De ontwikkeling van het Coronavirus en de situatie in China

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Photograph

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-20 10:53

DubbelDun schreef:
Photograph schreef:
In mijn dorp met 5000 inwoners nu ook 2 mensen besmet

En dat is ?

Doorwerth

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-20 11:00

NOC NSF raad aan alle sportenevenementen, ook amateursporten, in Brabant af te gelasten.

Bloodymary

Re: De ontwikkeling van het Coronavirus en de situatie in China

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-20 11:01

In België ook de eerste dode. 90 jaar....

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-20 11:02

germie schreef:
Die paarden van indoor Brabant zijn er al gewoon. Dus het verplaatsen als in uitstellen van het evenement is niet zo gemakkelijk meer. Ik denk dat voetbal eenvoudiger te verplaatsen is dan zo'n paardensportevenement. Allereerst omdat een stadion bij een club hoort en vaak leeg is, maar ook omdat het gras en speelveld er altijd liggen, en de Brabanthallen gewoon beurshallen zijn. Daar is niet altijd een paardenbak en stallen in aanwezig. Daarnaast zijn 22 spelers, een stuk of wat reservespelers, trainers en verzorgers eenvoudiger te verplaatsen qua positie (reizen dus) dan die 100-en paarden. (de ruiters zijn weer eenvoudiger te verplaatsen qua positie). Daarnaast zullen die beurshallen al vaker volgepland zijn met andere evenementen dan een voetbalstadion. Verplaatsen betekent gaatjes vinden om op te vullen. Dat lukt ook niet altijd.
Ik vind de keuze van de knvb op zich een goede, uitstellen i.p.v. zonder publiek.

Daar verkijk je je op. Voetbalstadions worden ook regelmatig voor andere evenementen gebruikt. Mijn club heeft al eens moeten uitwijken naar emmen omdat er een evenement moest worden voorbereidt. Gelukkig mochten we bij emmen komen. Twente wilde zijn gras rust geven en het stadion niet verhuren.

Daarnaast moeten spelers minimaal 48 uur rust krijgen tussen 2 wedstrijden. Het programma zit al vol. Eredivisie, bekerwedstrijden, oefenwedstrijden van oranje, kwalificatiewedstrijden en dan nog europa- en championsleague. En dan heeft de fifa nog rare regels dat nationale competities geen programma mogen hebben als de Europa of championsleague is. In de zomer is het ek. En dan heb je het volgende seizoen dat in de zomer alweer begint. Dus de uitgestelde wedstrijden zal nog een hele uitdaging worden om die in te plannen gezien het speelschema. Spelers moeten ook hun rust kunnen pakken om weer gezond en fit aan het volgende seizoen te staan.

En dan heb ik het nog niet eens over alle politie-inzet die allemaal strak gepland is. Dus ik denk dat je te makkelijk denkt.

De tante van mijn schoonzusje is ook besmet hoorde ik gisteren. En mijn schoonzusje zelf werkt in het ziekenhuis waar ze besmettingen hebben. Onder het personeel zijn ook veel zieken (vast griep of verkouden) maar het is dus druk voor de fitte zorgverleners.

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-20 11:06

Pipodipo schreef:
Wat ik in de algemeenheid niet snap is waarom mensen niet zelf een beetje verstandiger kunnen doen? Waarom ze in de Efteling niet zelf gewoon een beetje afstand houden en waarom ga je in vredesnaam in een hele drukke bus, trein, traim of metro zitten? In een normale situatie snap ik dat al niet, maar waarom doen mensen dit wanneer er een akelig virus rondwaart?

Dat soort mensen zijn er ook zat.
Maar daar hoor je natuurlijk minder van.

Even eigen voorbeeld, ik ben wat snotterig en brak vandaag. Had vanochtend ook wat verhoging en wat kriebel in de bovenste luchtwegen.
Waarschijnlijk gewoon verkoudheidje.

Toch even mijn fysio gebeld voor overleg.

Samen besloten om maar even een keer over te slaan, want fysiek contact is niet te vermijden én er komen daar veel ouderen.

Is het waarschijnlijk dat ik corona heb? Nee, niet per se.

Maar dit was een simpel te vermijden risico, dus dan doen we dat gewoon.

