[Info] vragen over menstruatie en anticonceptie deel 7

Moderators: Essie73, Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

gekkesies

Re: [Centraal] vragen over menstruatie en anticonceptie deel 7

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-15 13:29

In nederland kan ik mijn pil in ieder geval alleen halen via een herhalingsrecept van mijn eigen huisarts/apotheek. Helaas zitten mijn ouders ook een dikke maand in het buitenland en is er niemand die het voor mij kan ophalen en opsturen, dus dat is geen optie...

PollyPancake

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-15 13:30

Ik heb een vraagje.. Misschien is hij al eens gesteld, maar al die pagina's door lezen is een beetje veel werk hahaha.

Ik wil graag overstappen van anticonceptie. Ik heb me ingelezen en twijfel nu tussen zo'n hormoonstaafje in je arm of een spiraaltje. Ik neig op het moment naar het hormoonstaafje omdat ik liever iets in mijn arm laat zetten dan dat de dokter daar van onder bezig moet haha. Ik ga dit natuurlijk ook overleggen met de dokter, maar zou graag ervaringen van anderen horen. Dus wie heeft er hier een hormoonstaafje of spiraaltje en hoe bevalt het?

Judass

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-15 13:36

Ik heb een hormoonstaafje gehad, heb nu een koperspiraaltje. Mijn ervaring was niet zo goed, mede omdat mijn lichaam een dikke vinger opsteekt tegen hormonen :P.
Dus op dat vlak kan ik je niet echt helpen. Wel was mijn staafje spoorloos verdwenen, ze hebben twee keer een echo moeten doen en drie keer m'n arm opengesneden (huisarts, gyn en als laatste chirurg). Heb nu dus ook drie lelijke dikke littekens op m'n arm.

Wat mij vertelt is over het staafje is dat het gewoon goed kan werken (bij mij toevallig niet, ben 4 maanden lang ongesteld geweest), maar dat over het algemeen een mirena wel wat beter werkt. Nu heb ik een koperspiraal waar ik heel blij mee ben, gewoon laten zetten bij de ha, en het viel me heel erg mee.

Yasmine

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-15 22:56

gekkesies schreef:
Vraagje aan de Belgen onder ons: Ik ben pas geleden naar Antwerpen verhuisd, maar moet alles nog officieel regelen. Ik zit nu dus nog even tijdelijk bij mijn Nederlandse zorgverzekeraar en huisarts. Ik kwam er net, heel dom, achter dat ik bijna door mn anticonceptiepil heen ben en dus een nieuwe moet hebben. Mijn vraag is dan ook: Kan ik die in belgie (antwerpen) zonder doktersrecept ergens halen?

Even op en neer naar Nederland gaat niet zomaar helaas, aangezien ik in Antwerpen werk en mijn huisarts alleen tijdens kantooruren open is. Daarnaast zou het ook wel een duur en tijdrovend grapje zijn om voor mijn pil uren te moeten reizen..

Kan iemand hier mijn vraag misschien beantwoorden? Op internet vind ik nogal tegenstrijdige antwoorden, die veelal ook verouderd zijn..

Nee, pil is alleen op voorschrift. Maar als je een vriendelijke apotheek vindt en je legt je situatie uit, dan willen ze je vaak wel één strip meegeven om je uit de nood te helpen als je belooft dat je later met je voorschrift terugkomt, en dan krijg je de rest van de doos mee.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-15 23:05

Gekkesies, kan je eigen huisarts recept niet even mailen/faxen naar jou of apotheek in België?

gekkesies

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-15 23:53

Heb vandaag inderdaad gebeld om te vragen of ze mijn recept digitaal wilden doorsturen maar dat weigerden ze om privacyredenen, vrij vaag. Welkom in de 21e eeuw. :=

Ik ga het dan maar doen zoals Yasmine zegt, lijkt me een prima oplossing voor nu. Bedankt voor de snelle antwoorden allemaal!

