De ontwikkeling van het Coronavirus en de situatie in China

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

karuna
Drukke kabouter

Re: De ontwikkeling van het Coronavirus en de situatie in China

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-20 11:31

Thuisbezorgd is hier niet en ook geen bezorgservice van een supermarkt

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-20 11:32

karuna schreef:
Die cijfers uit Italie wordt je echt naar van zeg. %) Daar lijkt het zowat even beroerd als in Azie? Maar indoor brabant voor mij ook een raadels hoor. Niet bepaald een levensnoodzakelijke bijeenkomst. Zeg het af voor dit jaar. En laat iedereen terugkeren naar huis met paarden en spullen als het toegestaan is.

Wat betreft festivals bedoel ik voor mij is de eerste pas in juli. Maar idd paaspop is al bijna.

Ik moest er vandaag uit, -O- had gister al de rdw gebeld, mijn bus moet met apk en was al opgeschoven tot de uiterste datum (vandaag). Uitgelegd hoe de situatie zat kan ik uitstel krijgen ervoor ivm koorts hoesten enz? Maar nee apk moest uiterlijk vandaag anders volgen er boetes. :n 8)7 ik neem aan dat ik niet de enige ben met dit probleem.

Dus weer overleg met garage ook dit keer. Bus vanmorgen zelf gebracht met scootmobiel terug. Daar de boel ontsmet (voor geval dat ik toch besmettelijk met wat dan ook ben, ook al wordt gezegd van niet. Ik neem liever geen risico. Had het liever opgeschoven) en de garage zet de bus weer voor mijn huis en doen sleutels door de brievenbus. En ontsmetten bus en sleutels ook weer. Maar jemig rdw denk daar dan ook over na. Geen echte noodzakelijke verplaatsing lijkt me. Maar de boete waarmee ze dreigden was niet mals.

Langs de supermarkt heeft iemand voor me weer boodschappen gehaald. Ik kan er nu mee vooruit. Ipv paar rollen komt de dame met een pak van 32 rollen wc papier aan en ipv een doosje tissues maar een paar, onder het mom je weet maar nooit (ivm alsnog verplicht in quarantaine). :+ En weer een paar potten conserven. Ook al was het niet de bedoeling ik kan weer vooruit :P was ook nogal een uitdaging alles mee naar huis te krijgen

Maar dat je ziek bent betekend niet dat je jezelf niet aan de wet hoeft te houden?
De uiterlijke datum van de keuring is je natuurlijk niet pas gisteren bekend gemaakt, je had hier veel eerder al maatregelen voor kunnen treffen.

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-20 11:33

Cer schreef:
PSvanLot schreef:
Ik heb echt 0 voorraad in huis. Doe bijna iedere dag boodschappen.
Maar ik maak me er ook echt niet druk om, geloof niet dat ik om ga komen van de honger door corona.

Nou ja dat heb ik ook, ik heb simpelweg niet zoveel ruimte en ik ben maar alleen..
Ik denk dan 'thuisbezorgd' kan ook altijd nog (maar is niet wenselijk vanwege kosten en gezondheid :') ) en ik kan niet plannen ..
maar ik kan bijv niet heel makkelijk 34 pakken wc papier opslaan, of ik moet er een hut van bouwen in de woonkamer ofzo...
Misschien denk ik er echt te makkelijk over.. geen idee nog.. .

We zullen het inderdaad wel beleven.
Ik ben inmiddels nog steeds thuis van school... Mag nog niet werken.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-20 11:34

karuna schreef:
Thuisbezorgd is hier niet en ook geen bezorgservice van een supermarkt

Als je echt in quarantaine moet dan laat de GGD/overheid/andere instanties je echt niet verhongeren hoor. Dus komt vast wel goed :)

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-20 11:34

Met alleen kort ontsmetten ben je er ook niet.

Nee, ik geloof dat ik het, als je werkelijk corona denkt te hebben, en dat zeg je in feite veel steeds in dit topic, erg wijs vind dat je die bus weggebracht hebt.

Daar had ik toch echt even een andere oplossing voor bedacht.

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-20 11:35

Cer schreef:
Voor de hamsteraars.. wat ik me afvraag (want ik ben er zelf nog niet uit).. hamster je omdat je denkt dat je in qurantaine moet (en dus geen booschappen kan doen) óf omdat je denkt dat de supermarkt uitverkoopt (en je dus niks meer kan halen)... Of vanwege een andere reden...?

Ik denk dat ik zal gaan hamsteren omdat ik merk dat zodra er gemeld wordt dat een artikel gehamstert wordt, dat inderdaad uitverkoopt terwijl er eigenlijk nog geen directe reden is dat er een quarantainebeleid of schaarste zal zijn..
Ja die schaarste onstaat dan omdat het door bijv een nieuwsbericht getriggerd wordt..

