Het corona vaccin

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Laat jij je vaccineren?

Ja, zo snel mogelijk
592 (45%)
Ja, maar pas over een tijdje
152 (11%)
Nee
353 (27%)
Ik twijfel nog
194 (15%)

Totaal aantal stemmen: 1291

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-21 23:14

Vayo schreef:
IMJ wat ik in dergelijke gevallen zuur vind is dat je als medewerker geen oppas kunt regelen die met een verklaring na 21:00 nog naar huis mag. Dit lijken me functies die op dit moment zeer belangrijk zijn. Nu gaat woensdag de avondklok naar 22:00, maar misschien het vaccineren ook.
Slim aangepakt trouwens van de huisarts en volgens mij doen meer huisartsen dit zo!

Ik las dat er toch nog best wat ouderen zijn die zich niet willen laten vaccineren. Verkeerde voorlichting, moeite om een afspraak te maken en moeite om er te komen. Ik denk (hoop) dat dit laatste voor ouderen met kinderen in het bezit van een auto geen probleem is. Taxi is natuurlijk een optie, maar ik kan me voorstellen dat dit voor ouderen lastig is om zelf te moeten regelen.

Ik vraag me af of er verantwoorde initiatieven zijn om ouderen die geen vervoer hebben te brengen naar de priklocatie en daarna naar huis te brengen? Ik heb 6 weken geleden al mijn 2e prik pfizer gehad, omdat ik in de zorg werk. Ik baal dat er nog steeds niet duidelijk is wat nu de kans is dat ik het virus ongemerkt nog kan doorgeven. Stel je nu voor dat die kans nihil is, dan zou ik best met een mondkapje op in de avonden en op mijn vrije dagen ouderen willen brengen, begeleiden en terug naar huis brengen. Alleen voelt dit nu niet safe richting deze ouderen, omdat ik voor mijn werk meerdere dagen per week bij cliënten kom. En ook richting mijn cliënten voelt dit niet verantwoord als ik bewust met meer mensen in aanraking kom dan nu.

https://www.omroepbrabant.nl/nieuws/336 ... ndernissen

Als ze een WMOpas hebben mogen ze gratis naar een prikpost. Maar mijn ervaring binnen de praktijk is dat dit tot nog toe niet eens zoveel problemen oplevert!

sureido

Re: Het corona vaccin

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-21 23:24

Dus nu gaan ze de strategie zuid - noord opeens weer omgooien en dan van Noord - zuid voor 60-63? :')

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-21 23:26

sureido schreef:
Dus nu gaan ze de strategie zuid - noord opeens weer omgooien en dan van Noord - zuid voor 60-63? :')

Ik begrijp niet helemaal wat je bedoelt maar noord gaat nu als 60-64 jarigen oproepen via de huisarts

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-21 23:29

sureido schreef:

Dat niet alleen, in die vier provincies worden alle 60 tot 64 in één keer gevaccineerd ipv in twee rondes.

sureido

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-21 23:40

Wonen daar dan zoveel minder mensen of zo? Vind het wel redelijk verwarrend. Had het logischer gevonden om gewoon provincie voor provincie alles te vaccineren van 60-64.

Douce

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-21 06:10

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-21 07:39

Douce schreef:
https://coronadashboard.rijksoverheid.n ... eve-testen

Wat vinden jullie van het plaatje bij gehandicaptenzorg? Bijzonder beeld toch? Ik kan het niet echt verklaren, maar ben dan gelukkig ook geen onderzoeker/wetenschapper ;).

Waarom is dat bijzonder?
De piek is gewoon gestart zoals bij iedereen en vervolgens kwam vervolgens het effect van de inenting waardoor het omlaag valt. Immers zijn ze daar later begonnen dan de verpleegtehuizen.

