[Info] vragen over menstruatie en anticonceptie deel 7

Moderators: Essie73, Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-15 22:34

xgoldengirlx schreef:
Oh dankjewel voor de linkjes Iolanthe ::) Maar wat ik me nog wel afvraag, kun je zo snel een eiersprong krijgen als de werking van je pil opeens verminderd ?

Bij een "intense emotionele ervaring", zo vertelde mijn biologie leraar, kun je een spontane eisprong krijgen.
Meaning: verliefd raken, een erg lekkere vrijpartij - "en moeder natuur zegt dat dit een goede gelegenheid is"....

x_Rebecca

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-15 23:39

MissToseland schreef:
Gamova schreef:
Hoe lang bleven jullie vloeien na het plaatsen van het spiraaltje? En deden jullie gewoon alles wat je normaal ook deed zonder problemen?

Heb nu 6 weken de mirena en vloei nog steeds een beetje. Ben er nu wel zat van.

Verder kon ik meteen alles weer doen. Niks van het zetten gevoeld dag er na alleen een beetje kramp.

Ik heb na het zetten helemaal niet meer gevloeid.
Ik heb donderdag een afspraak om te overleggen over de mirena. Ik heb hem nu bijna 8 maanden en sinds vier maanden heb ik echt heel ernstige acne gekregen, hiervoor had ik er eigenlijk geen last van, dus grote kans dat het daar van komt.

Baal dr wel van, verder vind ik het ideaal.

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-15 10:57

nontie schreef:
Vraagje voor mensen die een spiraaltje hebben:
Ik heb dus een mirena spiraaltje, nu zo'n 3jaar precies.
Echter heb ik sinds 2 maand weer hevigere ongesteldheid.
Ik heb een spiraaltje gekregen omdat mijn hormonen helemaal van slag waren door de pil en mijn menstruatie extreem pijnlijk werd. Ik lag letterlijk ziek op de bank als ik ongesteld was..

Maargoed.
Nu heb ik op internet gelezen dat een spiraaltje eerder gestopt kan zijn met je menstruatiecyclus regelmatig en gematigd houden. (Varieert tussen de 2 en 4 jaar na zet dat het stopt, qua anticonceptie blijft het wel werken.)

Nu vraag ik mij dus af of mijn gyneacoloog mij dit niet heeft moeten vertellen?
Want ik ben er dus al die tijd van uit gegaan dat ik pas eind 2016 weer heen hoef en nu zit ik zwaar te twijfelen om de huisarts niet op te bellen en me weer door te verwijzen voor evt een nieuwe..

Die van mij stopte de werking qua hormonen met 3,5 jaar. Begon weer te vloeien, opgeblazen buik, kreeg duidelijk m'n cyclus weer terug zonder dat ik echt ongesteld was hoor. Maar het was dan wel steeds raak. Dus iedere keer iets vloeien, paar dagen niet, dan weer wel....Nu met 4,5 jaar zelfde probleem. Ben weer veel emotioneler, opgeblazen buik, onregelmatig iets vloeien...Wordt er gek van. Dus ik ga binnenkort voor een nieuwe.

Mij was de eerste keer ook niets verteld dus stond raar te kijken

lillytjuh

Re: [Centraal] vragen over menstruatie en anticonceptie deel 7

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-15 11:24

Nou fijn zeg! Wilde ik vandaag langs de huisarts om het spiraalverhaal door te nemen en voor mn keelontsteking.... Zijn ze er niet vandaag! Zucht! Die keel kan echt niet meer wachten dus toch straks naar een vervangende arts. Maar goed het spiraalverhaal doen we maar niet bij een vervanger dus wordt weer uitstellen! Bah!

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-15 11:53

Waarom zou dat niet bij vervanger kunnen? Het is geen spoed, maar je kan wel vragen stellen toch?

Weten jullie hoe het zit bij een nieuwe. ik weet dat hij rond de 150,00 was, maar ik weet nou niet meer of ik die dan meteen moet afrekenen bij afhalen of krijg ik dan een rekening van VGZ thuis? (het gaat wel van eigen risico af dat weet ik wel :+ Of althans, ik moet hem zelf betalen dat was vorige keer ook zo)_

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-15 13:06

Janneke2 schreef:
xgoldengirlx schreef:
Oh dankjewel voor de linkjes Iolanthe ::) Maar wat ik me nog wel afvraag, kun je zo snel een eiersprong krijgen als de werking van je pil opeens verminderd ?

Bij een "intense emotionele ervaring", zo vertelde mijn biologie leraar, kun je een spontane eisprong krijgen.
Meaning: verliefd raken, een erg lekkere vrijpartij - "en moeder natuur zegt dat dit een goede gelegenheid is"....