Ik hamster een beetje voor beide.

+ Dat ik nu een pan (kip) soep aan het maken ben, voor als ik zelf ziek wordt en er niet veel eten in krijg.

Ik heb 1 potje groeten gehaald en voor 2 maaltijden extra diepvries bonen. Verder een pakje wraps en wat afbak brood, fles bak en braad op voorraad, dat soort dingen.

Moet vandaag nog naar de supermarkt voor rijst, aardappelpuree en spaghetti.

Verder houdt ik mijn gezondheid goed in de gaten en als ik denk dat het mis gaat, ga ik nog snel even wat verse groenten en yoghurt enzo halen. Die producten kan ik nu natuurlijk nog niet op voorraad hebben, want dat gaat over de datum.

Wel heb ik maandag en gisteren voor zn 3 weken aan hondenvoer in huis gehaald, dus voor Skip hoef ik de deur niet meer uit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-20 11:35

Ik hamster ook niet, kan niet tegen zoveel spullen in kasten en huis :+

Maar door dit hele topic heb ik vannacht echt een bizarre droom gehad, droomde dat ze bij de AH gigantisch grote zakken verkochten met ontelbaar veel rollen wc-papier in. Echt zo'n zak kon nog maar net door je deur.

Mijn eerste reactie in dit topic, op de vraag of het 'je bezighield' was dat we er het laatste nog niet van hebben gezien. Maar bang was ik toen echt nog niet.

Nu het zo dichtbij komt, en eigenlijk al is, heb ik gemengde gevoelens.
Voor mijn vriend (en dus voor ons) zou het coronavirus echt een loodzware financiële crisis kunnen betekenen. Zeker weten dat wij niet de enigen zijn. Ik ben zwanger en dan ben je sowieso al meer aan het piekeren :+

Dus nee, ben nog steeds niet bang of aan het hamsteren, maar ik geef eerlijk toe dat het me absoluut wel bezighoudt. En ik stilaan begin te overwegen of ik toch ook niet links en rechts voorraad moet inslaan. En dat vind ik best wel bizar, want normaal laat ik me echt niet opjutten door massapaniek of door wat de grote menigte doet. Heel verwarrend dus allemaal :o

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-20 11:36

karuna schreef:
Die cijfers uit Italie wordt je echt naar van zeg. %) Daar lijkt het zowat even beroerd als in Azie? Maar indoor brabant voor mij ook een raadels hoor. Niet bepaald een levensnoodzakelijke bijeenkomst. Zeg het af voor dit jaar. En laat iedereen terugkeren naar huis met paarden en spullen als het toegestaan is.

Wat betreft festivals bedoel ik voor mij is de eerste pas in juli. Maar idd paaspop is al bijna.

Ik moest er vandaag uit, -O- had gister al de rdw gebeld, mijn bus moet met apk en was al opgeschoven tot de uiterste datum (vandaag). Uitgelegd hoe de situatie zat kan ik uitstel krijgen ervoor ivm koorts hoesten enz? Maar nee apk moest uiterlijk vandaag anders volgen er boetes. :n 8)7 ik neem aan dat ik niet de enige ben met dit probleem.

Dus weer overleg met garage ook dit keer. Bus vanmorgen zelf gebracht met scootmobiel terug. Daar de boel ontsmet (voor geval dat ik toch besmettelijk met wat dan ook ben, ook al wordt gezegd van niet. Ik neem liever geen risico. Had het liever opgeschoven) en de garage zet de bus weer voor mijn huis en doen sleutels door de brievenbus. En ontsmetten bus en sleutels ook weer. Maar jemig rdw denk daar dan ook over na. Geen echte noodzakelijke verplaatsing lijkt me. Maar de boete waarmee ze dreigden was niet mals.

Langs de supermarkt heeft iemand voor me weer boodschappen gehaald. Ik kan er nu mee vooruit. Ipv paar rollen komt de dame met een pak van 32 rollen wc papier aan en ipv een doosje tissues maar een paar, onder het mom je weet maar nooit (ivm alsnog verplicht in quarantaine). :+ En weer een paar potten conserven. Ook al was het niet de bedoeling ik kan weer vooruit :P was ook nogal een uitdaging alles mee naar huis te krijgen

Waar je al niet tegen aanloopt in deze situatie. Maar de apk is opgelost gelukkig, en ik snap RDW en garage ook wel, je moet ook nu wel regels volgen, en het is je gelukt toch?!

capopjekop

Mijn schoonzus heeft net een test moeten doen op haar werk. Die heeft koorts. Zij en mijn broertje zitten nu thuis. Ze wonen nu tijdelijk bij mijn ouders in een eigen appartementje omdat hun huis nog gebouwd wordt.