Goed om te zien dat het effect zo merkbaar is :)

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-21 08:32

Ik ben als medewerker in de gehandicaptenzorg ook heel blij :j en idd bij ons zijn ze veel later gestart. Vorige week de 2e prik gehad bij ons.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-21 15:28

Even iets om rekening mee te houden wat betreft vaccinatie met AZ, ben je onder de 60 en krijg je na 4 tot 16 dagen last van zware hoofdpijn die ook met pijnstilling niet weg gaat zsm naar huisarts, krijg je daarnaast ook nog andere symptomen zoals raar gevoel in ledematen, slechtere spraak of zicht, direct naar spoedeisende hulp. Ondanks dat het vaccin door de Ema als zo veilig mogelijk word beoordeeld , er is toch een verband tussen hersentrombose en az. Zeer, echt zeer zeldzaam en te behandelen maar je kunt het beter weten dan denken dat je migraine hebt. Dit geldt voor mannen en vrouwen. Dit bericht komt van een professor uit de Duitse kliniek die als eerste de link legde en een behandeling heeft geschreven.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-21 17:12

Deze verantwoording over bepaalde keuzes rondom de volgorde en selectiecriteria kreeg ik vandaag via de werkmail. Vond ik persoonlijk wel erg interessant

https://www.rivm.nl/covid-19-vaccinatie ... vaccinatie

Blijkbaar is het gemiddeld zo dat hart en longproblemen qua risico vergelijkbaar zijn met de risico's van een 50-60 jarige en de hoog-risicogroepen liggen daar boven qua risico.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-21 19:53

https://nos.nl/artikel/2374705-nederland-liep-kans-op-miljoenen-oxford-vaccins-mis.html

De Universiteit van Oxford heeft Nederland al in een vroeg stadium van de pandemie gevraagd om te investeren in zijn coronavaccin. Premier Rutte en het ministerie van VWS kregen dit verzoek in april 2020 van Oxford onder ogen en er zijn daarna gesprekken geweest, maar een deal kwam er uiteindelijk nooit. Als dat wel zo was geweest, dan had Nederland nu waarschijnlijk veel meer AstraZeneca-vaccins gehad.

Dit vind ik dan weer de zoveelste fout van het kabinet.... en een erge zaak.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-21 20:03

purny schreef:
https://nos.nl/artikel/2374705-nederland-liep-kans-op-miljoenen-oxford-vaccins-mis.html

De Universiteit van Oxford heeft Nederland al in een vroeg stadium van de pandemie gevraagd om te investeren in zijn coronavaccin. Premier Rutte en het ministerie van VWS kregen dit verzoek in april 2020 van Oxford onder ogen en er zijn daarna gesprekken geweest, maar een deal kwam er uiteindelijk nooit. Als dat wel zo was geweest, dan had Nederland nu waarschijnlijk veel meer AstraZeneca-vaccins gehad.

Met het geblunder van AZ zelf is het maar goed dat dat niet het enige paard is waarop we hebben gewed. Helaas was de goedkope prijs reden om daar toch nog veel van in te kopen i.t.t. het dure Pfizer. Had liever gehad dat Pfizer op veel grotere schaal was ingekocht. Veel minder gezeik mee.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-21 20:11

purny schreef:

Ik lees vooral heel veel welles niettes. Volgens AZ heeft NL die keuze gemaakt niet te investeren. Volgens NL waren er gesprekken en heeft AZ toen de boel afgekapt omdat ze een andere partij hadden.
Kan niet zeggen dat ik AZ zodanig betrouwbaar vind dat ik ze op hun woord geloof. Idem voor de regering obv alleen dit.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-21 20:13

Vanmiddag hoorde ik dit verhaal voor het eerst van Engelse vrienden. Dus het verhaal dat Nl niet geïnvesteerd heeft en de UK wel .
Nu is het op TV.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-21 20:23

Het is op het nos journaal geweest. Wederom Omtzigt die aan de bel trok. En ook het vaccineren dat mensen gewoon geen afspraak kunnen maken. Bizar dat mensen 3 uur in de wacht moeten zitten. Logisch dat mensen afhaken.

