Viruswaanzin

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Dimphyl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-21 00:11

Relaxed schreef:
Typisch dat mensen iets vragen en vervolgens niet meer ingaan op de reacties.. Valt natuurlijk ook niks meer tegenin te brengen, maar toch :+

Eh misschien omdat de reacties nket meer over mijn link gaan en dit topic bedoelt was voor mensen om te praten over maatregelen die vreemd zijn, ipv om mensen die het niet helemaal eens zijn met de maatregelen, af te branden en voor l u l te zetten als "wappie"

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-21 00:23

@dimphyl er zijn best wat normale reacties gekomen hoor. En wat je roept klopt gewoon niet, waardoor mensen daarop in gaan. Als jij vervolgens opmerkingen maakt die in wappie-territory voorkomen, waar je in het verleden ook flink wat handjes voor had... tja.

Zebrastreep schreef:
Ik vind het ergens wel beetje vreemd dat nu sinds vorig jaar er opeens wel druk wordt gemaakt om depressies en zelfmoorden terwijl daarvoor er nog een fiks taboe op lag en er nauwelijks over gesproken werd. Nu heeft opeens iedereen een depressie voor mijn idee en legt iedereen dat open en bloot op tafel. Terwijl de mensen die echt een depressie of zelfmoordgedachten hebben die hoor je daarover echt niet zo over praten.

Ik denk dat er er nogal een verschil zit in niet zo lekker in je vel en een depressie maar dat iedereen tegenwoordig zichzelf depressief noemt , bij de kleinste tegenslagen al. Dan lijkt het het ook alsof dat cijfer veel groter is geworden.

Mensen met een echte depressie zullen zich stil houden en daar nauwelijks over praten. Ik wou er vroeger ook nooit over praten want er komt ook een gevoel van schaamte bij kijken. Nu noem ik mijn weken waarin ik niet lekker in mijn vel zit ook zeker niet gelijk een depressie want dat voelde nog wel even heel anders dan niet lekker in je vel.

Vind het ergens wel beetje triest dat mensen dat als argument gebruiken om de maatregelen maar te versoepelen. Mensen die depressief zijn waren dat misschien ook wel geworden zonder corona. Nadat dit voorbij is komt er vast weer een taboe op te rusten..... Net als alle andere psychische klachten...

En deze mening deel ik ook over de verzorgingshuizen. Jaren lang laten kinderen hun vader of moeder links liggen en gaan er nooit langs. De verzorgingshuizen gaan op slot , en opeens moet iedereen erheen. Terwijl nu het weer rustiger is dat probleem spontaan is verdwenen en het snel weer terug zal keren na de oude situatie.

Ik hoop vooral dat we deze vlakken na corona niet vergeten , maar heb het idee dat het snel weer wordt vergeten nadat we ons 'normale' leven weer terug hebben.

Met die gedachte speelde ik ook ja. Zonder het te willen bagatelliseren hoor, maar dat zou ook verklaren waarom het aantal zelfmoorden is verminderd. Mensen praten er veel over omdat men het wellicht depressief noemt als men gewoon ‘een beetje’ down is. Wat het taboe vermindert, waardoor men er makkelijker over kan praten, waardoor de daadwerkelijke pogingen wellicht minder zijn? Terwijl de hoeveelheid mentale struggles wel flink verhoogd te zijn (die volgens mij overwegend gebaseerd zijn op surveys, niet daadwerkelijk gediagnosticeerde gevallen)?