Petpa

Cer schreef:
Voor de hamsteraars.. wat ik me afvraag (want ik ben er zelf nog niet uit).. hamster je omdat je denkt dat je in qurantaine moet (en dus geen booschappen kan doen) óf omdat je denkt dat de supermarkt uitverkoopt (en je dus niks meer kan halen)... Of vanwege een andere reden...?

Ik denk dat ik zal gaan hamsteren omdat ik merk dat zodra er gemeld wordt dat een artikel gehamstert wordt, dat inderdaad uitverkoopt terwijl er eigenlijk nog geen directe reden is dat er een quarantainebeleid of schaarste zal zijn..
Ja die schaarste onstaat dan omdat het door bijv een nieuwsbericht getriggerd wordt..

Ik hamster vanuit de gedachte dat de bevoorrading een probleem kan worden op het moment dat er paniek uitbreekt. Dan gaat iedereen hamsteren en kan ik te laat zijn.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-20 11:37

Citaat:
Ik moest er vandaag uit, -O- had gister al de rdw gebeld, mijn bus moet met apk en was al opgeschoven tot de uiterste datum (vandaag).

Maar dat weet je toch al maanden? Stel dat ie vandaag afgekeurd wordt omdat er reparaties plaats moeten vinden, dan mag je er morgen ook niet mee rijden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-20 11:38

Dat is inderdaad het hele probleem van hamsteren, het slachtoffer van al dat gehamster, kunnen de mensen zijn die hier niet in meegingen. Zoals in Italië blijkbaar nu, je uren in de wachtrij kan gaan staan om naar de supermarkt te gaan. Dat wil je toch niet?

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-20 11:39

Ik had ook geen voorraden in huis. Heb nu wat meer groentes in potjes staan, omdat ik dat toch een prettiger idee vond. Ik hoorde dat er veel gaan hamsteren en wil idd niet een zijn die dan de dupe wordt omdat ik het niet wilde. dus toch maar wat extra blikjes/potjes gehaald. Maar dat is niet voor weken, ik kan hooguit een paar dagen vooruit := Al heel wat, want normaal doe ik dagelijks boodschappen. Hier heb ik nog niet veel lege schappen gezien. Ja, aan het eind van de dag is er geen brood maar dat is altijd zo :+ Hoe het met de zeepschappen zit geen idee, daar kom ik nooit. Ik doe echt eeuwen met zeeppompjes. Koop er dan meestal stuk of 4 tegelijk. meeste van detijd ben ik niet thuis, dus zo snel gaat mijn zeep niet ;)

Logisch toch dat je je aan de wet moet houden, ook al ben je ziek? Zal wat zijn.... Gelukkig is het opgelost zo toch. Volgende keer wat meer marge inrekenen. Er kan altijd wat tussenkomen (en niet perse besmettelijkheid, maar ook andere dingen waardoor het voor je onmogelijk wordt). APK kan je volgens mij tot 2 of zelfs 3 maanden voor verlopen laten doen (en dan blijft de APK datum verder gewoon staan).
Laatst bijgewerkt door Tancreda4 op 11-03-20 11:40, in het totaal 1 keer bewerkt

Sure_lee

Wij hebben ook 0 voorraad. Appie zit om de hoek en we eten niet vaak thuis.
Zie ook wel dat het afgelopen week veel rustiger is in restaurants.
Ik houd het nieuws wel goed in de gaten. Als het op Italië gaat lijken dan ga ik wel even wat inslaan. We hebben een koelkast met vriezer in de keuken, 1 in de schuur en nog een kleintje in de kelder. Dus als ik ga inslaan kunnen we echt wel even vooruit.
Dan ook maar wat spellen en puzzels op de kop tikken voor vermaak.
Maar ik hoop dat het allemaal niet zo ver komt.

Anoniem

MizzMontana schreef:
Berdien schreef:
Ik zag vannacht een interview van de BBC, daarin werd gesteld dat het sterftecijfer in Italië zo'n 6% bedraagt en dat 10-15% van de mensen ernstige tot zeer ernstige klachten heeft (en dus moet worden opgenomen). De gezondheidszorg staat daar zeer onder druk. En aangezien Italië zo'n twee weken op ons voorloopt.. Ben heel benieuwd waar dit naar toe gaat.

Qua festivals, Kingsworld is al afgelast. De rest zal nog wel volgen denk ik. Wat dat betreft vind ik het onvoorstelbaar dat Indoor Brabant wel door gaat.. Verplaats het dan gewoon.