Douce

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-21 21:16

Sizzle schreef:
Douce schreef:
https://coronadashboard.rijksoverheid.n ... eve-testen

Wat vinden jullie van het plaatje bij gehandicaptenzorg? Bijzonder beeld toch? Ik kan het niet echt verklaren, maar ben dan gelukkig ook geen onderzoeker/wetenschapper ;).

Waarom is dat bijzonder?
De piek is gewoon gestart zoals bij iedereen en vervolgens kwam vervolgens het effect van de inenting waardoor het omlaag valt. Immers zijn ze daar later begonnen dan de verpleegtehuizen.

Goed om te zien dat het effect zo merkbaar is :)

Wat ik met name bedoel is het stuk na de eerste prik. Daar dalen de landelijke besmettingen maar v stijgen de besmettingen in de gehandicaptenzorg (flink).

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-21 21:20

Waarschijnlijk gewoon een paar grotere instellingen getroffen door de UK mutant, dat lijkt mij het meest waarschijnlijk in iedergeval.
In instellingen heb je immers meestal een alles of niets situatie, in tegenstelling tot individuele huishoudens.

Douce

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-21 07:00

Sizzle schreef:
Waarschijnlijk gewoon een paar grotere instellingen getroffen door de UK mutant, dat lijkt mij het meest waarschijnlijk in iedergeval.
In instellingen heb je immers meestal een alles of niets situatie, in tegenstelling tot individuele huishoudens.

Dat is waar, klinkt zeer plausibel :j

sureido

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-21 07:47

Ik begin ook zo steeds meer te twijfelen of ik wel een AZ vaccin wil en zo ongeveer iedereen om mij heen ook, terwijl die allemaal eerst stellig ja zeggen. Doe mij maar een ander.

eigenlijk heeft hier het grootste gedeelte al wel een keer covid gehad en dat was echt niks. Maar zo’n hersentrombose lijkt me toch niet zo fijn. En hoe ziek iedereen wordt van dat vaccin. Ik heb gelukkig wel nog even om te twijfelen.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-21 07:51

Dat ziek worden verschilt heel erg van persoon tot persoon. Ik ben 1 nacht niet lekker geweest. Dat is te overzien. De kans op trombose is echt heel, heel erg klein. En in dit topic staat waar je op moet letten :j

sureido

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-21 07:56

Dat kan en mag, maar ik twijfel gewoon of ik dit vaccin wil. En fijn, dat hier staat waar je op moet letten, maar dat klinkt al helemaal niet bevorderlijk voor iemand van 23 die van covid ‘n klein beetje ziek geworden is :+

Heb veel vriendinnen in de zorg en een deel twijfelt of ze een tweede willen omdat ze zó ziek zijn geworden. Het lijkt wel hoe jonger hoe zieker.

Dus misschien wacht ik wel tot ik een ander kan nemen. Misschien neem ik hem als ik de oproep heb wel. Maar met oog op mijn exchange heeft AZ weinig zin met de tijd die daar tussen zit. Dat haal ik nu al bijna niet meer en heb nog geen eens een afspraak. :+

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-21 07:58

Ik weet niet of dat zomaar kan... dat je kan kiezen...

sureido

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-21 07:59

purny schreef:

Nee, nu zeker niet, nu er schaarste is...
Maar misschien over een aantal maanden wel.

Ik zou Janssen wel willen, vooral omdat dat 1 keer is en klaar.

We zien ‘t wel als ik de uitnodiging heb.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-21 08:03

sureido schreef:
purny schreef:

Nee, nu zeker niet, nu er schaarste is...
Maar misschien over een aantal maanden wel.

Ik zou Janssen wel willen, vooral omdat dat 1 keer is en klaar.

We zien ‘t wel als ik de uitnodiging heb.

Ik deel je mening. Maar inderdaad, eerst maar eens zien wat ik aangeboden krijg als het zo ver is.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-21 08:11

Tegen de tijd dat ik aan de beurt ben zijn er vaccins te veel. _O-