3:Afvallen zonder doel is ook ontzettend koel! - Lees de OP!

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-18 13:08

Ook op een dag dat je niet actief bent kan ik me niet voorstellen dat hooguit 1000 kcal in de buurt van je BMR komt. We hebben afspraken hier in het topic over lijstjes plaatsen waarop duidelijk te weinig gegeten wordt - dat wordt niet op prijs gesteld. Bokt is een openbaar forum en dit soort karige lijstjes kunnen jonge meiden/jongens hele verkeerde ideeën over afvallen geven.

lemanthia

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-18 13:10

gribaldi schreef:
Hopelijk is je lichaam het daar zelf ook mee eens...

Gezond is een tweede verhaal. Maar goed het is jouw lichaam ;)

ik moet wat beter opletten dat ik ook tussendoortjes neem. als ik druk ben vergeet ik die vaak.

wat is er niet gezond aan, mij is geleerd dat je goed moet luisteren als je vol zit en dan niet door blijven eten.

maar als je tips hebt dan zijn die welkom hoor, kan ik alleen maar van leren.

en het is helemaal niet mijn bedoeling om mensen verkeerde idieen te brengen hoor

Anoniem

Re: 3:Afvallen zonder doel is ook ontzettend koel! - Lees de OP!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-18 13:12

Misschien moet je eens beginnen met de openingspost van dit topic lezen. Daarin staat uitgelegd hoe je je BMR kan uitrekenen. Je BMR is simpelweg het absolute minimum wat je moet eten op een dag om je lichaam draaiende te houden zonder alle vormen van beweging. Dus echt wat je organen nodig hebben om fatsoenlijk te functioneren.

Frummels

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-18 13:13

Emmaa_ schreef:
Ook op een dag dat je niet actief bent kan ik me niet voorstellen dat hooguit 1000 kcal in de buurt van je BMR komt. We hebben afspraken hier in het topic over lijstjes plaatsen waarop duidelijk te weinig gegeten wordt - dat wordt niet op prijs gesteld. Bokt is een openbaar forum en dit soort karige lijstjes kunnen jonge meiden/jongens hele verkeerde ideeën over afvallen geven.

Helemaal mee eens. Sorry als dit bot over komt, maar ik merk dat ik hier altijd een beetje fel van word.. 1000 kcal per dag eten slaat natuurlijk echt helemaal nergens op. Dat heeft niets met op je eten letten te maken, dat is jezelf uithongeren. :n

lemanthia schreef:
gribaldi schreef:

ik moet wat beter opletten dat ik ook tussendoortjes neem. als ik druk ben vergeet ik die vaak.

wat is er niet gezond aan, mij is geleerd dat je goed moet luisteren als je vol zit en dan niet door blijven eten.

en het is helemaal niet mijn bedoeling om mensen verkeerde idieen te brengen hoor

Wat je zou kunnen doen is tussendoortjes nemen die meer kcal bevatten zodat je lichaam er ook iets aan heeft. Bijvoorbeeld kwark met fruit, handje ongezouten noten, eiwitreep etc. Je zou je lunch kunnen aanpassen door een salade te vullen met gekookt ei, mozzarella, feta, avocado, geitenkaas etc. daar zitten meer kcal en voedingsstoffen in. Zo krijg je meer binnen waar je lichaam iets aan heeft, zonder dat je jezelf vol hoeft te proppen. :)

En inderdaad even de OP lezen over BMR. :j

lemanthia

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-18 13:18

lemanthia schreef:
gribaldi schreef:

Wat je zou kunnen doen is tussendoortjes nemen die meer kcal bevatten zodat je lichaam er ook iets aan heeft. Bijvoorbeeld kwark met fruit, handje ongezouten noten, eiwitreep etc. Je zou je lunch kunnen aanpassen door een salade te vullen met gekookt ei, mozzarella, feta, avocado, geitenkaas etc. daar zitten meer kcal en voedingsstoffen in. Zo krijg je meer binnen waar je lichaam iets aan heeft, zonder dat je jezelf vol hoeft te proppen. :)

En inderdaad even de OP lezen over BMR. :j[/quote]

salade is een goed idee! handje ongezouten noten doe ik al af en toe maar kan ik wel wat vaker doen!
bmr is 1657
maar my fitnesspal geeft caloriendoel van 1450 aan

