Hardlopen deel 3

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Romyv

Re: Hardlopen deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-14 17:39

Oew, ik weet het niet per hartslagmeter uit mn hoofd.. MAar ik heb het gewoon ingesteld en kan dan kiezen tussen weergave in cijfers, % of zone. Je kan natuurlijk de zones op je hand schrijven waarin je wilt lopen en dan de weergave in cijfers doen.

Ik weet het nu na een tijdje uit mn hoofd, af en toe reken ik het opnieuw na omdat mn conditie verbeterd maar scheelt nooit heel veel. Ik loop bijna altijd op een hartslag van 160/170 terwijl mn max hr 195 is. Dus dat is tussen de 80 en 90%. In theorie heel hoog!!!!!! Maar ik zit in mn wedstrijd ook met regelmaat stukken nog daar boven. Dit kan omdat ik goed getraind ben, in het begin moe tje dat zeker niet te veel doen.

Sting

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-14 18:30

Prachtig pad toch Anne?

Vind die site wel erg tof klinken, van de Wings For Life. Jammer dat het basistempo zo hoog ligt, zou graag bijv 15 km willen rennen, maar dan wel op een iets lager tempo. Met mijn tempo lig ik er na 10 km al uit en dat is toch wel zonde dan...

tanec_meisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-14 19:06

Ik ga straks weer lopen! Ik wil eigenlijk graag mn max hr weten, als ik nou n minuut of 20 lekker in n vast tempo gelopen heb en dan een sprint doe, zal ik er wel bij in de buurt komen gok ik? Hoe lang/ver zal ik dan sprinten?

Noeps

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-14 20:03

Ik hou mijn hartslag zelf een beetje bij, is vaak wel wat te hoog naar mijn mening. Paar keer trainen op ademhaling en vooraf toch maar een astmapufje maken al een groot verschil.

Tanec_meisje, volgens mij merk je snel genoeg wanneer je aan je Max zit. Als ik de laatste meters voluit sprint dan heb ik binnen een paar tellen een hartslag van 190.

tanec_meisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-14 21:41

Fijn gelopen! Na de sprint zat ik op n hartslag van 200, dat zal de max wel ongeveer zijn. Mijn hartslag met lopen is rond de 180... Vind t lastig om rustiger te lopen want loop al niet hard en ben ook niet buiten adem. Loop voor mijn gevoel gewoon lekker.

Romyv

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-14 22:54

200 is best wel heel hoog hoor!! Hoelang duur het voordat ti weer onder de 120 was? netjes hoor :)

Ja ademhalingstechniek scheelt een slok op een borrel! Ik had het vorige week gigantisch benauwd en was beetje grieperig, toen was mn hartslag op de fiets in een lichte herstelworkout (210 WATT vermogen, wat ik normaal doe ik op een hr van 130 ongeveer) gewoon boven de 180! Gisteren een zwaardere workout gedaan (260 WATT vermogen) en had een hartslag van 145 gemiddeld.

Wat een beetje verkouden wel niet met je lijf doet!

tanec_meisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-14 23:30

Romyv schreef:
200 is best wel heel hoog hoor!! Hoelang duur het voordat ti weer onder de 120 was? netjes hoor :)

Is dat hoog ja? Oké.. Heb n stukje gewandeld om op adem te komen, zal volgende keer eens kijken hoe lang het duurt voor ik onder de 120 kom dan. Ging wel lekker!

Jij hebt wel redelijk wat kennis toch? Zou je zeggen dat een hartslag van gemiddeld rond de 180 te hoog is om constant mee te lopen? Ben dus niet buiten adem ofzo, tempo voelt fijn en goed aan.

Romyv

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-14 00:13

het is 90%, als je niet goed eet dan breek je roofbouw op je spieren en je hebt kans op overbelasting van je pezen. Aangezien spieren sneller opbouwen dan pezen. Het is prima als je een goede conditie hebt, maar ik zou toch kijken of je wat meer kan intervallen en dan af en toe je hartslag weer terug om laag kan krijgen. Dan word je beter! Anders blijf je al snel op een dood punt hangen. maar wel knap dat je het kan hoor :)

tanec_meisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-14 09:08

Oke bedankt voor de tips! Ben ook nog maar kort aan het lopen, hartslag zal ook wel gaan zakken naarmate ik langer bezig ben lijkt me. Want als ik tussendoor (stevig) wandel zit ik al in zone 3 ofzo geloof ik..

