GLP-1 (Ozempic, Mounjaro etc) om af te vallen. Tips, ervaringen enzo

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Padoertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-26 17:25

Hier ook altijd in de koelkast en nooit iets gemerkt. Sterker nog; ik zat op microdosering en wilde vorige week kijken of ik toch niet weer iets omhoog kon, omdat ik al lange tijd stil stond maar merkte dat mijn pds en overgangsklachten weer de kop opstaken. Heb wat verhoogd en na 2 bitterballen tijdens een bedrijfsuitje gelijk misselijk. Moest deze week ook echt weer opletten om genoeg te blijven eten. Dus de werking wordt echt niet minder hoor en deze pen ligt ook echt al even.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-26 18:43

Ik merk het wel. Deed met de 15mg pen gauw 2-3 maanden. Maar de eerste prik van een nieuwe pen kwam telkens wel knetterhard binnen.
Ik zit op pen 5 of 6 (nu 10mg). Mijn ervaring was telkens, dus kan geen toeval zijn.

Bewaar alle pennen op eenzelfde manier: in de doos, met bubbelbad erom en in ern vakje van de koelkastdeur tussen 2 koelelementen. Klinkt omslachtig, maar zo ligt ie klem :D

F_Orumster

Re: GLP-1 (Ozempic, Mounjaro etc) om af te vallen. Tips, ervaringen enzo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-26 19:48

Mijn vader zit aan de ozempic en is nu net aan een lagere dosis begonnen. Hij heeft nog een onaangebroken spuit met hoge dosering, de huisarts adviseerde gewoon in de koelkast te bewaren en met de nieuwere (lagere) te beginnen en de hoge nog wel even goed blijft in de koelkast.
(De helft van de klikjes vind mijn pa te complex).

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-26 20:42

Maar onaangebroken blijft ook jaren goed. Het gaat om een aangebroken pen. Daarover bestaat nog onduidelijkheid. Officieel is blijkbaar aangebroken buiten de koelkast bewaren en dan 6 weken ‘houdbaar’. Daarna neemt de werkzaamheid af maar ze kunnen ook niet precies zeggen hoeveel dan.
Ik bewaar aangebroken ook in de koelkast. Ik dacht dat dit moest.

Setteli

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-26 21:14

Ik bewaar de Mounjaro ook gewoon in de koelkast. Voelt een beetje tegenstrijdig als ik hem buiten de koelkast bewaar

har166

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-26 21:17

Ik vind het ook een beetje tegenstrijdig. Dat pakketje komt gekoeld (vorige week zelfs met ijs) aan en moet dan in de koelkast blijven en zodra je hem aanbreekt buiten de koelkast 8)7 de mijne ligt dus nog steeds in de koelkast.

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-26 21:46

De laborant in mij geeft de voorkeur aan koelkast. Het eiwit is dan niet in zijn optimale werkingstemperatuur en minder kans op infectie van de opening door de naald. Onze moderne koelkasten schommelen niet meer zo hard als vroeger. Chatgpt zegt dat Semaglutide en tirzepatide eiwitten heel stabiel zijn.

Je zou de pen in de deur kunnen doen, dat is de warmste plek van je koelkast, en niet achterin tegen de wand. Ik leg de pen dichtbij de thermometer en hou een oogje in het zeil (mijn koelkast is niet zo braaf).

Suzanne F. schreef:
Maar onaangebroken blijft ook jaren goed. Het gaat om een aangebroken pen. Daarover bestaat nog onduidelijkheid. Officieel is blijkbaar aangebroken buiten de koelkast bewaren en dan 6 weken ‘houdbaar’. Daarna neemt de werkzaamheid af maar ze kunnen ook niet precies zeggen hoeveel dan.
Ik bewaar aangebroken ook in de koelkast. Ik dacht dat dit moest.

Oops, sorry, niet goed gelezen.

Jester_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-26 21:47

Volgens google/bronnen mag je het wel in de koeling bewaren, maar is het vooral voor gebruikersgemak dat het buiten de koelkng bewaard kan worden. Hem telkens op kamertemp laten komen en weer koelen is slecht voor de vloeistof en koud prikken is voor sommige mensen niet fijn. Ook kan er dan condensvorming ontstaan wat niet goed is voor de vloeistof

Ik denk dat het dus niet zozeer de bewaarwijze is, maar er komt steeds lucht bij bij prikken = bacteriegroei

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-26 08:00

Fijn van je nieuwe broek Berdien!

Ik bewaar de spuiten altijd in de koelkast, ook na opening.

Ik had ook even een happy moment *\o/*
Voor het eerst dook de weegschaal onder de 80 kilo.
BMI 25,7
Nog kleine 2 kilo te gaan en dan officieel geen overgewicht meer!
Ik wil nog zeker 5 kilo kwijt voor een beetje speling.

Ik kwam net deze tegen:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Geen golden dose meer dus inderdaad.

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-26 08:22

Jester_ schreef:
Volgens google/bronnen mag je het wel in de koeling bewaren, maar is het vooral voor gebruikersgemak dat het buiten de koelkng bewaard kan worden. Hem telkens op kamertemp laten komen en weer koelen is slecht voor de vloeistof en koud prikken is voor sommige mensen niet fijn. Ook kan er dan condensvorming ontstaan wat niet goed is voor de vloeistof

Ik denk dat het dus niet zozeer de bewaarwijze is, maar er komt steeds lucht bij bij prikken = bacteriegroei

Dat laatste is echt onzin. Er komt geen lucht bij.

