Hardlopen deel 3

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Piekosjj

Re: Hardlopen deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-14 20:18

Vandaag 8km gelopen *\o/*
Ben met ponylief op stap geweest, ging ontzettend goed. Nog voor de 1e km dacht ik dat ik 't nooit zou halen, was helemaal stijf door de kou en Pipoo'tje had er ook niet zo veel zin in, maar toen we in't bos waren (op 1,5 km) werd pony enthousiast en dat is natuurlijk goed aanstekelijk. :D

sandranbr

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-14 20:40

Vandaag samen met m'n manneke 7, 8 km gewandeld , was een leuke afwisseling :)

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-14 21:08

Ik ben vanavond voor het eerst wezen lopen.
In het daglicht durf ik het nog niet.
me vriend is mee gefietst.

Eigenlijk was ik 2 weken terug al voor de eerste keer geweest maar toen was ik zeiknat geregend en ben ik die week snot verkouden geworden en dus niks meer gedaan.

Vandaag via runkeeper gelopen. Ik heb training beginners voor 5 km aangeklikt.
Je moest dan wel gelijk 2.4 km lopen dacht ik. Ik heb heel rustig aan gejogd zodat ik wel kon blijven ademen. 2.73km gelopen en de duur was 24.25 volgens runkeeper.

Ik heb vaker pogingen tot hardlopen gedaan en toen liep ik harder maar was altijd buiten adem en kreeg steken en kon niet praten onderweg en liep dan schema 2 minuten hardlopen en 1 minuut lopen. Die 2 minuten waren echt al heel zwaar.

Rustiger aan doen is dus wel beter.

Nu staat er dat ik dinsdag weer moet 8x1minuut constant. Training 2 van de 28.
Ik vind wel vreemd dat ik vandaag zo ver moest hardlopen voor de eerste keer en dinsdag eigenlijk kort.
Misschien kan iemand dat hier verklaren.
Voor komende week:
Dinsdag 8x1 minuut constant
Donderdag 2,4km hardlopen/wandelen
Zaterdag 45 minuten wandelen/joggen

Hoe doen jullie de warming up? Gewoon actief lopen en wat voor oefeningen doen jullie?
Die heb ik dus vanavond niet gedaan.

Mariska_28 wat leuk je nieuwe schoenen en fijn dat je echt verschil merkt!
Veel zijn er ook lekker actief geweest lees ik leuk hoor.
Het was ook mooi weer vandaag lekker!

Sorry paula ik kan je daarin geen tips geven ben zelf net begonnen.

Wat dragen jullie voor kleding en wat voor van de week als het kouder wordt?

Smileyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-14 21:20

annnepannne schreef:
welshfan97 schreef:
Heb me toch bedacht en ga me aan jullie advies houden! Ik ga goede hardloopschoenen kopen! Nu nog één probleem en dat is het geld, ik heb een klein slecht betaald bijbaantje (druk opzoek naar een ander maar in een dorpje is er niet veel keus). En ik moet nig kijken waar, net over de grens zit een wat grotere en huer vlakbij zit een kleine die ook aan loopanalyse doet (schijnt wel een heel goed zaakje te zijn) ook kan ik eventueel nog naar perry sport gaan. Waar zouden jullie gaan?

Ik ben naar de perrysport geweest, als je een CJP pas hebt of van iemand kunt lenen krijg je daar ongeveer 20% korting mee!

Stille meelezer hier.

Maar meet de perrysport ook de schoenen aan, aan je voeten?

Dee_Es

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-14 21:20

Linnie050, ik ben precies met hetzelfde begonnen. Gewoon als opstapje om er weer in te komen. Als je nog nooit hebt gelopen lijkt het schema me wat pittig en is STR misschien meer geschikt. Knap dat je meteen zo'n stuk hebt kunnen lopen, goed ook dat je nu op je ademhaling let. Nog kunnen praten is een goede graadmeter.

Bij die 2,4km stond lopen/rennen. Ik lees dat dus als 2,4 km hardlopen en wandelen naar eigen inzicht. Meteen 2,4km gaan rennen lijkt me wat pittig om mee te beginnen.
Dinsdag dus 1min rennen en dan 1,5min wandelen en dat 8x herhalen.