Zo dat zijn flinke sterfte cijfers.
Waar was dat tegen afgezet, de daadwerkelijk geteste mensen of namen ze ook mee hoeveel mensen ze verwachten dat er ongetest met corona rond lopen?

Als je naar de zuid-Koreaanse cijfers kijkt is de mortaliteit veel lager en zijn het aantal tests dat ze afnemen veel hoger.

Ben we benieuwd naar het verschil in beleid wat betreft het testen op het virus.

Hier staat wel een interessant artikel hierover.
https://www.businessinsider.nl/coronavi ... uid-korea/

Edit: Link toegevoegd

Het sterftepercentage kunnen ze helemaal niet berekenen. Omdat niet iedereen met corona is getest en wordt getest, kun je het aantal sterfgevallen niet afzetten tegen het aantal besmette mensen.

Winged

Tja, ik heb altijd wel opbakbroodjes en reserve noodles in de kast liggen :+ Kan denk ik een weekje of 2 vooruit, maar dan is de boel wel echt leeg-leeg en heb ik onder andere droge rijst en droge pasta gegeten. Doe 2x per week boodschappen voor de verse zooi.

Denk dat ik eerder door de wc-papier heen ben (hoewel, 1 pak van 8 rollen en ik ben in mijn eentje.. Dus dat zou makkelijk kunnen)

lenaa_tje

karuna schreef:

Je mag 2 maanden van te voren al...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-20 11:40

Meelezer maar vraag me nu af...
Er werd mij getipt wel vast medicatie extra “ in te slaan”, omdat er mogelijk leverings problemen kunnen ontstaan.
Zouden jullie dit doen?

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-20 11:42

Anoniem schreef:
Er werd mij getipt wel vast medicatie extra “ in te slaan”, omdat er mogelijk leverings problemen kunnen ontstaan.
Zouden jullie dit doen?

alleen wanneer ik dit advies van een arts of apotheker krijg.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-20 11:42

Anoniem schreef:
Zouden jullie dit doen?

Op mijn gezondheid stond al mijn medicatie op bestelbaar ondanks dat ze normaal strikt handhaven. Ik heb ook dubbele voorraad gekregen op mijn verzoek zonder tegensputteren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-20 11:43

mvdende schreef:
Cer schreef:

Ik hamster een beetje voor beide.

+ Dat ik nu een pan (kip) soep aan het maken ben, voor als ik zelf ziek wordt en er niet veel eten in krijg.

Ik heb 1 potje groeten gehaald en voor 2 maaltijden extra diepvries bonen. Verder een pakje wraps en wat afbak brood, fles bak en braad op voorraad, dat soort dingen.

Moet vandaag nog naar de supermarkt voor rijst, aardappelpuree en spaghetti.

Verder houdt ik mijn gezondheid goed in de gaten en als ik denk dat het mis gaat, ga ik nog snel even wat verse groenten en yoghurt enzo halen. Die producten kan ik nu natuurlijk nog niet op voorraad hebben, want dat gaat over de datum.

Wel heb ik maandag en gisteren voor zn 3 weken aan hondenvoer in huis gehaald, dus voor Skip hoef ik de deur niet meer uit.

Hee, dat is een hele andere wending dan zo'n 100 pagina's geleden. Goed bezig!

Anoniem

Ik heb m’n medicatie wel dagelijks nodig ( astma).
Dus m’n vriend zei dat ik beter een of twee pufjes en spays extra kan bestellen “ voor t geval dat”..

raket

Ik vind het jammer dat er her en der nog steeds een: ach het valt reuzemee sfeertje hangt. En dat er vooral vanuit de eigen persoon wordt gekeken naar de maatregelen en adviezen. Dus mensen die dan de relevantie voor zichzelf bepalen en niet het grotere geheel.

Dat zorgt er weer voor dat ik nu even niet de behoefte meer heb om uit te leggen wat en hoe als je besmet ben zoals ik. Voor je het weet moet ik me verantwoorden waarom ze in het ziekenhuis geen vitamine-infuus gaven maar een ander middel in overweging hadden.

Bedankt voor de beterschapsberichten, medeleven. Ik kruip weer terug onder mijn dekentjes. Veel beterschap en sterkte voor de mensen die hier last van hebben. En veel wijsheid voor iedereen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-20 11:44

Kan geen kwaad toch :) wordt niet snel slecht.

Kana

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-20 11:44

Anoniem schreef:
Zouden jullie dit doen?

Nog niet over nagedacht. Mijn medicijnen zijn volgende week op dus haal ik nieuwe. Maar ik ben misschien naief maar kan me haast niet voorstellen dat dat op raakt?
Paracetemol en Ibuprofen heb ik standaard in huis, ik denk de meeste huishouden wel?