Hardlopen: tips, tricks en ervaringen #6

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

germie

Re: Hardlopen: tips, tricks en ervaringen #6

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-25 08:16

Volgens mij heb ik vrijdagavond op het koudste moment gelopen van het hele weekend. Ik heb dus de 21 km gedaan, maar vond het echt niet fijn. Het was echt afzien.
Ik werd pas na 4km een beetje warm. Toen had ik 8km de wind mee. Hierna een klein rondje door het bevrijdingsbos in Groningen gelopen om bij thuiskomst de 21.1km te hebben en daarna ging het nog 5km straf tegen de wind in terug. En dat was ook het moment waarop ik echt met run-walk-run het meeste walk moest toepassen. Uiteindelijk was ik weer thuis, 10 minuten langzamer op de halve dan een week eerder toen ik 26.4 deed, maar het weer werkte ook echt niet mee.
De gevoelstemperatuur was ver onder 0 vrijdag. En dan loop je in open veld zonder beschutting.

Maar omdat ik vrijdag dus al gelopen had, had ik het weekend lekker vrij. Zaterdag in alle rust de paarden gedaan en ook beide paarden gereden. Gisteren heerlijk gedoken, kikkers in hibernatie gevonden onder water, en daarna met m'n vriend nog een rondje van 4km gewandeld.
Toen had ik wel even zoiets van als ik nu zou gaan hardlopen, dan was het in ieder geval zonnig geweest en minder saai en koud.
Zaterdag was het ook koud overigens, een duikbuddy heeft toen z'n 21km getraind en die vond het ook niet prettig met die wind. Maar hij liep wel volledig in daglicht wat ik dus niet kon.

Van mij mag het echt weer zomer worden hoor. Ik heb nu ook van de kou van vrijdag op m'n linker bovenbeen een soort frostbite, daar is de huid rood, jeukt en dik. Komt puur door de kou. En ik had daar al 2 lagen aan. Dus je kunt het echt niet voorkomen met dit weer. Ben daar helaas gevoelig voor, had het als tiener ook altijd toen ik op de fiets naar school ging.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-25 09:04

Van mij mag het winter blijven, temperaturen van 3 tot 8 graden ofzo, daar loop ik het fijnst in.

Ninus zo fijn dat jullie weer lekker naar de Eifel gaan. Het is zo mooi daar!
Nog iets minder dan 3 weken en dan gaan wij weer een weekendje België om te trailen en wandelen. Ik ben aan het aftellen, ik kijk er zo naar uit!

Myka

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-25 09:07

Koekie73 schreef:
Dinsdag eindelijk weer naar de cardioloog. Bloeddruk nog steeds een stuk te hoog in rust. We lager met wat het was, dat wel. Na bijna 3 weken staat nog steeds de uitslag van de hartecho niet online, erg apart. Dat ben ik niet gewend van die paar onderzoeken die ik heb gehad. De cardioloog zal wel wachten tot ik op de afspraak ben. Ben iig erg nieuwsgierig en ik hoop ook dat we de bloeddrukverlagers wat verder op kunnen hogen.

Veel plezier iedereen met alle loopjes vandaag!

Even korte reactie maar ik heb afgelopen donderdag ook een hartecho gehad die niet voor mij in te zien is, eignelijk al mijn hartecho's tot nog toe niet. Ik weet niet of jij er eerder wel eentje hebt kunnen zien, maar misschien is dat iets wat ze inzichtbaar maken? In tegenstelling tot thorax foto's trouwens. :=

Supervixen echt prachtige natuur daar zeg! <3
Liessparkle, mooie fiets zeg!
Suliko, fysio klinkt als een goed idee. Heel herkenbaar dat de 'plop' soms niet komt. :')
Sall, dat heb je gewoon vlot gelopen dan, leuke foto ook erbij. :D Hopelijk blijft je lijf goed!
Piekosj, leuk joh, klinkt goed! De 10 binnen handbereik.
Leonie, leuk als eerste vrouw! Gefeliciteerd met je records *\o/* , heel stoer hoor die foto!
Xxlmmxx, jammer dat je niet fit was! Gelukkig kon je de 10 nog doen.
Ninus, beterschap voor je man!
Mooie afstand weer Germie, pittig weer.