Verbeter me gerust hoor, als iemand er meer over weet of als ik onzin banketstaaf haha. Bedoel er verder ook niks mee, vond het wel een interessante overpeinzing. En het is natuurlijk alsnog ontzettend vervelend als je down bent door alle negativiteit in de wereld :)

IMANDRA

Re: Viruswaanzin

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-21 00:30

Oh, kwam deze net tegen. Laat wel weer zien dat het eigenlijk ook geen zin heeft om aan de eisen van wappies te voldoen, ze verzinnen toch wel iets waardoor ze dat kunnen ontkrachten. Gaat over de verpleegkundige die bij de vaccinatie is flauwgevallen:

https://www.independent.co.uk/news/worl ... 95800.html

Zebrastreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-21 00:42

IMANDRA schreef:
@dimphyl er zijn best wat normale reacties gekomen hoor. En wat je roept klopt gewoon niet, waardoor mensen daarop in gaan. Als jij vervolgens opmerkingen maakt die in wappie-territory voorkomen, waar je in het verleden ook flink wat handjes voor had... tja.

Zebrastreep schreef:
Ik vind het ergens wel beetje vreemd dat nu sinds vorig jaar er opeens wel druk wordt gemaakt om depressies en zelfmoorden terwijl daarvoor er nog een fiks taboe op lag en er nauwelijks over gesproken werd. Nu heeft opeens iedereen een depressie voor mijn idee en legt iedereen dat open en bloot op tafel. Terwijl de mensen die echt een depressie of zelfmoordgedachten hebben die hoor je daarover echt niet zo over praten.

Ik denk dat er er nogal een verschil zit in niet zo lekker in je vel en een depressie maar dat iedereen tegenwoordig zichzelf depressief noemt , bij de kleinste tegenslagen al. Dan lijkt het het ook alsof dat cijfer veel groter is geworden.

Mensen met een echte depressie zullen zich stil houden en daar nauwelijks over praten. Ik wou er vroeger ook nooit over praten want er komt ook een gevoel van schaamte bij kijken. Nu noem ik mijn weken waarin ik niet lekker in mijn vel zit ook zeker niet gelijk een depressie want dat voelde nog wel even heel anders dan niet lekker in je vel.

Vind het ergens wel beetje triest dat mensen dat als argument gebruiken om de maatregelen maar te versoepelen. Mensen die depressief zijn waren dat misschien ook wel geworden zonder corona. Nadat dit voorbij is komt er vast weer een taboe op te rusten..... Net als alle andere psychische klachten...

En deze mening deel ik ook over de verzorgingshuizen. Jaren lang laten kinderen hun vader of moeder links liggen en gaan er nooit langs. De verzorgingshuizen gaan op slot , en opeens moet iedereen erheen. Terwijl nu het weer rustiger is dat probleem spontaan is verdwenen en het snel weer terug zal keren na de oude situatie.

Ik hoop vooral dat we deze vlakken na corona niet vergeten , maar heb het idee dat het snel weer wordt vergeten nadat we ons 'normale' leven weer terug hebben.

Met die gedachte speelde ik ook ja. Zonder het te willen bagatelliseren hoor, maar dat zou ook verklaren waarom het aantal zelfmoorden is verminderd. Mensen praten er veel over omdat men het wellicht depressief noemt als men gewoon ‘een beetje’ down is. Wat het taboe vermindert, waardoor men er makkelijker over kan praten, waardoor de daadwerkelijke pogingen wellicht minder zijn? Terwijl de hoeveelheid mentale struggles wel flink verhoogd te zijn (die volgens mij overwegend gebaseerd zijn op surveys, niet daadwerkelijk gediagnosticeerde gevallen)?

Verbeter me gerust hoor, als iemand er meer over weet of als ik onzin banketstaaf haha. Bedoel er verder ook niks mee, vond het wel een interessante overpeinzing. En het is natuurlijk alsnog ontzettend vervelend als je down bent door alle negativiteit in de wereld :)

Het zou natuurlijk goed kunnen dat de drempel nu wat lager is komen te liggen om er over te praten. Er wordt natuurlijk nu ook wel meer aandacht aan besteed ( hoorde het in de persconferentie ook nog voorbij komen) alleen denk ik dat we ook zeker na Corona er nog aandacht voor moet zijn. En er zit ook nog wel een verschil inderdaad als je een diagnose hebt of roept van ik ben depressief. Zelf gaan we ons ook wel stempels geven en denken we van goh ik zal dat wel hebben. zijn we ook nogal goed in in dit land , en met Google is het ook vrij makkelijk te doen. Zelf heb ik daar ook wel een handje van hoor haha. Maar toen ik de diagnose dwangneurose kreeg had ik daar nog nooit opgezocht.