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-18 13:19

Ik snap het ergens wel, ik denk dat het beeld dat heel veel mensen van afvallen hebben is om gewoon zo min mogelijk te eten zonder dat je je moe of duizelig voelt. Tenminste, dat was mijn idee over afvallen voordat ik in dit topic terecht kwam en leerde over BMR en PAL. Natuurlijk weet je dat een crashdieet niet goed is maar wat precies allemaal onder een crashdieet valt is heel wazig. Dit topic is een super goede informatiebron waar heel veel mensen zitten met behoorlijk wat kennis van afvallen (sommigen door studie, anderen door zelf onderzoek te doen) en de meeste dingen die hier gezegd worden zijn gebaseerd op wetenschappelijk onderzoek. BMR is geen richtlijn, het is gewoon wat je lichaam nodig heeft. Als je daaronder gaat zitten creëer je gewoon hongersnood bij jezelf en dat is echt niet gunstig voor je lichaam, die gaat dan langzaam processen uitschakelen om energie te bewaren. Bij vrouwen is dat meestal eerst de hormoonhuishouding waardoor je niet meer of onregelmatig ongesteld wordt en je cyclus niet meer op gang komt. Je kan je lichaam daarmee echt naar de knoppen helpen.

Het bijhouden van kcal werkt twee kanten op, niet alleen om te zorgen dat je niet te veel eet, maar ook om te zorgen dat je wel genoeg binnen krijgt. Het is makkelijk om in al je maaltijden zo light en mager mogelijk te kiezen, maar als dat uiteindelijk betekent dat je uit je drie hoofdmaaltijden maar 700 kcal haalt is het toch handig om te kijken naar een andere oplossing, ook als je veel uit je tussendoortjes wil halen. Ik ben misschien niet het beste voorbeeld omdat ik heel lang ben en ook aan de zware kant, maar mijn BMR is iets meer dan 1900. Ik moet dus gewoon minstens 1200 kcal uit mijn hoofdmaaltijden slepen en dan moet ik nog behoorlijk wat volle tussendoortjes pakken om überhaupt genoeg te eten.

Je inlezen over wat je lichaam nodig heeft (niet alleen kcal maar ook de balans tussen eiwitten, koolhydraten en vet) is imo echt een essentieel onderdeel van afvallen omdat je zo veel beter leert begrijpen wat je lichaam nodig heeft en hoe het kan dat je van het ene voller raakt dan van het ander. Dan gaat het misschien niet zo snel als wanneer je 1000 kcal op een dag eet, maar dan doe je het in ieder geval wel op een verantwoorde en gezonde manier.

Edit: MFP gebruikt geen wetenschappelijke basis om hun doelen uit te rekenen. Ik kan je ten aller tijden aanraden om dat compleet los te laten en je doel op 1700 te zetten. Iets hoger dan je BMR (want je beweegt alle dagen toch wel, ook typen op je toetsenbord of lopen naar de koelkast verbrandt calorieën), realistisch en gezond.

lemanthia

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-18 13:23

ik vind het gewoon lastig om gezonde dingen te vinden die ook nog wat gezonde calorien bevatten.

ik eet ook geen vlees/vis trouwens en 1 a2 keer per week een vleesvervanger

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-18 13:25

lemanthia schreef:
ik vind het gewoon lastig om gezonde dingen te vinden die ook nog wat gezonde calorien bevatten.

ik eet ook geen vlees/vis trouwens en 1 a2 keer per week een vleesvervanger

Er bestaan geen gezonde of ongezonde calorieën. Als jij 80 appels op een dag eet word je daar net zo goed dik van als dat je een big mac menu naar binnen schuift. Het is dus ook niet erg om de 80/20 regel aan te houden, 80% van je dag is gezond en 20% bestaat uit iets dat niet per se heel gezond is en waarschijnlijk wat meer kcal bevat. Ik eet doorgaans gezond, maar heb elke dag wel iets waar ik even op zit te snacken of iets dat wat meer kcal bevat dan ik normaal zou kiezen. Op die manier kom ik tenminste aan mijn doel en maak ik mezelf ook nog eens niet gek door allemaal dingen te ontzeggen.

lemanthia

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-18 13:27

bedoelde met gezonde calorien . calorien van dingen die gezond zijn dus niet van koek,snoep,taart chips en dergelijke.

