[Info] vragen over menstruatie en anticonceptie deel 7

Moderators: Essie73, Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Gamova

Re: [Centraal] vragen over menstruatie en anticonceptie deel 7

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-15 13:56

Ik zal eens op onderzoek uit gaan, zou wel fijn zijn om een oplossing te vinden want van 6 weken maandverband wordt geen mens gelukkig -O-

Iolanthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-15 14:09

Nee, kan ik me perfect voorstellen := Ik heb de MoonCup die prima is (als het niet extreem veel bloed is, moet je alleen "verversen" als je opstaat en voor je weer gaat slapen) en ken iemand die tevreden is met de Lily Compact :) Maar er zijn echt veel merken, je moet idd gewoon eens op onderzoek gaan :)

Gamova

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-15 15:28

Waarom heb ik hier iet eerder naar gekeken? -O-

Het ziet er uit als een hele fijne oplossing voor alle irritaties. Ook zou ik weer gewoon mooi ondergoed aan kunnen in plaats van die oma achtige toestanden :Y)

Ik kwam ook gelijk filmpjes tegen van 'Cloth pads', dat is maandverband van katoen die je herbruikt. Daar weet ik dan weer niet zo goed van wat ik er van moet denken. De mensen die reviews deden op youtube waren er wel allemaal heel enthousiast over.

Ik ga straks in ieder geval een cup bestellen en dan laat ik wel horen hoe hij bevalt :)

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-15 15:36

Maar als ik het goed begrijp kan je die cups dus hergebruiken? Wauw. Het klinkt wel een beetje vreemd.
Idealiter zou je er eentje moeten lenen van iemand om te proberen maar dat is ook weer een beetje raar :')

Gamova

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-15 15:51

Het zijn inderdaad herbruikbare cups, maar het voordeel is dat ze dus wel ongeveer 10 uur (sommige zeggen zelfs 12 uur) mogen blijven zitten en ze meer ruimte hebben waardoor dit ook kan. Je hoeft ze dus niet op je werk bij het gootsteentje te gaan wassen :')

Ik wil het in ieder geval gaan proberen, nu alleen nog kiezen uit alle 100 merken en soorten :j

Je hebt overigens ook de SoftCup, die werkt volgens mij weer net anders?

Hier meer info over de menstruaticups: http://menstruatiecup-info.nl/

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-15 18:11

Ik ben er nog steeds niet uit welke anticonceptie ik wil als ik 18 maart terug moet naar de gyn.
Ik moest van hem van de hormoonzooi af en ben dus sinds begin december van de pil af.
En moet zeggen dat ik me beter voel in alle opzichten.
De enige optie lijkt wel een koperspiraal en de gyn had het over de T-safe.
Maar ik ben nog steeds niet zo wild van een spiraal, hoor verhalen dat die kregen ingroeien enzo, brrr.
Maar geloof niet dat er meer opties zijn, toch??

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-15 18:34

Ja ze groeien in ... Logisch toch? Dat is hoe die werkt, hij nestelt in je baarmoederslijmvlies en daar chillt ie een beetje en voorkomt ie dat je zwanger wordt. Hij hangt niet aan een magisch touwtje ofzo :P

Iolanthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-15 19:04

Magrathea schreef:
Maar als ik het goed begrijp kan je die cups dus hergebruiken? Wauw. Het klinkt wel een beetje vreemd.
Idealiter zou je er eentje moeten lenen van iemand om te proberen maar dat is ook weer een beetje raar :')

Haha, dat zei mijn zus ook, dat ze dat eerst eens wou uitproberen, maar ja :')
Het is idd de bedoeling dat je ze hergebruikt. Uitspoelen met zeep en water tijdens je menstruatie en tussen 2 menstruatie door steriliseren met sterilisatievloeistof of in kokend water. Best hygiënisch dus :)

Gamova

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-15 19:22

Ik lees net op de site van MeLuna dat het niet zomaar kan om een spiraal met een cup te combineren. Dan toch maar even afwachten wat de huisarts zegt.

Bron: http://www.bumaround.nl/webshop/voor-da ... info-.html

Op dit moment gebruik ik een spiraaltje(IUD) of een hormonenring(IUS) als anticonceptie. Kan ik een MeLuna gebruiken?

In principe kan dit, mits het koordje is ingekort. Het koordje mag absoluut niet tussen de cup en de vaginawand terecht komen. Wij adviseren u voor de zekerheid contact op te nemen met uw arts.

Renske_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-15 20:55

Ik ben wel blij dat ik voor de nuvaring ben gegaan, ipv het spiraaltje als ik dat zo allemaal hoor.
Zou er gek van worden, 2 maanden lang telkens een beetje bloeden.

Blacky94

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-15 22:48

Ik braag me af waarom het koordje dan ingekort moet zijn.. of dat te maken heeft met "er uit trekken"of meer kans op lekkage ofzo?

Gamova

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-15 02:29

Er stond bij dat het draadje niet tussen de cup en de vaginawand mag komen. Ik denk dat je dan inderdaad je spiraal mee kunt trekken als je beweegt en het draadje zit klem...