Tuurlijk zijn er ook mensen die zich er geen fluit van aantrekken.

Maar ieder mens dat iets voorzichtiger is, kan zorgen dat de uitbraakpiek lager en breder is. (Dus in totaal evenveel besmettingen, maar over een langere periode) En dat maakt het risico op de Italiaanse scenario's in de ziekenhuizen wat kleiner.

De overheid gaat er in Nederland ook niet voor kunnen zorgen dat de epidemie niet verder gaat. Maar de piek uitsmeren kun je wel proberen.
Vandaar al die adviezen.
En ja, er zijn mensen die er niets mee doen.
Maar er zijn er ook een hoop die er wel -al is het maar met kleine dingetjes- rekening mee houden.
En als er voldoende mensen zijn die dat doen, smeer je de piek dus al uit.

Overigens ben ik normaal gesproken ook absoluut geen handenwassser.
Ik zie dat hier veel mensen dat niet begrijpen 'Dat doe je toch altijd'.
Nope, paar keer per dag hooguit.
Want ook dat kan nadelen hebben.

Nú, in deze situatie, doe maar gewoon wat de RIVM zegt. Dus wel even een keer extra.

Petpa

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-20 11:10

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-20 11:11

MizzMontana schreef:
Berdien schreef:
Ik zag vannacht een interview van de BBC, daarin werd gesteld dat het sterftecijfer in Italië zo'n 6% bedraagt en dat 10-15% van de mensen ernstige tot zeer ernstige klachten heeft (en dus moet worden opgenomen). De gezondheidszorg staat daar zeer onder druk. En aangezien Italië zo'n twee weken op ons voorloopt.. Ben heel benieuwd waar dit naar toe gaat.

Qua festivals, Kingsworld is al afgelast. De rest zal nog wel volgen denk ik. Wat dat betreft vind ik het onvoorstelbaar dat Indoor Brabant wel door gaat.. Verplaats het dan gewoon.

Zo dat zijn flinke sterfte cijfers.
Waar was dat tegen afgezet, de daadwerkelijk geteste mensen of namen ze ook mee hoeveel mensen ze verwachten dat er ongetest met corona rond lopen?

Als je naar de zuid-Koreaanse cijfers kijkt is de mortaliteit veel lager en zijn het aantal tests dat ze afnemen veel hoger.

Ben we benieuwd naar het verschil in beleid wat betreft het testen op het virus.

Hier staat wel een interessant artikel hierover.
https://www.businessinsider.nl/coronavi ... uid-korea/

Edit: Link toegevoegd

Er wordt wel gezegd dat de cijfers nog niet helemaal 100% geloofwaardig zijn omdat er in in Italië hoogstwaarschijnlijk veel minder testen zijn gedaan als bv. in Zuid-Korea waar het percentage sterfgevallen veel lager ligt als Italië bv. en waar met tijden zo'n 15.000 testen per dag gedaan werden. Dan krijg je toch een beetje kromme cijfers als je gaat vergelijken. Dat kan verklaren waarom het % in Italië dus veel hoger ligt - veel minder testen gedaan in verhouding. Al werd er ook gezegd dat ook de strengere maatregelen in Zuid-Korea ook een rol kunnen spelen hierin, maar deze professor denkt dat het verschil in de hoeveelheid testen die gedaan werden daar dus ook een belangrijke rol in speelt, wat wel logisch klinkt.

Kwam naar voren in het pop-up college wat ik net gekeken heb nav het plaatsen van een linkje hier.
Heel erg interessant om te kijken. De professor vertelt in chronologische volgorde ook hoe het verloop is geweest bv. enz en bekijkt ook statistieken die nu bekend zijn.

https://lecturenet.uu.nl/Site1/Play/b3d ... 37e30dc01d
Laatst bijgewerkt door cursebreaker op 11-03-20 11:13, in het totaal 1 keer bewerkt

Destination

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-20 11:12

Pipodipo schreef:
Wat betreft de besmettingen waarvan niet duidelijk is hoe de zieke persoon besmet is geraakt, ik denk dat er situaties zijn die mensen liever niet vertellen. De RIVM mag het niet op deze manier zeggen, maar ik raad aan om alle buitenechtelijke avonturen even on hold te zetten, niet meer naar de parenclub, ook niet naar de sauna en laat het wekelijkse bezoekje aan de sekswerker ook maar even achterwege. Andere vieze dingen zoals stiekem lippenstift op doen bij de etos of mascara uitproberen bij de hema, ook even niet meer doen.

