Hardlopen: tips, tricks en ervaringen #6

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Supervixen

Re: Hardlopen: tips, tricks en ervaringen #6

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-25 18:40

Heel tof lijkt me die! Helaas voor ons vind ik het wat te ver rijden op een dag, anders had ik zeker ook meegedaan. Kun je mooi hoogtemeters gaan oefenen!
Wees ook voorbereid op veel modder.

Wij gaan morgen hoogtemeters trainen. Ben benieuwd hoe het zal gaan.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-25 20:16

Wat gaan jullie snel zeg.

Hoogtemeters trainen? Hier is het echt te vlak. Haha.

Maar ik heb vanmiddag een paar uur vrij genomen. Dit omdat mijn motivatie voor lange runs behoorlijk gedaald is wegens saaiheid en te veel op open veld lopen zonder enige beschutting. En toen ik de weersverwachting van zondag zag met een gevoelstemperatuur van min 6 heb ik het besluit genomen om maar wat verlof op te nemen en de auto te pakken naar het bos voor de long run.
Het was nogal adhoc en rond het boomkroonpad was het bos vorige week droog, dus zonder trailschoenen op pad, ook simpelweg niet om gedacht.
Wegens het feit dat het boomkroonpad als startpunt 15 minuten verder is gekozen voor de mountainbikeroute bij Gieten als startpunt. En daar lag dus sneeuw. Bij ons 45km verderop niets.

Het liep daarom wel zwaar, heb ook een 12km fietspad genomen omdat de sneeuw wel zwaar was. Maar het was heerlijk relaxed en zo stil. Ik ben alleen vlakbij de auto nog iemand tegengekomen, verder niemand.

Ik ben niet echt bekend in het bos, dus op gevoel gaan lopen. Op een gegeven moment dacht ik weer vlakbij de auto te zijn, en dus even goigle gepakt. Ok, toch de andere kant uit? 1.7km van de auto. Maar na 500m voelde het niet goed, weer gekeken, had Google me de verkeerde kant op gestuurd. Grrrr. Nu 2.2km terug. En over een zeiknat pad waar hardlopen niet meer ging. Maar nuhoefde ik maar 500m meer toen ik bij de auto was.

32 km gedaan in een voor mij heel snel tempo. Het ging tot 27km wel redelijk. Ik had zelfs een halve in 2.58 uur. Na de 27km werd het wel zwaar. Maar ben echt super blij van mijn spontane actie en dat ik nog even vrij kon nemen.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-25 20:20

Goed gedaan en op lage hartslag. Mooi loopgebied ook daar en met sneeuw is altijd een leuke bonus.
Een paar uurtjes vrij kunnen nemen, daar ben ik echt jaloers op. Dat kan in het basisonderwijs helaas niet. Gelukkig heb ik dan weer de schoolvakanties.

Hoogtemeters kun je trouwens ook prima trainen op een brug, viaduct of dijk op en af.

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-25 20:25

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-25 21:10

Ja hoor, waarom zou dat niet kunnen?
Als de dop eraf kan, kun je hem zo bijvullen.

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-25 22:00

Supervixen schreef:
Ja hoor, waarom zou dat niet kunnen?
Als de dop eraf kan, kun je hem zo bijvullen.

Geen idee waarom niet :')
Dankjewel!

XxLMMxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-25 23:04

Hier een klein rondje van ca 5 km gedaan vandaag. Doel: met hond wat ophalen ergens. Dus ging er niet echt om dat ik intensief trainde maar gewoon lekker mijn benen strekken. Was al even terug dat ik kort liep en voelde wel fijn.

Die trail bij landgraaf gaat op mijn lijstje voor volgend jaar, leuk !

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-25 23:33

Die Hivernaltrail klinkt gaaf!
Maar als ik die loop, wil ik een huisje oid daar huren voor een weekend weg.
Doe ik in mei ook voor de Koning van Spanje trail in Gulpen. Vind Limburg te ver voor ff op en neer. :o

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-25 08:08

Supervixen schreef:
Goed gedaan en op lage hartslag. Mooi loopgebied ook daar en met sneeuw is altijd een leuke bonus.
Een paar uurtjes vrij kunnen nemen, daar ben ik echt jaloers op. Dat kan in het basisonderwijs helaas niet. Gelukkig heb ik dan weer de schoolvakanties.

