Bewust kinderloos, wie nog meer ?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-17 23:38

Berdien schreef:
Gelukkig maar, dat we een zorgstaat zijn. Van Amerikaanse praktijken wordt het ook niet beter.

Maar, dat alles maar betaald moet worden omdat mensen zo nodig kinderen moeten, daar vind ik wel wat van ja. Als je ziet wat voor geld daarin rond gaat.. Kinderen kosten nou eenmaal geld. Heb je dat niet, dan zou je imo nog eens moeten nadenken of je er wel aan moet beginnen. Op Bokt wordt bij elk dier gepredikt dat je maar vooral een 'potje-voor-nood' moet hebben, maar aan een kind mag iedereen zo maar beginnen. En die kun je ook nog eens niet verkopen als je krap bij kas komt te zitten -O-

Eens en eens.

Het kromme van ons zorgstelsel vind ik nog steeds dat er zoveel vergoed wordt wanneer je zwanger raakt, zelfs al poep je jaarlijks een jong uit. Maar een spiraal á €160 mag ik zelf bekostigen. Wat kost een verzekeraar nu meer, jaarlijks die kraamzooi of 1 keer in de 5 jaar een spiraal :+

Palmera

Re: Bewust kinderloos, wie nog meer ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-17 23:44

Daar ben ik het zeker mee eens, Mars. Zowel anticonceptie als baren hebben niets met ziekte te maken. Maar het is wél krom als dure geboortes en 'het lukt niet' wél vergoed worden, en bv condooms die ziekte voorkomend zijn niet.

_Reneee

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-17 08:20

Dat komt gewoon omdat de overheid bevolkingsgroei wil stimuleren lijkt me.

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-17 08:30

Palmera schreef:
Daar ben ik het zeker mee eens, Mars. Zowel anticonceptie als baren hebben niets met ziekte te maken. Maar het is wél krom als dure geboortes en 'het lukt niet' wél vergoed worden, en bv condooms die ziekte voorkomend zijn niet.

Mee eens.

En wat mij betreft zouden zeker condooms makkelijker, goedkoper en discreter toegankelijk mogen zijn voor iedereen.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-17 09:48

Zo zijn er wel meer dingen waarvoor die verzekeringen juist bedoeld zijn, maar niet vergoed worden.
Zo mag ik binnenkort een oog operatie, de vraag is of dat vergoed wordt.
De reden dat ik deze operatie nodig heb, is omdat ik mijn lenzen slechter verdraag dan voorheen, maar ik met een bril niet goed genoeg zie om bijvoorbeeld auto te rijden. Laseren is geen optie, te hoge sterkte. Dus moet ik lenzen laten implanteren in beide ogen. Kosten: 2700 euro per oog.
De kans is behoorlijk groot dat ik dat zelf moet gaan ophoesten.

Maar hé, als mensen een kind willen krijgen dan wordt dat blijkbaar belangrijker gevonden, dan dat ik mijzelf kan redden en werken :+

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-17 09:50

Ja echt heel erg krom.
Als je dat nu zou willen omdat je een bril niet mooi vind, ja dan is het terecht. Maar niet in deze situatie, dat is gewoon medisch.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-17 11:24

Ik heb het nogal aangehaald; maar zelfs een gat in je schedel dichten van ik meen 19.99cm² is in belgië een cosmetische operatie. :j (die je dus zelf mag betalen)
Ik geloof dat 20cm² de minimale "grootte" is voor medische noodzaak... := (ik zat er júist overheen en ik zit daar iets boven.)
Dus ja, het zorgstelsel is krom. Ook in België. _O-

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-17 11:27

Ayasha schreef:
Ik heb het nogal aangehaald; maar zelfs een gat in je schedel dichten van ik meen 19.99cm² is in belgië een cosmetische operatie. :j (die je dus zelf mag betalen)
Ik geloof dat 20cm² de minimale "grootte" is voor medische noodzaak... := (ik zat er júist overheen en ik zit daar iets boven.)
Dus ja, het zorgstelsel is krom. Ook in België. _O-

:n 8)7 _-:( :x :oo

Geen woorden voor, dan maar smileys.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-17 11:35

Kan je nagaan hoe ik zat te kijken toen mijn chirurg dat zei vlak na de mededeling dat mijn eigen teruggeplaatste schedel al flink geresorbeerd was (en dus nog weinig bescherming bood), vervangen MOEST worden (dus opnieuw een operatie en opnieuw mijn haren weg, wat, hoe raar het ook klinkt, op dat moment ineens heel belangrijk werd. :=).