Ik bedoel er ook niks mee maar ik vraag mij het af als het weer normaal is worden die mensen nog meer vergeten....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-21 07:38

Dimphyl schreef:
Relaxed schreef:
Typisch dat mensen iets vragen en vervolgens niet meer ingaan op de reacties.. Valt natuurlijk ook niks meer tegenin te brengen, maar toch :+

Eh misschien omdat de reacties nket meer over mijn link gaan en dit topic bedoelt was voor mensen om te praten over maatregelen die vreemd zijn, ipv om mensen die het niet helemaal eens zijn met de maatregelen, af te branden en voor l u l te zetten als "wappie"

Er wordt letterlijk door meerdere mensen geantwoord op jouw vraag waarom operaties niet door kunnen gaan..

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-21 08:21

Ik kreeg het bericht van de staatscourant onder ogen waarin Gronings Ziekenhuis wordt aangewezen voor gedwongen isolatie... groooote verontwaardiging alom natuurlijk.. "ze gaan je nu zelfs verplicht opsluiten"...
Ik heb deze even laten gaan... het was echt nog te vroeg hiervoor :')

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-21 09:26

Vriendin van mij had in december een afspraak in het ziekenhuis, chirurg kon haar inplannen al voor de week daarna. Dat was net voor kerst, zag ze niet zo zitten. Ze is eerste week januari geopereerd. Mijn vader loopt al een paar jaar ziekenhuis in en uit. Zijn nieuwe onderzoeken gingen ook gewoon door. Dus nee, lang niet alles wordt op de lange baan geschoven.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-21 09:27

Cer schreef:
Ik kreeg het bericht van de staatscourant onder ogen waarin Gronings Ziekenhuis wordt aangewezen voor gedwongen isolatie... groooote verontwaardiging alom natuurlijk.. "ze gaan je nu zelfs verplicht opsluiten"...
Ik heb deze even laten gaan... het was echt nog te vroeg hiervoor :')

https://www.officielebekendmakingen.nl/ ... -4662.html

Deze bedoel je?

Citaat:
Isolatie onder dwang als coronapatiënt gevaar vormt
Mensen die besmet zijn met het coronavirus maar niet vrijwillig in isolatie gaan, kunnen daartoe vanaf nu gedwongen worden. Dat besluit is gisteravond gepubliceerd in de Staatscourant.

De maatregel kan alleen worden opgelegd door de voorzitter van een van de 25 veiligheidsregio's, op basis van artikel 31 in de Wet publieke gezondheid. Het geldt alleen voor besmette mensen die een "ernstig gevaar voor de volksgezondheid" vormen en dat gevaar "niet op andere wijze effectief kan worden afgewend".

Het Universitair Medisch Centrum Groningen is aangewezen als locatie voor de gedwongen isolatie.

Ik vind hem ook wel heftig en vraag me af waarom dit besluit nu is genomen eigenlijk...
Laatst bijgewerkt door secricible op 03-02-21 09:31, in het totaal 1 keer bewerkt

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-21 09:30

Ja die :j
maar ik meen dat dat al kon, mensen verplicht isoleren ivm besmettelijke ziekte?
Iets met gevaar voor volksgezondheid enzo toch?