Hoogtemeters kun je trouwens ook prima trainen op een brug, viaduct of dijk op en af.

Hoogste hartslag was nog in de 152 hoor. Maar het was nu 17% zone 4, rest zone 3. Dus geen zone 4 en 5 zoals ik in het begin wel had.

Klopt dat ik ook wel eens een heuveltje in het bos pak (in de winter niet, echt te nat, ik woon op zware klei), maar die meer dan 15 keer op en af vind ik ook saai worden. :+ Die heuvel gebruik ik wel eens voor heuveltraining en dan sprintwerk.
Gisteren had ik overigens 52 hoogtemeters, meer dan ik had verwacht. En dat dus voor het vlakke noorden. Maar niet vergelijkbaar met bijvoorbeeld de Leersumer veldtrail, daar zitten echt beste heuvels in. Ik vind sowieso zelfs een brug oplopen al niet fijn, net als tegenwind. Merk dat dat me echt vertraagt en zwaar is. Zal wel aan mij liggen. :P

En ja, in het onderwijs is even een uurtje opnemen natuurlijk lastig. Normaal doe ik ook niet van dit soort ad hoc dingen, maar ik ben echt nog heel erg blij dat ik het gisteren kon en gedaan heb.

Ik krijg alleen met de long runs wel last van m'n onderrug tijdens het lopen. Geen idee of ik dat kan voorkomen.
Ik ben nu wel wat stijf hoor van m'n actie van gisteren, mijn rechterknie voel ik wat, nou ja, niet de knie, maar de banden aan de binnenkant. Dat is best apart, want die heb ik 28 jaar geleden verrekt gehad en er nooit meer last van gehad. Verder valt het tot nu toe mee (behalve dat ik wederom na een run weer zeer slecht geslapen heb). Ik heb ook wat last van m'n linker schouder, maar denk dat dat komt doordat ik gisteren 2 keer bijna onderuit gegaan ben omdat het glad was, dus een rare beweging gemaakt.
Ik had overigens volgens Garmin 72 uur hersteltijd. 2 weken terug met 26km had ik 78 uur. De cadans gisteren was voor mijn doen ook best wel aardig, 148 vaak gehaald i.p.v. de normale 146 of 147. Zelfs een paar kleine stukjes net boven de 150. Ik hoop dat die nu na 2.5 jaar eindelijk iets omhoog kruipt en ben dus eigenlijk al blij met 1 puntje t.o.v. mijn normale gemiddelde. Hoop ook niet dat het eenmalig was.

Ik vraag me alleen af hoe stijf anderen zijn als ze een afstand van meer dan 21km lopen. En hoe lang je daarna dan moet herstellen. Ik had in september en oktober vorig jaar dat ik na elke halve marathon 3 weken nodig had om weer fit te zijn voor de volgende. Ik liep dan wel na 1 tot 1.5 week weer een 12-14km, maar de rest tussendoor was korter en de eerste 5 dagen na de halve kon ik amper lopen. Vorige week deed ik een 21km in 3 uur en 8 minuten, maar had toen geen echte stijfheid of wat dan ook na die tijd (ik voelde het wel, maar kon gewoon traplopen), maar ik was wel kapot na de training, had ook echt niet harder gekund. Maar ik had 2 weken terug na die 26km echt wel een aantal dagen nodig om me weer fit genoeg te voelen om weer te gaan hardlopen. Denk dat ik daarom die week er op met de halve ook nog vermoeid was, want die ging gewoon echt niet fijn.
Na die trailrun in januari heb ik pas 4 weken later weer fijn kunnen lopen, dus toen was ik pas echt weer hersteld denk ik (hoewel ik in die periode ook last van de longen had)

lies_sparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-25 09:03

Last van je onder rug is vaak een te kort aan buikspieren, wat oefeningen op het matje dus :)

En qua hoogtemeters zat je super dicht bij allemaal heuvels. Bij het Gasselterveld heb je er 5 waar je maximaal 21 meter direct de hoogte in kunt. Ik gebruikte die altijd voor de heuveltraining, lekker door het zand ploegen.

ieris

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-25 09:18

Germie, zo dat is een beste afstand, netjes gedaan hoor, en dan met dit weer, je was goed aangekleed zo te zien.
Ik heb daar ook wel eens gefietst en gelopen, we zaten toen op een vakantiepark in Nooitgedacht.