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-15 07:37

Ik heb na het plaatsen van de mirena een half jaar oid wat onregelmatig bloedverlies gehad maar daarna bijna niet meer. Als het nu 1x per maand 1 dag 3 druppels is is het veel.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-15 08:45

Magrathea schreef:
Ja ze groeien in ... Logisch toch? Dat is hoe die werkt, hij nestelt in je baarmoederslijmvlies en daar chillt ie een beetje en voorkomt ie dat je zwanger wordt. Hij hangt niet aan een magisch touwtje ofzo :P

Nee hij zit daar klem door die haakjes, dat is toch echt wat anders dan ingroeien.
Toevallig hoorde ik laatst een verhaal dat die weerhaakjes ingegroeid waren en operatief verwijderd moesten worden.
Het allerergste was dat door het ingroeien de spiraal niet helemaal meer goed zat en dus waarschijnlijk niet genoeg kon beschermen.

Maar die magische touwtjes klinkt ook heel goed trouwens :D

Aria_zz

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-15 12:37

Die van mij hangt wel aan een magisch touwtje :Y)
Gynefix hangt aan een draadje dat met een knobbeltje vast gezet wordt in de baarmoeder.
Minder vergroeiing en makkelijk uit te halen.
Dus het kan ;)

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-15 13:57

Nou goed, maar die weerhaakjes die zitten ook niet zomaar vast hè :P Anders zou het er toch als ik één keer in de lucht spring ofzo uit vallen?

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-15 15:01

Zitten toch geen weerhaakjes aan? Door de T vorm kan ie er gewoon niet uitvallen.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-15 15:13

Ah, het lijkt erop dat er verschillende koperspiraaltjes zijn. Als je googelt op afbeeldingen van koperspiraaltje zie ik inderdaad een T-vorm maar ik heb er eentje die zegmaar twee boogjes heeft met haakjes. "Multiload". Oké, klinkt geschikt voor iemand op de TU. :=

Aria_zz

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-15 16:08

Ja er zijn veel verschillen.
Bv een 7 vorm ook. Met maar 1 armpje.
En ze worden ook steeds kleiner.

Mintgroen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-15 00:20

Ik heb zo'n menstruatiecup besteld.. Was er eigenlijk al zo lang benieuwd naar dat ik het toch maar eens ga proberen. Hij komt dinsdag binnen :)

Gerritt

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-15 18:05

jesito schreef:
Ik ben er nog steeds niet uit welke anticonceptie ik wil als ik 18 maart terug moet naar de gyn.
Ik moest van hem van de hormoonzooi af en ben dus sinds begin december van de pil af.
En moet zeggen dat ik me beter voel in alle opzichten.
De enige optie lijkt wel een koperspiraal en de gyn had het over de T-safe.
Maar ik ben nog steeds niet zo wild van een spiraal, hoor verhalen dat die kregen ingroeien enzo, brrr.
Maar geloof niet dat er meer opties zijn, toch??

Negatieve verhalen blijven altijd beter hangen dan de positieve ;)

Ik kan je de hand schudden ik had ook vreselijk last van hormonen. Van lief persoon naar een vreselijk kreng en weer terug en janken lachen en weer terug. Werd er helemaal dol van.
Toch heb ik een vriend en krijg de zenuwen van andere voorbehoedsmiddelen, dus de spiraal was de enige uitkomst voor mij.

Koper spiraal is niet helemaal veilig, Mirena net zo veilig als steralisatie.

Horrorverhalen gelezen maar uiteindelijk was het inbrengen een meevaller ;) Voor ieder persoon weer anders uiteraard.

Ik heb geen moodswings meer ;)

Deliana1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-15 23:30

Ik ben sinds december aan de prikpil maar ik ben der nu al helemaal klaar mee. Nog steeds veel 'oudbloed' verlies, en pijn in mn baarmoeder.

wat zijn jullie ervaringen hiermee?

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-15 09:44

Prikp[il was voor mij 6 maanden hel, nooit, maar dan ook nooit meer

Bohhhh ik ga toch de huisarts maar bellen. Na 4,5 jaar klachtenvrij door mirena begint hij toch echt uit te werken. Afgelopen dagen duidelijk 'ongesteld' zonder echt te vloeien, maar opgezette dikke buik, strond strontchagerijnig, geen geduld, kon janken om een scheet :+ En vanmorgen zulke hevige kramp dat ik ervan overtuigd was dat die mirena ergens helemaal ingekapseld de boel aan het verwoesten is :+. Ook niet zo gek denk ik dat het meer zeer doet, als de boel verkrampt voel je gewoon dus dat er iets in de weg zit. Dus toch maar een nieuwe halen. Moet nog effe moed verzamelen :+

Aria_zz

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-15 12:21

Gerrit, mirena is idd net zo veilig als sterilisatie maar ook daar heb je nog kans/risico en met koper spiraal is de kans bij goed plaatsen bijna net zo als bij mirena.
Normaal toch.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-15 12:48

Mijn issue met de mirena is dat je een spiraaltje altijd ongemerkt kan verliezen. Heeeel kleine kans, maar toch. Als ik niet ongesteld word kan dat dus zijn door de mirena maar ook doordat ik het spiraaltje ben verloren en ik zwanger ben :')

Dus ja, doe mij dan maar die koperspiraal hoor... Werkt langs twee kanten trouwens, koper vinden zaadcellen niet leuk en het slijmvlies ook niet. Dus zolang ie er zit ben je prima beschermd hoor.

Verder is geheelonthouding de enige anticonceptiemethode die altijd en 100% werkt dus "niet helemaal veilig" is altijd wel van toepassing ;)