Of het is gewoon echt niet bekend. Ik denk niet dat alle 28 medewerkers uit het Tilburgse ziekenhuis buitenechtelijke avonturen hebben :=

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-20 11:13

Destination schreef:
Pipodipo schreef:
Wat betreft de besmettingen waarvan niet duidelijk is hoe de zieke persoon besmet is geraakt, ik denk dat er situaties zijn die mensen liever niet vertellen. De RIVM mag het niet op deze manier zeggen, maar ik raad aan om alle buitenechtelijke avonturen even on hold te zetten, niet meer naar de parenclub, ook niet naar de sauna en laat het wekelijkse bezoekje aan de sekswerker ook maar even achterwege. Andere vieze dingen zoals stiekem lippenstift op doen bij de etos of mascara uitproberen bij de hema, ook even niet meer doen.

Of het is gewoon echt niet bekend. Ik denk niet dat alle 28 medewerkers uit het Tilburgse ziekenhuis buitenechtelijke avonturen hebben :=

Nou, daar zeg je me wat.... :Y)

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-20 11:14

Deze man heeft goed onderzoek gedaan!
Afbeelding

Destination

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-20 11:15

PSvanLot schreef:
[ [url=m/SHGJzV.jpg]Afbeelding[/url] ]

Is dit De Speld of Nieuwspaal toevallig? :')

cursebreaker

PSvanLot schreef:

De professor Raoul de Groot werkt ook al iets van 24 jaar met corona virussen en vind het niet overdreven.
Dus wie moet je dan geloven? :')
Laatst bijgewerkt door cursebreaker op 11-03-20 11:15, in het totaal 1 keer bewerkt

Amyyy

Tancreda4 schreef:
Hoe gaat het nu in andere Europese landen eigenlijk? Is dat vergelijkbaar met ons, gaat het bij ons sneller of minder snel tov andere landen? (anders dan Italië)

Ik hen toevallig gisteren een excelsheet gemaakt mwt een vergelijking van het verloop in Nederland en Italië. In de eerste 12 dagen, (vanaf de eerste besmetting) is er in Nederland elke dag een toename van 7,5 procent. In Italië is dit 8,2%. De komende dagen zal uitwijzen of de maatregelen in Nederland werken, of dat er minder besmettingen bijkomend. Dan kun je uiteindelijk ook voorspellingen gaan doen.

Gisteren waren er 62 nieuwe gevallen, maar ik weet niet of ze daar de 28 besmettingen in het ziekenhuis in Tilburg mee hebben geteld.

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-20 11:16

cursebreaker schreef:
PSvanLot schreef:

De professor Raoul de Groot werkt ook al iets van 24 jaar met corona virussen en vind het niet overdreven.
Dus wie moet je dan geloven? :')

Lees de tekst in dat linkje even.

Is (niet lollige) satire.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-20 11:17

Hahaha de mannengriep, raap me op _O-

Dat artikel van die Suzanne vind ik wel enigszins beangstigend.
Want inderdaad: we kunnen ons nu er nog helemaal niets bij voorstellen.

De vraag is of NL dezelfde trend zal volgen als Italië.

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-20 11:18

Femke_Tweety schreef:

Ah ja niet goed gelezen, lol. Sorry :+

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-20 11:18

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-20 11:20

cursebreaker schreef:
Femke_Tweety schreef:

Ah ja niet goed gelezen, lol. Sorry :+

Zo zie je wel hóe ontzettend snel misinformatie kan gaan.

Niet persoonlijk tegen jou bedoeld, uiteraard niet. Jij hebt dat hele college gekeken.

Maar zo snel pik je dus snel even iets (soms half) op.

En dat geldt voor héél veel mensen.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-20 11:22

Voor de hamsteraars.. wat ik me afvraag (want ik ben er zelf nog niet uit).. hamster je omdat je denkt dat je in qurantaine moet (en dus geen booschappen kan doen) óf omdat je denkt dat de supermarkt uitverkoopt (en je dus niks meer kan halen)... Of vanwege een andere reden...?