Afbeelding

Ik heb ook de coast marathon 10km gelopen, zag het een paar weken voorbij komen in dit toipc (ik denk bij jou XxLMMxX :D ). Ik dacht dat doe ik wel even, 10 km. :') Was toch even iets zwaarder dan het asfalt wat hier in de randstad ligt, haha. Wel rustig achteraan gestart, onderweg een paar mensen in kunnen halen. Alle zware stukken zand en omhoog gelopen, dat deden de meeste mensen en dat leek me tactisch. Ik had even misgeteld waardoor ik dacht dat ik bij 6km was en toen was ik pas bij 6km, dus mentaal had ik even zwaar. Uiteindelijk bij de laatste 500km de finish in zicht, een man kwam mij inhalen die ik al een keer eerder had ingehaald en hij mij, en twee meiden hypten elkaar op om nog even te sprinten.. Kon ik me toch ook niet laten gebeuren dus nog even een eindsprintje ingezet. Blijkt toch dat de vermoeidheid vaak mentaal is he. :D
Al met al een leuke run, ik deed vooral mee om te genieten van de natuur en dat is goed gelukt. Zag onderweg ook best wat fotograven maar kan me niet voorstellen dat ik daar goed op sta, veel te veel afgezien. :o

Ninus

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-25 09:07

Heerlijk vooruitzicht SV! :))

Tamara1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-25 10:29

Ik heb gister mee gelopen in de Groet uit Schoorl run, halve marathon. Heerlijk om vanuit huis in nog geen 10 minuutjes naar de startvakken te kunnen lopen :D
Was een mooie run en het ging echt lekker. Hele tijd een hoger tempo aan kunnen houden dan ik normaal in mijn training loop.
Nieuw pr op de 10km 10mile en de 21,1 :o
Bijna 10 minuten sneller dan de halve van Egmond vorige maand.

Ik loop trouwens bijna altijd in een korte broek en meestal gaat mijn jasje of vest ook na een paar km uit. Ook als het net boven het vriespunt is. Ik krijg het nogal snel warm. Ik snap werkelijk niks van mensen die met thermoshirt en muts kunnen lopen :oo

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-25 10:31

Oh ik loop momenteel ook in veel kleding hoor: longsleeve, bodywarmer, lange broek (soms fleecegevoerd) en compressiesokken.
En nog hoofdband en handschoenen.

Geef mij maar lekker 15-20 graden met een zonnetje.
Scheelt een hoop stijve spieren en ontstoken gewrichten ook. :)

Lisitano

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-25 12:21

Nee joh, lekker koud, heeeerlijk! Windstil mag wel. Ik loop ook wel in korte broek, ik heb het snel te warm.

Myka, goed gedaan! Het is mooi lopen daar hè? Ik kom er vandaan.

Tamara, wat een mooi tempo. 10 minuten verschil is echt heel veel, knap zeg!

Ninus, wat een fijn vooruitzicht. Wat kwakkelt je man al lang, hopelijk is snel iedereen helemaal beter.

SV, heerlijk België! <3
Mooie trail gelopen!

Germie, flinke afstand zo na een werkdag. Knap hoor, dat moet mentaal ook heel wat vragen.

LM, jammer dat je de afstand moest wijzigen maar stoer dat je alsnog gegaan bent! Wat vond je ervan?

Leonie, wauw wat een water! Knap gelopen zeg, eerste vrouw zelfs! Wat onhandig dat iedereen precies samen kwam bij de single tracks :=

Piekosj gaat lekker! Wat een fijn gevoel is dat toch! *\o/*

Sall, wat een heerlijke foto! Goed gedaan, wat een mooie tijd heb je gelopen!

