GLP-1 (Ozempic, Mounjaro etc) om af te vallen. Tips, ervaringen enzo

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Rambogirl

Re: GLP-1 (Ozempic, Mounjaro etc) om af te vallen. Tips, ervaringen enzo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-26 08:57

Hoe akelig ook nu je al weet wat je wil, maar ik zou toch aanraden het onderzoek af te wachten.

Krijg je het niet via de huisarts voorgeschreven? Je betaald het dan ook alsnog zelf, maar zit niet aan een abbo vast.

Fenneeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-26 09:14

Rambogirl schreef:
Hoe akelig ook nu je al weet wat je wil, maar ik zou toch aanraden het onderzoek af te wachten.

Krijg je het niet via de huisarts voorgeschreven? Je betaald het dan ook alsnog zelf, maar zit niet aan een abbo vast.

Mijn huisarts is geen fan van de medicatie, ze werken er in onze praktijk helaas nog niet mee.

Mariska_28

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-26 09:58

Ik heb bij yazen en half jaar abonnement genomen. Omdat ik in die tijd een gezond streefgewicht bereikt heb, heb ik na enig aandringen van mijn kant daarna een 'alleen spuiten bestellen' abonnement van ca 35 euro per maand kunnen afsluiten.

Ik ervaar ook echt dat Mounjaro meer doet dan alleen ervoor zorgen dat je minder eet. Zou mooi zijn als er extra onderzoek naar gedaan gaat worden, maar misschien gebeurd dat ook wel.

Deertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-26 10:00

Suzanne F. schreef:
Knap hoor Deertje. Merk je dat het nog iets doet na een week dan? Ik vond 10 dagen al beduidend moeilijker. Misschien ben ik wel een aansteller. En jij spuit dan nog de helft van de startdosis? Echt bizar goed dat jouw lichaam daar nog op reageert.

Ik denk dat vooral in mijn hoofd zit nog hoor, ik kan ook als ik heel eerlijk ben niet geloven dat 1.25mg nog veel doet ( idd is dat de helft van de startdosis). Ik heb al een nieuwe leefgewoonte en leefstijl ontwikkeld en ik denk dat het me prima lukt van daaruit ook zonder medicatie. Maar het gaat hem vooral over het volledig loslaten in mijn hoofd denk ik.

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-26 10:18

@Deertje in kan me best voorstellen dat 1.25mg een mooie dosis kan zijn. Je kunt denk ik prima op jezelf vertrouwen.

Na vorige week de golden dose gezet te hebben, kon ik gister alsnog 1/3 uit de naald halen en aangevuld met de nieuwe naald (5mg), blijvende op 2.5mg.

Progressie weegschaal, ik kwam van 85.7kg, en weeg na:
Week 1 84.3 kg dus -1.4
Week 2 83.9 kg dus -0.4
Week 3 84.5 kg dus +0.6
Week 4 84.5 kg dus 0.0
Week 5 schommel ik tussen 83.5 - 84.5kg
Week 6 idem schommel tussen 83.9 - 84.5kg

Ik ga nu wel wat onrustiger worden over de cijfers. Maar de rust is qua voeding is fantastisch, ik ben niet meer de hele dag bezig met wat ik (vooral niet) mag eten, waardoor ik mezelf niet meer uithonger en dan later tot een eetbui komt. Gewoon, rust. Ik ga ervanuit dat het sporten de weegschaal beïnvloed, na sport rustdag dit ik aan de 83 kant, na sport boven de 84. Kleding gaat fijner zitten en hier en daar een compliment. De rust vind ik op dit moment belangrijkst. En denk dat dat op lange termijn nog wel wat meer laat zien.
Laatst bijgewerkt door F_Orumster op 24-01-26 10:24, in het totaal 1 keer bewerkt

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-26 10:21

Deertje schreef:
Suzanne F. schreef:
Knap hoor Deertje. Merk je dat het nog iets doet na een week dan? Ik vond 10 dagen al beduidend moeilijker. Misschien ben ik wel een aansteller. En jij spuit dan nog de helft van de startdosis? Echt bizar goed dat jouw lichaam daar nog op reageert.