Leonie, wow klinkt als een leuke trail, wel uit de buurt inderdaad.
Jij doet ook echt wel altijd mega veel aan sport, lekker bezig!
Goed dat je het nu even wat rustiger doet.

Suliko, leuk idee zeg, die trail met de fiets! Jij kan daarlijk ook meedoen met de triatlon!

Samantha, sterkte ermee! Jee baalen zeg net zo voor Rotterdam.
Ik zou zeggen als het kan, echt doen! Ga er voor.
Rotterdam vond ik persoonlijk niet de mooiste, ik heb niet zoveel met steden.
Maar wel de leukste en het allerbeste publiek. Je word echt naar de finish geroepen en zo massaal toegejuicht, dat is echt wel bijzonder.
Ik heb nu 3 marathons gelopen, 1 trail, 1 stad, en een half trail half verhard.
Die laatste was ook echt mooi!

Ja gaat wel snel zeg, sorry als ik iemand vergeten ben!

Ja haha Suliko klopt wel wat je zegt, ik ken ook niemand die een grotere koukleum is dan mezelf ;)
Bij de marathon in Apeldoorn, had ik een korte mouwen thermoshirt, daarover een gevoerde longsleeve, daarvoor nog een tshirt, en trailrugzak.
Handschoenen met daarin die knijpwarmers, die tot 6 uur warm blijven.
En mijn fusion hot pants, en dikke sokken met mijn waterdichte schoenen.

Mijn vader vertelde, dat hij ooit misselijk was geworden tijdens een marathon, omdat zijn buik zo koud werd, dus gaf hij de tip om mijn buik met vaseline in te smeren, dan zou dat niet gebeuren.
Ook al heb ik nog nooit eerder een koude buik gehad, toch werd ik bang en wilde ik vaseline smeren, die ik natuurlijk niet in huis had.
Ik had wel warmte creme met arnica van Kneipp, leek me een goed alternatief.
Zo, dat had ik geweten zeg, leek alsof ik een oven ingeslikt had *pum*
Mijn buik begon flink te gloeien, het voelde als een soort tijgerbalsem.
Heb zelfs een paar keer gelucht, door mijn lagen shirts omhoog te tillen :D
Aangekomen bij de start, stonden er gelukkig van die heaters in de omkleed tenten, waar ik snel bevriend mee raakte.
Het afscheid op de weg naar de start was lastig, maar eenmaal gestart ging het wel aardig.
Heb zelfs onderweg nog mijn handschoenen uit gedaan, maar wel de heatpads vastgehouden uiteraard!

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-25 09:24

52hm op 32km is niks :+
Plus de vraag hoe accuraat garmin is, want als ik hier in het dorp 11km loop, rekent hij soms al 30hm terwijl ik helemaal plat loop.

Hoe lang je moet herstellen van een 21km is verschillend. Als je een pr op het asfalt wilt lopen, is dat heel anders dan als je een rustige duurloop door het bos doet of 21km met 2000hm in de bergen, ik noem maar wat.
Van een rustige duurloop van 21km hier over de weg is een dag herstel wel genoeg voor mij. In het bos net iets langer.
En het ligt er ook aan hoe vaak je die afstand loopt. Het is voor iedereen anders.
Maar ja, ik heb die afstand inmiddels honderden keren gelopen. Dat is heel anders dan dat het je 10e keer is ofzo.
Niet te vergelijken.

Koekie73

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-25 09:26

Goed gedaan Germie! Was het glad of viel dat mee?
Ik zou wat krachttraining erbij gaan doen, maar mss doe je dat al?

@tiggs loopze vandaag!

Lekker bezig allemaal, heerlijke foto's komen er voorbij en inspirerende looptijden.

Ik heb gisteravond voor de eerste keer 5K gelopen. Trots op mezelf! Hele uitdaging omdat ik echt uit de hoog in zone 3 en zone 4 moet blijven. Vooral de laatste kilometer is dat lastig, dus af en toe even heel rustig gedribbeld.
Afbeelding

En dan eindelijk de uitslag van de echo en afspraak bij de cardioloog. Dat kwam overeen met wat ik ervaar en dus ook dacht. Het lijkt een begin stadium van (diastolisch) hartfalen. Zoals de cardioloog zei: 'er is iets gaande met je hart' Ik heb iets verminderde pompkracht en mijn hartspier lijkt moeite te hebben met ontspannen (hoge onderdruk)
Maanden geleden vermoedde ik dat al en heb ik op eigen verzoek via mijn huisarts de voorspellende waarde voor hartfalen laten prikken. Die waarde lag boven de referentiewaarde maar volgens mijn huisarts totaal niet te hoog. De cardioloog en ik bekeken die waarde en hij zei heel duidelijk dat het dus wel te hoog is.