Samantha, fijn dat je weer zo’n eind hebt kunnen lopen. Vervelend dat die blessure maar blijft. Succes vandaag bij de sportarts!

Suliko, wat jammer van je heup. Hopelijk trekt het gauw weg.
Mooie collectie Tailwind! Ik ga het ook maar eens een poging geven.

Ik ben gisterochtend met Meeko en een vriendin naar Ede gereden voor 15 km door het bos. Soms wil ik even de omgeving afwisselen. Afgelopen donderdag heb ik een 10 km trail in de duinen gelopen en dat ging ontzettend lekker ondanks bijna een week griep. Nu wel weinig technische paden en ook niet veel hoogte, maar evengoed een prachtige omgeving en weer liep ik eigenlijk wel heel erg lekker. Het tempo lag vrij hoog door de honden die dat bos ook wel leuk vonden dus ik heb de hele middag stijve achillespezen gehad :))

Kijk mijn blije vriendje <3

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-25 12:26

Ik wil ook zo'n hond, volgens mij haal ik dan zo persoonlijke records, haha.

Lisitano

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-25 12:39

Oh ja, dat helpt zeker! Je wordt flink geholpen, maar dat houdt hij niet 15 km lang vol hoor. Je moet ook best wel anders lopen en daar krijg je de eerste keren heel veel spierpijn van :))

Je wordt aan je heupen meegetrokken dus je core moet mooi stabiel blijven en je wordt in een grotere pas gedwongen. Je bovenbenen gaan echt dood als je dit niet gewend bent. Plus, je móet wel remmen. Hij gaat de eerste twee, drie kilometer altijd veel te hard. Eigenlijk is hij meer een cross-hond, maar ik geniet graag langer van mijn loopjes :D

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-25 13:11

Heel gaaf jij en je hond, geweldige foto's!

BusyMissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-25 13:59

Heerlijk zo met je vriendje Lisitano! Is Meeko een Hollandse herder?
Hij geniet duidelijk met volle teugen.

Ziet er tof uit die coastmarathon XxL en Myka. Lekker uitwaaien.

Tof dat je nu met alles sneller was Tamara! En heerlijk als je geen reistijd hebt naar je run toe. Ook lekker als je klaar bent.

Het waaide vrijdag echt stevig Germie (althans hier in Brabant ook). Knap dat je dan in het donker 21km gaat lopen.
Maar wel fijn dat je dan je weekend weer over hebt.
Ik trainde voorheen mijn lange afstanden ook altijd op vrijdag na het werk. Dan was het thuis komen, douchen en dan weekend met een biertje of wijntje op de bank. Heerlijk!
Nu ben ik nog lang niet zo ver met mijn trainingen maar hopelijk komt dat tzt weer wel.

lies_sparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-25 14:02

Die foto met die hond! We kunnen dus een Oscar de teckel lenen van Sall voor de rustige loopjes en jouw hond voor de tempolopen? Wat een stoer beestje, heerlijk! :D

Lisitano

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-25 14:23

Haha ja als je rustig wil lopen, moet je Meeko niet meenemen :') Zodra zijn tuig om zit, zet hij zijn ernstige blik op en wil hij alleen nog maar rennen. Hij vindt het vreselijk leuk. Voor mij zo’n goede motivatie.
Meeko is een kelpie x Peruaanse naakthond :)) Hij weegt 25 kg, dus hij is niet zo groot maar hij is ontzettend sterk en ook snel.