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-15 07:26

K vraag me af of ze je medicijnen zonder recept gaan meegeven, dat zou me enorm verbazen eigenlijk. Neem aan dat je een herhalingsrecept telefonisch kan regelen en dan de apotheek bellen, je punt uitleggen en vragen of ze het opsturen?

DaisyDarling

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-15 08:15

Heb je je lege strip nog? Als je die meeneemt heb je iig een beetje 'bewijs' dat dit jouw pil is en je hem al vaker hebt gehad.

En willen ze het recept ook niet aan je moeder meegeven, als zij even langsgaat? Dan kan zij het inscannen en naar jou toe sturen.

Rienn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-15 10:04

Ik ben dan wel binnen Nederland verhuist, maar ik kreeg echt de pil niet mee, moest een recept hebben en dan de volgende keer kon ik zonder recept de pil halen.

Oh en bewijs als laatste strip mee te nemen, gaat niet werken, had zelfs het doosje met mijn gegevens er op.

Succes, hoop dat het je gaat lukken. :j

gekkesies

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-15 10:25

Polly schreef:
K vraag me af of ze je medicijnen zonder recept gaan meegeven, dat zou me enorm verbazen eigenlijk. Neem aan dat je een herhalingsrecept telefonisch kan regelen en dan de apotheek bellen, je punt uitleggen en vragen of ze het opsturen?

Dat heb ik dus al geprobeerd en weigeren ze te doen. Kreeg nogal sterk de indruk dat ze niet mee werken omdat ze willen dat ik m'n pil gewoon bij hun apotheek koop zodat ze zelf het geld ervan opstrijken. :+

DaisyDarling schreef:
En willen ze het recept ook niet aan je moeder meegeven, als zij even langsgaat? Dan kan zij het inscannen en naar jou toe sturen.

Oook al eerder genoemd, maar mijn ouders zitten zelf ook niet in Nederland dus dat was geen optie. :)

Inmiddels gelukt zoals Yasmine zei. Mijn bijna lege strip meegenomen, situatie uitgelegd en dankzij een vriendelijke medewerkster een strip meegekregen. Wel tegen een kleine vergoeding, maar dat lijkt me ook niet meer dan normaal. :)

Gerritt

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-15 22:23

Judass schreef:
Ik heb een hormoonstaafje gehad, heb nu een koperspiraaltje. Mijn ervaring was niet zo goed, mede omdat mijn lichaam een dikke vinger opsteekt tegen hormonen :P.
Dus op dat vlak kan ik je niet echt helpen. Wel was mijn staafje spoorloos verdwenen, ze hebben twee keer een echo moeten doen en drie keer m'n arm opengesneden (huisarts, gyn en als laatste chirurg). Heb nu dus ook drie lelijke dikke littekens op m'n arm.

Wat mij vertelt is over het staafje is dat het gewoon goed kan werken (bij mij toevallig niet, ben 4 maanden lang ongesteld geweest), maar dat over het algemeen een mirena wel wat beter werkt. Nu heb ik een koperspiraal waar ik heel blij mee ben, gewoon laten zetten bij de ha, en het viel me heel erg mee.

Ik heb jaren aan de pil gezeten (microgynon). Ik had echt van die moodswings en ik werd er op het allerlaatst zo'n beetje depri van. De huisarts raadde mij de Mirena aan. Die heb ik dan ook vanmiddag laten zetten. Tuurlijk, alle horrorverhalen gelezen op internet. Eerlijk is eerlijk, het was absoluut geen pretje maar het was binnen een paar minuten ook gepiept. Nu wat last van een soort ongesteldheidskrampen hoop dat ze verdwijnen, de huisarts zei dat klachten in de loop van de dagen wel afnemen. Ik ben in ieder geval blij dat mijn dosis hormonen flink zijn verminderd. Bleh!

Amira_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-15 14:09

Ik kom even binnenvallen want ik heb een vraagje.