Romyv

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-14 10:44

ow dat zal zeker wel. Kijk uit, dat ondanks het goed voelt, je niet te veel gaat doen. Feitelijk geeft je hartslag aan dat het heel hard moet werken!

tanec_meisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-14 12:14

Oke, wat is teveel? Ik loop elke derde dag als het even kan.. Rondje van ongeveer 5 km. Kan ik dan beter in intervallen lopen dan zeg 20-30 minuten aan een stuk met een hoge hartslag? Of de ene keer intervallen en de andere keer rustig aan 20-30 minuten aan een stuk.

sandranbr

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-14 16:23

Ik heb net even een app gedownload met een hartslagmeter voor op mń telefoon,
Maar denk dat ik toch een losse ga kopen,

Zijn er nog meer mensen die de nike app gebruiken?

ittheclown

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-14 19:26

Hier een Ex-hardloopster, ik kwam helaas niet verder met hardlopen dan start running les 5.. nu inmiddels twee operaties verder. In april nog een operatie te gaan en dan hoop ik rond de herfstvan dit jaar weer te kunnen starten. Dankzij hardlopen kwam ik er achter dat ik dus aan beide benen een ernstige vorm van het compartiment syndroom had, het was zo extraam aan het worden dat de botten in mn onder been aangetast waren x-x Een been is nu klaar, zit in de genezings fase die andere moet nog een operatie en hopelijk ben k er dan weer vanaf lol

WowAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-14 22:43

Jeetje wat heftig joh!

@Romy, ik heb een keer na een paar kilometer lopen een lange sprint getrokken en mijn max hartslag kwam op 183 toen. Ik heb de afgelopen keren nu dan rond de 150 hartslag gelopen, maar ik heb het gevoel dat ik steeds trager wordt als ik dat continue doe? Heb vandaag maar zonder meter gelopen want ik kwam echt niet meer vooruit :') ik liep zondag 8 minuten per kilometer! -O-

Met de runkeeper app wordt steeds aangegeven een bepaalde afstand gewoon relaxed te lopen (en dat afgewisseld met intervaltrainingen) maar dat relaxed lopen is toch niet de bedoeling dat dat steeeeeds laaangzaaaaamer wordt toch :D

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-14 22:48

ittheclown heel veel sterkte. Hoop ook dat het weer goed komt en de genezing snel gaat.

Ik had vandaag me 2e training via runkeeper de intervallen vond het zwaarder dan afgelopen zondag.
Had wat spierpijn leek wel in me bovenbenen.
We zijn ook thuis aan het klussen dus misschien iets teveel maar donderdag weer even aankijken dan de derde training.

Dee_Es

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-14 00:48

Ittheclown wat heftig. Geen idee wat het precies inhoud maar als je in het najaar weer mag lopen dan is dat best snel toch?

Linniej050, hier ook de 2e training gelopen. Had een lange tight, windjasje en reflectoren besteld en die waren net binnen gekomen dus had geen excuus. Vond het lastig om rustig te blijven lopen. Gelukkig nu een tijdje geen intervallen meer.

Wat betreft de hoogte van de hartslag, volgens mij is dit toch heel persoonlijk hoor. Ik heb het streven naar een lage hartslag maar laten varen, voel me er verder prima bij.

Fee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-14 01:06

Ja ik moet ook nog lampjes.. Loop altijd op een heel donker stuk waar best nog eens gekken fietsen/scooteren. Iemand tips?

Piekosjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-14 11:03

Ik heb besloten mijn lichaam qua hardlopen deze week een weekje rust te geven. Zijn er meer mensen die dat doen? Ik train mijn pony voor endurance (wat eigenlijk op hetzelfde neerkomt) en daar is het erg normaal om eens per maand je pony een week rust te geven, en was wel benieuwd of hardlopers dat ook doen.

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-14 12:08

DarkShines wat leuk dat we gelijk op gaan!
Lastig om rustig te blijven lopen...? haha ik ben blij dat ik het op me gemakje kan doen :+
Ik zal het schema voor de komende tijd eens gaan bekijken.
Had nog niet verder dan deze week gekeken.

Hartslag hou ik zelf niet bij.

