In therapie, wie nog meer?? Elkaar ondersteunen?!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Sunneva

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-15 21:49

Wauw osmo je verwoord precies hoe ik me voel met dat verkeerd opvatten! Heel mooi geschreven! Ik snap jullie allemaal, complimenten voelen als messteken... En wat fijn dat het beter gaat :)

Vibabu, ik begrijp wat je bedoelt. Ik stap de laatste tijd huilend of bijna huilend van m'n paard. Erop voel ik me top maar als het einde daar is zak ik twee keer zo hard weer omlaag.
Ik blijf toch maar bezig, ben op vakantie geweest naar Ierland en heb toen daar alleen maar op het paard gezeten of er mee bezig geweest. Ik was een ander persoon daar!
Eenmaal thuis viel ik onmiddellijk (met hulp van omgeving weleenswaar) in een diep dal. Ben er nu weer uit aan het klimmen.
Ik snap je probleem helemaal! Wil niet elke keer dat dal in maar kan ook niet zonder de top.

UhNee

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-15 21:55

vibabu schreef:
Ik heb hetzelfde rondje gelopen zoals ik altijd loop. 4,5 km :) niet bijzonder dus. Ik heb gewoon dat als ik moe ben dat ik me dan zo ellendig voel. Vorige week meegedaan aan een run van 5km en heb ik op de terugweg in de auto alleen maar heel hard lopen huilen. Kickboksen kan ik niet of zou het met 1 hand moeten doen. Mis eea aan kraakbeen en hand zit met schroeven en zwak bot dus niet heel verstandig. Skaten zou ik kunnen proberen. Goed idee. Ga ik van de week proberen.

Kan me goed voorstellen dat je dat dan niet meer wilt nee :( Mountainbiken is ook ontzettend leuk maar wel heel intensief.

Kosje4

Re: In therapie, wie nog meer?? Elkaar ondersteunen?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-15 22:00

Hoi
Ik ga donderdag voor het eerst naar therapie eerste kennismaking

Ik doe dit omdat ik graag opener wil zijn bij onbekenden en minder onzker
Wil.meer zelfvertrouwen in mezelf

Vind best spannend maar ik ga ervoor

vibabu

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-15 22:00

Ja dat inderdaad! Op het moment dat je er mee bezig bent gaat het goed. Maar dan hoeft er maar iets kleins te zijn en voel je je weer zo ellendig. trek je je alleen 10x zo erg aan, vat je alles negatief oo en dan zijn er ook nog dingen die je moet doen. Een telefoon te van de bedrijfsarts om een afspraak te maken voor een bezoek en de vraag 'hoe gaat het met je' en als je dan antwoord met ups en downs dan hoor je de teleurstelling gewoon in hun stem. En je weet wel dat het de assistent is en dat die je niet hoeft te beoordelen maar toch heb je weer het gevoel dat je je aanstelt. En je hoeft niet op te zien tegen het gesprek want de bedrijfsarts denkt mee en toch.... Door die verandering van stem door de telefoon, is meteen je humeur een stapje naar beneden.

Mountainbiken lijkt me wel leuk, maar hoe kom ik aan een mountainbike en in den helder zijn geen bergen :/ ik weet het ik denk in problemen maar ik zie even geen oplossing.

Sunneva

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-15 22:05

Ik denk niet dat een verandering van sport gaat helpen. Het gaat er denk ik om dat je even niks van je verdriet en andere vervelende emoties voelt. Zodra je dan stopt voel je alles weer en komt het harder aan omdat het even weg was.

Maar je moet toch blijven sporten omdat de momenten dat je even rust hebt ook belangrijk zijn. Je koppie verdiend dat. Denk dat voor mij de rust en het blije gevoel voor even zwaarder weegt dan het nare erna. Misschien is dat per persoon verschillend.

vibabu

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-15 22:35

Heb ik het met m'n begeleider over gehad en toen zei hij ja je heb last van de angst om bang te worden. Ik word zo moe van mezelf :( wil het weg stoppen en er niet meer aan denken maar dan ben ik bang dat ik er nooit overheen kom maar dat klopt niet volgens m'n peut. M'n verstand en m'n gevoel werkt niet samen en dat is zo frustrerend.

