Viruswaanzin

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-21 14:40

bigone schreef:
Kunnen we al die complotdenkers niet tijdelijk verplicht opsluiten? Zijn een groot gevaar voor de hele maatschappij , hoe diep kun je zinken als mens:

Ziekenhuis Groningen in shock door telefoonbom complotdenkers: ‘Telefoniste ontdaan naar huis’

https://www.destentor.nl/binnenland/zie ... ~a3d1ec72/

Je bent me net voor.
Wat zijn dat toch voor mensen die dit doen?

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-21 14:40

Er is een reden dat de minister advies heeft gevraagd aan de gezondheidsraad :)* Namelijk omdat hij precies wilde weten hoe het in elkaar steekt. Maar:

Citaat:
Demissionair minister Hugo de Jonge (Volksgezondheid) had de Gezondheidsraad om advies gevraagd. De bewindsman heeft meermaals zijn zorgen geuit over mogelijke voordelen die een vaccinatiebewijs op publieke plaatsen zou kunnen opleveren. Dat zou inwoners indirect kunnen dwingen om zichzelf in te enten tegen COVID-19, terwijl De Jonge wil dat vaccinaties altijd vrijwillig plaatsvinden.

Een algehele vaccinatieplicht waarbij je burgers direct dwingt, bijvoorbeeld door middel van het opleggen van boetes als iemand zich niet laat vaccineren, is volgens het adviesorgaan juridisch ook mogelijk. Maar aangezien dit de keuzevrijheid van burgers wegneemt, moet de overheid dit streng afwegen tegen het belang van de volksgezondheid. Het kabinet heeft ook al meerdere keren laten weten niets te voelen voor zo'n plicht.

Dus wat is nou je probleem? Ik kan tegen jou zeggen als je in mijn huis een sigaret op wilt steken: dat wil ik niet, ga maar weg. Zo kan een bedrijf eisen: als je hier naar binnen wilt, moet je gevaccineerd zijn.

Dimphyl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-21 14:49

Blue_Eyes schreef:
Er is een reden dat de minister advies heeft gevraagd aan de gezondheidsraad :)* Namelijk omdat hij precies wilde weten hoe het in elkaar steekt. Maar:

Citaat:
Demissionair minister Hugo de Jonge (Volksgezondheid) had de Gezondheidsraad om advies gevraagd. De bewindsman heeft meermaals zijn zorgen geuit over mogelijke voordelen die een vaccinatiebewijs op publieke plaatsen zou kunnen opleveren. Dat zou inwoners indirect kunnen dwingen om zichzelf in te enten tegen COVID-19, terwijl De Jonge wil dat vaccinaties altijd vrijwillig plaatsvinden.

Een algehele vaccinatieplicht waarbij je burgers direct dwingt, bijvoorbeeld door middel van het opleggen van boetes als iemand zich niet laat vaccineren, is volgens het adviesorgaan juridisch ook mogelijk. Maar aangezien dit de keuzevrijheid van burgers wegneemt, moet de overheid dit streng afwegen tegen het belang van de volksgezondheid. Het kabinet heeft ook al meerdere keren laten weten niets te voelen voor zo'n plicht.

Dus wat is nou je probleem? Ik kan tegen jou zeggen als je in mijn huis een sigaret op wilt steken: dat wil ik niet, ga maar weg. Zo kan een bedrijf eisen: als je hier naar binnen wilt, moet je gevaccineerd zijn.

Omdat dit ook betekend dat bijv. Een supermarkt, dierenwinkel, kledingwinkel, huisarts, tandarts, manege, pensionstal, horeca of festival, mij kan weigeren als ik niet gevaccineerd ben, en dat was juist wat ze zeiden dat er niet zou gebeuren. Dat is mijn probleem.