De cardioloog denkt dat mijn hart nog wel wat kan herstellen (het duidt ook allemaal echt op een beginstadium) Ik had de keuze om de medicatie nog wat op te hogen en over 6 weken weer terug te komen (bloeddruk gaat echt al wel beter na de laatste ophoging) of om weer op de fiets te gaan.
Dat laatste ga ik dus doen; 7 maart de inspanningstest en daarna samen bespreken hoe de bloeddruk en mijn hartfunctie zich houden bij toenemende inspanning.

Ik ben enorm blij met deze arts. Ik kreeg zelfs een boks omdat ik 9 kg afgevallen ben :D
Hij neemt me serieus, neemt echt de tijd en betrekt me bij de behandeling.

Ik ben geschrokken van de uitslag, al was ik niet heel verrast. De cardioloog is positief dus ben ik dat ook. Het verklaart iig mijn moeheid, moeite met conditie opbouwen en de klachten zodra mijn hartslag stijgt.

Intussen ben ik bij de laatste weken van mijn runna schema voor 5K en dat pak ik gewoon rustig aan. Als een dag lastig is om mijn hartslag onder controle te houden, doe ik de volgende keer die dag nog een keer. Dan doe ik met maar iets langer over, maar ik maak nu wel wat progressie en dat geeft aan dat ik nu toch langzaam wat conditie opbouw. Goed he?

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-25 10:11

Heel erg goed!
Jeetje wel schrikken die uitslag inderdaad. Mag je wel blijven hardlopen?

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-25 11:27

Germie, wat lies idd zegt: buikspieren trainen. :j
52 hoogtemeters over 32 km vind ik niet zo veel. En dat komt van iemand die vrijwel geen heuvels in haar woonomgeving heeft. :')

Herstel van een 21 km, tja, dat hangt van zoveel dingen af.
Is het 20 graden en wil ik voor een PR gaan, dan moet ik langer herstellen dan als ik in de winter op rustig tempo loop.
En hoe fit ik me voel van tevoren scheelt ook. Topfit = snel herstel. Slecht geslapen, de dagen ervoor, of ziekig = langzaam herstel.

Maar bvb als ik train voor een marathon, verwacht ik wel dat ik na een wedstrijd van 21 km binnen 3/4 dagen hersteld ben. Van een duurloop op rustig tempo toch wel na een dag.

Koekie, wat goed van je 5 km!
En idd schrikken, die uitslag. Hoe zit dat qua hardlopen?

Ik ben net terug van een rondje trailen. :D
Steenkoud, maar wel fijn kunnen lopen, toen ik eenmaal op gang was. :j
Was nog heerlijk rustig, dus ook veel dieren gezien.
En even naar een duintop geklommen voor het uitzicht. :D

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-25 11:49

Herkenbaar Suliko dat dwingen om langzaam te lopen! Ik heb daar ook echt moeite mee… het voelt ook gewoon tegennatuurlijk. Kom niet in het ritme en dat lijkt juist energie te kosten.

Veel plezier op wintersport Lisitano! En fijn dat je halve marathon lekker ging!

Lastig Samantha! Kan me voorstellen dat het rot is als jd voorbereiding voor zo’n grote wedstrijd alles behalve optimaal is.

Flinke afstand Germie. Knap!

Koekie de eerste 5km! Gaaf gevoel hè?! Goed gedaan hoor! Minder van je uitslag… mag je wel blijven lopen? Hopelijk kan je het samen met de cardioloog onder controle krijgen

Mooie plaatjes en lekker gelopen sherivey!

Ik herstel goed van m’n eerste 10km :D geen spierpijn of stijfheid en vandaag een rustige 5km gelopen. Was heerlijk windstil en rustig. Grappig hoe 5km nu echt easy voelt.