Ik ben ook bang dat al het verdriet en de frustratie niet alleen door de afgelopen 1,5 jaar komt maar ook van daarvoor. Maar dan moet ik me nog meer open stellen en alles vertellen wat ik eerder bedacht heb wat me in de weg kan zitten. En dan heb ik weer het gevoel dat ik me aanstel en m'n peut ophoud met onzinnige dingen. Het liefst kom ik me af en toe melden om te zeggen dat het goed gaat zodat ik niemand tot last ben, maar daar schiet ik zelf niks mee op. Tweestrijd, vreselijk.

saffire

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-15 08:14

Je kan beter eerlijk zijn tegen jezelf anders kom je niet verder
Als je niet zegt wat je denkt blijf je er tegenaan lopen.
En daar heb je alleen jezelf mee

Suusenmalvin

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-15 12:03

Osmo; wat een goed bericht!! Fijn dat het goed met je gaat. En Nieuw Leven ook al aan het afronden! Knap hoe je deze stappen hebt gemaakt.
En wat omschrijf je het weer mooi. Ik denk idd dat vrijwel iedereen in dit topic zich hierin herkent..

Die herkenning is vreselijke poedersuiker, maar het stelt me ergens ook wel weer gerust; ik ben niet de enige ;)

Zijn er hier trouwens mensen bekend met Pesso-therapie?

Sunneva

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-15 16:17

Kunnen jullie mij even snel helpen?

Ik zit met een dilemma. Ben mee uit gevraagd door mijn "vriendengroep" van de uni. We zouden dan vanavond samen naar het feest van de studievereniging gaan. Ik heb al ja gezegd. Nu waarom ik twijfel om te gaan:
- de vorige keer dat we gingen was het niet heel gezellig, men vond dat de feesten van de studievereniging ook sws nooit leuk zijn dus ik ben bang dat ze het deze keer ook niks aan vinden en ik daar dan sta te proberen er nog iets van te maken tussen allemaal chaggo's.
- het is net uit tussen een van de jongens en zijn vriendin, als die niet blij is gaat de stemming van de hele groep naar beneden denk ik.
- ze vinden elkaar leuker dan dat ze mij vinden dus ik sta er vaak een beetje als een derde wiel aan de wagen bij.
- ik moet op een matje slapen en dat trekt mijn rug niet echt, daarbij slaap ik slecht ergens anders.
- ik moet salsa dansles ervoor afzeggen en dat vind ik jammer.
- ik zal moeten drinken waar ik geen zin in heb, of ik moet niet drinken wat me er ook niet gezelliger op maakt tussen aangeschoten lui.
- minder tijd om de pony's te rijden vandaag.

Waarom ik wel zou moeten gaan:
- anders val ik misschien nog meer buiten de groep.
- wil me niet meer afzonderen dan ik al doe.
- ik heb al toegezegd.
- ben bang wat ze van me denken als ik afzeg.

Kan iemand me advies geven hierover?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-15 16:51

Ik zou niet gaan. Is de groep normaal wel gezellig of heb je altijd het gevoel dat je erbuiten valt?

Sunneva

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-15 17:30

Altijd wel een beetje dat gevoel, maar dat kan ook aan mij liggen. Ik heb net maar de sprong in het diepe gemaakt en een van de meiden een berichtje gestuurd. Uitgelegd dat ik me al een tijdje niet helemaal top voel en dat ik ff in een dalletje zit op t moment. Of ze dacht dat ij mee moest.
Ze antwoorde met dat haar vriend het vandaag uit had gemaakt en dat ze ook down was, dat het goede afleiding was en dat ik mee moest.

Het feit alleen dat ze zij dat ik mee moest is voor mij voldoende het te proberen. Blijkbaar heeft ze het wel graag als ik er ben.
Ik ga er gewoon zin in maken!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-15 18:22

Sunneva even een benadering vanuit een andere hoek.
Wat leuk dat je bent uitgenodigd door je vriendengroep.
Ze nodigen jou uit -dat betekend ze zien iets in jou wat maakt dat jij schijnbaar de moeite waard bent om mee te vragen.

