Het corona vaccin

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Laat jij je vaccineren?

Ja, zo snel mogelijk
592 (45%)
Ja, maar pas over een tijdje
152 (11%)
Nee
353 (27%)
Ik twijfel nog
194 (15%)

Totaal aantal stemmen: 1291

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-21 07:08

SusanH schreef:
Ik snap die opdeling niet. Waarom moet een deel via de HA? Wat is de reden dat deze mensen niet naar een GGD locatie kunnen komen? Die is erop ingericht grote groepen tegelijk te enten, de hele logistiek eromheen is al geregeld.

De mensen die onder hoog-risico vallen worden op die manier door hun eigen behandelaar gemonitord. Stukje veiligheid.
De rest van de 60-65 is deels om volume aan de groep te geven ivm batches en deels om de werklast wat te spreiden volgens mij.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-21 08:38

Sommigen hebben te weinig, anderen teveel :+

Citaat:
Terwijl de wereld geconfronteerd wordt met een tekort aan vaccins, heeft president Joe Biden een probleem van een heel andere orde. Hij heeft er binnen afzienbare tijd veel te veel. Moeten ze weggegeven en doorverkocht worden, of als strategische reserve opgepot worden? Lang twijfelen mag Biden niet meer, of het luxeprobleem van de VS kan een echt probleem worden voor de rest van de wereld.

En in de UK willen ze in september een 3e vaccin geven tegen de verschillende nieuwe varianten.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-21 08:39

Onderstaand is het laatste schema over vaccineren van 60/64. Afbeelding

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-21 08:53

secricible schreef:
SusanH schreef:
Ik snap die opdeling niet. Waarom moet een deel via de HA? Wat is de reden dat deze mensen niet naar een GGD locatie kunnen komen? Die is erop ingericht grote groepen tegelijk te enten, de hele logistiek eromheen is al geregeld.

De mensen die onder hoog-risico vallen worden op die manier door hun eigen behandelaar gemonitord. Stukje veiligheid.
De rest van de 60-65 is deels om volume aan de groep te geven ivm batches en deels om de werklast wat te spreiden volgens mij.

Het een hoeft het ander niet uit te sluiten toch? Bij GGD locaties zijn ook artsen. Mensen die hoog risico zijn of waar bijwerkingen direct na de prik verwacht worden gaan nu al eerst langs de arts voor ze aansluiten in de rij. En als je na de prik weer thuis bent heb je je lijntje met je eigen huisarts weer.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-21 09:06

Pandora2 schreef:
Sommigen hebben te weinig, anderen teveel :+

Citaat:
Terwijl de wereld geconfronteerd wordt met een tekort aan vaccins, heeft president Joe Biden een probleem van een heel andere orde. Hij heeft er binnen afzienbare tijd veel te veel. Moeten ze weggegeven en doorverkocht worden, of als strategische reserve opgepot worden? Lang twijfelen mag Biden niet meer, of het luxeprobleem van de VS kan een echt probleem worden voor de rest van de wereld.

En in de UK willen ze in september een 3e vaccin geven tegen de verschillende nieuwe varianten.

En zo blijft EU achter de feiten aanlopen.

Morrie

Re: Het corona vaccin

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-21 09:44

mijn man heeft vanmorgen vroeg zijn eerste prik gekregen. Nu wachten op de bijwerkingen (ik dan, hij is ervan overtuigd dat ie nergens last van krijgt)

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-21 09:53

Succes Morrie ! :D

Ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-21 09:57

Spannend, Morrie! Ik duim dat hij in dit geval gelijk heeft. :)

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-21 10:07

Ann schreef:
Spannend, Morrie! Ik duim dat hij in dit geval gelijk heeft. :)

nou, ik ook! Vorige week ging ie door z'n rug, dus ik heb net een week geklaag aangehoord :')

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-21 10:08

SusanH schreef:

Bij de GGD komen al veel mensen, het is juist handig dat de huisartsen hun eigen patientenbestand vaccineren met de makkelijke vaccins (AZ en straks Janssen) die niet op -70 bewaard hoeven worden.