Overigens ik haal overheid en bedrijf niet door elkaar, geen idee waar ik dat gedaan zou hebben?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-21 14:52

bigone schreef:
Kunnen we al die complotdenkers niet tijdelijk verplicht opsluiten? Zijn een groot gevaar voor de hele maatschappij , hoe diep kun je zinken als mens:

Ziekenhuis Groningen in shock door telefoonbom complotdenkers: ‘Telefoniste ontdaan naar huis’

Echt wat een walgelijke figuren :r Is dit weer zo'n 'doe-opdracht'? En dan durven ze anderen schapen te noemen. Wat een hersenloze imbecielen :n

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-21 14:53

Dimphyl schreef:
Omdat dit ook betekend dat bijv. Een supermarkt, dierenwinkel, kledingwinkel, huisarts, tandarts, manege, pensionstal, horeca of festival, mij kan weigeren als ik niet gevaccineerd ben, en dat was juist wat ze zeiden dat er niet zou gebeuren. Dat is mijn probleem.

En nu noem je er een heleboel die jou echt niet gaan weigeren. Supermarkt gaat dat niet doen, kost veel te veel tijd. Dierenwinkel ook. Kledingwinkel ook. Huisarts en tandarts zijn zorgverleners en die gaan jou echt niet weigeren. Manege en pensionstal zou me ook verbazen, maar het kan. Dus blijft over horeca of festival, waarvan alleen de laatste echt waarschijnlijk is. Tja. Volgens de wet kán het dus wel en dat is schijnbaar niet zo makkelijk aan te passen. Maar aangezien een bedrijf ook geld wil verdienen, zal de soep wel niet zo heet gegeten worden als ze wordt opgediend.
Het valt me op dat nogal veel mensen (in het algemeen, niet alleen hier) vooral héél hard gaan schreeuwen als ze iets zien dat ze niet aanstaat, en dat ze meteen roepen 'zie je wel, dat zeg ik al een jaar' - maar dat ze niet de moeite nemen om het even goed te lezen en er even rustig over na te denken.

Dimphyl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-21 14:56

Blue_Eyes schreef:
Dimphyl schreef:

En nu noem je er een heleboel die jou echt niet gaan weigeren. Supermarkt gaat dat niet doen, kost veel te veel tijd. Dierenwinkel ook. Kledingwinkel ook. Huisarts en tandarts zijn zorgverleners en die gaan jou echt niet weigeren. Manege en pensionstal zou me ook verbazen, maar het kan. Dus blijft over horeca of festival, waarvan alleen de laatste echt waarschijnlijk is. Tja. Volgens de wet kán het dus wel en dat is schijnbaar niet zo makkelijk aan te passen. Maar aangezien een bedrijf ook geld wil verdienen, zal de soep wel niet zo heet gegeten worden als ze wordt opgediend.
Het valt me op dat nogal veel mensen (in het algemeen, niet alleen hier) vooral héél hard gaan schreeuwen als ze iets zien dat ze niet aanstaat, en dat ze meteen roepen 'zie je wel, dat zeg ik al een jaar' - maar dat ze niet de moeite nemen om het even goed te lezen en er even rustig over na te denken.

Maar het kán ;) ik hoop dat ze er wel iets mee gaan doen, wet aanpassen oid, want dit is gewoon niet goed.

Anoniem

Re: Viruswaanzin

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-21 14:58

Ik geloof ook echt niet kroegen je gaan weigeren, het lukt ze al niet eens om wapens en drugs buiten de deur te houden, dan gaat ze dit ook nooit lukken :+

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-21 14:58

Het zal niet zo meevallen om de wet aan te passen, want dan ga je dus aangeven dat bedrijven bepaalde huisregels niet mogen instellen. Maar die soep is inderdaad al aan het afkoelen. Als je nog ietsjes langer op Nu.nl gebleven was, had je dit ook al gezien:

https://www.nu.nl/economie/6114336/supe ... redirect=1

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-21 15:08

Dimphyl schreef:
Maar het kán ;) ik hoop dat ze er wel iets mee gaan doen, wet aanpassen oid, want dit is gewoon niet goed.

Je kan nooit een (privé) bedrijf verplichten iedereen binnen te laten.
Ze mogen iedereen service weigeren en dat is ook een recht.

Dat er vaccinaties soms verplicht is, is al jaren zo.
Mijn dochter moest Hep-B hebben voordat ze überhaupt stage mocht lopen.
Op mijn vorige bedrijf was een afdeling waar die vaccinatie verplicht was anders mocht je daar niet werken.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-21 15:18

En dat is precies waar het om draait brainless. Die afdeling moet daar een verdraaid goede reden voor hebben.
Dat is straks ook. Prive bedrijven moeten een hele goede reden hebben om mensen te mogen verbieden. Net als nu. En er moet echt geen enkele andere optie zijn.