De echte canicross-honden zijn veel groter en sterker. Maar als je een sterke en snelle loper bent zou je nog best leuk mee kunnen doen met hem denk ik. Ik ben niet zo snel.
Ik leen hem weleens uit maar dan moet ik voor hem uit lopen anders wil hij niet met een ander mee. Dat houd ik niet zo lang vol :D

Piekosjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-25 14:35

Wat een mooie tijd heb je gelopen Tamara, en een 10 min PR is echt goed! Ik dacht altijd dat die loop zo heette als in: groetjes uit Schoorl. Zie nu dat je dus ook door / langs Groet loopt. Nooit geweten :')

Sherivey ik ben ook team 15-20 graden :))

Lisitano wat ziet dat er leuk uit samen met je hond! Echt heel gaaf!

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-25 15:43

Piekosjj schreef:
Wat een mooie tijd heb je gelopen Tamara, en een 10 min PR is echt goed! Ik dacht altijd dat die loop zo heette als in: groetjes uit Schoorl. Zie nu dat je dus ook door / langs Groet loopt. Nooit geweten :')

I was today years old when... :')

leonie87

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-25 16:04

Piekosjj haha en jij woont nog wel in Zweden. Water zal daar ook niet warm zijn.

Ow wat tof Myka! Lijkt me een mooie route!
Wel alles goed met je echo of weet je dat nog niet?

Sherivey schreef:
Oh ik loop momenteel ook in veel kleding hoor: longsleeve, bodywarmer, lange broek (soms fleecegevoerd) en compressiesokken.
En nog hoofdband en handschoenen.

Geef mij maar lekker 15-20 graden met een zonnetje.
Scheelt een hoop stijve spieren en ontstoken gewrichten ook. :)

Ik geef jou een hand hahaha (met handschoen)

Wat een geweldige fotos Lisitano! Echt heel tof om te zien. Je ziet hier ook duidelijk dat je idd wel echt moet werken in je lijf! Als je dit niet gewend bent, ren je je zelf denk ik zo een blessure.

Ik voel mijn benen wel vandaag :+ Overal een beetje, knieen beetje mwah. En ik heb spierpijn... in mijn voeten :') _O- . Ik denk omdat de ondergrond non stop zo vreselijk ongelijk was (geen recht vlak/volledige belasting van je voet). Dat ik gewoon zeg 23km aan het corrigeren ben geweest en dat ben ik niet gewend :+ Of het is van mijn trail schoenen want daar had ik nog nooit zo ver op gerend. Was wel heel blij dat ik niet toch mijn wegschoenen aan had gister. Dan had ik er wel iets langer over gedaan.

Puera

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-25 16:47

Sherivey schreef:
Piekosjj schreef:

I was today years old when... :')

Me three! :oo

Ninus

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-25 18:19

lies_sparkle schreef:
Die foto met die hond! We kunnen dus een Oscar de teckel lenen van Sall voor de rustige loopjes en jouw hond voor de tempolopen? Wat een stoer beestje, heerlijk! :D

Ik stem voor :))
En voor een avontuurlijke loop zonder eigen regie over de route gooien we onze Dirk in de strijd {:}

Fantastische foto's Lisitano <3

Samantha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-25 20:01

O dat wist ik ook niet haha van groeten uit Schoorl. Ik dacht ook dat het groetjes was haha.

Wat heerlijk zo Lisitano, leuk al die mensen die met de hond lopen.

Ik ben ook best wel een kou kleum, maar met lopen snel warm. Loop wel lange broek nu, maar geen handschoenen of hoofdband.

Wat leuk die coast marathon xxl en Myka.

Top gelopen Tamara!

Leuk vooruitzicht SV!

Lekker gelopen, en beterschap voor je man Nimus!

Ik ben net bij de sportarts geweest. Wauw, wat een top kerel. Ratelt heel snel, gelukkig kan ik het online nalezen.
Maar m’n bekken stond scheef, en daardoor doet mn bilspier en mn heup pijn want die spieren en pezen staan allemaal onder spanning.
Hij heeft me letterlijk even recht getimmerd, wel met z’n handen gelukkig. Toen ging die weer duwen of het nog pijn deed. Euhm ja dus, helaas. Nu denkt hij dat er schade is aan de pezen en spieren en wil daar een echo voor maken, wordt morgen gebeld voor een afspraak.
Nu de komende 3 weken vanaf donderdag (nu even rust door het los maken) 3x per week max 45 min lopen. Wel veel wandelen, en sportschool mag ook niet. En heb een aantal oefeningen die ik elke dag nu moet gaan doen.