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-21 12:16

Dat is zo.. maar qua planning is het voor de huisartsen niet zo makkelijk.. gezien je wachtkamer niet vol mag zitten met de dagelijkse patiënt en nu komt daar dus ook de gevaccineerde patiënt bij. Maar het komt vast ook wel weer goed!

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-21 12:18

Twitter berichtje van onze opper-viroloog even gekopieerd.

Citaat:
Marc Van Ranst
2 uur geleden
Het zou voorzichtig zijn om ook in de EU een winter-coronaprik tegen de variant(en) te voorzien. We moeten er alles aan doen zodat ook de EU tijdig zal kunnen beschikken over zulke opvolgvaccins.

De laboratoria in ons land dragen meer dan hun steentje bij in het wereldwijd surveilleren van de varianten en het opsporen van nieuwe varianten. Die kennis draagt bij tot het verstandig ontwikkelen van nieuwe vaccins tegen deze varianten.

Er zal regelmatig een update van het vaccin nodig zijn. Bij influenza gebeurt dat jaarlijks. Eenmaal de corona-epidemie gestabiliseerd is, zal dat voor het SARS-CoV-2 hopelijk maar om de paar jaar nodig zijn (omdat de mutatiesnelheid van coronavirussen wat trager is).

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-21 12:28

Mutatiesnelheid van corona wat trager? We hebben op een jaar tijd tientallen varianten zien passeren waaronder een aantal (engelse/zuidafrikaanse/Braziliaanse etc) het gewoon overgenomen hebben van het oorspronkelijke virus. Zonder die varianten waren we al uit de soep.

Influenza muteert naar mijn gevoel toch minder vaak.

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-21 12:30

Thioro schreef:
Mutatiesnelheid van corona wat trager? We hebben op een jaar tijd tientallen varianten zien passeren waaronder een aantal (engelse/zuidafrikaanse/Braziliaanse etc) het gewoon overgenomen hebben van het oorspronkelijke virus. Zonder die varianten waren we al uit de soep.

Influenza muteert naar mijn gevoel toch minder vaak.

Omdat dat nooit zo in het nieuws is.

De coronavarianten van afgelopen jaar lijken genetisch echt nog behoorlijk op elkaar nu.

Vaccins werken ook voor alle varianten tot op heden. Voor de een wat beter dan voor de ander, maar altijd werking.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-21 12:31

Ik heb er niet voor gestudeerd, dus kan alleen maar afgaan op wat virologen zeggen en weten naar aanleiding van andere coronavirussen :D

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-21 13:05

IMJ schreef:
Dat is zo.. maar qua planning is het voor de huisartsen niet zo makkelijk.. gezien je wachtkamer niet vol mag zitten met de dagelijkse patiënt en nu komt daar dus ook de gevaccineerde patiënt bij. Maar het komt vast ook wel weer goed!

Daarom zijn er voor AZ ook prikmiddagen in afgehuurde zaaltjes waar ook de griepprik wordt gegeven. De doelgroep heeft een uitnodiging met tijdslot. Voor mijn huisartsenpraktijk kregen om en nabij 150 mensen de uitnodiging voor AZ.

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-21 14:05

secricible schreef:
SusanH schreef:

Heeft ook te maken met de bewaartemperatuur van Astra, die kunnen in reguliere koelkasten bewaard worden. Prettig voor de huisartspraktijk en vandaar via de huisartsen. Dacht dat het wel algemeen bekend was inmiddels.
En sommige zaken in he t vaccinatie traject zijn ook niet te volgen.

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-21 14:09

elnienjo schreef:
IMJ schreef:

Daarom zijn er voor AZ ook prikmiddagen in afgehuurde zaaltjes waar ook de griepprik wordt gegeven. De doelgroep heeft een uitnodiging met tijdslot. Voor mijn huisartsenpraktijk kregen om en nabij 150 mensen de uitnodiging voor AZ.

