GLP-1 (Ozempic, Mounjaro etc) om af te vallen. Tips, ervaringen enzo

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-26 11:53

En toch las ik ook dat mensen na stoppen weer aankwamen bij het behouden van de levensstijl.
Dat bevestigt dat het meer doet dan honger weghalen.

Ik had never nooit kunnen afvallen zonder de medicatie.

Deertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-26 12:04

Suzanne F. schreef:
En toch las ik ook dat mensen na stoppen weer aankwamen bij het behouden van de levensstijl.

Dus indien ik hetzelfde blijf eten, maar ik stop, zou ik kunnen bijkomen? brrrrrr :)

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-26 12:18

Deertje schreef:
Suzanne F. schreef:

Dus indien ik hetzelfde blijf eten, maar ik stop, zou ik kunnen bijkomen? brrrrrr :)

Dat is inderdaad wat ik las. Niet leuk.

Mer1980

Re: GLP-1 (Ozempic, Mounjaro etc) om af te vallen. Tips, ervaringen enzo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-26 13:03

Tsja je lichaam maakt bepaalde hormonen gewoon niet (meer) aan, dus deze injecties voegen toe aan je lichaam wat je lichaam dus zelf niet doet. Het is dus op zich logisch dat je aankomt als je stopt. Al denk ik wel dat als je van bijvoorbeeld 100 kilo terug afvalt met medicatie naar bijvoorbeeld 70 en je bent lekker fanatiek aan het sporten geslagen dat je dan wel makkelijker in een gezonde BMI blijft omdat je gewoonweg veel makkelijk kunt bewegen en sporten dan toen je veel en veel zwaarder was. Dat gezegd hebbende moet je wel heel fanatiek sporten := daar heb ik geen zin meer in. Ik heb mij er ook gewoon bij neergelegd dat ik deze medicatie tot mijn dood nodig heb.

Setteli

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-26 13:24

Mer1980 schreef:
Ik kreeg ook de excuses dat ze te snel online waren gegaan, ze maken dus ook nog gene enkele reclame of wat dan ook. Misschien had ik het niet al moeten melden, ik ben gewoon enthousiast en vooral ook omdat ik gewoonweg minder geld kwijt wilde zijn en dat gedoe niet wil zoals bij Wellis als je moet pauzeren. Maar hey: je hoeft niet over als je het niet vertrouwt, blijf lekker zitten waar je zit en als je het vertrouwen niet hebt moet je vooral niet over gaan. Ieder zijn ding. Ik ben in ieder geval minder geld kwijt en heb er wel het vertrouwen in. Ze gaan overigens pas echt vanaf februari live...

Oh nee, het is niet dat ik het niet vertrouw. Meer dat het jammer is dat ze de website nog niet op orde hebben. Maar met jouw uitleg snap ik het wel. Het ziet er alleen een beetje slordig uit zo.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-26 16:59

Ik ga er vanuit dat je zo weer 5 kilo aankomt na het stoppen ook bij een gezonde levensstijl. Maar daarna zou je toch wel een balans moeten kunnen vinden lijkt mij bij normaal gezond eten en zonder onderliggende dingen.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-26 17:06

opisop_shop schreef:
Ik ga er vanuit dat je zo weer 5 kilo aankomt na het stoppen ook bij een gezonde levensstijl. Maar daarna zou je toch wel een balans moeten kunnen vinden lijkt mij bij normaal gezond eten en zonder onderliggende dingen.

Ja eens. Bij het hanteren van een gezonde levensstijl zal je misschien wel weer wat aankomen maar niet meer mega obees worden. Maar dat is wel verdomd lastig lijkt me als alle honger weer terug komt. Dan heb je geen leven.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-26 18:05

Wellicht is overstappen naar de pillen straks een optie?
Ik las dit afgelopen week, heb het even laten vertalen vanuit het Duits :+

Lilly’s nieuwe afslankpil: Orforglipron

Eli Lilly bereidt de lancering voor van zijn nieuwe orale afslankpil “Orforglipron” en is ervan overtuigd dat er voldoende voorraad beschikbaar zal zijn voor veel landen, wanneer de Amerikaanse goedkeuring naar verwachting in de komende weken wordt verleend.

Wat maakt Orforglipron bijzonder?

Het is een dagelijkse, orale GLP-1-agonist die – net als andere GLP-1-middelen – de eetlust vermindert en gewichtsverlies ondersteunt.

Lilly benadrukt dat de tablet zonder speciale innameregels rond eten kan worden ingenomen – een voordeel ten opzichte van sommige concurrenten.

De pil zou in de VS ongeveer 150 per maand kosten – vergelijkbaar met een dagelijkse kop koffie, omgerekend per maand, benadrukt Lilly.

Stand van zaken in studies – gewichtsverlies & werking

In late fase-3-studies liet Orforglipron zien:

een significant gewichtsverlies, dat bij deelnemers in studies gemiddeld in het midden van de dubbele cijfers in procenten lag. In één analyse verloren deelnemers gemiddeld ongeveer 12,4% van hun lichaamsgewicht na langdurig gebruik.