Jester_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-26 09:16

Tuurlijk wel. Je prikt er een naald in = lucht. Dit is minimaal, maar het is lucht

Deertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-26 09:54

opisop_shop schreef:
Fijn van je nieuwe broek Berdien!

Ik bewaar de spuiten altijd in de koelkast, ook na opening.

Ik had ook even een happy moment *\o/*
Voor het eerst dook de weegschaal onder de 80 kilo.
BMI 25,7
Nog kleine 2 kilo te gaan en dan officieel geen overgewicht meer!
Ik wil nog zeker 5 kilo kwijt voor een beetje speling.

Ik kwam net deze tegen:

[ Image ]

[ Image ]

[ Image ]

Geen golden dose meer dus inderdaad.

Vanaf 06/27? Vervaldag bedoelen ze waarschijnlijk? Nog even snel mijn pennen halen dan :) want degene die ik nu had gehaald waren al 03/27..

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-26 11:08

Ja vervaldatum inderdaad

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-26 11:17

Heb ik net 100 spuiten/naalden gekocht... Jammer dat ze het zo snel invoeren.

Gisteren opnieuw de vraag gekregen of ik was afgevallen en dat ik er goed uitzie {:}

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-26 11:40

F_Orumster schreef:
Heb ik net 100 spuiten/naalden gekocht... Jammer dat ze het zo snel invoeren.

Gisteren opnieuw de vraag gekregen of ik was afgevallen en dat ik er goed uitzie {:}

Opzetnaalden of van die losse insulinespuiten voor golden dose?

Dat gaat wel snel, bij mij begonnen mensen pas echt er iets van te zeggen op -20 :') :') :') :')

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-26 12:07

Losse insulinespuiten voor de golden dose. Afgelopen vrijdag mijn eerste golden dose gezet.

Ja complimenten zijn vroeg, maar je ziet het ook echt aan mijn gezicht, en ik zelf ook wel aan mijn lijf. Ik voel het ook bij het zitten, minder buikomvang? Maar ik merk ook dat de spieropbouw veel sneller lijkt te gaan. Ik heb veel sneller resultaat. De weegschaal was vanmorgen bijna op start gewicht dus van de weegschaal moet ik het even niet hebben.

Deertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-26 13:50

opisop_shop schreef:
Ja vervaldatum inderdaad

eigenlijk toch niet normaal hè, scheelt mij 4 keer extra per pen.. |( |( |(
jammer, maar ze waren het al langer van plan had ik gehoord
Misschien toch eens over nadenken om volledig te stoppen

Ennasuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-26 10:46

Geen ‘golden’ dose meer dus? Maar dan dus ook geen mogelijkheid meer om klikjes te tellen? Alleen de standaard dosis?
Gaat dit ook voor ozempic?

Deri

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-26 10:56

klikjes tellen kan dan nog wel. Met de nieuwe pen blijft er dan alleen niets meer extra over nadat je 240 klikjes gebruikt hebt.

Ennasuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-26 16:04

Ah oké thanks!

Jokonootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-26 16:12

Ik lees dat dit alleen voor mounjaro geld toch?
Ik lees nergens dat het bij ozempic gaat veranderen

Deertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-26 10:51

Jokonootje schreef:
Ik lees dat dit alleen voor mounjaro geld toch?
Ik lees nergens dat het bij ozempic gaat veranderen

nee, enkel Mounjaro
Ik ben gisteren trouwens nog twee pennen gaan halen, hadden al vervaldag 04/27, dus die 06/27 zonder golden dose komt snel dichterbij :)

Ik ben een test aan het doen, vermits ik al lang stabiel ben, ga ik enkel nog spuiten wanneer ik terug zwaarder ga worden. Ik heb mezelf een gewicht van 56 kg gesteld, daar wil ik niet over, zolang ik daar onder blijf, ga ik niet spuiten. Ga ik er boven wel. Zo heb ik al bijna een maand niet geen dosis genomen. Kijken hoe lang ik het alleen kan zonder dat ik het heel zwaar krijg of kilo's bij krijg. Had al ergens gelezen dat de Mounjaro toch een week of 5 in je lichaam blijft zitten. Dus als ik het zo kan redden, zal dit ook een stuk goedkoper worden en ook weer een vorm van afbouwen.
Laatst bijgewerkt door Deertje op 22-01-26 11:13, in het totaal 2 keer bewerkt

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-26 10:53

Maar zo werkt de medicatie dacht ik niet Deertje. Het is dacht ik niet zo dat je even weer een prikje neemt en dan weer afvalt.

Deertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-26 10:57

Dat weet ik eigenlijk niet goed. Is ook maar een test. Mocht het ook proberen van de arts, omdat ik een snelle responder ben zou het best kunnen dat ik van 1 prik al afval. De arts laat mij redelijk vrij hierin. Ik ben een van de 4 personen die destijds op hun groepspraktijk ermee waren begonnen, en ik denk dat ze ook nog wat moeten zoeken hoe het afbouwen gaat bij mensen. Zo was ik de eerste maand al 11 kilo kwijt destijds en de eerste week bijna 4 kilo. Ik neem nu ook maar de helft van de startdosis elke 14 dagen. Dus misschien dat ik volledig zonder kan ook.. Ik ga gewoon proberen. Lukt het niet, herbegin ik gewoon, heb nog genoeg pennen liggen mocht het nodig zijn. Lukt het wel, kan ik mss toch volledig gaan afbouwen.
Laatst bijgewerkt door Deertje op 22-01-26 11:00, in het totaal 1 keer bewerkt

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-26 10:58

Ben heel benieuwd. Er zijn ook ervaringen dat het de tweede keer helemaal niet meer/niet meer zo goed werkt.