Ik denk dat vooral in mijn hoofd zit nog hoor, ik kan ook als ik heel eerlijk ben niet geloven dat 1.25mg nog veel doet ( idd is dat de helft van de startdosis). Ik heb al een nieuwe leefgewoonte en leefstijl ontwikkeld en ik denk dat het me prima lukt van daaruit ook zonder medicatie. Maar het gaat hem vooral over het volledig loslaten in mijn hoofd denk ik.

Sowieso merken we in het topic dat elk lichaam totaal anders reageert op de medicatie. Maar als je 1-2 weken zonder kan zou je denken dat altijd ook lukt mits het geen lichamelijke reactie is. En dan de vraag waarom zou je jezelf niet elke zoveel tijd spuiten als dar rust geeft? Want de kosten van 1,25 per 2/3 weken is best minimaal.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-26 10:23

Welkom Fenneeee! Je kan ook via Wellis, dan heb je geen abonnement. Dan kan je opzeggen en/of pauzeren wanneer je wilt.

Deri

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-26 10:40

F_Orumster schreef:
@Deertje in kan me best voorstellen dat 1.25mg een mooie dosis kan zijn. Je kunt denk ik prima op jezelf vertrouwen.

Na vorige week de golden dose gezet te hebben, kon ik gister alsnog 1/3 uit de naald halen en aangevuld met de nieuwe naald (5mg), blijvende op 2.5mg.

Progressie weegschaal, ik kwam van 85.7kg, en weeg na:
Week 1 84.3 kg dus -1.4
Week 2 83.9 kg dus -0.4
Week 3 84.5 kg dus +0.6
Week 4 84.5 kg dus 0.0
Week 5 schommel ik tussen 83.5 - 84.5kg
Week 6 idem schommel tussen 83.9 - 84.5kg

Ik ga nu wel wat onrustiger worden over de cijfers. Maar de rust is qua voeding is fantastisch, ik ben niet meer de hele dag bezig met wat ik (vooral niet) mag eten, waardoor ik mezelf niet meer uithonger en dan later tot een eetbui komt. Gewoon, rust. Ik ga ervanuit dat het sporten de weegschaal beïnvloed, na sport rustdag dit ik aan de 83 kant, na sport boven de 84. Kleding gaat fijner zitten en hier en daar een compliment. De rust vind ik op dit moment belangrijkst. En denk dat dat op lange termijn nog wel wat meer laat zien.

Ik zou in jouw geval niet te hard druk maken over de weegschaal nog. Vooral omdat je heel fanatiek bezig bent met sporten en een geschiedenis hebt van eetstoornissen. Ipv de weegschaal zou ik dan fotos maken elke 1 a 2 maanden en die dan vergelijken.
Je ziet jezelf elke dag in de spiegel, dus dan is het al moeilijker om kleine verschillen te zien. En oude/nieuwe fotos naast elkaar leggen maakt dat makkelijker.

Met sporten maak je ook weer spiermassa aan, en het kan heel goed zijn dat je nu bezig bent met "recomp".
Wanneer je spieren bezig zijn met herstellen houd je meer water vast, ook wanneer je zout eet, of ongesteld moet worden.

Je bent ook net pas begonnen toch? Welke dose zit je nu op?
Laatst bijgewerkt door Deri op 24-01-26 11:02, in het totaal 1 keer bewerkt

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-26 10:51

Ik ben begonnen op 19 december en heb nu zes shots op 2.5mg gezet. Ook mijn sport opgevoerd tot strakker regime vanaf die datum (4* krachttraining, 2* joggen per week).