Warming up doe ik thuis in de winter. Is denk ik persoonlijk wat je een fijne warming up vindt. Ik gebruik wat oefeningen van Jilian Michaels en ik doe ook altijd wat spieroefeningen (buikspieren e.d) voor een betere houding tijdens het lopen. Verder is het fijn om als je begint met lopen een paar keer je knieen hoog op te trekken en hakken-billen.

Waarom durf je eigenlijk niet overdag te lopen?

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-14 22:31

Wat zijn jullie allemaal goed bezig zeg! :D Leuk om te lezen hoe iedereen op z'n eigen manier omgaat met schema's of juist geen schema's! En leuk, ook meer Groningers! Ja wij hebben gezocht op 'lopen' in Groningen, en toen kwam deze er uit, en 4 kilometer was voor ons een mooie beginnersafstand! :D Er is een website waar alle lopen van Groningen op staan!

welshfan97

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-14 01:29

annnepannne schreef:
welshfan97 schreef:
Heb me toch bedacht en ga me aan jullie advies houden! Ik ga goede hardloopschoenen kopen! Nu nog één probleem en dat is het geld, ik heb een klein slecht betaald bijbaantje (druk opzoek naar een ander maar in een dorpje is er niet veel keus). En ik moet nig kijken waar, net over de grens zit een wat grotere en huer vlakbij zit een kleine die ook aan loopanalyse doet (schijnt wel een heel goed zaakje te zijn) ook kan ik eventueel nog naar perry sport gaan. Waar zouden jullie gaan?

Ik ben naar de perrysport geweest, als je een CJP pas hebt of van iemand kunt lenen krijg je daar ongeveer 20% korting mee!

Oke dankjewel! Dat is idd een goede, helaas zijn er bij ons dit schooljaar nog geen cjp passen uitgereikt maar kan er misschien wel een lenen ;)

@smileyy een tante van me zei van wel maar misschien ligt het aan de locatie.

Romyv

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-14 09:32

WowAmigo schreef:
Hmmmm ik heb nu ook een hartslagmeter maar ben nog niet verder dan in die "basiszone" lopen. Iemand ervaring met hoe je dat verder kan gebruiken?

Ik train altijd op mn hartslagmeter, wat wil je weten?

Heb je een horloge waarbij de verschillende zones kunt instellen, zoja heb je dit al gedaan? Wat is je hartloop doel?

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-14 10:07

Ik wil even hierovor de aandacht vragen:
Voor de mensen die in het noorden wonen en in de buurt van Assen. Of misschien willen mensen er wel voor reizen.

http://www.redbull.com/nl/nl/stories/13 ... n-in-assen

Ren voor diegenen die dat niet meer kunnen....

Over de wereld doen verschillende landen mee je start allemaal op hetzelfde moment waar ook ter wereld.
In nederland zal dit ongeveer 13uur zijn. En je mag zelf aantal kilometers bepalen. Je kan een korte afstand doen of een lange afstand.

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-14 10:10

Dankjewel DarkShines voor je tips!

Bedoel je dat het onderstaande de bedoeling is :
Dinsdag dus 1min rennen en dan 1,5min wandelen en dat 8x herhalen.

Ik zal STR ook eens opzoeken!

myxlea

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-14 10:24

linnie050 schreef:
Ik ben vanavond voor het eerst wezen lopen.
In het daglicht durf ik het nog niet.
me vriend is mee gefietst.

Eigenlijk was ik 2 weken terug al voor de eerste keer geweest maar toen was ik zeiknat geregend en ben ik die week snot verkouden geworden en dus niks meer gedaan.

Vandaag via runkeeper gelopen. Ik heb training beginners voor 5 km aangeklikt.
Je moest dan wel gelijk 2.4 km lopen dacht ik. Ik heb heel rustig aan gejogd zodat ik wel kon blijven ademen. 2.73km gelopen en de duur was 24.25 volgens runkeeper.

Ik heb vaker pogingen tot hardlopen gedaan en toen liep ik harder maar was altijd buiten adem en kreeg steken en kon niet praten onderweg en liep dan schema 2 minuten hardlopen en 1 minuut lopen. Die 2 minuten waren echt al heel zwaar.

Rustiger aan doen is dus wel beter.

