Hardlopen, wie nog meer? #4

Moderators: Essie73, Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Mondy

Re: Hardlopen, wie nog meer? #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-19 13:17

Wauw netjes zeg!!!! _O_ Fijn dat je zo'n goede begeleiding had

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-19 13:23

sterk hwn.

En Lisitano veel succes alvast!

Ik mag vandaag weer haha :D

Nozidia

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-19 13:24

Lisitano schreef:
Ik heb tot nu toe enkel bij de 21 km tussendoor gedronken. Ik drink achteraf gewoon veel water. En vooraf ook, maar dan wel minimaal een half uur voor ik start.
Ik eet ook nooit tussendoor. Ik heb nog nooit gehad dat ik daar behoefte aan had.

Volgende week loop ik de halve marathon. Hier zitten wel aardig wat die het met regelmaat doen. Hoe eten jullie voor zo'n afstand?
Ik vind het lastig, ik kan niet met een volle maag rennen en ik krijg 's ochtends ook maar heel weinig weg.
Iets licht eten wat toch genoeg energie geeft, suggesties?
Ik ga trouwens niet voor een toptijd, ik ga voor flierefluitend uitlopen in een comfortabele pas terwijl ik geniet van de route.
Soms is dat behoorlijk langzaam en soms op een prima tempo van 10 km/u. Ik ga het weer afwachten en zien hoe de pet staat. Lopen zoals mijn lijf lekker vindt :D

Ik vind het heel spannend :=
Maar ik heb er ook wel zin in. Normaal loop ik met hond of met vriend, en nu ga ik helemaal alleen. Vriend wil/kan niet zo'n afstand lopen :+ Oh wat zal ik trots zijn als ik de finish haal!

Kan mij voorstellen dat je het spannend vind, maar gaat vast helemaal goed komen goed naar je lichaam luisteren! :j Misschien kom ik je wel tegen,heb erg veel zin in zaterdag ben er ook helemaal klaar voor en mijn benen kunnen niet wachten. :') *D *\o/*
Wat betreft water drinken ik loop zelf met een drinkrugzak deze: https://www.decathlon.nl/p/trailrugzak- ... l374361833 Ben er erg tevreden over en heb er nu een paar keer mee gerend met afstanden van 15/18 km en die ga ik zeker meenemen zaterdag. :jEn ik eet altijd havermout van te voren als ik ga rennen en een halfuur/uur voor de start nog een energy bar of een banaan, tijdens het rennen neem ik nog iets van 2 gels eentje op 10km en een bij 18km ongeveer. Veel succes alvast en geniet ervan vooral!! *\o/*

Ik loop samen met mijn vriend trouwens maar onze wegen zullen al heel snel scheiden, aangezien zijn tempo een stuk hoger ligt. :') Ik ga proberen om op een pace van 5:30/5:35 te lopen.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-19 13:27

Ik heb ook een trailrugzak van decathlon (maar het dure model) maar bij mij gaat het water in mijn waterzak klotsen. Weet iemand daar een oplossing voor?

Nozidia

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-19 13:29

Zorgen dat er weinig lucht in zit bij het dichtdoen van de rugzak! Verder klotst het sowieso wel een klein beetje denk ik..

Morris

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-19 17:06

hwn, top gedaan! You did it!

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-19 17:36

poes schreef:
Ik heb ook een trailrugzak van decathlon (maar het dure model) maar bij mij gaat het water in mijn waterzak klotsen. Weet iemand daar een oplossing voor?

Op de kop houden en de lucht eruit zuigen, dan klotst hij nooit meer. Werkt perfect. De mijne hoor je in ieder geval nooit.

Hwn dat heb je top gedaan!! Gefeliciteerd!

Piekosjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-19 17:36

poes schreef:

Inderdaad lucht er uit halen, dus of er uit drukken of alle lucht er uit zuigen met ‘t slangetje :)

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-19 17:58

Dank je, idd logisch :)

Piekosjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-19 18:19

Ik wist dat in ‘t begin ook niet hoor, en werd elke keer toch zooooo gek van dat geklots (en elke keer zo nodig moeten plassen) :D

Hanmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-19 19:36

En hoe maken jullie 'm schoon? Met name het slang-gedeelte en het mondstuk :=

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-19 19:43

Ik spoel hem gewoon goed uit. Heb er alleen water in, geen sportdrank. Daarna goed droogmaken.