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-21 09:32

Ik heb even een update er bij gezet, nos bericht het ook.
Ik weet niet precies hoe het zat, maar ik vind het wel een heftig bericht eigenlijk en vraag me af waarom nu en hoe dat in de praktijk uitpakt. Als ik het wetsartikel lees dan heb ik ook het idee dat dit altijd al kan, dus ik begrijp het even niet.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-21 09:37

Dit komt geloof ik omdat er veel mensen zijn die positief getest zijn maar dat negeren en gewoon overal heen gaan.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-21 09:39

In verband met tuberculose kon dat volgens mij al, die wet (WPG)is er al sinds 2008 vind ik op google..
Dus op zich lijkt het heftig, maar het kon dus wel al.
Het heeft te maken met dat je willens en wetens rondloopt met een potientieel dodelijke ziekte volgens mij. Sterker nog als je dat doet kan je, dacht ik, beticht worden van moedwillig in gevaar brengen van levens van anderen..

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-21 09:40

Ondertussen tig artikelen verder :D

https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/nederla ... d-de-jonge
Rtl bericht er het meest uitgebreid over. Als ik dat lees heb ik het idee dat het nieuws niet is dat er gedwongen opname kan plaatsvinden, maar dat er nu ook een daadwerkelijke locatie voor is aangewezen. Mogelijk omdat het nu speelt, maar het kan ook gewoon zekerheid zijn aldus RTL.
Ben benieuwd of er nog wat meer over naar buiten gaat komen, want het bericht zal ongetwijfeld stof doen opwaaien bij tegenstanders.

Ik kan me best voorstellen dat zoiets nodig is voor bepaalde mensen. En dan denk ik aan cognitieve problematiek bijvoorbeeld. Als ik de voorwaarde zie dan is het niet zomaar iets wat je kan doen als mensen de regels aan hun laars lappen, er is best wat voor nodig.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-21 09:43

secricible schreef:
Als ik het wetsartikel lees dan heb ik ook het idee dat dit altijd al kan, dus ik begrijp het even niet.

Misschien was er niet eerder een geschikte locatie?

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-21 09:43

Nou ja dat inderdaad denk ik.
Van wat ik over tuberculose kan vinden is dat die wet al ingezet is om mensen verplicht te isoleren (3 tot 6 per jaar) , de voorbeelden zijn dan drugsverslaafden, dak-thuislozen, psychiatrische ziektes etc.

Het bericht uit de staatscourant wordt idd aangegrepen door tegenstanders om DeJonge weer ergens van te berichten.
Lijkt mij rete irritant als je naam steeds zo gebruikt wordt.. maar ja, iemand moet dat bericht ondertekenen :+

Edit: ja het gaat volgens mij ook om de locatie, maar het wordt nu net gebracht alsof het nieuw is dat mensen tot isolatie gedwongen worden..

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-21 09:46

Dat laatste idd Cer. Maar wat ik lees is het gisteravond getekend en gepubliceerd en toen geen commentaar meer, dus ga er vanuit dat er nog wel wat over te lezen zal zijn aankomende uren.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-21 09:54

Er zijn in totaal 4.000, 3.4%, minder kankerdiagnoses gesteld vorig jaar.

33% van de diagnose is bij de groep 75+, 40% bij de groep 60-74, 6% bij 0-39 en dus zo'n 20% bij de groep 40-59.

Bij de jongste groep is géén daling van het aantal diagnoses, die was er tijdens de eerste golf wel, maar is ingehaald.

De meeste verlaagde diagnoses zitten bij darm- (1200 minder = 9%), borst- (1800 = 12%) en prostaatkanker (800 = 6%). O.a. omdat het bevolkingsonderzoek tijdens de eerste golf is stopgezet en hoewel dat al lang weer opgepakt is, de achterstand nog niet volledig is weggewerkt.

Aangezien er totaal dus 4000 minder diagnoses zijn, zijn er bij de andere kankersoorten dus zo'n 200 diagnoses niet gesteld, deze 3 hebben dus wel het leeuwendeel (en niet bijvoorbeeld longkanker)

https://www.nu.nl/coronavirus/6114060/a ... risis.html

https://www.volksgezondheidenzorg.info/ ... kankervorm

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-21 10:27

secricible schreef:

Rtl bericht er het meest uitgebreid over. Als ik dat lees heb ik het idee dat het nieuws niet is dat er gedwongen opname kan plaatsvinden, maar dat er nu ook een daadwerkelijke locatie voor is aangewezen. Mogelijk omdat het nu speelt, maar het kan ook gewoon zekerheid zijn aldus RTL.
Ben benieuwd of er nog wat meer over naar buiten gaat komen, want het bericht zal ongetwijfeld stof doen opwaaien bij tegenstanders.