Nu staat er dat ik dinsdag weer moet 8x1minuut constant. Training 2 van de 28.
Ik vind wel vreemd dat ik vandaag zo ver moest hardlopen voor de eerste keer en dinsdag eigenlijk kort.
Misschien kan iemand dat hier verklaren.
Voor komende week:
Dinsdag 8x1 minuut constant
Donderdag 2,4km hardlopen/wandelen
Zaterdag 45 minuten wandelen/joggen

Hoe doen jullie de warming up? Gewoon actief lopen en wat voor oefeningen doen jullie?
Die heb ik dus vanavond niet gedaan.

Mariska_28 wat leuk je nieuwe schoenen en fijn dat je echt verschil merkt!
Veel zijn er ook lekker actief geweest lees ik leuk hoor.
Het was ook mooi weer vandaag lekker!

Sorry paula ik kan je daarin geen tips geven ben zelf net begonnen.

Wat dragen jullie voor kleding en wat voor van de week als het kouder wordt?

Ik ben ook begonnen via runkeeper en vond het heel fijn, heb wel het een en ander naar eigen inzicht aangepast. Volgens mij is het niet de bedoeling om gelijk 2,4 km hard te lopen als je namelijk een keer op de training klikt staat er wat meer uitleg bij. Bij les 1 staat 2,4 km wandelen of lopen dus zoals hiervoor ook al gezegd werd naar eigen inzicht. Ik heb gewoon gejogd. De tweede les staat er 1 minuut sneller dan 1,5 minuut wandelen, dus ook maar net hoe je het aankan volgens mij.. Ik ging ipv wandelen joggen. Hoe verder je in de training komt hoe vaker r bij staat dat je nu steeds wat harder moet gaan lopen, maar nog niet voluit.

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-14 10:53

Dankjewel myxlea voor de uitleg. Ik heb het inderdaad ook rustig aan gedaan zie je ook wel aan de tijd.
Ik heb nu nergens last van dus het is goed gegaan.

Wat voor kleding hebben jullie aan vooral nu het toch frisser gaat worden buiten?
Ik heb me telefoon in me handen of is het toch een aanrader of bv ook handschoenen te gaan dragen?
Ik heb geen hardloop kleding heb een broek aan soort broek wat je ook vaak ziet in de sportschool wel wat dun en een shirt en een vest. Of is thermo kleding ook een aanrader?

Otti1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-14 11:20

Ik heb een hardloopbroek van mijn man aan. Een shirt van de Hema met lange mouwen en dan een hardloopjasje.

myxlea

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-14 11:26

Graag gedaan. Ik ben zelf ook nog maar net begonnen (4 weken) en vind het heerlijk om te lopen.

Ik heb een hardloopbroek aan, hempje en dan een trainingsjasje, omdat ik het anders erg warm krijg haha. Mijn telefoon heb ik in mijn trainingsjasje zitten.

Piekosjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-14 11:50

Thermokleding is waarschijnlijk niet nodig, ik ben zelf een enorme koukleum (ik loop gerust met 5 laagjes kleding aan buiten op dit moment) maar na ongeveer een kilometer krijg ik het warm. Nu heb ik een lange, warmtevasthoudende en vochtafvoerende strakke broek aan, een zelfde soort shirtje met korte mouwen en daarover een vest, verschilt per weer welke, gewoon de simpele vesten. Met warm weer een dun vestje, gister liep ik in een vest met hoge kraag en aan de binnenkant met nepbont (achtig) gevoerd.
Telefoon heb ik of in een armband om m'n linkerarm, of met armband in m'n hand (armband heeft veel grip en dan zit 'ie vaster, kan m'n telefoon niet uit m'n handen vallen) en nu ik m'n nieuwe lange broek heb, doe ik hem in de zak die op mijn linkerbeen zit waar 'ie precies in past *D

elinebakker

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-14 11:59

Ik loop altijd met thermoshirt in de winter en herfst, houdt warm en drijft vocht af zodat je droog blijft. Daar overheen een trui, vest of windjackje, afhankelijk van het weer. Handschoenen vind ik verschrikkelijk! Dan trek ik liever een thermo aan met lange mouwen ;) IPod altijd in een zakje of vasthouden!

WowAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-14 12:42

Romyv schreef:
WowAmigo schreef:
Hmmmm ik heb nu ook een hartslagmeter maar ben nog niet verder dan in die "basiszone" lopen. Iemand ervaring met hoe je dat verder kan gebruiken?

