De ontwikkeling van het Coronavirus en de situatie in China

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-20 12:02

Joman schreef:
Het sterftepercentage kunnen ze helemaal niet berekenen. Omdat niet iedereen met corona is getest en wordt getest, kun je het aantal sterfgevallen niet afzetten tegen het aantal besmette mensen.

Precies. Feitelijk kan je het alleen schatten. Of je het nou over de mortaliteit (sterftecijfer), morbiditeit (ziektecijfer) of R0 (verspreiding), incidentie (hoeveel mensen er ziek zijn) hebt: al die getallen zijn schattingen. Er zit altijd een betrouwbaarheidsinterval omheen. En ze schatten hoe iets is op een bepaald moment, op een bepaalde plaats, in een bepaalde populatie in bepaalde omstandigheden.

IMJ

Re: De ontwikkeling van het Coronavirus en de situatie in China

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-20 12:04

knap je al wel wat op raket?

En Chiren?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-20 12:05

Femke_Tweety schreef:
Voorlopig vind ik inderdaad de informatie van Raoul de Groot nog steeds de beste die ik gezien heb.

Kost even wat tijd, maar dan heb je echt alle belangrijke informatie overzichtelijk bij elkaar.

https://www.uu.nl/organisatie/faculteit ... up-college

Hij doet het niet meer ;(
Ik was aan het kijken, heb even gepauzeerd. In die tijd is de link gewijzigd. En nu probeer ik al een hele tijd de boel weer opnieuw te starten, in verschillende browsers, maar tot nu toe zonder succes, ik krijg een error. Refreshen helpt niets.

Wil iemand eens proberen of zij ook een error krijgen als ze proberen het filmpje te starten in de bovenstaande link?

Edit: in Firefox doet hij het, laat maar dus, ik ga weer kijken!
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 11-03-20 12:06, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-20 12:05

DubbelDun schreef:
Pandora2 schreef:
Wel wordt er vanuit de overheid nu wel aangeraden om indoor events te beperken tot 1000 toeschouwers.
Je hebt er maar 1 nodig... dus waar die 1000 opslaat ??

Wat bedoel je precies met "je hebt er maar één nodig?"

Destination

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-20 12:06

Oostenrijk gaat nu grenscontroles houden bij de grens met Italië en het treinverkeer tussen Oostenrijk en Italië is voorlopig stopgezet. Personen uit Italië mogen Oostenrijk voorlopig niet in. De genomen maatregelen gelden in elk geval tot 3 april volgens NTV.
https://www.n-tv.de/panorama/Osterreich ... 32907.html

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-20 12:06

Filmpje doet het inderdaad niet meer. Maar ik begreep dat ze vanmiddag het college ergens online zetten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-20 12:07

Winged schreef:
Filmpje doet het inderdaad niet meer. Maar ik begreep dat ze vanmiddag het college ergens online zetten

Nee, die staat al online. Zie mijn vorige bericht. In Firefox werkt het wel bij mij.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-20 12:08

safina schreef:

Dat er maar één besmet persoon hoeft rond te lopen. Geen samenscholing is imo géén samenscholing, dus ook geen 1000 !

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-20 12:11

Marie_Anne schreef:
Winged schreef:

Nee, die staat al online. Zie mijn vorige bericht. In Firefox werkt het wel bij mij.

hmm.. in de link doet hij het hier niet.(ook firefox)

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-20 12:13

Safina ik heb een ongeluk gehad en heb al 4 maanden hulp, maar er zijn al verzorgers gestopt. Hier is het heel moeilijk om hulp te vinden helaas.

mystery1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-20 12:20

raket schreef:
Ik vind het jammer dat er her en der nog steeds een: ach het valt reuzemee sfeertje hangt. En dat er vooral vanuit de eigen persoon wordt gekeken naar de maatregelen en adviezen. Dus mensen die dan de relevantie voor zichzelf bepalen en niet het grotere geheel.

Dat zorgt er weer voor dat ik nu even niet de behoefte meer heb om uit te leggen wat en hoe als je besmet ben zoals ik. Voor je het weet moet ik me verantwoorden waarom ze in het ziekenhuis geen vitamine-infuus gaven maar een ander middel in overweging hadden.

Bedankt voor de beterschapsberichten, medeleven. Ik kruip weer terug onder mijn dekentjes. Veel beterschap en sterkte voor de mensen die hier last van hebben. En veel wijsheid voor iedereen.

Ook hier zeker geen het valt wel mee houding, heb ondertussen ook het idee dat we in 2 parallelle werelden leven. Bij de mijne is het corona virus uitgebroken, bij sommige mensen is blijkbaar nog steeds niks aan de hand. Zou ook graag je ervaring horen, juist om sommige mensen ervan te overtuigen dat het niet mee valt. Ik neem in elk geval meer maatregelen dan aanbevolen. In elk geval beterschap gewenst!
Laatst bijgewerkt door mystery1980 op 11-03-20 12:21, in het totaal 1 keer bewerkt

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-20 12:20

DubbelDun schreef:
safina schreef:

Dat er maar één besmet persoon hoeft rond te lopen. Geen samenscholing is imo géén samenscholing, dus ook geen 1000 !