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-17 11:40

Bizar...

Dankzij mijn uitgebreide verzekering kan ik tig duizend keer per jaar naar verschillende therapieën, die niet werken. Daar heeft niemand problemen mee, maar een therapie die wel werkt en waar ik 1 keer in de maand heen moet valt niet onder de dekking en moet ik zelf maar betalen(was niet zo toen ik die verzekering afsloot, maar ondertussen wordt het niet meer vergoed). :+ Plus ik krijg vergoeding voor hulpmiddelen, maar niet voor degene die ik nodig heb.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-17 11:42

En ook dat probleem erken ik. _O-
Maar we hebben het zo gemakkelijk in Nederland en belgië :j

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-17 12:42

Ja, precies :j

Mag ik even heel offtopic klagen? Wij hebben 3 honden, waarvan ik de jongste regelmatig kan vervloeken, omdat die enorm hyper/neurotisch kan zijn. Nu heeft ze gister zich geblesseerd tijdens de training en heeft ze pijn. Ze ligt dus al de hele tijd naast me en ik voel me gewoon schuldig dat ik me normaal zo kan ergeren. :( Vanmiddag naar de DA, maar uitlaten durf ik niet aan nu.

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-17 13:17

Oh ik hoor juist van een vriendinnetje dat in België werkt (en dus ook woont) dat de ziektekostenverzekering daar zo ontzettend goedkoop is!

Ik betaal, met een simpele aanvullende verzekering, 140 euro per maand + 38 euro eigen risico x 10 termijnen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-17 13:22

Ik betaal voor basis+ hospitalisatie iets van 48/kwartaal denk ik :+

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-17 13:24

Varekaj schreef:
Ik betaal voor basis+ hospitalisatie iets van 48/kwartaal denk ik :+

Zoek je remgeld plafond eens op. ;)
Ik zit met speciaal statuut op meer dan 600 euro per jaar en dan is er nog een deel dat ik zelf betaal dat daarin niet meegenomen wordt omdat de arts niet geconventioneerd is.

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-17 13:26

Ayasha, als je dat in het chinees had geschreven, zou ik er evenveel van begrepen hebben -O-

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-17 13:27

-O- 180 + per maand en nog gespreid eigen risico betalen, daarnaast nog de kosten per maand die niet vergoed worden.

Laurora

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-17 13:37

Wendy schreef:
Zo zijn er wel meer dingen waarvoor die verzekeringen juist bedoeld zijn, maar niet vergoed worden.
Zo mag ik binnenkort een oog operatie, de vraag is of dat vergoed wordt.
De reden dat ik deze operatie nodig heb, is omdat ik mijn lenzen slechter verdraag dan voorheen, maar ik met een bril niet goed genoeg zie om bijvoorbeeld auto te rijden. Laseren is geen optie, te hoge sterkte. Dus moet ik lenzen laten implanteren in beide ogen. Kosten: 2700 euro per oog.
De kans is behoorlijk groot dat ik dat zelf moet gaan ophoesten.

Maar hé, als mensen een kind willen krijgen dan wordt dat blijkbaar belangrijker gevonden, dan dat ik mijzelf kan redden en werken :+

Mijn schoonzusje heeft een oogaandoening waardoor haar ogen elk jaar achter uit gaan. Ze is nu al officieel "blind" al kan ze nog wel wat zien als ze dr jampotglazenbril op heeft.
Door het achteruitgaan van haar ogen moet ze elk jaar een nieuwe bril. Echter kost deze speciale extreem sterkte bril ruim 2000 per keer. Word niet vergoed. Dus mevrouw zit nu al 4 jaar met dezelfde bril, heeft zelf geen geld voor een nieuwe, dus heeft gewoon lekker pech. 8)7

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-17 14:36

MyWishMax schreef:
-O- 180 + per maand en nog gespreid eigen risico betalen, daarnaast nog de kosten per maand die niet vergoed worden.

Dat is pittig zeg!

Ik betaal daarnaast nog 34 euro per maand voor lenzen, daarvan vind ik het ook raar dat er niet in de basisverzekering iets vergoed wordt (waarschijnlijk omdat de verzekering dan nog meer zou kosten).