T is eerder andersom; veel dames hebben rond de eisprong onwijs veel zin in seks dus de hormonen die zorgen voor het voorbereiden van de eisprong, zorgen vaak zelf al voor 'het juiste moment' en dus die intens emotionele ervaring. Al heeft moeder natuur het wel slecht geregeld, aangezien de mens van de zoogdieren de meeste moeite heeft met zwanger raken -O-

billionache

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-15 13:09

Geloof ik ook niet veel van hoor Janneke2 :') is inderdaad zoals vuurneon zegt.
Anders zou je bij elke lekkere vrijpartij plots spontaan zwanger kunnen worden, lijkt me niet echt de bedoeling :=

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-15 16:07

;) geloven staat vrij, hoor.
En dat wij dames rond de eisprong zin hebben: volstrekt logisch.
Maar wat ten eerste zo was ;) dit zei mijn biologie leraar.

En de reden dat hij dit zei: zelfs voor vrouwen met een regelmatige cyclus: vertrouw niet honderd procent op de kalender. Je kunt onder invloed van etcetc een spontane extra ovulatie maken - en van krek die ene keer zwanger worden.
- Het kan, de mogelijkheid bestaat. (En hij zei het tegen mensen van 16: een intens vruchtbare leeftijd. Sociaal is zwangerschap dan ongewenst, maar het gaat veel makkelijker dan rond de 30.)
Maar we zijn idd geen heren bij wie er zaad komt bij elke vrijpartij.

nontie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-15 17:19

Collie2008 schreef:
nontie schreef:
Vraagje voor mensen die een spiraaltje hebben:
Ik heb dus een mirena spiraaltje, nu zo'n 3jaar precies.
Echter heb ik sinds 2 maand weer hevigere ongesteldheid.
Ik heb een spiraaltje gekregen omdat mijn hormonen helemaal van slag waren door de pil en mijn menstruatie extreem pijnlijk werd. Ik lag letterlijk ziek op de bank als ik ongesteld was..

Maargoed.
Nu heb ik op internet gelezen dat een spiraaltje eerder gestopt kan zijn met je menstruatiecyclus regelmatig en gematigd houden. (Varieert tussen de 2 en 4 jaar na zet dat het stopt, qua anticonceptie blijft het wel werken.)

Nu vraag ik mij dus af of mijn gyneacoloog mij dit niet heeft moeten vertellen?
Want ik ben er dus al die tijd van uit gegaan dat ik pas eind 2016 weer heen hoef en nu zit ik zwaar te twijfelen om de huisarts niet op te bellen en me weer door te verwijzen voor evt een nieuwe..

Die van mij stopte de werking qua hormonen met 3,5 jaar. Begon weer te vloeien, opgeblazen buik, kreeg duidelijk m'n cyclus weer terug zonder dat ik echt ongesteld was hoor. Maar het was dan wel steeds raak. Dus iedere keer iets vloeien, paar dagen niet, dan weer wel....Nu met 4,5 jaar zelfde probleem. Ben weer veel emotioneler, opgeblazen buik, onregelmatig iets vloeien...Wordt er gek van. Dus ik ga binnenkort voor een nieuwe.

Mij was de eerste keer ook niets verteld dus stond raar te kijken

Precies wat jij omschrijft heb ik dus ook weer. Ik kijk het nog even een aantal week aan, mocht het erger worden ga ik toch naar mijn huisarts.
Vriendlief vind mijn emotionele buien ook maar niks _O-

Yasmijntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-15 16:01

Ik zit ook met een vraagje, of meer met een probleem.

Ik slik al sinds een jaar de 'normale pil' (microgyn 30 heet het volgens mij).
Nu slik ik vaker 1, of 2 weken etxtra door (weken, dus geen strips).
Ik heb als ik vanavond mijn pil inneem, 1 extra week doorgeslikt.
Maar nu heb ik last van buikpijn (volgens mij dezelfde buikpijn als die ik heb als ik ongesteld ben).
Geen bloedverlies.
Maar ik ben bang dat ik een doorbraak krijg, of dat mijn pil niet sterk genoeg is.
Wat nu te doen als ik tóch een doorbraak krijg? Contact opnemen met de huisarts, omdat mijn pil niet sterk genoeg is?

Of moet ik sowieso even afwachten omdat ik nog geen bloedverlies heb en dat het ook een griepje kan zijn of iets dergelijks?