Maar hoe doe je dat dan in het OV?
Of bedoel je hier specifiek omdat het in Brabant is?
(hm, rijdt er in Brabant nog wel OV? >;) )

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-20 12:21

Winged schreef:
Marie_Anne schreef:

hmm.. in de link doet hij het hier niet.(ook firefox)

Net geopend op mobiel via deze link

https://lecturenet.uu.nl/Site1/Play/b3d ... 37e30dc01d

Doet het daar iig wel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-20 12:30

DubbelDun schreef:
safina schreef:

"Dat er maar één besmet persoon hoeft rond te lopen." Dat zou inderdaad best eens kunnen gebeuren. En dan? Die gaat daar zitten op de tribune en hoest een keer. In hand of hopelijk in de elleboog. Wat gebeurt er dan vervolgens?

Hoeveel mensen zouden volgens jou maximaal samen mogen komen? 500? 250? 20? 3? Hoeveel als ze vooral op één vaste plek zitten in plaats van door elkaar lopen? Hoeveel als ze ver uit elkaar zitten in plaats van hutje mutje? Maakt het uit of we precies weten wie het zijn of dat we dat nooit meer kunnen achterhalen?

Ik zeg niet dat het een veilig idee is he? Weet ik ook niet. Maar risico op transmissie schatten gaat iets verder dan "er hoeft maar één persoon te zijn..."

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-20 12:30

Net dit op m’n Facebook gezet. Meer kan ik denk ik ook niet doen....

Citaat:
Brabant is in de ban van het Corona virus, oftewel Covid-19.
Hoe werkt dat nu in de salon?

Vooralsnog blijft de salon gewoon open. Hygiëne staat altijd al hoog in het vaandel. Wat betekent dat?
- na elke klant wordt de handdoek die op de armsteun ligt vervangen. Deze worden gewassen op 60 graden.
- alle metalen gereedschappen worden gedesinfecteerd met Barbicide. Dit wordt ook in veel ziekenhuizen gebruikt.
- alle oppervlakken worden na elke klant gedesinfecteerd met dettol. Denk aan de armsteun, lampen, tafel, handgrepen etc.
- ik werk zelf met handschoenen en mondkapjes die na elke klant vervangen worden.
- ik werk met hygiëne vijlen, deze worden na elke klant vervangen en het handvat wordt gedesinfecteerd met Barbicide.
- handen worden voor behandeling gedesinfecteerd, zowel die van mij als die van jou.

Deze maatregelen zijn standaard en hoeven niet verscherpt te worden.
Wel wil ik jou ook om je medewerking vragen.
- ben je verkouden
- heb je koorts
- ben je in risico gebied geweest
- ben je in aanraking geweest met een besmet persoon

Verplaats je afspraak!

Ik hou de richtlijnen van het RIVM meerdere keren per dag in de gaten.

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-20 12:31

Sure_lee schreef:
Echt goed voor het imago van de paardensport dit...Ik begrijp de reacties volkomen.
https://www.ad.nl/dossier-coronavirus/g ... ~a1686d03/

Ik zei gister al dat ik dit ronduit bizar vind, maar nu zelfs NOC*NSF adviseert alles af te gelasten en ze geven er nog geen gehoor aan dan kun je op weinig sympathie rekenen. En logisch toch? Iedereen probeert zijn/haar steentje bijdragen maar deze eigenwijze paardenmensen denken enkel aan de onkosten.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-20 12:32

Om nog even terug te komen op het contante verhaal. Misschien snap ik het niet hoor excuus hiervoor.
Supermarkten willen dus dat je je geld op de balie legt. Maar als je je geld pakt dan zitten het eventuele virus toch op het geld? Dus wat willen ze hier nou mee bereiken?

Ik snap het hele hand op hand gebeuren maar het helpt in feite toch niets?

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-20 12:34

LadyMadonna schreef:
Net dit op m’n Facebook gezet. Meer kan ik denk ik ook niet doen....

Citaat:
Brabant is in de ban van het Corona virus, oftewel Covid-19.
Hoe werkt dat nu in de salon?

Vooralsnog blijft de salon gewoon open. Hygiëne staat altijd al hoog in het vaandel. Wat betekent dat?
- na elke klant wordt de handdoek die op de armsteun ligt vervangen. Deze worden gewassen op 60 graden.
- alle metalen gereedschappen worden gedesinfecteerd met Barbicide. Dit wordt ook in veel ziekenhuizen gebruikt.
- alle oppervlakken worden na elke klant gedesinfecteerd met dettol. Denk aan de armsteun, lampen, tafel, handgrepen etc.
- ik werk zelf met handschoenen en mondkapjes die na elke klant vervangen worden.
- ik werk met hygiëne vijlen, deze worden na elke klant vervangen en het handvat wordt gedesinfecteerd met Barbicide.
- handen worden voor behandeling gedesinfecteerd, zowel die van mij als die van jou.