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-19 19:54

Nou, dat drinken tijdens het hardlopen is voor mij toch wel n dingetje: eerste stop had ik n sportdrankje beet dat meer in mijn neus en mijn nek belandde, heb dan ook 3/4 weggegooid. De volgende stop was met water, maar ze waren de bekertjes nog aan het vullen, dus heb daar n halve minuut gewacht tot ik voorzien was, daarna intervalletje moeten doen om mijn looppartner bij te benen. Daarna had ik het wel gehad met drinken, enkel nog wat banaan en rozijnen meegegrist.

Hanmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-19 20:00

Heb je het bekertje samengeknepen zodat het een soort 'tuitje' wordt? Dat heb ik (na inderdaad eerst de situatie dat het overal belandde :') ) geleerd van een medeloopster. Werkt een stuk beter :j

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-19 20:12

Dat is slim ja. Je kunt ook gewoon 20 meter wandelen :+

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-19 00:24

Bij de HM afstand stop ik gewoon om te drinken of iets te eten. Ik krijg mijn ademhaling anders niet onder controle en heb daarna te lang nodig om dat op prde te krijgen. Maar goed, ik ga dus ook niet voor toptijden of PR's. Mijn doel is om zo makkelijk mogelijk de afstand te volbrengen en vooralsnog word ik daar nog steeds handiger en sneller van.

Ik kan gewoon niet kiezen ... zoveel leuke loopevenementen gezien. En 'dus' nog nergens voor ingeschreven.

s1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-19 06:23

Ja ik wandel ook gewoon een aantal passen, dan gaat t heel makkelijk :)

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-19 06:36

Ik heb me ingeschreven voor de 7.5km en de 15km van de montferlandrun.. gewoon omdat het kan.
De 7.5km start om 10.30u en de 15km om 12.00u.
Eerste keer dat ik zoiets ga proberen. Zitten ook nog lekkere heuvels in :+
Nog even bedenken wat mijn strategie wordt, hoe ik ze wil gaan lopen.
De 7.5km route ken ik goed, die heb ik al drie keer eerder gelopen.

Greetje63

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-19 07:48

Hanmar schreef:
En hoe maken jullie 'm schoon? Met name het slang-gedeelte en het mondstuk :=

Uitspoelen, goed laten drogen en de vriezer in. Maar ik moet in de loop der jaren wel een hele grote weerstand hebben gekregen want als je ziet hoe goor de slang en mondstuk en mijn flesjes eruitzien zou je verwachten daar moet je ziek van worden. Maar tot nu toe nog niet dus.

Mondy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-19 08:37

Ik kan ook niet rennend drinken en loop die paar meter met het drinken.
Het liefste water,isostar krijg ik amper weg met lopen.
Hm Eindhoven komt er bijna aan. Wil nog steeds voor halve gaan maar ben nu wel iets voorzichtiger na afgelopen weekend. Dus heel miss de 10 ipv halve.

Wat gebruiken jullie tijdens de langere stukken qua eten ?
Gelletjes heb ik vorig jaar geprobeerd maar die hield ik na voorzichtig slokje/hapje proberen in de training al niet binnen (juk) dus heb nu voor grote afstanden whinegums mee.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-19 11:58

Even een lange bijleespost van mij *\o/*

Allereerst niemand is hier een kneusje, ongeacht welke afstand/tempo je loopt we zijn allemaal goed bezig toch?

Over broeken: ik zweer bij de broeken van Fusion. Met fijne zakjes voor je mobiel en schijnen niet door en zakken niet af. Ik heb ook een paar broeken van nike en van new balance.

Supervixen: die freedomtrail ziet er echt heel gaaf uit! Hele vette medaille en wat mooi zo ook iets voor de oorlogsslachtoffers te doen. Hele vette bandjes trouwens, ik ben dol op RUMAG. Zeker nu met mijn relatiebreuk hebben ze mooie toepasselijke quotes. En weer een flink aantal km gemaakt zie ik, moet goed komen in Keulen toch? Monfortland is in december he? Hij staat op mijn lijstje maar eerst maar eens zien hoe ik me voel na Eindhoven.