Maar, is er nog iemand die Lansingerland wil lopen? Ik kan dus helaas niet…

Danseresje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-25 20:30

Oh my, ik weet niet hoe ik hier een goede bijleespost van moet maken :wow: , twee pagina's terwijl ik aan het werk was.

Suliko, heeft je heup (was het toch?) al geplopt? Zo irritant als je zo'n plop niet voor elkaar krijgt.

Samantha, balen van deze uitkomst, maar hopen dat de behandeling gaat aan slaan!

Rustig rennen met een teckel, snel rennen met een mooi Meeko en anders een eigenwijs rondje met de derde aangeboden hond :') .... Heerlijk deze manier!

Knappe resultaten bij de Groet uit Schoorl-run.

Leonie met de voetjes in het water! Leuke foto, naar is goed te zien dat je koude voeten hebt _O-

De coast-run deelnemers: jullie waren hier in mijn achtertuin! Goed te lezen dat jullie genoten hebben! Had zaterdag de walk willen doen, naar vond de prijs echt exorbitant!

Verder iedereen die ik vergeten ben, mijn oprechte excuses :oo !

Gister ben ik wezen bowlen met de familie. Nou, dat kan ik echt niet :n , maar het was wel heel leuk. En op een rustig tempo heen en terug gewandeld.

Vandaag mijn tweede trainingsweek begonnen. Had alles in de agenda in connect gezet en vorige week ging dat twee dagen goed..... Maar nu niet meer >;) en komt Garmin ineens weer met eigen voorstellen en moet ik dus mijn workout echt actief gaan opzoeken..... Heel vervelend

Ook heel vervelend dat ik zo ongeveer met een brain freeze terug kwam :brr: , wat een ontzettend naar en ijzig windje :=

Training ging wel goed, 80% gehaald. Ik denk dat Harbin vond dat ik elke keer te laat in mijn zone 3 kwam en had vaak ook niet zoveel tijd meer in mijn herstelstukje zone 2. Maar, niet in zone 4 gekomen *\o/*, heb echt rustig aan gedaan...

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

En mijn HRV is nu aan de bovenkant uit balans _O-
Afbeelding

Samantha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-25 20:40

Lekker Danseresje! Top zeg!

O ik was in m’n bijlees post de helftvergeten, sorry.

Knap gelopen Leonie, en wauw wat een water! Koud ook brrr

En Sall ook lekker gelopen, vrolijke foto ook! Ik kwam er trouwens ook ineens achter dat ik jou ken uit het mutsen topic van heel lang geleden. :D

O super SV, ik ga je m’n adres sturen!

Lekker gelopen ook Piekosj! O zo koud brrr!

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-25 21:21

Door water met dit weer hou ik ook niet van, haha.