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-21 15:38

Die discussie is bij ons ook gaande
Stageplaats mag je niet weigeren ,daar was deze week commotie over

Waals en Brussels woonzorgpersoneel heeft ook een hele lage vaccinatie bereidheid en dat kunnen ze voorlopig ook nog niet verplichten

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-21 15:40

bigone schreef:

Hier een filmpje van een Wappie die naar het UMCG belt.
Ik lag op een gegeven moment in een deuk toen die opeens hele domme onzin begon uit te kramen.

https://youtu.be/P_KwUYkuXjw

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-21 15:47

Hij lijkt heeeeel erg op een “demonstrant” van laatst... es kijken of ik dat kan vinden

Edit: nee, maar er zijn wel veel met zo’n zwarte muts :')
Laatst bijgewerkt door Cer op 04-02-21 15:52, in het totaal 1 keer bewerkt

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-21 15:48

Ik vind het een storm in een glas water.

We gaan wel allemaal massaal naar Bali en Kenia. Heb nog nooit iemand gehoord dat het discriminatie is dat je ingeënt moet zijn om daar naartoe te reizen.

Ik kan me goed voorstellen dat er in bepaalde branches inentingen gewenst zijn door de werkgevers. Ga jij uitleggen aan de familie dat hun oma overleden is omdat een verzorger niet wilde enten? Of binnen toerisme dat een heel cruiseschip in quarantaine moet?

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-21 15:51

Jaaaaa maar dan is het vrije keus om wel of niet te reizen :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-21 15:52

Idd Urielle, iedereen ging braaf naar de GGD voor een reis en de bijbehorende vaccins en nu ineens is het drama..
Verpleegkundigen worden standaard gevaccineerd voor Hepatitis, ivm contact met bloed. Stagiaires doen dit ook, vaak genoeg gehoord en nooit een wanklank daarover.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-21 15:53

Loretta schreef:
bigone schreef:

Hier een filmpje van een Wappie die naar het UMCG belt.
Ik lag op een gegeven moment in een deuk toen die opeens hele domme onzin begon uit te kramen.

https://youtu.be/P_KwUYkuXjw

Wat een onsamenhangend verhaal :D
Het zal je man of vader zijn ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-21 15:57

Relaxed schreef:
Idd Urielle, iedereen ging braaf naar de GGD voor een reis en de bijbehorende vaccins en nu ineens is het drama..
Verpleegkundigen worden standaard gevaccineerd voor Hepatitis, ivm contact met bloed. Stagiaires doen dit ook, vaak genoeg gehoord en nooit een wanklank daarover.

Hepatitis mag je ook weigeren. Maar dan is zorginstelling niet aansprakelijk ervoor als je het toch oploopt.

Ik ben niet tegen vaccins. Maar ik wacht met dit vaccin totdat de lange termijn bijwerkingen bekend zijn.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-21 16:02

De doodstraf in het volkstribunaal :(:) die gast moet echt denken wtf.

Hmmm ik vind ook wel iets van een indirecte vaccinatieplicht hoor. In sommige gevallen vind ik het nog te accepteren in het vaccinatieproces als daarmee de economie sneller aan de gang kan. Maar na de zomer moet dat echt klaar zijn als we gewoon voldoende gevaccineerd zijn als land.
Corona is gevaarlijk door gebrek aan immuniteit maar als we voldoende vaccinaties hebben is het niet heel veel spannender dan de griep. En ik heb nog nooit een vaccinatiebewijs voor de griep hoeven laten zien.
Ik zou dus ook echt tegen een samenleving zijn die zo spastisch omgaat met een ziekte die op zichzelf niet zo heel super spannend is.
Het is een beetje als een sprinkhanenplaag. Als we kunnen voorkomen dat alle sprinkhanen tegelijk komen is er geen reden om spastisch te doen om 10 sprinkhanen.