Ik kan me best voorstellen dat zoiets nodig is voor bepaalde mensen. En dan denk ik aan cognitieve problematiek bijvoorbeeld. Als ik de voorwaarde zie dan is het niet zomaar iets wat je kan doen als mensen de regels aan hun laars lappen, er is best wat voor nodig.

Ik vraag me wel af aan wat voor mensen je dan moet denken. Vooral omdat ze het over enkelen hebben.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-21 10:31

Loretta schreef:
secricible schreef:

Ik vraag me wel af aan wat voor mensen je dan moet denken. Vooral omdat ze het over enkelen hebben.

Zoals in post van Cer al genoemd denk ik: daklozen, drugsverslaafden, wellicht mensen met een dementie die tegen het randje van opname aanlopen maar nog thuis wonen maar er niet op vertrouwd kunnen worden ook daadwerkelijk thuis te blijven, dat soort situaties.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-21 10:39

Op dit moment is het helemaal niet zo interessant. Er lopen duizenden mensen rond met corona, zonder dat ze het weten. Die enkeling die het wel weet en bewust niet in isolatie gaat heeft daardoor nauwelijks invloed op de infectiecijfers. Maar op het moment dat je richting het einde van de epidemie komt, kan dat anders zijn, dan kan zo'n enkeling in zijn eentje de epidemie opnieuw opstarten en dan wil je een machtsmiddel achter de hand hebben om dat te voorkomen.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-21 10:44

hoe dan Karl? Aangezien we voor een aanpak gaan van (kunstmatige) groepsimmuniteit, lijkt die enkeling me weinig schade meer kunnen aanrichten?
Tenzij we straks corona-vrij zijn en er dan een nieuwe gevaarlijke mutatie komt waar onze vaccins niet voor beschermen misschien?

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-21 10:51

Geen idee, misschien was de lokatie gewoon iets wat afgedicht moest worden? Tuberculose heeft ook een aangewezen plek (iets met Beatrix zh ofzo geloof ik). Stel dat er ergens iemand dakloos is met een psychose, dan kun je daar wat mee. Geen idee verder hoor... ?

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-21 11:07

secricible schreef:
hoe dan Karl? Aangezien we voor een aanpak gaan van (kunstmatige) groepsimmuniteit, lijkt die enkeling me weinig schade meer kunnen aanrichten?
Tenzij we straks corona-vrij zijn en er dan een nieuwe gevaarlijke mutatie komt waar onze vaccins niet voor beschermen misschien?

Bijvoorbeeld. Het gaat er niet om dat ze mensen vast willen zetten. Het gaat erom dat ze de mogelijkheid hebben als de situatie daar om vraagt. Grote kans dat die situatie zich niet voordoet, maar het is gewoon een voorzorgsmaatregel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-21 14:48

Relaxed schreef:
Ik zou in november geopereerd worden, ik wacht nog steeds.. De arts vertelde vorige maand nog dat ze van 1.5 dag ok per week naar 1.5 uur ok per week zijn gegaan. Alleen spoed gaat dus door..

Vriendin van me is ok assistent en heeft de afgelopen maanden amper gewerkt, domweg omdat ze te weinig mensen op de ok hebben om te kunnen opereren. Zij is zzper dus was niet nodig

En prompt krijg ik net een oproep en word ik volgende week geopereerd. Ze zijn dus hier de ok's weer aan het opschalen, heel fijn :D Moet wel een coronatest doen voor opname.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-21 14:56

Top! Succes!