Je vriendengroep heeft besloten naar een feestje te gaan van de uni ondanks dat het de vorige keer minder geslaagd was. - Het is een nieuw moment, probeer dit dan ook los te zien van die vorige keer.
Schijnbaar viel de slechte sfeer mee de vorige keer mee.

Je vriendengroep nodigd jou uit. - Als ze elkaar leuker vinden dan nodigen ze jou niet uit.
Dit is een gedachte die je in vult. Zolang je niet af checkt of je gedachte klopt kun je er niet vanuit gaan dat je gedachte gelijk heeft.

Ik moet op een matje slapen.
Dit is niet helemaal duidelijk.
Als het de bedoeling is dat je blijft slapen dan ben je niet verplicht om op een matje te slapen.
Denk in mogelijkheden. Kun je een luchtbed mee nemen (lenen).

Dansles afzeggen. Ja dat is natuurlijk best een gegronde reden maar je kunt vragen of je deze les mag inhalen.

Drank. Het is je reinste kolder dat je verplicht bent om te drinken. Die maatregel leg jij je zelf op.
Nergens voor nodig. Als je niet wilt drinken dan drink je gewoon niet.
En als jij je dan stoort aan de anderen die aangeschoten zijn, dan ga je gewoon niet heen.

Je pony niet kunnen rijden.
Tja als dat je lief en je leven is dan kan ik mij wel voorstellen dat je geen dag wilt overslaan.
Echter zal een keertje missen echt geen ramp zijn.

Je hebt al toe gezegd.
Ja zo en? je mag van gedachten veranderen.
Als jij buiten de groep valt omdat je niet heen zou gaan dan zijn jou vrienden niet jou echte vrienden.
Bovendien hangt niet alles af van nu juist dit ene feestje.

Je vriendin zit met een gebroken relatie En vind dat jij mee moet.
Allereerst jij moet natuurlijk helemaal niets. Maar het is wel mooi dat jou vriendin er veel waarde aan hecht dat jij bij haar bent.
Zij vind schijnbaar steun bij jou.
Dat vind ik wel een mooi gegeven.
Please jezelf echter niet weg want alle punten die jij hebt aangegeven zijn werkelijk waar gewoon excuses die je maakt.
Ik lees gewoon in alles dat je niet heen wilt maar door je angst ( stel je voor wat een anderer van denkt) stem je er mee in.

Maak een keuze waar je vrede mee hebt en waarvan jij vind dat hij ook echt voor en van jou is.

Sunneva

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-15 18:26

Dank je voor je goede hulp osmo! Ik ga lekker, en ik ga er van proberen te genieten! En ik ga een luchtbed meenemen :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-15 18:32

Kijk dat is al een hele andere manier van benaderen.

-Ik ga PROBEREN te genieten.-
Als het niet lukt, dan maar niet. Je hebt je best gedaan.
Niks moet -alles mag.

Yeah ik mag genieten!
*\o/* *\o/*

Sunneva

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-15 18:33

Hihi :*

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-15 18:36

Ik ws vanmiddag ook een beetje in D-mineur en was moe vandaar dat ik niet gaan zei. Maar zoals Osmo m zegt is t wel een goeie ja. Veel plezier!

UhNee

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-15 18:51

Vind ik een hele goede OsMo! Het klink heel cliché, maar het is altijd leuker dan verwacht. Tenminste, dat heb ik altijd bij dat soort dingen. Als ik niet zo gaan zou ik het erger vinden, want dan heb ik het geoel dat ik iets mis.

vibabu

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-15 20:18

Heb een paar weken geleden voor hetzelfde dilemma gestaan en ben uiteindelijk niet gegaan. Omdat er geen weg terug zou zijn. Nachtje Amsterdam dus laatste trein heen en eerste terug en de eerste gaat om half 8 pas. Heb later gevraagd aan m'n begeleider wat ik nou beter kon doen. Zijn advies was maak een escape. Gaat het niet? Ga je terug. Bedenk dat je voor een uurtje gaat, gaat het niet dan ga je weg.

