke_Tweety schreef:
Het vaccineren lijkt echt trager te gaan dan de voorspellingen van weken geleden.

Voorlopig zitten we nu op 2,5 miljoen, waar ik dacht dat we rond de 3 zouden zitten begin april.

Ben ik niet zo blij mee :n

Dat snap ik.... het gaat echt te lang duren.

Ik zag vanmiddag allemaal mensen zitten buiten. En die zaten niet op anderhalve meter.
Ik heb in ieder geval lekker gefietst...

Femke_Tweety

Re: Het corona vaccin

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-21 19:30

Ja, ik zie datzelfde.

Ik heb de afgelopen dagen in twee wijken heel veel gelopen en mensen gesproken. (Ivm vermiste pup, grote 3 dagen durende zoekactie, ruim 40 man. Wel succesvol overigens)

Ik blijf zelf echt op afstand bij dat soort gesprekken.

Maar ik zag heel veel mensen die er eigenlijk gewoon niet bij nadachten.
Of als je zelf braaf op afstand blijft staan, dat mensen automatisch dichter bij je komen. (Waarop ik braaf weer een stap naar achteren doe trouwens, ik kijk zelf écht wel uit)

Mensen denken er gewoon niet aan, lijkt het.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-21 21:59

Net zeiden ze op nieuwsuur dat veel mensen momenteel bedanken voor de AZ en er daarom veel op de plank blijven liggen...

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-21 22:04

Popstra schreef:
Net zeiden ze op nieuwsuur dat veel mensen momenteel bedanken voor de AZ en er daarom veel op de plank blijven liggen...

Heel eerlijk? Ik denk dat het bullshit is, ja er zullen mensen, vooral jongeren bedanken. Maar ze kwamen een paar dagen geleden al met het bericht dat er een extra grote levering is geweest en na alle kritiek kunnen nu vier provincies in eens alle 60/64, obesitas en down mensen vaccineren met AZ.
Er zijn geen honderdduizenden die in één keer afhaken. Dit is gewoon straatje schoonpraten.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-21 22:08

Lijkt me ook niet maar kan me wel voorstellen velen die gewoon gezond zijn geen zin hebben in die AZ
Ik zit er ook niet om te springen wetende er andere vaccins zijn.

Maar ja, we kregen gister ook de schuld dat het vorige week allemaal niet zo op schoot met dat vaccineren omdat we het geduld niet zouden hebben om een afspraak te maken...ja zo lust ik er nog wel 1

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-21 22:09

Ik dacht precies het zelfde Bigone. Hier zal ook vanaf volgende week op grote schaal worden gevaccineerd door allerlei (wijk) verpleegkundige, huisartsen, apotheken, dierenartsen etc. Er komen grote voorraden aan en na de zomer zo zei Macron vanavond, zal heel Frankrijk (diegene die dit willen) vanaf 18 jaar gevaccineerd zijn. Dus ik ben benieuwd. Ik hoop het zo dat het nu echt snel gaat want ik ben het zat. Enfin ik sta bij de huisarts op de lijst en bij de apotheker op de reserve lijst voor als er over is dat geprikt moet worden.

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-21 22:37

Mijn huisarts denkt dat ze half april kan starten met prikken. Ik krijg dan vanzelf een oproep

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-21 22:42

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-21 22:43

Fijn Morrie, misschien dan toch lekker op vakantie dit jaar.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-21 22:45

Nikass schreef:
Popstra schreef:

En dat is niet zo vreemd;

https://www.telegraaf.nl/nieuws/7921600 ... 60-minners

Nederland loopt ook in die ontwikkeling natuurlijk weer achter...

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-21 00:01

Loopt achter, of maakt een andere keuze zoals alle landen in de EU - Duitsland...

sureido

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-21 08:18

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-21 08:27

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-21 08:43

Pandora2 schreef:
sureido schreef:
Ik hoor nu op de radio dat het vaccin niet alleen beschermd maar ook zorgt dat je niet kan overdragen? Dat is echt super goed nieuws!!

https://www.ad.nl/binnenland/het-bewijs ... ~a7cadeb1/

Zou mij verbazen want hoe komen al die besmettingen dan in de rusthuizen waar mensen al 2 keer gevaccinneerd zijn ? Daar zijn hele afdelingen weer besmet.

In de VS moeten ze 15miljoen dosissen van Johnson weggooien. Foutje gemaakt.
https://businessam.be/bijna-15-miljoen- ... ijke-fout/

Het onderzoek lijkt mij toch duidelijk? Ik ben hier als gevaccineerde heel erg blij mee.
En hoe die besmettingen zijn ontstaan? Niet iedereen laat zich vaccineren (zowel personeel als bewoners), familiebezoek, bezoek aan ziekenhuis. Bewoners hadden misschien nog niet hun 2e vaccinatie + 2 weken erna voor optimale bescherming.

De besmettingen cijfers onder verpleeghuisbewoners zeggen ook veel denk ik. Die dalen enorm.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-21 08:45

Pandora2 schreef:
sureido schreef:
Ik hoor nu op de radio dat het vaccin niet alleen beschermd maar ook zorgt dat je niet kan overdragen? Dat is echt super goed nieuws!!

https://www.ad.nl/binnenland/het-bewijs ... ~a7cadeb1/

Zou mij verbazen want hoe komen al die besmettingen dan in de rusthuizen waar mensen al 2 keer gevaccinneerd zijn ? Daar zijn hele afdelingen weer besmet.