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-15 23:29

Ik lees hier af en toe met verbazing dat sommige mensen 1 of 2 weken doorslikken. Ik heb altijd geleerd dat als je doorslikt dat je dan de hele strip doorslikt. Is toch doodzonde om 1 week door te slikken, wat doe je dan met de pillen die 'over' zijn?

Yasmijntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-15 23:39

Die gebruik je gewoon daarna ;)
Bijvoorbeeld: je slikt 1 extra week, nog 2 weken over.
Dan begin je aan nieuwe strip. Einde van die strip die je als je wil een extra week van de 'overige 2 weken'.
Dat kan je herhalen.
Je hoeft dus niks weg te gooien ;)

jebuurmeisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-15 13:54

Ik heb even een vraagje, normaal slik ik de pil netjes 3 weken en dan een stopweek maar nu ik heb de pil 4 weken geslikt en toen een stopweek gehouden, echter heb ik in die week onveilige seks gehad. Ben ik dan wel voldoende beschermd tegen zwangerschap?

Edit: Het was wel gevalletje 'voor het zingen de kerk uit' maar ik weet dat in voorvocht ook zaadcellen (kunnen) zitten.
Laatst bijgewerkt door jebuurmeisje op 02-02-15 13:57, in het totaal 1 keer bewerkt

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-15 13:54

Polly schreef:
Ik lees hier af en toe met verbazing dat sommige mensen 1 of 2 weken doorslikken. Ik heb altijd geleerd dat als je doorslikt dat je dan de hele strip doorslikt. Is toch doodzonde om 1 week door te slikken, wat doe je dan met de pillen die 'over' zijn?

Daar start ik dan weer mee als nieuwe strip. Dus ik ga gewoon verder met de overgebleven pillen. Gaat geen pil verloren :D

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-15 14:08

Pff respect dat jullie dat zo kunnen bijhouden. Ik was altijd al blij als het me lukte om gewoon die strip op te slikken met alle pillen op de goede dag :D

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-15 14:12

was gewoon routine bij het innemen van mijn andere medicatie dus als ik het in de avond vergat, nam ik de pil hoe dan ook in de ochtend (moet 2 keer per dag iig pillen innemen dus zat nooit langer dan 12 uur tussen). Het kostte mij meer moeite de pil opzettelijk te laten staan :=

Renske_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-15 15:11

Polly schreef:
Pff respect dat jullie dat zo kunnen bijhouden. Ik was altijd al blij als het me lukte om gewoon die strip op te slikken met alle pillen op de goede dag :D

Mijn dagen klopte ook niet altijd, hahaha.
Maar ben ook wel heel blij dat ik er niet meer iedere avond aan hoef te denken. :')

Origineel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-15 15:17

jebuurmeisje schreef:
Ik heb even een vraagje, normaal slik ik de pil netjes 3 weken en dan een stopweek maar nu ik heb de pil 4 weken geslikt en toen een stopweek gehouden, echter heb ik in die week onveilige seks gehad. Ben ik dan wel voldoende beschermd tegen zwangerschap?

Edit: Het was wel gevalletje 'voor het zingen de kerk uit' maar ik weet dat in voorvocht ook zaadcellen (kunnen) zitten.

Zolang je de pil goed slikt, moet er niets aan de hand zijn.
Wanneer je de stopweek houdt maakt niets uit, zolang het maar na 21 dagen slikken is en de stopweek niet langer dan 7 dagen.

Voor de pilvergeters, daar is ook een app voor die je eraan herinnert.

Majken

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-15 19:14

Ik heb ook een vraagje, ik slik de pil nu al een half jaar, en las steeds gewoon een stopweek in. Nu ben ik op de 6e dag van mijn stopweek weer begonnen met de pil, alleen heb ik na 6 ingenomen pillen (waarvan 2 een paar uur later als normaal), onveilige seks gehad.
Ben ik nu veilig na 6 dagen pil slikken?
Best schandalig dat ik dit niet weet maar wilde het toch even navragen!

Majken

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-15 19:34

Zou suoer fijn zijn als iemand voor morgen me zou kunnen helpen, want anders ga ik morgen de morning after pil halen !

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-15 19:38

Waarom zou hij niet veilig zijn?

Majken

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-15 19:43

Omdat ik overal lees dat je pas weer na je 7e dag van je nieuwe strip veilig bent. Kan er Voorderest ook niets in de bijsluiter over vinden..

Michelleex

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-15 20:10

Je bent gewoon veilig.
Je mag je stopweek wel verkorten, maar niet verlengen.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-15 20:11

Klopt, stopweek kun je veilig verkorten, maar niet verlengen.

xSannee

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-15 20:11

Hij is inderdaad gewoon veilig. Je bent ook tijdens je stopweek zelf gewoon beschermd.