Sunneva

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-15 10:21

Het was heel gezellig gisteravond. Ben erg blij dat ik gegaan ben. Heb me misschien zelfs iets teveel laten gaan maar ik verdiende ook een avondje losgaan :o
Nogmaals dank osmo ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-15 10:40

Soms heb je dat ff lekker nodig.
Ik voel me raar vandaag. Dat heb ik wel vaker, dan heb ik wat spanning maar lichtelijk euforisch en daardoor snel emotioneel. Zo'n onhandige combinatie ook _O-
Maar op zich wel positief dus :P

Sunneva

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-15 10:47

Beter giechelen dan huilen jolien :)

vibabu

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-15 15:34

Vandaag gesprek weer gehad met m'n begeleider. Hij vond me vooruit gaan terwijl ik dat gevoel niet echt heb. Vandaag weer eea verteld van iets wat ik zo had weggestopt denk ik of gerelativeerd zodat het niet zoveel voorstelt, echter noemde hij her mishandeling in de zwaarste vorm. En dan zit ik alweer te denken nee dat valt nu ook wel weer mee en ik denk dat hij het zwaarder opvat dan het daadwerkelijk was maar ondertussen is er wel een stemmetje die zegt als alles niet zo erg was.... Waarom zit je dan hier. Waarom praat ik alles nog steeds goed...?

Sunneva

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-15 15:52

Oh vibabu, dat klinkt herkenbaar... Je hebt niet voor niets alles gerelativeerd, dat doe je niet met dingen die je niks hebben gedaan ;)
Je hebt al het recht om dingen te voelen en om verdrietig te zijn, en dat mag je gewoon niet vergeten. Het gaat vanzelf beter en dan ga je ook kunnen accepteren dat het je echt allemaal overkomen is en dat je die dingen moet verwerken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-15 15:57

vibabu schreef:
Vandaag gesprek weer gehad met m'n begeleider. Hij vond me vooruit gaan terwijl ik dat gevoel niet echt heb. Vandaag weer eea verteld van iets wat ik zo had weggestopt denk ik of gerelativeerd zodat het niet zoveel voorstelt, echter noemde hij her mishandeling in de zwaarste vorm. En dan zit ik alweer te denken nee dat valt nu ook wel weer mee en ik denk dat hij het zwaarder opvat dan het daadwerkelijk was maar ondertussen is er wel een stemmetje die zegt als alles niet zo erg was.... Waarom zit je dan hier. Waarom praat ik alles nog steeds goed...?

Dat is jouw manier van coping, het voor jezelf goedpraten. En soms raak je aan het gedrag of de behandeling gewend.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-15 16:09

Heel mooi dat je een fijne avond hebt gehad Sunneva.

Vubabu klinkt een beetje als of je nog wat in een fase zit waarin je nog niet onder ogen kunt komen wat de mishandeling met jou heeft gedaan.
Het goed praten is eigenlijk ook een vorm van een muur die je opzet, een overlevingsmechanisme.
Als jij toegeeft dat de mishandeling heftig voor je was dan kun je er ook niet meer om heen.
Je hebt dus door dat je aan het goed praten bent, dat is alleen maar heel goed want dat betekend dat je kunt toe werken naar de stap "Erkennen dat de mishandeling heftig is".
Dit is zeker geen makkelijke stap en kan ook wat verdriet naar boven halen, wees daar alleen niet bang voor want dit verdriet kan er maar beter uitkomen dan dat je het diep afschermt.

Erkennen van pijn die je is aangedaan, accepteren van emoties (boosheid, verdriet, angst) die deze pijn met zich mee brengen.
Bewustwording van patronen en geloven dat je deze patronen kunt door breken.
Kies er voor om je begeleider te geloven ook wanneer jij dat nog niet zo voelt. Hij ziet schijnbaar iets bij jou wat jij zelf nog niet ziet.
Het zou een slechte begeleider zijn als hij jou voor de gek zou houden.

Ik weet dat het niet makkelijk is om te geloven dat je goede stappen zet als je het nog niet zo voelt.
Maar zoals ik eerder aangaf in een reactie ben ik er inmiddels van overtuigd dat je gevoel ook niet overtuigd gaat raken als je aandacht besteed aan al je negatieve gedachten.
Hoe meer aandacht voor negatieve aspecten hoe slechter jij je gaat voelen, benadruk de positieve aspecten en je zult merken dat je sterker wordt.