Heb je een horloge waarbij de verschillende zones kunt instellen, zoja heb je dit al gedaan? Wat is je hartloop doel?

oh top :)

Ik heb ongeveer uitgevogeld wat mijn maximale hartslag is en een zone ingesteld tussen iets van 130 als ondergrens en bovengrens 156. Moet zeggen dat het daar best lekker loopt, maar zonder hartslagmeter liep ik wel sneller moet ik zeggen. Maar eigenlijk weet ik dus niet precies of dat dan wel of niet goed was.

Ik heb onlangs evy STR 0-5 afgerond en ben nu met runkeeper bezig, wil graag een tien kilometer uitlopen in een redelijke tijd. (De 5 km heb ik laatst in iets meer dan 27 minuten gedaan)

Verder qua kleding: ik loop in een shirt met lange mouwen, jack erover, thermoleging en hardloopbroek. Ik had het gevoel dat ik zonder die legging steeds teveel afkoelde op een of andere manier! (of ik liep veeeeel te langzaam dat kan ook :') )

Eulogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-14 13:59

Pfff, ik zou het echt niet volhouden met zoveel laagjes! :') Ik loop met zo'n strakke hardlooplegging, en een Nike shirt met lange mouwen, met een jack oid erover zou ik het echt veel te heet krijgen, haha. Had het vorige keer zelfs al warm toen ik er een sportshirtje onder had gedaan. Maar goed, dat is dus heel persoonlijk :D

WowAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-14 14:56

Nou ik ben een echte koukleum hihi, ik voelde me na het hardlopen steeds zo vreselijk koud, had snel buikkramp ook, maar met die legging eronder, top! Maar nogmaals, het kan ook aan mn tempo liggen :D

Xivura

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-14 14:58

Ik heb wel eens als ik aan het hardlopen ben dat ik een soort steek naast mijn blaas krijg. Ongeveer op die hoogte. Als ik er op blijf drukken met mijn hand op de plek terwijl ik hardloop doet het niet zeer, maar ik kan dat niet constant want dan ren je ook niet lekker..
Weet iemand waar dit aan kan liggen? Ademhaling let ik eigenlijk altijd erg goed op, en het is ook niet zo dat ik direct na het eten ren.

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-14 16:07

Ik heb een vraagje:
Ik heb zaterdag hardgelopen (les 3 van Evy) en gewoon een cooling down gedaan. Maar doet het doet nu rond m'n schenen pijn als ik gewoon aan het lopen ben..
Ik loop vooral op asfalt, af en toe een stuk wandelpad en ook nog een stuk modderig gras waar ik wel overheen moest hard. Ik loop met slechte schoenen (ga zsm goede kopen!).
Alleen baart die pijn me zorgen. Heb het pas net weer opgepakt, dus het kan gewenning zijn?
Toen ik bij gym moest hardlopen (kunstgras) had ik ook last van m'n schenen, maar dat kwam door het kunstgras. Verder geen pijn met hardlopen. Moet ik pas weer gaan lopen als de pijn helemaal weg is?

Xivura

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-14 16:17

EskeGirl schreef:
Ik heb een vraagje:
Ik heb zaterdag hardgelopen (les 3 van Evy) en gewoon een cooling down gedaan. Maar doet het doet nu rond m'n schenen pijn als ik gewoon aan het lopen ben..
Ik loop vooral op asfalt, af en toe een stuk wandelpad en ook nog een stuk modderig gras waar ik wel overheen moest hard. Ik loop met slechte schoenen (ga zsm goede kopen!).
Alleen baart die pijn me zorgen. Heb het pas net weer opgepakt, dus het kan gewenning zijn?
Toen ik bij gym moest hardlopen (kunstgras) had ik ook last van m'n schenen, maar dat kwam door het kunstgras. Verder geen pijn met hardlopen. Moet ik pas weer gaan lopen als de pijn helemaal weg is?

Hier heb ik ook last van gehad toen ik inderdaad nog geen goede schoenen had. Eerst goede schoenen halen voordat je verder gaat!
Je kan er namelijk heel erg lang last van houden als je nu door blijft gaan en de pijn gaat negeren. Tenminste, dat is wat mij is gezegd.