Carlijn: Mooie tijd hoor, zeker voor een eerste wedstrijd!

Durante:
Ik zou het ook wat meer tijd geven, en dan misschien beginnen zonder wandelwagen.

Greetje: Wat ontzettend knap weer je prestatie op de 100km. Diep respect! Ik heb (of had) softflasks in mijn racevest en inderdaad die worden gewoon goor ook al maak je goed schoon.

Morris: Ik ben benieuwd hoe de sportschool bevalt. Ik geef toch altijd de voorkeur aan naar buiten gaan. een maal per week train ik op de baan, dus dan heb ik alleen koud maar donker valt dan al weg. Misschien is dat ook nog wel iets?

HWN: ik drink altijd, ook tijdens wedstrijden. Zeker tijdens langere afstanden is het wel nodig ook, of met hogere temperaturen. Ik probeer tijdens wedstrijden niet echt op mijn horloge naar hartslag etc te kijken, dan maak ik me alleen maar gek. ik ben zo ingeburgerd met min/km dat ik me qua tempo bijna niks meer kan voorstellen bij km/u. Jammer dat je net niet onder de 2 uur bent gekomen.

Listano: Ik eet voor een halve marathon 2 witte bolletjes met jam en een uurtje van te voren een krentebol. Welke HM ga je lopen?

Dam tot damloop: Ook ik vind het een tikkie overdreven. Ik begreep dat ze het inderdaad niet meer qua hulpverlening kunnen behappen. Maar als we zo gaan beginnen kun je bijna alles tussen april en november gaan aflassen.. Wat mij wel opviel is dat bij de reacties iedereen in de media zei nou dan had ik beter bier kunnen drinken/was ik maar op stap gegaan gisteren. Er was geen enkele die zei jammer, ik had hier zo hard voor getraind en nu mag ik niet starten.

Gem Ik deed dat voorheen ook, maar sinds kort kan ik het ook hardlopend *\o/* er is nog hoop dus!

Mondy: Waarom zou je willen switchen van afstand? Ik gebruik gelletjes van Torq, heel erg tevreden mee en zeker niet goor.

Ik ben even een beetje afwezig geweest door veel stress door de scheiding en ook wel druk met de marathontrainingen. Ik heb vorige week zondag een HM gelopen in Cranendonck (ook in de volle zon met ruim over de 20 graden trouwens) maar ik had er totaal geen last van. Mijn duurtrainingen werpen echt zijn vruchten af. Ik ben redelijk behouden gestart en me niet laten opjutten door de veel snellere 5 en 10km lopers. toen die eenmaal afgedraaid waren was het ook makkelijker om tempo te bepalen. Ik heb de eerste 13km met een man samen gelopen, en om en om op kop gelopen. We gingen als een trein, ik kende die hele kerel niet maar we hadden hetzelfde doel, onder de 1:55 lopen. Helaas was bij hem de koek op na 13km en moest hij me laten lopen. Ik kon wel tempo houden en ben begonnen aan een enorme inhaalslag en heb echt heel veel mensen ingehaald in die laatste 8km. Uiteindelijk kwam ik over de finish in 1:49:56. Een dik vet PR van ruim 6 minuten *\o/* Ik had niet het gevoel tot het gaatje te zijn gegaan (daar was deze wedstrijd ook niet voor) maar het feit dat ik zo'n tijd kan lopen in de zwaarste weken van mijn marathon training geeft wel vertrouwen. Overigens is deze HM een echte aanrader, niet massaal en een mooie route door het bos over verharde bospaden, gravelpaden en over de heide. Echt heerlijk en top georganiseerd.

