vibabu schreef:Heb ik het met m'n begeleider over gehad en toen zei hij ja je heb last van de angst om bang te worden.
Eh, hoezo heb jij daar dan last van?
Het is de verstandigste angst die er is! (Al was het maar, dat angst het grootste rotgevoel is, dat moeder natuur kon verzinnen.)
En je bent doorgaans niet bang zonder reden - al weet je met je logische verstand de reden (aanleiding, trigger, etc.) niet altijd.
En je wordt ook niet bang omdat je fout zou denken, angst gaat aan iedere rationele gedachte vooraf.
Citaat:
Ik wil het weg stoppen en er niet meer aan denken maar dan ben ik bang dat ik er nooit overheen kom maar dat klopt niet volgens m'n peut. M'n verstand en m'n gevoel werkt niet samen en dat is zo frustrerend.
Ik ben gepokt en gemazeld in "therapie gaat in fasen" - eerst moet je voldoende handvaten krijgen, inclusief goede info over wat je logische verstand wel en niet kan en over wat angst wel en niet is - en pas als je dat onder de knie hebt, ga je de rotverhalen uitgebreid vertellen. Tot die tijd is wegstoppen zo stom nog niet - en dan hoef je heus niet bang te zijn dat je er nooit overheen komt! (Therapie in fasen gaat vaak sneller dan telkens maar weer die heftige emoties. )
Citaat:
Ik ben ook bang dat al het verdriet en de frustratie niet alleen door de afgelopen 1,5 jaar komt maar ook van daarvoor. Maar dan moet ik me nog meer open stellen en alles vertellen wat ik eerder bedacht heb wat me in de weg kan zitten. En dan heb ik weer het gevoel dat ik me aanstel en m'n peut ophoud met onzinnige dingen. Het liefst kom ik me af en toe melden om te zeggen dat het goed gaat zodat ik niemand tot last ben, maar daar schiet ik zelf niks mee op. Tweestrijd, vreselijk.
Hebben jullie het wel eens overoverlevingsmechanismen?
"Nee, het is niet zo erg, het valt wel mee, niet belangrijk" (...en dus: ik stel me aan, de psych heft betere dingen te doen, etc.) kan een mechanische zijn om jezelf tegen de pijn te beschermen.
Je kunt beslist stommere dingen doen!!!!
Maar in de kamer van de psycholoog is het zaak, dat dit mechanisme herkend wordt voor wat het is.
Minstens door de psycholoog, maar graag ook door jou.
En dan dus samen werken aan "andere handvaten, om hetzelfde te bereiken" (=jou te beschermen tegen de pijn), maar zonder deze nadelen (tweestrijd, jezelf verwijten maken, etc.).