Zo ongeveer een jaar geleden ben ik begonnen met de pil. ( microgynon 30) De eerste paar maanden gingen prima, nergens last van gehad enzo. Maar sinds augustus begon ik heel erg last te krijgen van stemmingswisselingen en ik voelde me echt depressief. Vond niks meer leuk, dacht dat iedereen tegen mij was. Daarom ben ik gestopt met de pil en voelde ik me weer helemaal mezelf.
Maar dan nu mijn vraag. Ik heb nog voor 4(?) maanden de pil over en ik ga in mei op vakantie. Nu vroeg ik me af of het kan dat ik een paar maanden weer de pil slik en dan weer stop. Of is dat geen goed idee en waarom dan niet?

Cadaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-15 20:46

Ik heb de implanon en ben erg tevreden ik heb hem nu 2.5 en hij mag er dus bijna uit, ik ga dan zeker weer een nieuwe nemen :j

Hij zit nog netjes op zn plek, kan m goed voelen zitten en mijn menstruatie is minimaal. Soms 3 maanden niks dan 2x een 5 daagse bloeding en dan weer maanden niks.

Ik ben erg tevreden :)

Plaatsen voelde ik helemaal niks van door de verdoving.

Ginootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-15 20:59

Wie mag ik een bericht sturen met een vraag die ik liever niet openbaar zet? :)

PollyPancake

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-15 21:37

Je mag mij best een bericht sturen, maar ik kan niet garanderen dat ik je kan helpen haha

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-15 21:50

Mag mij ook wel sturen :j

Blacky94

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-15 21:56

Mij ook hoor :)

En volgens mij kan dat met de pil wel. Zijn meer mensen die hem volgens mij alleen rond de zomerperiode slikken. Houdt alleen wel rekening met evt seks dat je niet gelijk beschermd bent mocht dat van toepassing zijn.

Overigens wel sinds 1,5/2 weken zou goed als van de menstruatie af. Man, wat een hel was dat, ruim 2 maanden lang "ongesteld"...

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-15 22:08

Mij ook wel

Amira_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-15 22:17

Blacky94 schreef:
Mij ook hoor :)

En volgens mij kan dat met de pil wel. Zijn meer mensen die hem volgens mij alleen rond de zomerperiode slikken. Houdt alleen wel rekening met evt seks dat je niet gelijk beschermd bent mocht dat van toepassing zijn.

Overigens wel sinds 1,5/2 weken zou goed als van de menstruatie af. Man, wat een hel was dat, ruim 2 maanden lang "ongesteld"...

Okee dankje! Als je begint slikken op de eerste menstruatiedag ben je na een maand wel beschermd toch?

Blacky94

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-15 22:18

Ja als het goed is wel :)

Ginootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-15 07:01

Berichten zijn verzonden!

Gamova

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-15 13:22

Hier nog steeds bloedingen. Spiraal zit er vanaf 14 januari in. Heb wel vandaag een afspraak gemaakt bij de huisarts voor de nacontrole. Heb er geen pijn meer aan, alleen blijven die bloedingen wel lastig.
Maandverband word je echt wel zat en ik vind het ook niet prettig zitten. Tampons zijn me ooit afgeraden en omdat de bloeding vrij weinig nog is gaan die ook vervelend zitten.

Iemand een goed alternatief? O:)

Blacky94

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-15 13:32

Ik heb een groot deel vd tijd toch tampons gedragen omdat ik knettergek werd van maandverband/inlegkruisje op een drukke/actieve dag.

Verder heb je wel van die cups. Zit daar zelf ook wel overna te denken miss ooit een aan te schaffen..
Overigens heb ik de mijne sinds 5 december. Ooh wat een feest :')

Gamova

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-15 13:34

Misschien eens kijken voor kleinere tampons, of die cups, waar kan ik die vinden?

Iolanthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-15 13:37

Ik heb mijn cup gekocht in een biowinkel, maar de meesten bestellen ze online, denk ik :) (Ik ben er overigens supertevreden mee :D )