Deze maatregelen zijn standaard en hoeven niet verscherpt te worden.
Wel wil ik jou ook om je medewerking vragen.
- ben je verkouden
- heb je koorts
- ben je in risico gebied geweest
- ben je in aanraking geweest met een besmet persoon

Verplaats je afspraak!

Ik hou de richtlijnen van het RIVM meerdere keren per dag in de gaten.

Heel goed nu hopen dat mensen het snappen.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-20 12:35

Iedereen moet het gewoon zelf weten of ie het risiko wil lopen, MIJ lijkt het iig niets om nu te simpel over te denken. Over 14 dagen denken we misschien 'hadden we maar...'.
Er zijn maar weinig landen die op tijd proactieve maatregelen nemen, nl is er iig niet één van (jmho).

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-20 12:35

Netjes gedaan Lady Madonna. Duidelijk!

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-20 12:36

Het is te hopen dat de aantallen besmettingen zo geleidelijk gaan als ze hopen. Maar wanneer er alleen al in een ziekenhuis 28 besmette personeelsleden rondlopen en ze nog niet zeker weten( nog geen bewijs van gezien) of mensen zonder duidelijke symptomen ook besmettelijk zijn , dan ben ik bang dat Nederland nog wel wat te wachten staat. En dan gaan er misschien wel zwaardere maatregelen genomen worden maar waarschijnlijk zijn ze dan er wel te laat bij. Vind het een moeilijke situatie voor rivm en regering . Want eigenlijk kunnen ze het niet goed doen.

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-20 12:40

bigone schreef:
Het is te hopen dat de aantallen besmettingen zo geleidelijk gaan als ze hopen. Maar wanneer er alleen al in een ziekenhuis 28 besmette personeelsleden rondlopen en ze nog niet zeker weten( nog geen bewijs van gezien) of mensen zonder duidelijke symptomen ook besmettelijk zijn , dan ben ik bang dat Nederland nog wel wat te wachten staat. En dan gaan er misschien wel zwaardere maatregelen genomen worden maar waarschijnlijk zijn ze dan er wel te laat bij. Vind het een moeilijke situatie voor rivm en regering . Want eigenlijk kunnen ze het niet goed doen.

De eerste voorlopige onderzoeken laten zien dat een besmet persoon de meeste virusdeeltjes uitscheidt nog voordat hij klachten heeft.

De de uitscheidingspiek ligt in de incubatieperiode in dat geval.

Uiteraard nog niet heel veel onderzoeken geweest, ik meen 1 wetenschapper in China of Korea die hier mee bezig is.

Bron, de eerder geplaatste link naar het college van Raoul de Groot.

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-20 12:41

DubbelDun schreef:
safina schreef:

Vind ik inderdaad ook heel onlogisch.
Onder 1000 mag wel, erboven niet. Alsof 1000 mensen bij elkaar al niet te veel is 8)7

Ik kan echt aanraden ook, om het college van Raoul de Groot inderdaad eens te bekijken waarvan Femke_Tweety een linkje plaatste. Het is echt heel interessant en goed te volgen voor een 'leek' ook. Iemand als hem geloof ik dan ook meteen, waar ik een arts in een ziekenhuis, welke zijn verhaal doet tegen een journalist dan toch echt ongeloofwaardig vind als die zegt dat het 'allemaal wel meevalt' wat een paar dagen terug aan bod kwam bv. Professor de Groot werkt al ruim 20 jaar in het wereldje van Corona virussen, dus het is echt heel interessant om te luisteren naar wat hij te vertellen heeft :)
Laatst bijgewerkt door cursebreaker op 11-03-20 12:45, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-20 12:45

purny schreef:
Om nog even terug te komen op het contante verhaal. Misschien snap ik het niet hoor excuus hiervoor.
Supermarkten willen dus dat je je geld op de balie legt. Maar als je je geld pakt dan zitten het eventuele virus toch op het geld? Dus wat willen ze hier nou mee bereiken?

De kans dat mensen besmet raken via geld is heel erg klein. Dat kan je ook teruglezen op de site van het RIVM. (https://www.rivm.nl/coronavirus/covid-1 ... antwoorden).

Blijkbaar vinden medewerkers het in de supermarkt prettig als je het op de balie legt. Het zal ze wel een veilig gevoel geven ofzo.

@ladymadonna: keurige tekst!

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-20 12:47

safina schreef:
purny schreef:

De kans dat mensen besmet raken via geld is heel erg klein. Dat kan je ook teruglezen op de site van het RIVM. (https://www.rivm.nl/coronavirus/covid-1 ... antwoorden).

Blijkbaar vinden medewerkers het in de supermarkt prettig als je het op de balie legt. Het zal ze wel een veilig gevoel geven ofzo.

@ladymadonna: keurige tekst!

Bedankt voor de toelichting safina