Ik heb zelf geen lampjes. Ik heb alleen een geel vest.
Is dat genoeg?

Piekosjj ik ben net begonnen dus dat weet ik niet.
Ik wist ook niet dat paarden met edurance soms een week vrij kregen.
Lorenz heeft eigenlijk alleen vrij als ik op vakantie ga...
Maar wij rijden recreatie en wisselen het af met bakwerk dus dat is ook wel heel anders.
En tussendoor af en toe een dagje.

Sincere

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-14 12:12

Misschien een super dom vraagje, maar ik wil er gewoon even zeker van zijn!
Maandag begin ik met lopen, volgens het schema van Evi Gruyaert. Het bos, duinen, natuur is ongeveer 15 minuten fietsen vanaf mijn huis. Kan het kwaad om fe fistsen voor het lopen? Of kan ik eerst beter in de buurt gaan rondhobbelen?

Piekosjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-14 12:40

linnie050 schreef:
Piekosjj ik ben net begonnen dus dat weet ik niet.
Ik wist ook niet dat paarden met edurance soms een week vrij kregen.
Lorenz heeft eigenlijk alleen vrij als ik op vakantie ga...
Maar wij rijden recreatie en wisselen het af met bakwerk dus dat is ook wel heel anders.
En tussendoor af en toe een dagje.

Ik ben nog niet op en top actief in de endurance (net begonnen met langere ritten maken) maar wat ik veel lees is dat mensen in 'blokken' van 3/4 weken trainen en dan een week rust om de spieren te laten rusten en zichzelf weer te herstellen. :)

@Sincere;
kan zeker geen kwaad denk ik, lijkt me juist een goeie warming-up!

Romyv

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-14 14:54

Piek, klopt. Bij echte lange afstandlopers doen ze ook: 1 week herstel, 1 week opbouw, 1 week maximaal en dan weer opnieuw beginnen. Ze lopen dan wel in die herstel week maar alleen in hrzone 1 en 2.

sprinters hebben een andere impact op hun spieren, die hebben vaak in de zomer 2 maanden rust en dan weer 2 maandne opbouw en 8 maanden seizoen met ook zo hun rustpunten. Maar dit geld wel voor trainen op hoog niveau.

Zelf bouw ik altijd rustdagen in. Afgelopen seizoen zat ik tegen overtraining aan, toen een paar weken echt op een laag pitje beetje gesport maar niet gericht bezig geweest. vooral geconcentreerd op begeleiding van beginnende lopers enz. Mn lijf had dit absoluut nodig, maar mn hoofd ook. Na een rustig winterseizoen (lees: 2 halve marathons en een 25km loop) ben ik pas na kerst weer begonnen met opbouwen.

Dee_Es

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-14 15:38

Haha ok dat klinkt voor mij best stom Romyv, beginnen met opbouwen. Voor mij is die halve marathon denk ik het hoogst haalbare ooit. (Is het niet vanwege lichamelijke mogelijkheden dan wel door tijdgebrek).

Linnie050, bij mij in het dorp zijn de hardlopers/wandelaars slecht te zien dus extra reflectie of nog beter, lampjes zijn wel handig (LEDjes).

Romyv

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-14 16:16

owja, dat klinkt ook wel heel stom idd := sorry, zit soms een beetje in mn eigen wereldje!!! Maar als je dat een paar keer gedaan hebt, dan lukt dat wel hoor :) Had toen 6/7 maanden lang iedere week 6x 2 uur gesport, naast het paardrijden.

Het stomme is dat ik nu in mn opbouwperiode minder sport. Aangezien mn eerste wedstrijd 23/2 is en bestaat uit 8 km hardlopen, 20 mountainbiken en 4 km hardlopen. Dat heb ik al zo ver in de benen, dat het nu gewoon kracht opbouwen is (iedere dag sqauts, lunches, muurzitten enz) en wat techniektraining is. daarna gaat het wel meer op duurvermogen uitkomen en zal ik dus in tijd meer gaan sporten.

Josien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-14 16:23

Fee_ schreef:
Ja ik moet ook nog lampjes.. Loop altijd op een heel donker stuk waar best nog eens gekken fietsen/scooteren. Iemand tips?

Bij de Action heb je van die armbandjes met klittenband met een reflecterende strip en rode ledlampjes.