Frummels

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-18 13:28

MFP geeft bij mij als doel 1300 aan, maar mijn BMR is al 1620. Ik gebruik MFP echt alleen om in te voeren wat ik eet en zo inzicht te krijgen. De berekeningen van MFP laat ik voor wat ze zijn. :)

Goed dat je wel al eens nootjes neemt! Wat ook wel fijn is om te eten (als je het lust) is hüttenkäse. Ik doe het vaak door de quinoa met wat bietjes, rucola en een handje walnoten en dat eet ik dal gekoeld als lunch. Of op een cracker met avocado en tomaat. :9

(ik eet trouwens ook geen vlees, maar wel vis.)

lemanthia

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-18 13:30

hüttenkäse en advocado lust ik niet helaas.
ik dacht ook dat ik aan veel meer calorien kwam maar nu ik my fitness pall bijhoudt viel me dat dus erg tegen.

Riddershow

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-18 13:30

Wat is gezond? het kan ook prima gezond zijn om af en toe (echte) boter op je boterham te smeren. Terwijl dat over het algemeen als slecht wordt gezien.

Pure suikers, ja dat is al snel ongezond.

Ik heb eerder het probleem dat ik moet opletten dat ik niet te veel eet... Ik kan echt een bodemloze put zijn. :n

Het is ook allemaal wat je jezelf aan went. Het schijnt dat je maag zich ook aanpast aan wat je gemiddeld eet... dus eet je altijd weinig dan ben je sneller "vol" dan iemand die altijd grote porties eet.

Maar noten zijn gezond en hebben veel Kcal. Ik eet zelf ook graag (verse) dadels als snack... relatief gezond, maar helaas ook veel Kcal... en zo heb je er vast meer...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-18 13:31

lemanthia schreef:
bedoelde met gezonde calorien . calorien van dingen die gezond zijn dus niet van koek,snoep,taart chips en dergelijke.

Ik snap je, maar ik probeerde te zeggen dat een puntje taart of een handje chips niet per se ongezond zijn. Ze zijn rijk in kcal ja, maar als het past in je dag en je doel dan is het niet ongezond om zoiets te eten. Het is wel ongezond om veel te weinig binnen te krijgen en je lichaam niet genoeg brandstof te geven om zichzelf draaiende te houden.

lemanthia

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-18 13:35

ik mag 2x per week iets ongezonds als genietmoment.
dus de rest van de week dus alleen gezonde dingen

Maanlicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-18 13:36

lemanthia schreef:
ik mag 2x per week iets ongezonds als genietmoment.
dus de rest van de week dus alleen gezonde dingen

Je zou ook als je aan zo weinig kcal zit je Skyr bosfruit vervangen voor volle griekse yoghurt of kwark met jam en/of fruit. Scheelt al een hoop en is alsnog "gezond".

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-18 13:36

Prima en dat moet je vooral zelf uitvogelen, maar lees je überhaupt wel wat we verder zeggen over te weinig eten? Je moet het zelf weten, maar in dit topic worden lijstjes met zo weinig kcal niet toegestaan.

Travellust

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-18 13:40

Thanks Emma, duidelijke post :)

lemanthia, eigenlijk maakt het niet uit of je gezond of ongezond eten naar binnen werkt. Als jij 1700 kcal eet en je valt daarmee af en dat eten zou alleen bestaan uit chocolade, val je af. Of het "lekker" en "gezond" of is wat je wilt is een 2e haha. Maar zolang je een kcal tekort creëert maakt het niet uit hoe je of wat je eet..

Bhriseis

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-18 13:53

Kom nu, noten en avocado, Griekse volle yoghurt inderdaad, een glas vers sinaasappelsap... Dat tikt allemaal snel aan.

Hoe minder je eet, hoe minder je lichaam om eten zal vragen. Maar terwijl vreet je wel je eigen spieren en orgaanweefsel op. De hongersnood grens ligt op 1400 kcal. Goed voor jezelf zorgen hoor!

Aight

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-18 14:08

Ik heb mijn eigen BMR en AMR nog eens naberekend, en dat zit nu op 1548 en 1833 kcal. Mijn dagelijks doel is 1700, dat gaat natuurlijk niet heel hard, hoeveel zouden jullie aanraden om op te gaan zitten?