Hier net naar buiten geweest, man wat is het koud. De wind waait gewoon door je hardloopschoenen.
Deze week lopen de schema's van Ben Parkes en Kiprun Pacer bij 1 training wat uit de pas. Ben Parkes had het over 6km intervallen en Kiprun over 12km in totaal met 2 keer 4000m marathontempo. Aangezien ik erg moe was vandaag had ik al besloten om sowieso niet de 12km te doen, en eigenlijk volg ik met alles dus het schema van Ben Parkes (die is meestal net wat langer en verder ongeveer hetzelfde dus dan bijt het niet). Dus het zou vandaag dan ook Ben Parkes worden.
Maar ik kreeg het niet warm. En mijn run-walk-run werd meer walking dan running. Tenen koud, ondanks de muts m'n hoofd koud. Ik had een softshell jas aangetrokken i.p.v. een hardloopjas en was daar erg blij mee, maar m'n benen waren ook zo koud. Dus ik had eigenlijk al snel de boel opgegeven en besloten om gewoon 6km buiten te zijn en wat ik dan nog ging hardlopen was meegenomen.
Het werden dus af en toe wat 100m's en dan soms versnellen, soms rustig. Ik heb 1 keer een km gedaan met mijn spelletje: je begint te lopen en dan mag je wandelen en dan mag de gemiddelde tijd 5 seconden oplopen en dan loop je er weer minstens 10 af. En nu wilde ik onder de 8min/km komen en dat is ook gelukt.
Na 5.5 km werd ik zowaar warm en besloot dus maar dat de ronde 8km zou worden. Oftewel ik ben 8km buiten geweest, heb m'n marathontempo net niet gehaald, maar scheelde niet veel. En heb zelfs nog even overwogen om er nog 2 bij te doen, maar je moet ook niet overdrijven als je zo slecht begint.
Ben dus blij dat ik gegaan ben en als ik toch nog echt intervallen wil doen, dat kan misschien morgen ook nog wel op bijvoorbeeld 3km.

Danseresje, mijn hrv was de hele tijd laag en volgens Garmin overbelast en nu is die 'ongebalanceerd', met een waarde die vorige week nog overbelast was. Ik heb deze hele winter al steeds uitschieters in de hrv.

Myka

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-25 22:22

Gefeliciteerd met je records Tamara! *\o/* Ik snap op mijn beurt weer niet hoe je al in korte broek kunt rennen, andere kerntemperatuur denk ik. :D

Lisitano, zeker mooie omgeving! Leuke foto's weer met de hond. <3

Leonie, krijg volgende week de uitslag van de echo. Maar het is nooit 100% goed want ik heb een aangeboren hartafwijking, maar ik vermoed dat het stabiel is, m'n conditie gaat in elk geval alleen maar vooruit. Sterkte met de spierpijn. :P

Balen van je blessure Samantha, zit je niet mee. :knuffel: Hopelijk werpt het z'n vruchten af.

Danseresje, gave omgeving om te wonen hoor! Ja het was echt heel koud he, knap dat je hebt doorgezet!

Germie, klinkt als mentale training! :brr:

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-25 08:41

Goed, die kou vindt mijn lichaam echt niet leuk. Links heb ik echt op m'n bil nu een rode plek met verdikkingen die jeukt en de huid is helemaal schraal. Komt puur door de kou.
En rechts, dat was vannacht even goed vervelend, de littekens van de hondenbeet deden gewoon ineens enorme pijn. Komt ook doordat er kou op geweest is. Heel vervelend dus.
En dat terwijl ik al probeer met een extra laagje het te beschermen. Meer kan ik ook niet doen.

Dus nee, hier geen korte broek hoor. Nu sowieso niet, er is hier een sneeuwstorm gaande, veel wind en sneeuw.

MAAR, ik durf in de winter wel bij deze temperaturen even kort te dippen in buitenwater. Ik trek dan wel neopreen duikschoenen aan omdat m'n voeten het anders niet leuk vinden, maar even 3 keer 10-30 seconden dippen is prima en daarna direct aankleden. Daar gaat m'n huid ook niet stuk van.

Maar in korte broek nu hardlopen? Nee, dat is echt een absolute nee.
Maar ik ben deze winter wel van de dikkere sokken af, hoe dat ineens kan? ;)

Myka, kun je wel gewoon makkelijk conditie opbouwen? Of gaat het langzamer dan gemiddeld?

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-25 08:51

Zo, mijn rondje zit er weer op.
Echt lekker was het niet buiten (koud/nat) en mn linkerbeen werkte niet mee. Stijve spier en tintelende voet.

Maar uiteindelijk best aardig gelopen. :')
Afbeelding