In de VS moeten ze 15miljoen dosissen van Johnson weggooien. Foutje gemaakt.
https://businessam.be/bijna-15-miljoen- ... ijke-fout/

Die mensen waren ws pas gevaccineerd, dan is de bescherming nog niet optimaal.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-21 09:02

Daarnaast hadden die bewoners destijds een positieve pcr en geen klachten. Tenminste, ik herinner me daar een casus van.
Wellicht waren die mensen nog positief van eerder?

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-21 09:06

Er zijn er maar een paar ernstig ziek weer geworden ( en 2 overleden ), maar iedereen ( bewoners en personeel) hadden 2 vaccins gehad een maand eerder. Dus de bescherming zou toch al voldoende moeten zijn dacht ik.

Kan puur toeval zijn hoor, dat het in deze 3 rusthuizen zo gelopen is.

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-21 09:12

Pandora2 schreef:
Er zijn er maar een paar ernstig ziek weer geworden ( en 2 overleden ), maar iedereen ( bewoners en personeel) hadden 2 vaccins gehad een maand eerder. Dus de bescherming zou toch al voldoende moeten zijn dacht ik.

Kan puur toeval zijn hoor, dat het in deze 3 rusthuizen zo gelopen is.

Of net wat Sec zegt, dat de besmetting eerder is geweest.

Zo is een vriendin van mij tegelijkertijd gevaccineerd, maar na 3 dagen een positieve test. Zij was besmet geraakt al voor haar vaccinatie.

En met veel van dit soort verhalen blijkt vaak toch dat het net iets anders gegaan is dan geschetst werd. Ik houd me vooral vast aan onderzoeken zoals uit de link en de tastbare zeer lage besmettingscijfers onder verpleeghuisbewoners. En onder die groep zijn er natuurlijk nog steeds mensen die niet gevaccineerd mochten of wilden worden.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-21 09:15

Dan zou de besmetting meer dan een maand eerder moeten gebeurd zijn ? Dat lijkt me bijzonder sterk.

Ik lees ook toch overal dat je nog steeds besmet kan raken en het virus kan doorgeven omdat vaccins nooit 100% effectief zijn.

Citaat:
Uitbraak in Lommels rusthuis: ook na tweede prik is besmetting nog mogelijk
Lommel - In rusthuis De Bekelaar in Lommel zijn tien bewoners besmet. Nochtans kregen ze al ruim een maand geleden hun tweede dosis van het coronavaccin. “Na vaccinatie heb je 50 tot 70 procent minder kans om besmet te geraken, maar besmetting is dus wel nog altijd mogelijk”, zegt viroloog Steven Van Gucht.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-21 09:17

Er staat in het artikel ook niet dat je niet meer kan besmetten. Er staat dat het besmetting grotendeels voorkomt en er nog maar 10-20% kans is.

Onder hoog bejaarden is het vermoedelijk hoger omdat dit eigenlijk voor alle vaccins zo is. Er zijn inderdaad besmettingen geweest bij zorginstellingwn waar de inwiners al langer dan 2 weken terug de 2e inenting hadden gekregen. Maar zolang ze niet dood gaan lijkt me dat geen groot drama, hooguit een risico op mutanten.
Laatst bijgewerkt door Mungbean op 01-04-21 09:18, in het totaal 1 keer bewerkt

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-21 09:17

Dat is wat anders pandora. Het kan zijn dat het vaccin niet is aangeslagen en dan ben je dus niet beschermd.
Maar als het bij de overgrote meerderheid wel aanslaat en ook de besmettelijkheid voorkomt dan zorgt die groepsimmuniteit er straks voor dat het virus nauwelijks meer kan verspreiden.
Geen enkel medicijn is 100% effectief. En bij vaccins hoeft dat ook niet als voldoende mensen gevaccineerd zijn.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-21 09:19

Oh op die manier. Ik dacht dat het onderzoek aantoonde dat je niet meer besmettelijk bent eens gevaccineerd.
Dan heb ik niks gezegd :D

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-21 09:55

Az heeft gister de grootste levering aan ons land gedaan van eender welke producent.
Paaskadootje of toch een vervroegde aprilgrap ? :P

Citaat:
AstraZeneca heeft gisteren 259.200 vaccindosissen geleverd aan ons land, de grootste levering tot nu toe van eender welke producent sinds de start van de vaccinatiecampagne. Maandag werden er ook al 179.000 Pfizer-dosissen geleverd, waarmee een verdere opschaling van de vaccinaties de komende weken mogelijk wordt.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-21 10:03

Die leveringen xijn echt geen peil op te trekken...

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-21 10:14

Ja, en afgelopen week was de beperkende factor ook niet meer de hoeveelheid geleverde vaccins, maar het probleem in de organisatie van de afspraken.

Dus dát is hetgeen dat nu eerst opgelost moet worden, voordat er daadwerkelijk in snelheid omhoog gegaan kan worden.