Dank voor je feedback, dat stelt wel gerust. Ik probeer mezelf inderdaad ook te overtuigen dat het anders verloopt door het sporten, maar merk dat er nu toch een stemmetje in het hoofd mee gaat doen. Uit eerdere sport ervaringen heb ik mezelf ook eerst zien aankomen, maar kwam het daarna goed.

Ik zie in de spiegel al wel verschillen gelukkig! En wat kleding dat al mooier en fijner gaat zitten.
Laatst bijgewerkt door F_Orumster op 24-01-26 10:58, in het totaal 1 keer bewerkt

Deri

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-26 10:58

Ja dat stemmetje is heel venijnig. Ik zou daar heel voorzichtig mee zijn. Denk dat het een goed idee is om daat misschien wat extra ondersteuning mee te krijgen ergens. Zou erg naar zijn als je terug valt in die eetstoornis gedachtes. (het gaat niet snel genoeg, ik doe mn best niet, ik moet meer doen, het was niet genoeg etc)

En probeer het om te buigen naar positieve gedachtes van wat je wel bereikt hebt. Idd kleding zit fijner. Je merkt dat bepaalde plekken al wat strakker worden. Dat je verder kan rennen, of zwaarder kan tillen. Dingen die je fysiek beter kan. Je lichaam prijzen voor wat het kan en daar ook trots op mogen zijn.

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-26 11:02

Deri schreef:
En probeer het om te buigen naar positieve gedachtes van wat je wel bereikt hebt. Idd kleding zit fijner. Je merkt dat bepaalde plekken al wat strakker worden. Dat je verder kan rennen, of zwaarder kan tillen. Dingen die je fysiek beter kan. Je lichaam prijzen voor wat het kan en daar ook trots op mogen zijn.

Dat is een goede focus. Ik ga eraan werken :)

Ik heb een tijdje bij een praktijkhuis gelopen voor de eetstoornis, ik zou dat wel weer eens kunnen oppakken.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-26 11:24

F_Orumster schreef:
Ik ben begonnen op 19 december en heb nu zes shots op 2.5mg gezet. Ook mijn sport opgevoerd tot strakker regime vanaf die datum (4* krachttraining, 2* joggen per week).

Dank voor je feedback, dat stelt wel gerust. Ik probeer mezelf inderdaad ook te overtuigen dat het anders verloopt door het sporten, maar merk dat er nu toch een stemmetje in het hoofd mee gaat doen. Uit eerdere sport ervaringen heb ik mezelf ook eerst zien aankomen, maar kwam het daarna goed.

Ik zie in de spiegel al wel verschillen gelukkig! En wat kleding dat al mooier en fijner gaat zitten.

Wat goed om te horen! Toch is er ook niks mis met gewoon volgens het schema ophogen. Je had al naar 5 mg gemoeten toch?

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-26 11:29

Ik zou denk ik ook iets ophogen met ongeveer -1,5 kilo in 6 weken tijd.
Maar ik weet niet hoe snel spiermassa opgebouwd wordt en hoeveel het dus zonder zou zijn geweest.
Je kunt ook omvang bijhouden als dat misschien beter werkt.

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-26 11:49

SuzanneF. schreef:
Wat goed om te horen! Toch is er ook niks mis met gewoon volgens het schema ophogen. Je had al naar 5 mg gemoeten toch?

Het opbouwschema is geen moeten meende ik? Ook vanuit wellis mag je kiezen of je ophoogt of nog niet. Ik wil het wat langer aankijken op de start dosis. Ik heb er nu moeite mee om te verhogen, misschien ook mezelf beschermen vanuit eetstoornis perspectief. Ik vind dat wel een drempel, en ik ben er nog niet. Ik denk dat ik nu wel tegenstrijdig overkom, sorry :o

opisop_shop schreef:
Maar ik weet niet hoe snel spiermassa opgebouwd wordt en hoeveel het dus zonder zou zijn geweest.