Ik denk dat ik zal gaan hamsteren omdat ik merk dat zodra er gemeld wordt dat een artikel gehamstert wordt, dat inderdaad uitverkoopt terwijl er eigenlijk nog geen directe reden is dat er een quarantainebeleid of schaarste zal zijn..
Ja die schaarste onstaat dan omdat het door bijv een nieuwsbericht getriggerd wordt..

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-20 11:24

Ik denk meer omdat eventueel transport een aanlevering onder druk kan komen te staan omdat werknemers ziek worden. En verplicht thuis moeten blijven.
Maar ik moet zeggen dat mijn man sowieso al een beetje een prepper is :') Wij hebben altijd al mega voorraad en nood artikelen hier in huis.

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-20 11:26

Ik heb echt 0 voorraad in huis. Doe bijna iedere dag boodschappen.
Maar ik maak me er ook echt niet druk om, geloof niet dat ik om ga komen van de honger door corona.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-20 11:29

Die cijfers uit Italie wordt je echt naar van zeg. %) Daar lijkt het zowat even beroerd als in Azie? Maar indoor brabant voor mij ook een raadels hoor. Niet bepaald een levensnoodzakelijke bijeenkomst. Zeg het af voor dit jaar. En laat iedereen terugkeren naar huis met paarden en spullen als het toegestaan is.

Wat betreft festivals bedoel ik voor mij is de eerste pas in juli. Maar idd paaspop is al bijna.

Ik moest er vandaag uit, -O- had gister al de rdw gebeld, mijn bus moet met apk en was al opgeschoven tot de uiterste datum (vandaag). Uitgelegd hoe de situatie zat kan ik uitstel krijgen ervoor ivm koorts hoesten enz? Maar nee apk moest uiterlijk vandaag anders volgen er boetes. :n 8)7 ik neem aan dat ik niet de enige ben met dit probleem.

Dus weer overleg met garage ook dit keer. Bus vanmorgen zelf gebracht met scootmobiel terug. Daar de boel ontsmet (voor geval dat ik toch besmettelijk met wat dan ook ben, ook al wordt gezegd van niet. Ik neem liever geen risico. Had het liever opgeschoven) en de garage zet de bus weer voor mijn huis en doen sleutels door de brievenbus. En ontsmetten bus en sleutels ook weer. Maar jemig rdw denk daar dan ook over na. Geen echte noodzakelijke verplaatsing lijkt me. Maar de boete waarmee ze dreigden was niet mals.

Langs de supermarkt heeft iemand voor me weer boodschappen gehaald. Ik kan er nu mee vooruit. Ipv paar rollen komt de dame met een pak van 32 rollen wc papier aan en ipv een doosje tissues maar een paar, onder het mom je weet maar nooit (ivm alsnog verplicht in quarantaine). :+ En weer een paar potten conserven. Ook al was het niet de bedoeling ik kan weer vooruit :P was ook nogal een uitdaging alles mee naar huis te krijgen
Laatst bijgewerkt door karuna op 11-03-20 11:30, in het totaal 1 keer bewerkt

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-20 11:29

Nee ik ga ook niet hamsteren, ik woon ook niet in Brabant. Verplicht thuis zitten kan ook niet want wie doe dan mijn paarden?

Whale

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-20 11:30

PSvanLot schreef:
Maar ik maak me er ook echt niet druk om, geloof niet dat ik om ga komen van de honger door corona.

En anders begin ik wel aan de vissen.

We hebben hier wel een kleine voorraad kast, maar gaan echt niet hamsteren.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-20 11:30

PSvanLot schreef:

Nou ja dat heb ik ook, ik heb simpelweg niet zoveel ruimte en ik ben maar alleen..
Ik denk dan 'thuisbezorgd' kan ook altijd nog (maar is niet wenselijk vanwege kosten en gezondheid :') ) en ik kan niet plannen ..
maar ik kan bijv niet heel makkelijk 34 pakken wc papier opslaan, of ik moet er een hut van bouwen in de woonkamer ofzo...
Misschien denk ik er echt te makkelijk over.. geen idee nog.. .