Afgelopen zondag mijn langste duurloop richting te marathon gelopen, 33km. Ik train tegenwoordig vooral op hartslag (mijn duurtrainingen) en dat werkt echt super goed voor mij. Nu zondag nog een 10km wedstrijd en dan kan het taperen beginnen. Ik ben stiekem heel benieuwd naar de marathon en aan de andere kant ben ik ook wel een beetje bang en vind ik het heel spannend.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-19 12:26

Mondy schreef:
Ik kan ook niet rennend drinken en loop die paar meter met het drinken.
Het liefste water,isostar krijg ik amper weg met lopen.
Hm Eindhoven komt er bijna aan. Wil nog steeds voor halve gaan maar ben nu wel iets voorzichtiger na afgelopen weekend. Dus heel miss de 10 ipv halve.

Wat gebruiken jullie tijdens de langere stukken qua eten ?
Gelletjes heb ik vorig jaar geprobeerd maar die hield ik na voorzichtig slokje/hapje proberen in de training al niet binnen (juk) dus heb nu voor grote afstanden whinegums mee.

Ik krijg gel ook niet weg.

Ik gebruik zulke 'reepjes' van aptonia van de decathlon. Soort winegums, maar veel zachter, dus makkelijk weg te kauwen.

Afbeelding

Soms neem ik ontbijtkoek mee.

Angela_ spannend joh!

Mondy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-19 12:45

Angela lekker bezig met trainen !! Wat een mooie tijd ook.

Ik twijfel omdat ik nu die 16 over de 2 uur heb gelopen door de warmte. Dus als t qua weer wat tegenzit oid twijfel ik nu of ik de afstand wel haal.
Mijn punt is dat ik kleine stapjes zet. Vooral als ik moe begin te worden en daardoor heel vlak ga lopen, niet afrollen.
Die 10km red ij prima en ondanks dat ik de halve wel weer graag wil doen wil ik niet uitvallen (wat uiteraard gewoon kan gebeuren)

Supervixen oh die ken ik nog niet, zal die eens gaan proberen :j

Greetje63

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-19 15:54

Angela_ schreef:
Dam tot damloop: Ook ik vind het een tikkie overdreven. Ik begreep dat ze het inderdaad niet meer qua hulpverlening kunnen behappen. Maar als we zo gaan beginnen kun je bijna alles tussen april en november gaan aflassen.. Wat mij wel opviel is dat bij de reacties iedereen in de media zei nou dan had ik beter bier kunnen drinken/was ik maar op stap gegaan gisteren. Er was geen enkele die zei jammer, ik had hier zo hard voor getraind en nu mag ik niet starten.

Komt denk ik ook omdat in de laatste startgroepen waarschijnlijk niet de meest fanatieke lopers zitten. De hebben veelal een wedstrijd licentie en mogen dus voorin starten.

Uiteindelijk kwam ik over de finish in 1:49:56. Een dik vet PR van ruim 6 minuten *\o/* Ik had niet het gevoel tot het gaatje te zijn gegaan (daar was deze wedstrijd ook niet voor) maar het feit dat ik zo'n tijd kan lopen in de zwaarste weken van mijn marathon training geeft wel vertrouwen. Overigens is deze HM een echte aanrader, niet massaal en een mooie route door het bos over verharde bospaden, gravelpaden en over de heide. Echt heerlijk en top georganiseerd.
Gefeliciteerd me je pr, beloofd wat voor de marathon.

Afgelopen zondag mijn langste duurloop richting te marathon gelopen, 33km. Ik train tegenwoordig vooral op hartslag (mijn duurtrainingen) en dat werkt echt super goed voor mij. Nu zondag nog een 10km wedstrijd en dan kan het taperen beginnen. Ik ben stiekem heel benieuwd naar de marathon en aan de andere kant ben ik ook wel een beetje bang en vind ik het heel spannend.

Welke marathon ga je lopen?

Greetje63

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-19 15:57

Wat betreft voeding zweer ik bij vloeibaar. Of te wel zorgen dat de isotone sportdrank voldoende energie bevat. Maar dan ben je dus wel afhankelijk van een sportdrank met een goede mix anders zit er of onvoldoende koolhydraten in of je hebt een hypertone oplossing en dat wil je niet. Met Maurten kun je echt heel veel koolhydraten per uur binnen krijgen door 500ml/uur te drinken. Met isostar endurance krijg je net wat minder koolhydraten binnen. (maar is wel stukken goedkoper)