Zijn er hier mensen met ervaring om de hartslagzones te laten bepalen bij een sportarts? Ik ben toch wel heel benieuwd en heb een afspraak staan

Samantha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-25 13:42

Wauw lekkere afstand Germie!
Lekker dat je zo vrij kon nemen. Dat kan ik ook niet hoor SV. En niet in het onderwijs. ;)

O wauw koekie, wel heftig. Wel fijn dat de arts je zo goed helpt.

Lekker Sherivey!

Ja last van rug is core oefeningen doen. En de krab oefening helpt ook haha. Gaan we met z’n allen de krab doen. :')

Ik wil ook nog steeds m’n hartslagzones laten bepalen. Ik had een afspraak, maar m’n fysio raadde het op dit moment af vanwege blessure.
De locatie bij de arts waar ik nu loop (sma midden Nederland) doen ze ook zulke testen. Ik ga hem de volgende keer vragen of dat nu al mag. Valt dan niet onder de behandeling maar wel zo handig om meteen daar te laten doen.

Koekie73

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-25 14:41

@99 ja echt een topgevoel!
Ja ik mag ook gewoon blijven hardlopen maar tot die fietstest echt zorgen dat ik die klachten niet krijg.
Sterker nog, het sporten en afvallen zal mijn hart helpen bij evt herstel en bij verdere verlaging van bloeddruk. Nu mijn bloeddruk meer onder controle is, is het de vraag hoe het zich nu houdt met toename van inspanning.

Leuk Samantha, echt nuttig hoor om de zones te laten bepalen. Bij sommigen komt het echt goed in de buurt van de door Garmin bepaalde zones. Ik ben benieuwd!

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-25 16:01

Dat is fijn koekie.

Sherivey mooi rondje, hier is het helaas niet zo zonnig.

Uiteindelijk is het hier 26km geworden met 804 hoogtemeters. Het ging allemaal niet vanzelf bij ons allebei, maar toch weer gedaan.
Veel heen en weertjes gelopen de heuvels op en af.
Ik had spijt van mijn lange broek, want ik had het flink warm.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

lies_sparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-25 16:54

Zo dan, dat zijn pas hoogtemeters! Super knap SV!

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-25 19:07

Jeetje Koekie, dat is best heftig! Zit dat in de familie of is het niet genetisch? Want zo oud ben je toch nog niet. Wel heel prettig dat je zo'n goede arts hebt.

Ik heb dus vandaag mijn eerste trail gedaan en ik vond het heel leuk! Iedereen is ook zo aardig onderweg :) De 20 hoogtemeters waren er volgens mijn horloge 118, dus geen idee hoe ze dat meten?
Het was best pittig, omdat ik hier veelal op asfalt of vlakke paden loop (en op dit moment wat minder ver), maar wel heel tof. Toch maar vaker de auto pakken voor een loopje.

Afbeelding

Samantha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-25 19:18

Gaaf Tiggs!

O wauw SV, weer mooie afstand.

Ik heb net 5,5 gelopen, zelfde als donderdag, maar iets rustiger. Maar m’n hartslag was wel super hoog, zo raar. Heb wel kort nachtje achter de rug, dat speelt vast mee.
Even afwachten of ik nu ook weer zo’n pijn krijg. Had vanmiddag met paardrijden wel meer last dan normaal. Wat krachtverlies in mn been ook.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-25 19:21

Tiggs goed gedaan!
Ik heb wel vaker dat de hoogtemeters niet kloppen, ik hou altijd rekening met meer dan opgegeven.
Dan valt het mee als het minder is :P .

Koekie73

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-25 19:54

Heel gaaf Tiggs!! Vind je het zwaarder dan op de weg lopen?
Hoge bloeddruk zit wel in de familie, ja. En helaas komt dit echt door niet goed behandelde hoge bloeddruk |(

Zo dat zijn nogal wat hoogtemeters, SV. Echt knap!!

@Samantha_ vervelend hoor. Kan best dat je dat idd terug ziet in je hartslag. Krachtverlies in je been klinkt ook niet erg fijn.

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-25 20:17

Ja ik vind het wel zwaarder, vooral de wat zanderige stukken. En je moet veel beter opletten waar je je voet neerzet. Het is wel fijn dat de bodem veel meer dempt.

Sterkte ermee en wat balen dat dit niet eerder is opgepikt door je huisarts. Maar fijn dat je weer eens 5 km gelopen hebt!