Ik zal er even over na gaan denken wat ik volgende week doe. De eerste week vond ik te hard gaan. Wel een indicatie dat er iets gebeurt. Dus ik denk wel dat er iets doorgaat onder de sport toename.

Ik heb mezelf inderdaad opgemeten (hals, schouder, bovenarm, buste, onderwijdte, taille, taille op navelhoogte, heup, bil, bovenbeen, knie.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-26 12:16

Het is geen moeten maar wel het adviesschema. In jouw geval had ik opgehoogd maar het is uiteraard jouw eigen keuze.

Jokonootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-26 12:38

F_Orumster schreef:
SuzanneF. schreef:

Het opbouwschema is geen moeten meende ik? Ook vanuit wellis mag je kiezen of je ophoogt of nog niet. Ik wil het wat langer aankijken op de start dosis. Ik heb er nu moeite mee om te verhogen, misschien ook mezelf beschermen vanuit eetstoornis perspectief. Ik vind dat wel een drempel, en ik ben er nog niet. Ik denk dat ik nu wel tegenstrijdig overkom, sorry :o

opisop_shop schreef:

Ik zal er even over na gaan denken wat ik volgende week doe. De eerste week vond ik te hard gaan. Wel een indicatie dat er iets gebeurt. Dus ik denk wel dat er iets doorgaat onder de sport toename.

Ik heb mezelf inderdaad opgemeten (hals, schouder, bovenarm, buste, onderwijdte, taille, taille op navelhoogte, heup, bil, bovenbeen, knie.

En dat is juist een beslissing die je terug werkt in de eetstoornis.
Zonder je eet stoornis had je dan ook niet opgehoogd?
Je kan toch kijken wat er gebeurt als je ophoogt? Je hoeft niet overal zo keihard over na te denken. Soms kun je het ook gewoon doen

Setteli

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-26 12:44

Fenneeee schreef:
Ik heb half februari nog een gastroscopie staan om te kijken waar mijn reflux klachten vandaan komen, twijfel of ik daarop wil wachten of dat ik gewoon ga starten.
Ik ben wel mega gemotiveerd om het te gaan doen, want ik ben klaar met het overgewicht en alle dingen die erbij komen.

Ik heb voor ik begon ook een gastroscopie gehad. Ik had enorm last van maagzuur en vooral als ik ging liggen in bed. Had soms het idee dat ik stikte. Ik bleek gelukkig niks ernstigs te hebben, maar wel een ontstoken slokdarm. Daar heb ik omeprazol voor gekregen. Maar vlak daarna begonnen met Mounjaro en had de omeprazol niet meer nodig.
Bij mij kwam het ook doordat ik in de avond veel snaaide, chips, chocola e.d. Door de Mounjaro had ik die behoefte niet meer en was de reflux ook weg.

Ik heb de spuiten overigens via Wellis. Spuiten zijn volgens mij wel wat duurder, maar je hebt geen abonnementskosten.

Na mijn stop van 4 weken zit ik weer in de dalende lijn. Bleef vorige week nog een beetje hangen. Ook veel uit eten geweest en dan eet je toch meer dan thuis. Vanavond weer uit eten (all you can eat), maar heb al besloten dat ik alleen bestel wat ik echt lekker vind en niks nieuws ga proberen.

Fenneeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-26 12:54

Ik ga nog is even op onderzoek uit betreft Wellis en de kosten. Daar betaal je dus alleen voor de spuiten en hoe is dan de verdere begeleiding geregeld?
En hoelang doe je gemiddeld met 1 pen? Het is natuurlijk afhankelijk van hoeveel je moet spuiten.
Laatst bijgewerkt door Fenneeee op 24-01-26 12:56, in het totaal 1 keer bewerkt

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-26 12:55

Gisteren waren we uiteten, mijn ouders zijn zo trots als een pauw op mijn resultaten. Vervolgens zegt een van de medewerksters, jij bent ook veel afgevallen of niet? En mijn ouders daar heel trots meteen op reageren van hoe knap enzo. Best grappig :+