Mijn huisarts pakt het anders aan: na 16.30 geen reguliere afspraken meer en vanaf 17.00 tot 21.00 enten.
Keurige uitnodiging gehad, strak tijd schema, afmelden kan wel, tijd wijzigen niet. Ook dringend verzoek bij geen interesse dit z.s.m. te melden. Vaccins kunnen dan elders ingezet worden.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-21 14:33

Door die temp kan de huisarts het doen maar dan kan de GGD het ook nog steeds natuurlijk.
Het is meer dat vanwege de temperatuur de huisarts pfizer niet kan doen ;)

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-21 14:56

elnienjo schreef:
IMJ schreef:

Wij prikken normaal gewoon in de praktijk.

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-21 14:57

CharleyT schreef:
Mijn huisarts pakt het anders aan: na 16.30 geen reguliere afspraken meer en vanaf 17.00 tot 21.00 enten.
Keurige uitnodiging gehad, strak tijd schema, afmelden kan wel, tijd wijzigen niet. Ook dringend verzoek bij geen interesse dit z.s.m. te melden. Vaccins kunnen dan elders ingezet worden.

Goeie! Ik neem hem mee!
Hopelijk lukt het medewerkers om opvang voor de kinderen te regelen!

Oscar
Forumcoördinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-21 15:34

In dat laatste zouden we misschien ook wel ons steentje bij kunnen dragen om de zorgverleners wat te ontlasten. Ik ben zelf niet goed/handig met kinderen (ze gaan vrij snel stuk bij mij en het draait altijd op janken uit, dus niet handig), maar ik kan bijv. wel een fatsoenlijke maaltijd bereiden. Heb ook aangeboden om dat te doen.

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-21 20:50

Lief van je!

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-21 16:53

IMJ wat ik in dergelijke gevallen zuur vind is dat je als medewerker geen oppas kunt regelen die met een verklaring na 21:00 nog naar huis mag. Dit lijken me functies die op dit moment zeer belangrijk zijn. Nu gaat woensdag de avondklok naar 22:00, maar misschien het vaccineren ook.
Slim aangepakt trouwens van de huisarts en volgens mij doen meer huisartsen dit zo!

Ik las dat er toch nog best wat ouderen zijn die zich niet willen laten vaccineren. Verkeerde voorlichting, moeite om een afspraak te maken en moeite om er te komen. Ik denk (hoop) dat dit laatste voor ouderen met kinderen in het bezit van een auto geen probleem is. Taxi is natuurlijk een optie, maar ik kan me voorstellen dat dit voor ouderen lastig is om zelf te moeten regelen.

Ik vraag me af of er verantwoorde initiatieven zijn om ouderen die geen vervoer hebben te brengen naar de priklocatie en daarna naar huis te brengen? Ik heb 6 weken geleden al mijn 2e prik pfizer gehad, omdat ik in de zorg werk. Ik baal dat er nog steeds niet duidelijk is wat nu de kans is dat ik het virus ongemerkt nog kan doorgeven. Stel je nu voor dat die kans nihil is, dan zou ik best met een mondkapje op in de avonden en op mijn vrije dagen ouderen willen brengen, begeleiden en terug naar huis brengen. Alleen voelt dit nu niet safe richting deze ouderen, omdat ik voor mijn werk meerdere dagen per week bij cliënten kom. En ook richting mijn cliënten voelt dit niet verantwoord als ik bewust met meer mensen in aanraking kom dan nu.

https://www.omroepbrabant.nl/nieuws/336 ... ndernissen

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-21 17:04

ik hoorde van iemand in het appartementencomplex waai ik woon dat hij een afspraak ging maken en naar Alkmaar moest, dat is heel ver weg!
Hier in het dorp is een priklokatie en 10 km verderop ook een hele grote, maar die kregen volgens de GGD geen vaccins aangeleverd. Die man moet nu 1 van z'n kinderen, die hij al ruim een jaar niet gezien heeft, vragen om hem naar Alkmaar te brengen voor de prik.
Mijn man kon zonder problemen hier in het dorp terecht toen hij 3 weken geleden belde.