Mijn lijstje van vandaag:
O: 2 pitabroodjes en stuk kipfilet (brak zijn doet rare dingen met je hongerlust :') )
L: ahtogo salade tonijn + bloemkool/kaasstengel
A: nog onbekend, iets wat laag in vet zit (die salade is blijkbaar een vetbom)
kcal nog zonder avondeten: 1090
B: 30 minuten interval training + 10.000 stappen extra

lemanthia

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-18 14:16

gribaldi schreef:
Thanks Emma, duidelijke post :)

lemanthia, eigenlijk maakt het niet uit of je gezond of ongezond eten naar binnen werkt. Als jij 1700 kcal eet en je valt daarmee af en dat eten zou alleen bestaan uit chocolade, val je af. Of het "lekker" en "gezond" of is wat je wilt is een 2e haha. Maar zolang je een kcal tekort creëert maakt het niet uit hoe je of wat je eet..

daar zit ook wat in ja.

Laura82

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-18 15:11

Aight, val je wel af? Anders zou je natuurlijk eens kunnen kijken wat er gebeurt als je iets zakt, maar niet onder je BMR. Bijv eerst een tijdje 1650.

Zelf ben ik uiteindelijk iets meer gaan bewegen, om dat gat tussen mn BMR en verbruik te vergroten. Daardoor kwam het afvallen weer goed op gang, en kon ik wel genoeg eten om de hele dag voldaan te zijn.

_Caitlinnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-18 16:22

O: 2x snack a jack chocolade (was laat op dus lunch zat er dicht op)
L: 1x witte pistolet met gekruide rosbief en een beetje verdunde truffel mayo <3
A: 160 gr kruimige aardappelen + 150 gr rode kool + boomstam
T: Als ik vanavond thuis kom van werk (22:30 uur) denk ik nog een bakje kwark met aardbeien

Inney

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-18 16:48

Lemanthia:

ik at eerst ook (onbewust) zo weinig. Ik viel niet af, ik kwam alleen maar aan als ik eens iets ongezonds at. Nu ik stabiel rond de 1700 calorieën eet val ik wel af. Geen kilo's per week, maar het blijft of stabiel, of ik val af.

Mijn lijstje voor vandaag:

O: 200 gr magere kwark met 4 aardbeien en 20 gr muesli
T: 1 kikker snoepje :')
M: 5 cracotte met kaas en kipfilet (Ik had honger :+ )
T: 3 grote wortels, 1 bokkepoot
A: Helaas nog geen boodschappen kunnen halen ivm pinpas die kwijt is, dus ik eet tagliatelle mee op de groep.
Anders zou mijn avondeten 150 gr vlees, 250 gr groente en rijst zijn.

black_kelpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-18 16:54

_Caitlinnn schreef:
L: 1x witte pistolet met gekruide rosbief en een beetje verdunde truffel mayo <3
T: Als ik vanavond thuis kom van werk (22:30 uur) denk ik nog een bakje kwark met aardbeien

Moet hetzelfde verhaal weer afgedraaid worden wat hier vandaag al is behandeld? Zonder je bakje kwark zit dit lijstje op 800 kcal. -O- Ik word hier echt zo flauw van, sorry. Ga eten!

Ik ben 50 kilo afgevallen en heb werkelijk niet één dag zo weinig gegeten.

_Caitlinnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-18 17:26

black_kelpie schreef:
_Caitlinnn schreef:

Moet hetzelfde verhaal weer afgedraaid worden wat hier vandaag al is behandeld? Zonder je bakje kwark zit dit lijstje op 800 kcal. -O- Ik word hier echt zo flauw van, sorry. Ga eten!

Ik ben 50 kilo afgevallen en heb werkelijk niet één dag zo weinig gegeten.

Nee hoor :)
Met mijn kwark erbij zit ik op 1105.
Ik mag 1350, en mijn drinken heb ik nog niet mee geteld.
Melk 2 glazen, op werk drink ik bij mn eten een glas jusdorange.

En wat een hatelijke reactie eigenlijk :p
Zoals ik eerder al poste heb ik vorige week lekker gegeten de hele dag en heb ik niet opgelet. Om deze week dan wat strenger op te letten om het wat meer te balansen is toch helemaal niet erg?