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-26 12:57

Zonnetje81 schreef:
Gisteren waren we uiteten, mijn ouders zijn zo trots als een pauw op mijn resultaten. Vervolgens zegt een van de medewerksters, jij bent ook veel afgevallen of niet? En mijn ouders daar heel trots meteen op reageren van hoe knap enzo. Best grappig :+

Ja ik heb dan toch moeite om te doen alsof het knap is van mezelf want dat is het niet. Die maand afzien waarin ik 0,2 af was gevallen was knapper dan de 14 kilo op de GLP-1.

Fenneeee schreef:
Ik ga nog is even op onderzoek uit betreft Wellis en de kosten. Daar betaal je dus alleen voor de spuiten en hoe is dan de verdere begeleiding geregeld?

Staat op de website. Ja je betaalt alleen voor de medicatie.

Deri

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-26 13:10

Suzanne F. schreef:
Ja ik heb dan toch moeite om te doen alsof het knap is van mezelf want dat is het niet. Die maand afzien waarin ik 0,2 af was gevallen was knapper dan de 14 kilo op de GLP-1.

Toch vind ik dat je daar best trots op mag zijn.
Ja je hoeft niet meer te worstelen met foodnoise waardoor het makkelijker is. Maar je hebt nog steeds een keuze gemaakt die je gezondheid verbeterd, en waardoor je lekkerder in je vel kan zitten.

Er zijn genoeg mensen die het helemaal niet proberen of hun kop in het zand steken.
Realiseren dat je hulp nodig hebt en die dan ook gebruiken is helemaal niets mis mee.

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-26 13:26

Suzanne F. schreef:
Zonnetje81 schreef:

Fenneeee schreef:

Staat op de website. Ja je betaalt alleen voor de medicatie.

Ik doe niet alsof en mijn ouders weten dat ik spuit, dus die zien dat niet als 'de makkelijke weg' en zijn als nog trots en heel blij!

Je maakt nog altijd de keuze wat je in je mond stopt. Ik heb vaak zat gedacht van oh nu kan ik prima dat vlaatje eten als tussendoortje/lunch wat ik NOOIT at omdat het slecht was.

Zeker in de afbouw voel ik dat. Want ik merk dat ik nu best vaak denk, oh lust wel chipje/koekje....ik kan minder eten maar kan ook de kcal uit de verkeerde dingen naar binnen gaan werken 'omdat het toch kan' met spuiten.

Ik kies er nog steeds bewust voor om geen nagerecht te pakken ook al zou het er wel nog in passen, etc. Of om het juiste broodbeleg te pakken, kipfilet ipv hagelslag of wat dan ook.

In het begin voelde het als een valsspelen maar ik probeer dat wel om te draaien want dan is een maagverkleining ook de makkelijke weg?

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-26 13:37

Nee klopt. Ik moet nu ook echt bewuste keuzes maken. Maar puur voor mezelf sprekend was het afvallen een eitje vergeleken met wat ik ooit gedaan/geprobeerd heb. Afvallen zonder honger is niet zo moeilijk. Nu op gewicht blijven met honger is veel moeilijker. :')

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-26 13:42

Ik heb al 30 jaar strijdt geleverd. Dus…strijdt genoeg gehad.

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-26 13:43

Het voelt inderdaad een beetje als valsspelen, maar dat is denk ik omdat je het al die jaren jezelf verweet/streng jezelf toesprak. Je niks anders hebt geleerd dan 'het zelf te moeten doen'. Ik voelde mezelf ook 'liegen' toen iemand op werk vroeg of, en hoe, ik was afgevallen.

Fenneee, welkom! Als je gaat beginnen, regel dan bij iemand hier in het topic een kortingscode. Ik vond het wel jammer dat ik daar niet van wist bij de start :)