Relevante vergelijking:

Een andere orale GLP-1-pil (bijvoorbeeld van Novo Nordisk) liet in studies een gewichtsverlies van ongeveer 16,6% zien – iets sterker, maar nog steeds binnen dezelfde context van deze nieuwe pillenklasse.

Bloedsuiker

Orforglipron werkt op de bloedsuikerspiegel zoals andere GLP-1-medicijnen.

Stimuleert de afgifte van insuline alleen bij verhoogde bloedsuiker

Vermindert de afgifte van suiker uit de lever

Vlakt bloedsuikerpieken na het eten af

Bij type-2-diabetes: duidelijke daling van HbA1c en nuchtere bloedsuiker

Orale GLP-1-pillen zoals Orforglipron zouden eenvoudigere en meer praktische alternatieven kunnen zijn voor injecteerbare GLP-1-behandelingen (zoals MJ, Oz enz.). Ze kunnen vooral aantrekkelijk zijn voor mensen die zijn afgevallen en op zoek zijn naar een onderhouds-/behoudtherapie zonder injecties.

Ennasuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-26 19:42

Heftig wel hè zulke berichten
zou het wel een ding vinden om echt de rest van mijn leven medicatie te moeten blijven gebruiken om op gewicht te blijven
Jammer ook dat de medicatie bij opnieuw beginnen minder schijnt te werken; ik dacht voor als ik eenmaal op gewicht ben dan houd ik de optie ozempic achter de hand voor als ik weer aankom … maar dat is dus ook niet echt de oplossing als het de tweede keer niet of nauwelijks werkt

Dieuwke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-26 19:45

Ik vind het juist een goede doorbraak. Voor veel ziektes is levenslange medicatie heel normaal en men erkent obesitas gelukkig ook steeds meer als ziekte. Mensen worden echt niet voor de lol dik, de meesten niet in ieder geval.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-26 19:52

opisop_shop schreef:
Ze kunnen vooral aantrekkelijk zijn voor mensen die zijn afgevallen en op zoek zijn naar een onderhouds-/behoudtherapie zonder injecties.[/i]

Klinkt interessant.

Nyaleti

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-26 19:57

Je hebt in NL al Rybelsus tabletten. In hoeverre het vergelijkbaar is met Ozempic / Mounjaro weet ik niet precies. Maar zie het wel regelmatig voorbij komen bij bv Yazen.

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-26 20:08

Ik zou nooit over willen naar een dagelijkse pil. Die ga ik toch vergeten en geloof beter in het spul in spuitvorm.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-26 20:11

Zonnetje81 schreef:
Ik zou nooit over willen naar een dagelijkse pil. Die ga ik toch vergeten en geloof beter in het spul in spuitvorm.

Weet niet. Ik slik makkelijk pillen dus maakt voor mij niet uit. Als het nog goedkoper is dan lijkt het mij prima. Dan heb je ook geen issues meer met de werkzaamheid denk ik. Ze zeggen dat de spuiten na 6 weken minder goed gaan werken. Ze bederven niet zomaar maar de werkzaamheid schijnt af te nemen na 6 weken, ook in de koelkast. Ik merk dat niet zo maar ze zullen het niet voor niks zeggen.

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-26 20:40

Suzanne F. schreef:
Zonnetje81 schreef:

Weet niet. Ik slik makkelijk pillen dus maakt voor mij niet uit. Als het nog goedkoper is dan lijkt het mij prima. Dan heb je ook geen issues meer met de werkzaamheid denk ik. Ze zeggen dat de spuiten na 6 weken minder goed gaan werken. Ze bederven niet zomaar maar de werkzaamheid schijnt af te nemen na 6 weken, ook in de koelkast. Ik merk dat niet zo maar ze zullen het niet voor niks zeggen.

Ik vergeet pillen en kan aversie opbouwen tegen pillen. Nu ik dit gewend ben vind ik dat prettiger.

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-26 22:04

Nyaleti schreef:
Je hebt in NL al Rybelsus tabletten. In hoeverre het vergelijkbaar is met Ozempic / Mounjaro weet ik niet precies. Maar zie het wel regelmatig voorbij komen bij bv Yazen.

Klopt, maar de opname van rybelsus kent een behoorlijke spreiding tussen individuen en werkt dus niet bij iedereen even goed. Je moet het ook innemen zonder eten en met een half glas water, neem je het met heel glas water dan neemt de opname al belangrijk af.

Het middel van eli lilly schijnt stabieler te zijn en betrouwbaarder te worden opgenomen (zelf de onderzoeken nog niet gelezen) en dat zou het wel aantrekkelijker maken. Ook voor mensen met prikangst een mooie oplossing!

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 08:37

@gomir: kan iedereen afbouwen naar een lagere dosis of is het soms ook wat het is bijv op 5,0 mg of 7,5 mg?