AnnevM

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-14 16:23

Net na school weer gelopen. Nogmaals les 4 van Evy omdat ik die andere lessen nog niet op mijn mobiel had staan. Normaal doen we er twee maar nu lieten we het maar bij 1 les want jeeeemig wat ging het slecht. Toch nog 3 km gelopen maar ik ben blij dat ik weer thuis ben. Had het erg benauwd door de koude lucht. Toen we op dit pad liepen besloten we te stoppen, er kwam geen eind aan :')

Afbeelding

Romyv

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-14 17:29

WowAmigo schreef:
Romyv schreef:

oh top :)

Ik heb ongeveer uitgevogeld wat mijn maximale hartslag is en een zone ingesteld tussen iets van 130 als ondergrens en bovengrens 156. Moet zeggen dat het daar best lekker loopt, maar zonder hartslagmeter liep ik wel sneller moet ik zeggen. Maar eigenlijk weet ik dus niet precies of dat dan wel of niet goed was.

Ik heb onlangs evy STR 0-5 afgerond en ben nu met runkeeper bezig, wil graag een tien kilometer uitlopen in een redelijke tijd. (De 5 km heb ik laatst in iets meer dan 27 minuten gedaan)

Verder qua kleding: ik loop in een shirt met lange mouwen, jack erover, thermoleging en hardloopbroek. Ik had het gevoel dat ik zonder die legging steeds teveel afkoelde op een of andere manier! (of ik liep veeeeel te langzaam dat kan ook :') )

Heb je deze site wel eens gelezen?
http://www.runinfo.nl/hartslagmeter.htm

Daar staan rekenmethodieken op om alles uit te rekenen (formules, testjes en rekenmachines). Er zijn 3 soorten hrzones die je wilt weten: 1. je rust hartslag. Die kan je het beste meten wanneer je een dag of 2 niet gesport heb, sochtends zodra je wakker wordt en voordat je je bed uit bent gestapt (dus gewoon je hartslagmeter een keertje op je nachtkastje klaar leggen). 2. Je max hartslag. Die meet je door een keertje voluit uit te gaan voor een langere duur of door de berekeningen die op de site staan. En 3. je anaërobe drempel, ofwel wanneer ga je verzuren.

Wat je hiermee kan doen is de 5 verschillende hr zones laten berekenen op de site.

1: Hersteltraining = 45%-60%
2: vetverbranding = 55%-65%
3: Fitness zone = 65%-80%
4: Aërobe zone = 80%-90% (ofwel je conditie explosief vergroten)
5: Anaërobe zone = 90% - 100% (ofwel wedstrijdniveau of maximale interval, dit moet je niet te vaak en te lang doen)

Jij wilt 2 dingen, je wilt je afstand vergroten en je snelheid op pijl houden (dus feitelijk ook je snelheid vergroten want hoe langer de afstand hoe langzamer je wordt). Dit doe je door 3 soorten trainingen op elkaar af te stemmen:

1. Duurtraining. Langere afstanden en je afstanden vergroten. Dit doe je op zn 65% gemiddeld (warmlopen in zone 2, middenstuk in zone 3 en uitlopen in zone 2)
2. Interval training. korte stukken met veel tempowisselingen. Je wisselt dan af tussen zone 2, 3 en 4. als je meer ervaren bent kan je zelfs een keertje zone 5 aantikken. Dit is heel zwaar!! Raadzaam om te doen onder begeleiding. dit heeft als doel om sneller te worden en je conditie te vergroten
3. Hersteltraining. De dag na een lange duurloop of een zware interval/krachttraining (fitness is een top ondersteuning aan je hardlopen). Ongeveer een half uurtje lang op max 60% (ook goed voor je vetverbranding). De meeste mensen doen dit op de fiets

als je 2x traint per week vervalt de hersteltraining en zou ik 1 dag duur doen en de andere dag intervallen. Bij 3x zou ik 1x interval, 1x langere duur en 1x basisloop (rondje uitzetten van bv 5km die je probeert iedere week sneller te doen).

WowAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-14 17:34

Dank je, hier heb ik wel wat aan, ga ik eens induiken! Maar ehm, hoe hou je je zones bij tijdens het lopen? Ik loop nu braaf tussen de "piepjes", maar onthou je dan gewoon welke hartslag je moet hebben gedurende de verschillende stukken van de training? Of kan je dat ook instellen op je hartslagmeter? :o? Volgens mij kan ik 1 zone instellen, heb de Ft2 van Polar.