@love_western: ik heb begrepen dat het voor sommige beroepen verplicht is en dat je anders het beroep niet mag uitoefenen. Ik weet zo iig verloskunde.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-21 16:08

Cer schreef:
Jaaaaa maar dan is het vrije keus om wel of niet te reizen :+

Dat is ook inderdaad echt het argument :+

Maar dan denk ik : Je HOEFT niet bij een bepaalde werkgever te werken. Of naar een festival. Of wat dan ook.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-21 16:12

love_western schreef:
Hepatitis mag je ook weigeren. Maar dan is zorginstelling niet aansprakelijk ervoor als je het toch oploopt.

Ze mogen je dan wel weigeren op bepaalde afdelingen te werken.
Je bent nl ook een risico dat je een ander kan besmetten mocht jij het oplopen.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-21 16:17

Al die wappies en viruswaarheidschreeuwers wandelen straks weer lekker onder de paraplu van de gevaccineerden. Klinkt misschien hard maar wat mij betreft dumpen ze ze in een land waar geen voorzieningen zijn. Niets en dan na een half jaar maar eens kijken wat ze willen, terug naar de samenleving die ze verketteren of daar blijven. Het is compleet van de pot gerukt wat ze er allemaal bijhalen.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-21 16:37

secricible schreef:
En dat is precies waar het om draait brainless. Die afdeling moet daar een verdraaid goede reden voor hebben.
Dat is straks ook. Prive bedrijven moeten een hele goede reden hebben om mensen te mogen verbieden. Net als nu. En er moet echt geen enkele andere optie zijn.

Je mag als bedrijf of organisatie niet zomaar een groep mensen weigeren, als ze geen goede reden hebben dan is het heel gauw een vorm van discriminatie. Het kan dus prima zo zijn dat in de periode dat er nog niet voldoende imunisatie is, dat ze mensen die niet gevaccineerd zijn mogen weigeren. Dan hebben ze als grond het grondrecht op zorg voor de gezondheid, die dan belangrijker wordt gezien dan het grondrecht om niet gediscrimineerd te worden. Op het moment dat er voldoende imunisatie is, dan speelt dat niet meer en wordt het discriminatie en dus verboden.

Het gaat dus om niks meer dan het afwegen van grondrechten. En, zoals dat meestal het geval is, staat er weer een groep op z'n achterste poten, omdat ze alleen maar rechten zonder plichten willen en zo werkt het nou eenmaal niet.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-21 17:01

Dat is toch wat ik zeg Karl? :D

bigone schreef:
Al die wappies en viruswaarheidschreeuwers wandelen straks weer lekker onder de paraplu van de gevaccineerden. Klinkt misschien hard maar wat mij betreft dumpen ze ze in een land waar geen voorzieningen zijn. Niets en dan na een half jaar maar eens kijken wat ze willen, terug naar de samenleving die ze verketteren of daar blijven. Het is compleet van de pot gerukt wat ze er allemaal bijhalen.

Ik vind dit gevoelsmatig ook nog steeds heel moeilijk hoor, ook bij het RVP. Blijven roepen dat mazelen zo onschuldig zijn en echt bijna uitgestorven maar niet beseffen hoe dat komt. Schuilen onder de paraplu maar hem zelf niet willen opsteken.
In dat opzicht zou ik het nog steeds karma vinden als de besmettelijkheid niet aangepakt zou worden door het vaccin en dat iedereen de kans krijgt te vaccineren en daarna de boel van het slot, zodat iedereen zonder vaccinatie dan alsnog besmet raakt. Maar goed, daar heb je ook een hoop collateral damage van dus het is compleet onwenselijk.

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-21 19:39

Dimphyl schreef:

Waarom is het zo'n probleem om te accepteren dat bepaalde keuzes ook consequenties hebben?
Op het moment dat jij bewust besluit dat je blijft horen bij de groep niet-gevaccineerden, dan hoort daar logischerwijs ook bij dat je blijft vallen onder de maatregelen die gelden voor niet-gevaccineerden.

Als er geen goede reden is om jou als minder risicovol te zien (bijvoorbeeld doordat je een vaccin hebt gehad en daardoor aanzienlijk minder vatbaar bent), dan is het niet meer dan logisch dat mensen en bedrijven jou blijven behandelen alsof jij niet minder risicovol bent.