Aan de andere kant ben ik wel heel blij dat we überhaupt dit stelsel hebben! Ik moet onder andere iedere 8 weken naar het ziekenhuis, waar voor 800 euro aan medicijnen per keer geïnjecteerd wordt. Daarnaast heb ik nog wat andere medische kosten, dus ik haal m'n verzekeringspremie er in ieder geval wel uit :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-17 15:56

Daar heb ik mijn extra hospitalisatieverzekering voor Ayasha :) En een spaarpotje.

Nog zoiets krom. Mijn broer is fysisch gehandicapt en licht mentaal beperkt door een aangeboren handicap (wss zuurstoftekort gehad bij de geboorte). Hij is er nu 38. En toch moet hij elk jaar opnieuw aan het ziekenfonds bewijzen dat die handicap er nog steeds is én dat die niet verbeterd.
Hij krijgt zijn toelages op basis van handicap. Paar jaar terug een nieuwbouwappartement gekocht, en dat laten aanpassen naar zijn handicap: bredere deuren, klikramen, speciale oven waar de plaat uitschuift zodat hij niet in de oven moet grijpen, kookplaat die onmiddellijk afkoelt als vuur uit gaat/pan eraf gaat, afwasmachine zodanig gezet dat ie er makkelijk zelf bij kan, wasmachine/droger in 1.

Kwam onlangs onverwacht sociale controle langs. "Oh meneer, kijk es aan, u bent wél zelfredzaam nu! wat mooi!" Ging die tr*t zijn handicap als zowat onbestaande score, en was hij plots bijna zijn volledige toelage kwijt...

Alsof die handicap plots bij toverslag *poef* weg is omdat je je woonomgeving aanpast... -O-

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-17 16:27

:') :') Kunnen leven door aangepaste woning is inderdaad hetzelfde als geen handicap hebben :j

MWM, vervelend van je hond! Kan ze niet heel rustig wandelen aan een korte lijn?

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-17 17:34

Huh Varekaj, dus je kan beter het onmogelijk maken om iets zelf te kunnen doen, want dan ben je nog wel gehandicapt, maar na aanpassingen is het *poef* over? {:)-:(

Magrathea schreef:
:') :') Kunnen leven door aangepaste woning is inderdaad hetzelfde als geen handicap hebben :j

MWM, vervelend van je hond! Kan ze niet heel rustig wandelen aan een korte lijn?

Ehm, zij niet nee. Hoewel ze het nu wel doet, omdat het echt heel erg zeer doet. Maar voorlopig zo min mogelijk lopen eigenlijk, rustig aan doen en even afwachten hoe ze zich met pijnstillers houdt. Anders terug voor meer onderzoek.

Hilli

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-17 17:46

Triest om te lezen, Varekaj. Dat je broer zich nu zo goed kan redden zou juist een plus moeten zijn i.p.v. een korting op zijn toelage.

En beterschap voor de geblesseerde hond.

Hier geen kinderergernissen op het moment. Ook wel fijn.

Narcissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-17 18:49

Oh ja ik en ons ma in het UZA. Hoofd medische genetica was vervangen. Hadden ze gemakshalve al haar dossiers geklasseerd. Kregen we te horen nadat we 2 jaar later belden omdat het wel erg lang duurde eer we onze jaarlijkse afspraken in de bus kregen. Ons ma was woest: dus omdat die dokter is vervangen, zijn we plots niet ziek meer?

Las vandaag nog een artikel dat een paar restaurants in Amerika kindvrij bleven. Kinderen niet toegestaan. De mamabrigade ging uiteraard compleet los...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-17 19:05

Ja heb ik ook gelezen xLes. Dat die mamabrigade dan eerst maar eens aan hun koters leert dat je in een restaurant op je kont hoort te zitten en dat je op een terras niet richting straat rent waar auto's langsrijden.

Bedenk me hierbij iets. Stel, ze laten zo'n krijser rondrennen vlakbij een drukke weg. Je zegt er wat van, en ze reageren met "ach, je moet ze kind kunnen laten zijn". Ze worden aangereden door een auto. Is het dan "slecht" om te denken "wie zijn gat brandt moet op de blaren zitten" of "wie niet horen wil moet voelen?"